Permalänk
Medlem

LG IPS236V vs Eizo FORIS 2332 .

Hej!
Sitter och funderar lite på vilken skärm jag ska köpa till nya datorn ( GTX 580 ).
Just nu sitter jag på en gammal LG 22" L226WTQ-SF ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332012#extra ).
Så behöver lite hjälp att välja rätt monitor.
Eftersom jag inte kommer sitta och nöta FPS spel med 100FPS så har jag bestämt mig för att välja en IPS skärm.
Jag kommer spela mycket diablo3 och ev WoW när det kommer. Blir testa lite BF3 tills diablo3 kommer.

Så vilken av dessa skärmar kommer ge mig en bäst WOOOOOW känsla när man första gången kopplar in allt och sätter igång.

Fastnat för dessa två.
LG
http://www.inet.se/artikel/2204698/lg-23-tft-ips236v-pn-ips-p...

Hittar inte så mycket info om denna gällande hur den presterar i spel. Men tycker priset är bra 1990:- . haft bra erfarnheter av LG skärmar. Själv tycker jag den har grym design. Ser väldigt tunn ut. Vad jag förstått av det jag läst så ska detta inte vara någon gamer skärm, men det lär väl flyta på bättre än min gamla TN skärm?

Den andra är
FORIS FS2332-BK
http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=fs2332-bk
Skärmen verkar vara lite mer inriktat på spel . Dock dyrare och grymt ful tycker jag!! och högtalare på skärmen, aah vad ska jag med det till. Men rent prestanda mässigt så verkar denna Foris skärm bättre.

Så vilken hade ni tagit i min sits? Värt 600 spänn att köpa Foris och få en fulare skärm med högtalare eller köra på den mer eleganta LG skärmen?

Vilket fall som helst så vill jag ju inte att det ska bli mindre flyt än vad min gamla TN skärm presterar.

Vad tror ni.

Tack för mig:)

Permalänk
Medlem

Skärmar med IPS-paneler är inte lika snabba som skärmar med TN-paneler, men de duger helt klart till att spela det mesta på. Jag hade valt LG-skärmen utan tvekan. Eizon är ful som stryk samtidigt som den inte är värd 600 kr mer.

Permalänk
Medlem

ok:) Jo Eizon är fan inte vacker! Men den nya skärmen lär väl inte flyta sämre än denna gamla TN@60 som jag har nu?

Permalänk
Skrivet av koobi:

Hej!
Sitter och funderar lite på vilken skärm jag ska köpa till nya datorn ( GTX 580 ).
Just nu sitter jag på en gammal LG 22" L226WTQ-SF ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332012#extra ).
Så behöver lite hjälp att välja rätt monitor.
Eftersom jag inte kommer sitta och nöta FPS spel med 100FPS så har jag bestämt mig för att välja en IPS skärm.
Jag kommer spela mycket diablo3 och ev WoW när det kommer. Blir testa lite BF3 tills diablo3 kommer.

Så vilken av dessa skärmar kommer ge mig en bäst WOOOOOW känsla när man första gången kopplar in allt och sätter igång.

Fastnat för dessa två.
LG
http://www.inet.se/artikel/2204698/lg-23-tft-ips236v-pn-ips-p...

Hittar inte så mycket info om denna gällande hur den presterar i spel. Men tycker priset är bra 1990:- . haft bra erfarnheter av LG skärmar. Själv tycker jag den har grym design. Ser väldigt tunn ut. Vad jag förstått av det jag läst så ska detta inte vara någon gamer skärm, men det lär väl flyta på bättre än min gamla TN skärm?

Den andra är
FORIS FS2332-BK
http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=fs2332-bk
Skärmen verkar vara lite mer inriktat på spel . Dock dyrare och grymt ful tycker jag!! och högtalare på skärmen, aah vad ska jag med det till. Men rent prestanda mässigt så verkar denna Foris skärm bättre.

Så vilken hade ni tagit i min sits? Värt 600 spänn att köpa Foris och få en fulare skärm med högtalare eller köra på den mer eleganta LG skärmen?

Vilket fall som helst så vill jag ju inte att det ska bli mindre flyt än vad min gamla TN skärm presterar.

Vad tror ni.

Tack för mig:)

Hur kommer det sig att du inte överväger en Dell? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=623526

Den är trots allt den enda av de tre skärmarna som har en fot med ergonomiska inställningsmöjligheter.

Skrivet av Rexp:

Skärmar med IPS-paneler är inte lika snabba som skärmar med TN-paneler, men de duger helt klart till att spela det mesta på. Jag hade valt LG-skärmen utan tvekan. Eizon är ful som stryk samtidigt som den inte är värd 600 kr mer.

Har du sett Eizon i verkligheten? Den är verkligen inte så ful som den ser ut på bild, bland annat eftersom att det färgade sträcket inte sitter där om man inte sätter dit den själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldkrull:

Har du sett Eizon i verkligheten? Den är verkligen inte så ful som den ser ut på bild, bland annat eftersom att det färgade sträcket inte sitter där om man inte sätter dit den själv.

Ja, jag har sett VA-modellen med egna ögon. Visst, den ser bättre ut i verkligheten men inte i närheten så snygg som LGs eller Dells motsvarigheter. Håller även med dig att TS borde välja U2311H eller kanske U2312HM eftersom den förstnämnda håller på att fasas ut.

Permalänk
Skrivet av Rexp:

Ja, jag har sett VA-modellen med egna ögon. Visst, den ser bättre ut i verkligheten men inte i närheten så snygg som LGs eller Dells motsvarigheter. Håller även med dig att TS borde välja U2311H eller kanske U2312HM eftersom den förstnämnda håller på att fasas ut.

Haha, ja man undrar ju lite vad de tänkte när de satt dit de där högtalarna! Det är synd att de inte kan göra Forisarna med Flexscan-designen, då den både har en ergonomisk fot och är snygg!

Permalänk
Medlem

Hur står sig dell skärmarna mot lg skärmen med ms och input lag? Någon som sitter med en dell och spelar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldkrull:

Haha, ja man undrar ju lite vad de tänkte när de satt dit de där högtalarna! Det är synd att de inte kan göra Forisarna med Flexscan-designen, då den både har en ergonomisk fot och är snygg!

Ja, de är i en helt annan liga jämfört med Foris. Men jag antar prislappen inte varit lika låg om de haft den designen!

Skrivet av koobi:

Hur står sig dell skärmarna mot lg skärmen med ms och input lag? Någon som sitter med en dell och spelar?

Vad jag vet har U2312HM extremt låg inputlag och den är faktiskt en av de snabbare skärmarna med IPS-panel. U2311H har också låg inputlag men är något långsammare än sin efterföljare. Om du inte är en hardcore FPS-spelare kommer du inte märka av att de är långsamma på något vis.

Permalänk
Medlem

Ok läste lite snabbt att man kunde köra mod inf fil till dellen och få 75hz oxå. Fast den är väl inte led som lg och foris. Nej jag är ingen hardcore fps spelare då hade ju valet varit enklare. En 120hz så klart ja ha då har man tre skärmar att välja med

Permalänk
Medlem

2312H har e-IPS mot Forisen som har vanlig IPS. Är det inte någon skillnad där?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av koobi:

Ok läste lite snabbt att man kunde köra mod inf fil till dellen och få 75hz oxå. Fast den är väl inte led som lg och foris. Nej jag är ingen hardcore fps spelare då hade ju valet varit enklare. En 120hz så klart ja ha då har man tre skärmar att välja med
[/size]

Jag tycker du ska välja U2312HM, den har LED-belysning till skillnad från U2311H som har vanliga lysrör. Alltså, U2312HM är något strömsnålare. Dessutom är U2311H alldeles för tung enligt mig!

Skrivet av Dennisen:

Nja, nu är jag inte expert men överlag är alla billiga IPS-skärmar av typen e-IPS. Alltså tror jag att Eizon också har en sådan panel, även fast det bara står IPS.

Permalänk
Skrivet av Rexp:

Ja, de är i en helt annan liga jämfört med Foris. Men jag antar prislappen inte varit lika låg om de haft den designen!

Vad jag vet har U2312HM extremt låg inputlag och den är faktiskt en av de snabbare skärmarna med IPS-panel. U2311H har också låg inputlag men är något långsammare än sin efterföljare. Om du inte är en hardcore FPS-spelare kommer du inte märka av att de är långsamma på något vis.

Mnja, det är jag inte säker på, högtalarna på forisarna kostar ju pengar om de tar bort dem och sätter dit en ergonomisk fot så borde väl ändå priset inte förändas allt för mycket. Dell-skärmarna är väl ett bra exempel på att det kan vara billigt ändå!

Skrivet av koobi:

LG:n borde inte vara med i ekvationen överhuvudtaget. Den är varken bättre än de andra två eller särskilt mycket billigare än Dellen som dessutom har en ergonomisk fot vilket LG:n saknar. Angående LED på skärmen så har den nya versionen av Dell-skärmen det även om det är totalt irrelevant, då ända skillnaden är att den är en aning smalare och konsumerar mindre energi. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=955003

Dock skulle jag rekommendera att du även tog en titt på Eizo's Foris med VA panel vars fördelar bland annat är väldigt bra svärta, kontraster och numera billiga pris. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=714173

Här är en recension på den äldre Eizon med VA-panel: http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=12...

Skrivet av Dennisen:

Läs de här två professionella recensionerna för att bilda dig en uppfattning:

Eizo FS2332: http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Dell U2312HM: http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=13...

Permalänk
Medlem

Kapar tråden för en liten fråga, relativt on topic.
Vad fasiken är skillnaden mellan u2312M och u2312HM?
Jag har gått igenom tabellerna på prisjakt, och vad jag ser är att HM har 8bitar färg, och M 16bitar.
1. Är informationen korrekt?
2. Är detta märkbart och isåfall värt 300kr extra för en vanlig fabriksarbetare som mig själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krel:

Kapar tråden för en liten fråga, relativt on topic.
Vad fasiken är skillnaden mellan u2312M och u2312HM?
Jag har gått igenom tabellerna på prisjakt, och vad jag ser är att HM har 8bitar färg, och M 16bitar.
1. Är informationen korrekt?
2. Är detta märkbart och isåfall värt 300kr extra för en vanlig fabriksarbetare som mig själv?

u2312M är förra modellen och fasas ut ersätts nu av u2312HM. HM har LED-backlight den andra CCFL. Den nya modellen är lite bättre på vissa saker, något litet sämre på andra. De verkar rätt likvärdiga. Men den nya u2312HM skall enligt recensionerna nästan inte ha någon input-lag överhuvudtaget. (Sen väger väl den med led lite mindre med och borde vara lite tunnare, om man nu blir gladare för det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

u2312M är förra modellen och fasas ut ersätts nu av u2312HM. HM har LED-backlight den andra CCFL. Den nya modellen är lite bättre på vissa saker, något litet sämre på andra. De verkar rätt likvärdiga. Men den nya u2312HM skall enligt recensionerna nästan inte ha någon input-lag överhuvudtaget. (Sen väger väl den med led lite mindre med och borde vara lite tunnare, om man nu blir gladare för det)

Säker på detta? Prisjakt menar nämligen att båda är LED belysta, och att båda har 8ms!

Permalänk
Inaktiv

Jag har själv en u2311h som jag spelar en del på. Jag har inte haft några problem med responstiden, uppdateringsfrekvensen på 60 Hz blir jobbig långt innan responstiden blir det.
Jag har testat 75 Hz drivaren också, men för mig har det inte funkat så bra. Jag får problem med att den flimrar. Dock har jag märkt att jag kan spela cod utan flimmer, detta kommer bara i menyerna. Dock bör man tänka på att responstiden försämras drastiskt när man kör den i 75 Hz, jag kan faktiskt känna att den blir slöare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krel:

Säker på detta? Prisjakt menar nämligen att båda är LED belysta, och att båda har 8ms!

Den gamla heter u2311h och inte u2312h

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158432:

Den gamla heter u2311h och inte u2312h

Precis, men jag undrade vad skillnaden mellan 2312M och 2312HM var!

Permalänk
Skrivet av Krel:

Precis, men jag undrade vad skillnaden mellan 2312M och 2312HM var!

Här kan du se vad skillnaderna är:

Dell U2311H: http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Dell U2312HM: http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=13...

Permalänk
Medlem

Även om det var en bra artikel så innehöll den inte mer än en rad om vad jag egentligen frågade om, huruvida 2312HM står sig mot 2312M. Men fuck it, tar och beställer HM bara. Hoppas att det inte blir hemskt att byta ner sig från 24tum Men jag antar att man inte vill sitta med 16:10 som ju u2412 har om the main purpose ändå är gaming.

Permalänk
Skrivet av Krel:

Även om det var en bra artikel så innehöll den inte mer än en rad om vad jag egentligen frågade om, huruvida 2312HM står sig mot 2312M. Men fuck it, tar och beställer HM bara. Hoppas att det inte blir hemskt att byta ner sig från 24tum Men jag antar att man inte vill sitta med 16:10 som ju u2412 har om the main purpose ändå är gaming.

Jag anser inte att 16:10 är en nackdel för spel, tvärtom, men det är vissa som tycker att de svarta ränderna i de få spel som inte stödjer 16:10 är irriterande. Om du har möjlighet att svänga förbi t.ex. Inet så brukar de ha en U2412M utställd så kan du avgöra själv. Eller menade du att du redan har den?

Angående recensionerna så kan du jämföra dem själv och komma fram till vad som är fördelarna med den nya skärmen i förhållande till den gamla, men de nämner att de presterar ganska lika men den nya är en aning bättre i vissa områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldkrull:

Jag anser inte att 16:10 är en nackdel för spel, tvärtom, men det är vissa som tycker att de svarta ränderna i de få spel som inte stödjer 16:10 är irriterande. Om du har möjlighet att svänga förbi t.ex. Inet så brukar de ha en U2412M utställd så kan du avgöra själv. Eller menade du att du redan har den?

Angående recensionerna så kan du jämföra dem själv och komma fram till vad som är fördelarna med den nya skärmen i förhållande till den gamla, men de nämner att de presterar ganska lika men den nya är en aning bättre i vissa områden.

Under de senaste timmarna har jag läst en förbannad massa trådar om 16:10 och kommit fram till att jag kör på en u2412 istället. Atm sitter jag på en billig 24" benq, men har länge känt att det var dags att byta upp sig till en riktig skärm. Då jag faktiskt fanimej inte vill gå ner till 23" så fåre bli 16:10 istället, då jag vill köpa Dell. Ska dessutom bli lite spännande med 16:10.

Inga fler frågor! Ty!

Permalänk
Skrivet av Krel:

Under de senaste timmarna har jag läst en förbannad massa trådar om 16:10 och kommit fram till att jag kör på en u2412 istället. Atm sitter jag på en billig 24" benq, men har länge känt att det var dags att byta upp sig till en riktig skärm. Då jag faktiskt fanimej inte vill gå ner till 23" så fåre bli 16:10 istället, då jag vill köpa Dell. Ska dessutom bli lite spännande med 16:10.

Inga fler frågor! Ty!

Ett bra val, berätta gärna om dina intryck!

Permalänk
Medlem

Själv har jag bestämt mig för en U2312HM. Var och klämde lite på LG skärmen på en siba affär och den var lite ostabil

Permalänk
Skrivet av koobi:

Själv har jag bestämt mig för en U2312HM. Var och klämde lite på LG skärmen på en siba affär och den var lite ostabil

Berätta gärna även du vad du tyckte!

Permalänk
Medlem

Nu har även jag bestämt mig för U2312HM efter jag läst runt, verkar vara en mycket prisvärd skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldkrull:

Berätta gärna även du vad du tyckte!

Tyvärr hade ju inte siba igång denna skärm så klart så fick inte se hur det såg ut men tyckte den kändes lite plastig, foten man fäster skärmen på alltså. Så blir en dell

Permalänk
Skrivet av koobi:

Tyvärr hade ju inte siba igång denna skärm så klart så fick inte se hur det såg ut men tyckte den kändes lite plastig, foten man fäster skärmen på alltså. Så blir en dell

Om du bor nära något Inet så brukar de ha Dell-skärmar utställda.

stavning
Permalänk
Medlem

Då eizon är uppmätt snabbare i spel överlag än just U2312hm så tycker jag eizon. Värt några extra hundringar.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur långt vi kommit i dusskusionen då jag är för lat för att läsa, men jag kommer med mitt endå.

Kör själv 3x LG-ips'en i eyefinity och är väldigt nöjd.

har inte märkt av något input-lag eller MS-delay.

Värt att notera är att jag inte är särkilt kräsen av mig, men min slutsats är iaf att jag är väldigt nöjd.
Dessutom vill jag påpeka att LG'n går att få tag i för UNDER 1700 på t ex webhallen eller pixmania.com!

har du några fler frågor är det bara att fråga på!