Bygga liten dator av gammal VHS spelare, tips sökes!

Permalänk
Medlem

Bygga liten dator av gammal VHS spelare, tips sökes!

Tjenare, har sökt massor men jag har så många frågor så det känns lättare att ställa frågorna samlat här.

Har funderat på det där med att bygga dator själv ett tag då det blir så mycket billigare och snabbare än en laptop, som jag kört fram tills nu.
Men jag behöver ändå kunna flytta datorn 2 gånger i månaden utan att det krävs bil för att transportera den.

Så jag grubblade en del och gick ner i garaget och hittade en gammal VHS spelare som hade en väldigt passande storlek (24,5cm*42,5cm*9cm).
Rensade ur allt som fanns där i och det såg riktig bra ut. Den går dessutom ner i min laptopväska!

Har tagit mått och så och kommit fram till att ett mATX moderkort precis går in (24*24cm) och detsamma gäller med det grafikkort jag köpt (MSI GTX560Ti 2Gb Twinfrozer II som också är 24 cm långt).

Har beställt en PCI-E 16x flexibel riser på 11cm så att jag kan lägga grafikkortet med fläktarna uppåt (chassiet blir liggande precis som VHSen var tänkt).

Då kommer några frågor:

1. Kommer platsen att räcka eller blir det för tight?
2. Får t.ex. grafikkortet ligga an mot chassiet i monteringen och har ni något tips på HUR jag ska fästa grafikkortet i taket på chassiet?

Bilder:

Gjorde en fullskalig skiss på hur mycket plats moderkortet kommer att ta!

Tror ni att det kan fungera?

Jag kommer naturligtvis borra fläkthål senare!

Dessa är komponenterna jag köpt och väntar på:

i5 2500k
GTX560 Ti 2GB
Antec 650w
8GB Corsair LP 1600
Asus Maxumus IV Gene-Z
OCZ SATA3 60GB SSD
2,5" 250GB (tillfällig lagring tills jag har råd med mer )

Tack på förhand!

Permalänk

Det ser intressant ut och borde funka enligt mig, kanske kan bli tajt mellan grafikort och top?

Permalänk
Medlem

Ser onekligen ut att bli väldigt trångt. Ät tveksam till att grafikkortet går in (det ligger ju på fel håll på bilden) men lyckas du så är det jättebra. Blir det ett seriöst projekt kommer jag att följa det.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Ser onekligen ut att bli väldigt trångt. Ät tveksam till att grafikkortet går in (det ligger ju på fel håll på bilden) men lyckas du så är det jättebra. Blir det ett seriöst projekt kommer jag att följa det.

Hur rmenar du att det ligger på fel håll?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Om grafikkortet sitter i "taket" så är det ca 5cm mellan bottnen och grafikkortet, så det blir nog väldigt tajt, får se när moderkortet kommer hem!

I värsta fall höjer jag bara taket en centimeter eller två, blir inte allt för komplicerat, men det vore klart roligast om allt gick som det är!

Är det några komponenter som ska vara särskillt långt ifrån varandra för störningar och sådant?
Och hur nära chassiet får moderkortet ligga? (Eller är det bara när moderkortet nuddar chassiet som det är för nära?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Ser onekligen ut att bli väldigt trångt. Ät tveksam till att grafikkortet går in (det ligger ju på fel håll på bilden) men lyckas du så är det jättebra. Blir det ett seriöst projekt kommer jag att följa det.

Lovar att jag kommer slutföra projektet oavsett hur trångt det blir, är det för trångt så får jag höja taket lite!

Och hur menar du med att GPUt ligger åt fel håll?

EDIT: Förstod nu att du kanske menade att det låg horisontellt? Det ska det göra, det är därför jag beställt en PCI-E 16x flexibel riser på 11cm. Det är tänkt att fläktarna ska titta ut igenom taket!

Permalänk
Skrivet av Lime44:

Lovar att jag kommer slutföra projektet oavsett hur trångt det blir, är det för trångt så får jag höja taket lite!

Och hur menar du med att GPUt ligger åt fel håll?

EDIT: Förstod nu att du kanske menade att det låg vertikalt? Det ska det göra, det är därför jag beställt en PCI-E 16x flexibel riser på 11cm. Det är tänkt att fläktarna ska titta ut igenom taket!

Hmm. Asså Tänk dig att grafikkortet och processor ska vara fäst på en platta. Då måste du ju sätta moderkortet så det tittar rakt upp ur chassit så som det ligger nu.

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe1100:

Hmm. Asså Tänk dig att grafikkortet och processor ska vara fäst på en platta. Då måste du ju sätta moderkortet så det tittar rakt upp ur chassit så som det ligger nu.

Nu förstår jag ingenting :S

Moderkortet ska sitta precis som den skalenliga skissen gör, grafikkortet ansluts med en flexibel PCI-E 16x kabel och monteras i taket på chassiet.

Permalänk

Jaha nu fattar jag. Sry missade det med pci kabeln. Lycka till då

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk
Medlem

Fan vilken häftig idé, kan inte ge tips men tänker definitivt ge beröm. Allra ballast om du använder VHSens on-knapp samt sätter CDläsaren bakom kassettintaget för maximalt genuint utseende

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Fan vilken häftig idé, kan inte ge tips men tänker definitivt ge beröm. Allra ballast om du använder VHSens on-knapp samt sätter CDläsaren bakom kassettintaget för maximalt genuint utseende

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar! Haha, jo det hade varit redigt smutt! Men någon CDläsare vet jag inte om jag får in, hade inte tänkt använda framsidan som tillhörde VHSen utan tillverka en egen front! Men vi får se hur mycket som blir över när jag fått hem alla grejerna, hursomhelst var det en ball idé!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lime44:

Lovar att jag kommer slutföra projektet oavsett hur trångt det blir, är det för trångt så får jag höja taket lite!

Och hur menar du med att GPUt ligger åt fel håll?

EDIT: Förstod nu att du kanske menade att det låg horisontellt? Det ska det göra, det är därför jag beställt en PCI-E 16x flexibel riser på 11cm. Det är tänkt att fläktarna ska titta ut igenom taket!

Okej, då var jag fel ute. Förlåt mig (det finns så mycket nytt som jag inte känner till)

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Åh, nu fick jag just en idé om hur jag ska bygga en liten låda till en 240mm radiator till mitt bygge! Tackar något otroligt haha
Följer tråden förövrigt, kan nog bli riktigt stilrent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fakielars:

Åh, nu fick jag just en idé om hur jag ska bygga en liten låda till en 240mm radiator till mitt bygge! Tackar något otroligt haha
Följer tråden förövrigt, kan nog bli riktigt stilrent!

Haha, härligt att jag kan bidra med något omedvetet Jo men jag tror också att det kan bli någe fint av detta Bara delarna som får ta o skynda sig till dörren!

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant! Går säkert att få att fungera, men jag skulle aldrig rekommendera någon att prova då det lär bli en del mek. Posta bilder på bygget när det är klart!

Permalänk
Skrivet av Lime44:

Är det några komponenter som ska vara särskillt långt ifrån varandra för störningar och sådant?
Och hur nära chassiet får moderkortet ligga? (Eller är det bara när moderkortet nuddar chassiet som det är för nära?)

Tror inte du behöver några större avstånd mellan moderkortet och plåten, hade jag gjort det själv hade jag nog satsat någonstans runt 2-3 mm i mellan.

Permalänk
Medlem

En sak som är extremt viktig är att du får bra luftflöde kring grafikkortet.Din enda möjlighet är att se till att vänstra sidan (bild 2 och 3) är rejält perforerad.
Helst kanske du borde ha en fläkt där - är lådan över 120 mm på höjden?

Jag har haft två liknande lådor, dock utan extern grafikkort som fungerat skapligt, främsta problemen var hög ljudnivå och höga temps.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Här är min dator jag gjort av en vhs typ (en cdspelare egentligen, men med chassi som en vhs):
http://www.sweclockers.com/galleri/5120-htpc-i-gammal-cd-ster...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

skulle behålla orginalfronten..det är ju det som gör bygget så speciellt att det ser ut som en video men är en dator..annars ser det ju ut som vilken hemmabygge som helst i liten låda bara..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANDI:

En sak som är extremt viktig är att du får bra luftflöde kring grafikkortet.Din enda möjlighet är att se till att vänstra sidan (bild 2 och 3) är rejält perforerad.
Helst kanske du borde ha en fläkt där - är lådan över 120 mm på höjden?

Jag har haft två liknande lådor, dock utan extern grafikkort som fungerat skapligt, främsta problemen var hög ljudnivå och höga temps.

Okej! Jo på vänstersidan vid grafikkortet tänkte jag borra en hel del hål.

Lådan är inte 120mm på höjden får precis in en 80mm fläkt (eller är det en 90mm?) men den fläkten tänkte jag skulle suga ut luft på vänster sida. Har också två 50mm fläktar jag tänker placera ut i lådan för att få ett luftflöde åt vänster.

Detta är mitt första datorbygge så jag tar gärna emot fler ideer!

Undrar också hur jag kan göra för att fästa gafikkortet! Så det får ni gärna komma med förslag på!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lime44:

Är det några komponenter som ska vara särskillt långt ifrån varandra för störningar och sådant?
Och hur nära chassiet får moderkortet ligga? (Eller är det bara när moderkortet nuddar chassiet som det är för nära?)

Sladdar och fläktar ska helst hållas ifrån varandra, annars blir det sax av dem, men nu kanske jag var övertydlig.

Sålänge du har distanser under moderkortet och inget går emot det, samma princip gäller förövrigt alla komponenter men fläktsidan av ett grafikkort är inga problem att ha emot plåten, det finns inga lödpunkter eller annat ledande där. Jag kanske säger sådant du redan vet men det verkade vara ditt första bygge.

Skrivet av Andyah:

skulle behålla orginalfronten..det är ju det som gör bygget så speciellt att det ser ut som en video men är en dator..annars ser det ju ut som vilken hemmabygge som helst i liten låda bara..

Ja! Med hörlursuttag, USB och eSATA bakom kassettluckan!

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Sladdar och fläktar ska helst hållas ifrån varandra, annars blir det sax av dem, men nu kanske jag var övertydlig.

Sålänge du har distanser under moderkortet och inget går emot det, samma princip gäller förövrigt alla komponenter men fläktsidan av ett grafikkort är inga problem att ha emot plåten, det finns inga lödpunkter eller annat ledande där. Jag kanske säger sådant du redan vet men det verkade vara ditt första bygge.

Ja! Med hörlursuttag, USB och eSATA bakom kassettluckan!

Jo men fläktar och sladdar hade jag koll på och lödpunkterna antog jag skulle hållas från plåten x)

Men för att fästa grafikkortet, kan jag ha typ krokar av plast som det hänger i?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ser ju trevligt ut, men ser onekligen lite tight ut med grafikkortet:)

Men ska följas, då det kan bli riktigt snyggt:)

Följs!:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Inte för att vara negativ eller något, men som det ser ut i sista bilden så ligger ju liksom grafikkortet utanför din moderkortsritning, vet inte exakt hur din PCI-e adapter kommer se ut men jag antar att den bara "vänder på kortet" viket i så fall skulle medföra att du var tvungen att flytta grafikkortet några centimeter åt höger ovanifrån sett och därmed skapa en kollision med CPU kylaren

Beroende på hur högt adaptern lyfter grafikkortet skulle det dock kunna funka med ett vattenkylningsblock under kanske

vet inte om du har tänkt på detta eller om det är jag som är helt fel ute, men de var bara en tanke som slog mig

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av Lime44:

Men för att fästa grafikkortet, kan jag ha typ krokar av plast som det hänger i?

Hmm, intressant idé. Bara det sitter ordentligt så att det inte riskerar att lossna (med tanke på att du skulle flytta den 2ggr/månad) så borde det kunna vara en bra lösning. Jag antar att du tänkte sätta krokarna i taket. Det är hur de ska fästas i "framänden" av kortet, alltså sidan bort från bildutgångarna. Möjligen om du kan, utan att skada kylflänsar eller något annat borra ett par hål i plastkåpan och trä buntband igenom och runt krokarna.

(Låter som en Homer Simpson-lösning!)

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Inte för att vara negativ eller något, men som det ser ut i sista bilden så ligger ju liksom grafikkortet utanför din moderkortsritning, vet inte exakt hur din PCI-e adapter kommer se ut men jag antar att den bara "vänder på kortet" viket i så fall skulle medföra att du var tvungen att flytta grafikkortet några centimeter åt höger åvanifrån sett och därmed skapa en kollision med CPU kylaren

Beroende på hur högt adaptern lyfter grafikkortet skulle det dock kunna funka med ett vattenkylningsblock under kanske

vet inte om du har tänkt på detta eller om det är jag som är helt fel ute, men de var bara en tanke som slog mig

Adaptern är flexibel, så jag kan justera hur jag vill, men jag bör få hem den idag eller imorgon, så då ser jag ju.
Sen har jag inte råd med vattenblock x), så det får bli fläktar tills vidare.

Skrivet av beatles-3122:

Hmm, intressant idé. Bara det sitter ordentligt så att det inte riskerar att lossna (med tanke på att du skulle flytta den 2ggr/månad) så borde det kunna vara en bra lösning. Jag antar att du tänkte sätta krokarna i taket. Det är hur de ska fästas i "framänden" av kortet, alltså sidan bort från bildutgångarna. Möjligen om du kan, utan att skada kylflänsar eller något annat borra ett par hål i plastkåpan och trä buntband igenom och runt krokarna.

(Låter som en Homer Simpson-lösning!)

Jo jag får klura lite på dedär, buntband ser ju lite B ut som du konstaterade, men på något sätt ska det lösas!
Så länge jag inte har något material som kan kortsluta kortet ska det väl vara lugnt?

Känns som att det e mycket snack och lite verkstad nu, men håll till godo PCI 16x adaptern har anlänt till sverige och bör ligga på posten senast imorgon, moderkort och processor bör komma snart då de beställdes från CDON i förrigår (allt fanns i lager).

Permalänk
Medlem

jag skulle satsa på att göra en helt ny och riktigt bra baksida, där I/O-panelen hamnar perfekt och grafikkortet kan fästas ordentligt.

Bakpaneler på gamla VHS-spelare brukar ha massa felplacerade håll och vara av usel stålplåt som förlorar mycket stadga av extra hål.

Grafikkortet sedan skulle jag staga upp från insidan på frontplåten.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANDI:

jag skulle satsa på att göra en helt ny och riktigt bra baksida, där I/O-panelen hamnar perfekt och grafikkortet kan fästas ordentligt.

Bakpaneler på gamla VHS-spelare brukar ha massa felplacerade håll och vara av usel stålplåt som förlorar mycket stadga av extra hål.

Grafikkortet sedan skulle jag staga upp från insidan på frontplåten.

Det låter klokt faktisk, ända problemet är att jag inte har material för att göra en ny baksida, det jag däremot har är 1mm bilplåt som jag kan förstärka bakstycket med.

Men att göra fästen för grafikkortet på insidan av frontplåten var smart, för då skulle jag kunna se till att bakplåten och frontplåten alltid är fixerade så att man för att komma åt komponenterna tar av taket på lådan.

Fick en ide om hur jag fixerar grafikkortet nu:

Det skruvas fast i bakplåten, på insidan av frontplåten gör jag stöd som kortet kan vila på, för att fixera kortet helt så har jag piggar som sitter på undersidan av taket som håller grafikkortet på plats!

Kanske var svårt att förstå, men ni lär se hur jag tänkte när jag fått hem grejorna och börjar borra och skruva ihop allt

Permalänk
Medlem

Ett bra alternativ till skruvar kan vara att popnita.

Visserligen är det lite jobbigt om man ändrar sig, men det är egentligen bara att borra lite i nitskallen och plocka bort den.

Dessutom sitter nitar ordentligt och sticker inte ut mycket.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Popnita var en mycket bra idé hade helt glömt att man kunde lösa det så! Tack!