Återvinna en kontorsdator till Mediastation

Permalänk
Medlem

Återvinna en kontorsdator till Mediastation

Ja hej! Tänkte höra vad ni tycker om en ide jag har fått.
Istället för att köpa PS3, XBOX360, eller en dedikerad mediaspelare såsom Popcorn.
Så tänkte jag att genom att "återvinna" en äldre kontorsdator bygga om den till en mediadator.

Den jag fick tag i var en HP DC7600 Desktop slim version. Byta ut hårdiskar, fläktar och slänga in ett nytt O.S Windows XP med Media Center alt. MS Vista Ultimate. Sedan lägga till GFX-kort, Ljudkort, trådlöst nätverkskort.

Tanken är att i slutändan ska den vara billigare och förhoppningsvis hålla längre.
Ha en höglagringskapacitetet och även kunna streama media.
Användningsområden. Filmer, Tv-serier, enklare tv-spel.
Allt som behöver läggas till är trådlöst styrdon.

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk

Låter som en bra ide Om du genomför det ;D Bygglogg tack

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

väntar på delarna

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Har exakt en sådan! Har satt i 2gb ram, ett grafikkort Power Colour HD5450, en 2,5' som var över från en skrotad laptop och Windows 7. Har inte bytt några fläktar men ser fram emot din bygglogg! Funderar bara över det här med ditt ljudkort, tror det bara finns 1 Pci-plats i datorn. Jag körde först ljud från HDMI till förstärkare men efter att jag byggt en nu HTPC fick den byta plats till "andra TV:n" och där har jag inte HDMI i förstärkaren utan fick köpa ett USB-ljudkort. Finns heller ingen PCI-express utan det är bara en PCI vilket krånglar till det i val av grafikkort, finns kanske adaptrar att köpa, jag hittade mitt grafikkort i en tysk webshop, gick inte att köpa i Sverige.

Permalänk
Medlem

fattade nada först... läste kontorsstol hela tiden såg typ http://www.sweclockers.com/galleri/7299-g27-egen-playseat förstod ingenting när du började prata om HP:n

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Har exakt en sådan! Har satt i 2gb ram, ett grafikkort Power Colour HD5450, en 2,5' som var över från en skrotad laptop och Windows 7. Har inte bytt några fläktar men ser fram emot din bygglogg! Funderar bara över det här med ditt ljudkort, tror det bara finns 1 Pci-plats i datorn. Jag körde först ljud från HDMI till förstärkare men efter att jag byggt en nu HTPC fick den byta plats till "andra TV:n" och där har jag inte HDMI i förstärkaren utan fick köpa ett USB-ljudkort. Finns heller ingen PCI-express utan det är bara en PCI vilket krånglar till det i val av grafikkort, finns kanske adaptrar att köpa, jag hittade mitt grafikkort i en tysk webshop, gick inte att köpa i Sverige.

Åhå, ja som du kan se här så finns det olika modeller av den. Efter att ha kollat igenom den och jämfort den med spec:en så bör jag få plats med 1 PCI-E + 1 PCI, finns 1 till PCI plats men den tror jag kommer att blockeras av gfx-kortet. Och det finns även möjlighet att få dit 3st 3,5 HDD platser, är dock osäker på hur stora diskar bios:et tillåter. Men jag hoppas på att kunna slänga in 1st IDE 500Gb 2st 1Tb.

Hur flyter den med W7 ? Jag hoppades att den skulle belastas minst med WinXP x32

Skrivet av Mr.Azum:

fattade nada först... läste kontorsstol hela tiden såg typ http://www.sweclockers.com/galleri/7299-g27-egen-playseat förstod ingenting när du började prata om HP:n

lol

Kan fota lite när jag slänger ihop den och posta

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Flyter jättebra med W7, kör en annan gammal dator med ändå sämre prestanda på W7 och på den hade jag XP innan och jag upplever att den flyter bättre med W7 än med XP.

Jag följde din länk, jag har modellen som heter Ultra Slim och den är väldigt begränsad vad gäller expansionsplatser, finns bara 1 Sata interface för hårddisk o du får inte in fler heller om du inte kör med 2,5 tums diskar, då kanske du kan pressa in 3st.

Permalänk
Medlem

började med att byta ut orginalfläktarna till noctua och ta bort onödigt skräp.

detta var de nya grejjerna ja skulle stoppa in i den. Tyvärr passade inte gfxkortet, så de blev att skicka tillbax.

sfx-kortet installerat, bra ljud, billigt och low profile bracket som följde med.

Det blev en nödlösning från den lokala hårdvarubutiken, ATI Radeon 5450

Installerat och klart, klockrent!

Processorfläkten byttes ut efter foto, och ja slängde in 3 HDD's sammanlagd 2,5Tb

Och slutligen en printscreen

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Kul att se resultatet! Jag hade ett helsike med att installera grafikdrivrutinerna, fick hela tiden blåskärm vid installation av Catalyst. Lyckades få in bara grafikdrivrutinen utan Catalyst o nu funkar det.

Har inte bytt mina fläktar utan bara blåst rent i datorn o kylflänsen till CPU, hör den inte där den står i tv-bänken o tempen går upp till 55 grader på CPU under belastning, inte så farligt.

Skickades från m.sweclockers.com

By The way vad köpte du för storlek på fläktarna, har inte brytt mig om att byta mina, konstaterade bara att det var en väldigt speciell lösning på kylning av CPU.

Permalänk
Medlem

Kör själv en liknande lösning, tog en IBM Lenovo med Core2Duo prolle som kör XBMC slängde bara i ett ljudkort med spdif och mjukvaruavkodning med CoreAvc (klarar 1080p)

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Alltid kul med återvinning så man får användning för gamla prylar som annars bara blir dammsamlare. Kommer bli riktigt bra det där.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

hmmm! ...jag "råkade" uppgradera min befintliga "huvuddator" som egen julklapp *hehe och fick därav över en del saker, typ hela plattformen Wolfdale C2D på ett m-ATX mobo med minnen, så de lutar åt att den återvunna P4:an får samla damm. De enda jag behöver är en bra låda, vette fasiken om man ska ta desktop eller tower.
Antingen en Silverstone GD06 HTPC elr en Fractal Design Define båda verkar ok.

edit: jag hittade den här -> Lian Li PC-C60 Desktop verkar piska dom andra lådorna, desktops då. Displayer enligt min mening är skräp och julgransbelysning, den har flertalet 3,5 platser för HDD, relativt bra kylmöjligheter. De räcker väl ? Sen verkar den genomtänkt konstruktionen, vissa menar att strl på nätagget kan ställa till de, men 150mm Seasonic på 450w borde väl fixa biffen.

Skrivet av nisselask:

By The way vad köpte du för storlek på fläktarna, har inte brytt mig om att byta mina, konstaterade bara att det var en väldigt speciell lösning på kylning av CPU.

ska kolla de när jag kommer hem, tänkte inte på de, som datornörd har jag en del fläktar liggandes

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk

Inne på samma linje. Köpa en mindre desktop typ Fujitsu Esprimo E5925 från Inrego.se. Begagnade datorer med win7. Kostar mellan 2 - 2500kr.
Nytt grafikkort och lite mer minne. Det ska väl funka?

Visa signatur

Core i7 l 6gb DDR3 1600mhz l Gigabyte Radeon 6950 1gb l 150gb WD Velociraptor, 1 tb WD Green l 1020w Chieftech l Msi x58 pro l Antec ninehundred l

Permalänk
Medlem

Tänkt på att priserna är ex. moms bara, känns inte lika prisvärt då, billigare att bygga själv.

Permalänk
Skrivet av nisselask:

Tänkt på att priserna är ex. moms bara, känns inte lika prisvärt då, billigare att bygga själv.

Då vill jag gärna ha förslag på det, inkl win 7 pro.

Visa signatur

Core i7 l 6gb DDR3 1600mhz l Gigabyte Radeon 6950 1gb l 150gb WD Velociraptor, 1 tb WD Green l 1020w Chieftech l Msi x58 pro l Antec ninehundred l

Permalänk
Medlem

Det blev att bygga om den och resultatet blev mkt bättre. Med Lian Li PC-C60 som chassi. Låd konstruktionen var mkt bra dom har tänkt på de mesta enligt min mening. Dock kan jag tänka mig att många skulle ha problem med storleken, till er kan jag bara säga att, visst denna låda är relativt stor, men i ett framtids perspektiv så kan jag slänga in 6 lagrings enheter + dom 3 HDD 3,5 jag redan har, uttrymme för fler HDD's i lådan, lätt arbetad, samt istället för P4:a plattform så är det C2D Wolfdale med 4Gb Ram, med Ati Radeon 5450 och Asus Xonar DG, mobot är en Asus P5E-VM HDMI, och jag fick även återanvända mitt gamla Seasonic nätagg som har legat å samlat damm, samt den trådlösa nätverk enheten.

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna