Permalänk
Medlem

Ändra styrkan på Power LED (RV02)

Stör mig på att Power LED:n på mitt Raven RV02 lyser så starkt, sökte lite på nätet och hittade en kille som sa att man bara kunde plugga in LED i en fläktkontakt istället och på så sätt justera styrkan. Någon som vet ifall detta fungerar och i så fall ifall det är något annat jag ska akta mig för?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baddarn:

Stör mig på att Power LED:n på mitt Raven RV02 lyser så starkt, sökte lite på nätet och hittade en kille som sa att man bara kunde plugga in LED i en fläktkontakt istället och på så sätt justera styrkan. Någon som vet ifall detta fungerar och i så fall ifall det är något annat jag ska akta mig för?

Tack på förhand!

Jag har som så många andra en skrikande blå LED som är poppis hos chassi-tillverkarna nuförtiden. Jag satte helt enkelt 2-3 st bitar vit el-tejp framför dioden innanför fronten på lådan, så att det itne syns utifrån mer än att den lyser mycket svagare.

Gjorde samma sak på mitt andra chassi men testade med grön el-tejp, funkade det med och blev mjukare ljus

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Ok låter ju som en bra lösning hoppades dock att slippa vara där inne och pilla och kanske till och med få möjlighet att justera ljusstyrkan som jag vill

Permalänk
Medlem

Jag tog loss dem och satte dem i burken. Störde mig med som fan på dem.

Visa signatur

[Silverstone Raven 02] [Intel SSD 320 80GB+ WD 1Tb Caviar green] [Asus P7P55D EVO] [Intel i7 2600K]
[
Corsair H70] [Zotac GTX 470 SLI] [2x4096MB Corsair Vengance 1600mhz CL9] [Corsair HX 850W 80+]

Permalänk
Proffsmobbare

Jag brukar bara strunta i att koppla in LEDs i fronten då man oftast brukar kunna se muspekaren röra sig på skärmen och på den vägen dra slutsatsen att datorn är igång.

Fast sedan så kan man ju extraknäcka som laserskärare på helgerna med hjälp LianLi's dioder också..

Permalänk
Medlem

Nån som vet ifall det är lätt att tejpa ett fd define mini?
Samma diod som i r3 chasssit.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av jachxz:

Nån som vet ifall det är lätt att tejpa ett fd define mini?
Samma diod som i r3 chasssit.

Kan inte tänka mig att det skulle vara några svårigheter. Bara klicka av fronten så ser du hur den är monterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Kan inte tänka mig att det skulle vara några svårigheter. Bara klicka av fronten så ser du hur den är monterad.

Testade att dra av fronten och det såg ut som den satt själva plasthöljet:(

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av jachxz:

Testade att dra av fronten och det såg ut som den satt själva plasthöljet:(

Försök slänga upp en bild så ska vi se hur det ser ut.

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig testat att ens försöka ändra styrkan, men borde det inte vara så enkelt att man vara löder på ett motstånd på + av LED-sladden? Alternativt att man kopplar lös moderkortskontakten och slänger på en vanlig fläktkontakt och kopplar in till en kontroller. enda problemet med det är ifall man höjer spänningen för högt så att man bränner lysdioden.

Permalänk
Medlem

Eller så köper man en svagare LED på Kjell & Co eller liknande och löder dit.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av jachxz:

Nån som vet ifall det är lätt att tejpa ett fd define mini?
Samma diod som i r3 chasssit.

Om det är samma som i R2 så är det inte helt lätt, då designen är lite utöver den vanliga. Knepigt att förklara utan bilder, men du kommer märka.

Edit: Det går dock att lösa, förstås, men tejp blir nog besvärligt i det här fallet. Jag skulle hellre vinkla dioden åt sidan, då ljuset från den är riktat, eller kanske måla över den med några omgångar svart tuschpenna.

Edit 2: Eller som sagt, köp en svagare diod från lämpligt ställe och löd dit, alternativt klipp ena benet och löd dit ett lämpligt motstånd.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om det är samma som i R2 så är det inte helt lätt, då designen är lite utöver den vanliga. Knepigt att förklara utan bilder, men du kommer märka.

Edit: Det går dock att lösa, förstås, men tejp blir nog besvärligt i det här fallet. Jag skulle hellre vinkla dioden åt sidan, då ljuset från den är riktat, eller kanske måla över den med några omgångar svart tuschpenna.

Edit 2: Eller som sagt, köp en svagare diod från lämpligt ställe och löd dit, alternativt klipp ena benet och löd dit ett lämpligt motstånd.

Tusch fungerar väldigt dåligt om det är en blå diod, kanske en starkare permanent-penna isf.

Är det alltså hål i fronten för dioden? Annars fungerar det ju med tejp. Mina lådors fronter har ju leden inuti lådan ut genom plåtdelen och sen sitter det en plastbit i fronten som matchas mot dioden så den lyser genom plastbiten.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX