Intel Haswell dyker upp i läckt presentation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, ska man köra med flera processorer så är Xeon ett bättre val, men annars?

Ja annars är det väl ingen poäng om man inte har väldigt speciella moderkortskrav. Och han sa ju faktiskt en Xeon. Tror han får förtydliga själv istället för att jag försöker hjälpa till.

Permalänk

Woho! 95W TDP med Trigate, då får vi förhoppningsvis se turbo core över 4.0 GHz.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Är Xeon ett bättre val än -E?

EEC-minnen är inte helt fel och har för mig att det finns en sexkärnig Xeon som är billigare men är inte hundra. Annars kan man få dubbla fyrkärniga för samma pris som en sexkärnig SB-E. Men ska nog hålla i pengarna ett tag till. Hoppas min gamla Core2 håller till efter sommaren då det förhoppningsvis har dykt upp nya, billigare SSD och Windows 8. Vem vet, AMD kanske hinner kamma sig också tills dess.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

EEC-minnen är inte helt fel och har för mig att det finns en sexkärnig Xeon som är billigare men är inte hundra. Annars kan man få dubbla fyrkärniga för samma pris som en sexkärnig SB-E. Men ska nog hålla i pengarna ett tag till. Hoppas min gamla Core2 håller till efter sommaren då det förhoppningsvis har dykt upp nya, billigare SSD och Windows 8. Vem vet, AMD kanske hinner kamma sig också tills dess.

ECC-minnen och moderkort med dubbla Xeons tror jag inte blir billigare än en 6-kärnig SB-E.
Men behöver man många kärnor är det kanske det bästa valet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

ECC-minnen och moderkort med dubbla Xeons tror jag inte blir billigare än en 6-kärnig SB-E.
Men behöver man många kärnor är det kanske det bästa valet.

Nej EEC kommer putta det över kanten men du kan få 8 kärnor Xeon till samma pris som sex kärnor SB-E. Ett moderkort med två socklar kostar lika mycket som ett X79 kommer göra. Alltså runt 2000 kr eller lite över. Det verkar som om de tre SB-E processorer som kommer släppas nu kommer ha tre motsvarande Xeon till samma pris. Tittar man då på den fyrkärniga varianten så kostar den ungefär hälften av vad den enklare sexkärniga kostar. Alltså kan man få 8 kärnor Xeon till samma pris som 6 kärnor SB-E. Ska man punga ut så mycket pengar för en dator väljer jag datorn med dubbla processorer utan att tveka. Nackdelen är dock att serverbrädor inte har stöd för Crossfire och sånt men det skiter jag i för det är ingen speldator jag kommer bygga.
Fast tror iof inte att jag kommer kunna motivera mig själv att lägga 2000 kr på ett moderkort och 5000 kr på CPU.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

ECC-minnen och moderkort med dubbla Xeons tror jag inte blir billigare än en 6-kärnig SB-E.
Men behöver man många kärnor är det kanske det bästa valet.

Lustigt nog så är t.ex. ECC-minnen på 8 GB styck riktigt billiga, så just minnena är ingen fara. Resten har jag ingen koll på dock. Hehe.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Ny Socket och "bara" 4 kärnor. Hmmm..

Och bara 1150 pinnars socket!

Verkar som Intel inte anstränger sig för mycket..

Nä nu får AMD se till att fixa BD!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk

Verkar som jag gjorde rätt i att skaffa i5 2500K nu

Permalänk
Medlem

Jag trodde den skulle heta Samwell, men det är kanske 14nm-krympningen av Haswell som heter så.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Datavetare

[QUOTE=Lasse Laserman;11583555]Jag trodde den skulle heta Samwell, men det är kanske 14nm-krympningen av Haswell som heter så.[/QUOTE]

Enligt wikipedia är namnen på de kommande CPUerna

  • Ivy Bridge (tick, 22nm)

  • Haswell (tock, bl.a. AVX 2.0)

  • Broadwell (tick, 14nm)

  • Sky Lake (tock, ???)

  • Sky Mount (tick, 10nm)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Haswell låter väldigt intressant och är verkligen något att se fram emot, men jag måste säga att jag börjar tröttna på Intels sätt att alltid komma ut med en ny sockel t.ex köpte ett moderkort för LGA 1156 och bara några månader senare kom 1155 (en pins skillnad) kändes som ett stort mitten finger till oss konsumenter då, men det är klart man säljer många processorer på det sättet frågan är ifall det verkligen behövs rent tekniskt?, därför blev jag inte direkt förvånad att det kommer med ännu en ny sockel till Haswell LGA 1150 kan någon på Intel säga "ka-ching $$$$$$$" deras kompatibilitet suger jämfört med deras rival AMD. Å andra sidan är prestandan mycket bättre på deras produkter än tex AMDs exempel "Bull Loser", ett kalkon släpp i min bok.

Men det är bra att det meddelar sådan här information för nu vet en kund (undertecknad) att man kan lika gärna vänta in denna plattform, jag ser det inte ekonomiskt försvarbart att byta moderkort och processor stup i kvarten.
Man kan överklocka när man är ute efter mer prestanda den enda som behöver bytas oftast (2års mellanrum överlag för mig) i spel sammanhang är graffe kortet och det kan man ju också trimma upp när situationen så kräver.

Kom ihåg bara för att det kommer något nytt ställ frågan: behöver jag verkligen detta

Permalänk

[QUOTE=Yoshman;11583665]Enligt wikipedia är namnen på de kommande CPUerna

  • Ivy Bridge (tick, 22nm)

  • Haswell (tock, bl.a. AVX 2.0)

  • Broadwell (tick, 14nm)

  • Sky Lake (tock, ???)

  • Sky Mount (tick, 10nm)

[/QUOTE]

Sky Lake (tock) måste ju vara 14nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Sky Lake (tock) måste ju vara 14nm.

Jo, men det är inte det frågetecknen representerar. Inom parentes står vad som är nytt, 14nm är inte nytt på Sky Lake. Nyheterna är okända därför står det bara frågetecken, precis som att tillverkningsprocessen inte nämns på Haswell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Jag trodde den skulle heta Samwell, men det är kanske 14nm-krympningen av Haswell som heter så.

Du kanske blandar nog ihop namnet med Sam Rockwell, skådespelaren?

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhino:

Du kanske blandar nog ihop namnet med Sam Rockwell, skådespelaren?

Nej, det var bara jag som försökte vara rolig. Här är Samwell.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk

"Intel separerar processorerna i tre distinkta familjer för lika många användningsområden. Modellerna för stationära datorer har TDP-värden från 35 till 95 W medan processorer för bärbara datorer landar på 37, 47 och 57 W. Sist men inte minst syns Haswell för Ultrabooks som stannar vid 15 W."

Kan det verkligen bli så små förbättringar på TDP-värdena jämfört med Sandy Bridge?

Exempelvis så ligger Sandy Bridge TDP på 17 W för Ultrabooks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richard_Larsson:

"Intel separerar processorerna i tre distinkta familjer för lika många användningsområden. Modellerna för stationära datorer har TDP-värden från 35 till 95 W medan processorer för bärbara datorer landar på 37, 47 och 57 W. Sist men inte minst syns Haswell för Ultrabooks som stannar vid 15 W."

Kan det verkligen bli så små förbättringar på TDP-värdena jämfört med Sandy Bridge?

Exempelvis så ligger Sandy Bridge TDP på 17 W för Ultrabooks.

TDP går inte direkt neråt, däremot får man mycket mer prestanda vid samma TDP.
Dessutom så är TDP maxläge, Haswell kommer ha förbättrad medelkonsumption.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richard_Larsson:

"Intel separerar processorerna i tre distinkta familjer för lika många användningsområden. Modellerna för stationära datorer har TDP-värden från 35 till 95 W medan processorer för bärbara datorer landar på 37, 47 och 57 W. Sist men inte minst syns Haswell för Ultrabooks som stannar vid 15 W."

Kan det verkligen bli så små förbättringar på TDP-värdena jämfört med Sandy Bridge?

Exempelvis så ligger Sandy Bridge TDP på 17 W för Ultrabooks.

Prescott hade 125W TDP, SB-E har det med. Men vi kan väl alla vara överens om att det gått framåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmulletrance:

När väll Haswell kommer så har redan nästa generation planterats så du får du vänta lite längre!

Precis!

Visa signatur

QC7