Nvidia lanserar Tegra 3 "Kal-El"

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Nvidia lanserar Tegra 3 "Kal-El"

Nvidia presenterar den tredje generationen av mobilprocessorn Tegra, även känd under kodnamnet Kal-El. Med fyra kärnor och en extra "companion core" utlovas betydligt bättre prestanda än tidigare, utan att göra avkall på strömförbrukningen.

Läs artikeln

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Kommer detta användas i mobiler?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Apr 2011

Härligt! Kanske blir dags för en surfplatta trots allt

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2011

E de den som kommer att sitta i PS VITA / Nya PSP eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Verkar lovande

ASUS P8P76-Pro | i7 2600k | 8GB Corsair XMS3 | Gigabyte 6970 | 2x Samsung Spinpoint 1TB | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX 750w |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2002

Kul!

Vill se samsung släppa en ny platta nu med detta, och även se hur transformer2 ser ut. Väntat länge på detta

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Transformer med denna känns 134 ggr roligare än iPad 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2008

Betyder det här att vi får ser Transformer Prime i nästa fredagspanel? Va va va?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005

Det var inte länge man fick käjnna sig modern med sin Transformer

What evah! i'll do what i want!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2008

Fest i byxan!!

<<Dator: Intel NUC Gen 7>>
<<Lur: Iphone X>>

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2009

Bra jobbat Nvidia! Detta är imponerande. Ska bli spännande att se Asus eee pad Transformer prime och hur den presterar.

Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I Sapphire R9 270X DualX I 8GB I Kingston SSDNOW V300 120 GB I Crucial BX100 500GB I 320GB 640GB I W10
Acer B1 770 I Moto G6 I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I Canon EOS M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Galactica
Registrerad
Feb 2005

Jag är nog en av få som inte riktigt förstår hysterin kring surfplattor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årjäng
Registrerad
Jun 2011

Bara jag som tänkte Portal när man hörde "Companion Core"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2011

Ser ganska trevligt ut

CM Storm Enforcer ~ i5-2500k @ 4GHz ~ Hyper 212 Plus ~ P8P67 Deluxe ~ HyperX Genesis Grey 4x4GB ~ Geforce GTX 560Ti DirectCU II TOP ~ ModXStream 600W ~ 120GB SSD ~ 1,5TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av FribBe:

Måste säga att jag hade samma attityd som dig. Fast sen när HP touchpad blev på rea så köpte jag en bara
för att kunna ta med då jag reser och pendlar. Funkar utmärkt och nu använder jag den varje dag hemma också.

Så lätt att visa saker med, så lätt att använda i sängen m.m.

Asus transformer prime går att använda som en komplett bärbar. Finns tillräckligt många apps och eftersom
de har bra batteritid så är de väldigt användningsbara.

Samsung 700Z7C 17,3" - i7 3615QM - GT 650M - 8GB - 750GB - Crucial m4 256GB SSD

Citera gärna så ser jag ditt meddelande!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Timrå
Registrerad
Feb 2002

4.7" skärm är lite för stort för en mobil tycker jag.
En mobil med Tegra3 och 4.0 - 4.3" skulle jag kunna tänka mig

[ASUS Maximus IX Code | Intel i7 7700k@5GHz | Corsair Vengeance RGB 16Gb | GeForce GTX 1080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002

Tegra 4 kommer ju 2012, troligtvis även Tegra 5. Ska även bli intressant vad Tegra 6, Tegra 7 och Tegra 8 tillför.

Frågan är om Tegra 9 hinner komma innan 2014, annars så tror jag att Nvidia kan få problem. Tegra 10 lär även det bli något alldeles extra.

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Faktiskt en rätt dålig demo. Har ju sett videos från unreal engine som är bra mycket mer imponerande. Man har pratat dx10 stöd? Det där ser ungefär ut som samma effekter en vanlig ps2a klarar av att rendera?! Man pratade om att mobilerna i slutet av året skulle ha samma grafiska prestanda (men med lägre upplösningar) som motsvarar det visuella av vad en ps3a klarar av att rendera.

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av FribBe:

Jag förstod inte heller, sedan testade jag en ipad 2 hemma och jag tycker att den är mycket trevligare än en laptop och surfa, kolla youtube och spela på. Mest tror jag beror på skärmen, den är riktigt bra. Sedan formatet, det är trevligare att glida ner i soffan med en surfplatta än både min 15.6" och 11.6" laptop.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av OlleTheGreat:

E de den som kommer att sitta i PS VITA / Nya PSP eller?

Nej, Sony har utvecklat en annan Cortex A9-baserad lösning med en kraftigare grafikdel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2005

Gött mos. Tryck in denna i en android ICS med ~4.6 skärm och jag slår till direkt!!

Macbook pro 13" :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2006

Just nu så finns det en marknad för denna produkt men så fort intel och amd kommer in i leken så är det över för nvidia.

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Galactica
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Azodan:

Jag förstod inte heller, sedan testade jag en ipad 2 hemma och jag tycker att den är mycket trevligare än en laptop och surfa, kolla youtube och spela på. Mest tror jag beror på skärmen, den är riktigt bra. Sedan formatet, det är trevligare att glida ner i soffan med en surfplatta än både min 15.6" och 11.6" laptop.

Själv gillar jag inte laptops och har aldrig använt heller, så förblir oanvändbart för mig tyvärr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av in a bodybag:

Tegra 4 kommer ju 2012, troligtvis även Tegra 5. Ska även bli intressant vad Tegra 6, Tegra 7 och Tegra 8 tillför.

Frågan är om Tegra 9 hinner komma innan 2014, annars så tror jag att Nvidia kan få problem. Tegra 10 lär även det bli något alldeles extra.

Varför skulle det innebära problem om inte tegra 9 hinner komma innan 2014?

Varför tror du tegra 10 blir något alldeles extra?

| CPU: Intel 6700K@4.6GHz | GPU: EVGA GTX 1080 SC | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair LPX 16GB@2133MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Primär SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Sekundär SSD 1: Samsung 850 EVO 500GB | Sekundär SSD 2: Intel 320 120GB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM750x Chassi: Fractal Design R4 | Kringutrustning: Dell U2515H, Dell U2412M, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G900, Sennheiser HD650

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Chris_Kadaver:

Faktiskt en rätt dålig demo. Har ju sett videos från unreal engine som är bra mycket mer imponerande.

Både nja och nej.
Filmen visar bara hur de olika kärnorna samarbetar med "companion core" för att spara ström. Grymt smart funktion tycker jag! Vilket spel man visar då är mindre viktigt.
Fast jo, det vore ju kul att se en tyngre applikation också i ett annat klipp som går ut på att visa rå köttig styrka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

Så otroligt segt ut, spelades det i typ 20fps? Kändes så iaf.

Ryzen 2700X - Vega 64 Nitro + - Asus Crosshair VII Hero - G.Skill 3466 MHz - EVGA G3 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Metropolis
Registrerad
Jul 2011

Det var på tiden att de lanserar ut mig

Hoppas man få se i snar tid att plattor har kretsen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knislinge
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Mojave:

Bara jag som tänkte Portal när man hörde "Companion Core"?

Companion Core. And then there will be cake.

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Mar 2004

Fem gånger högre prestanda och dessutom lägre strömförbrukning är imponerande hur man än svänger på saken.