Tävling - Knäck krypteringen

Permalänk
Medlem

Tävling - Knäck krypteringen

Det var över ett år sedan jag gjorde denna tävling http://www.sweclockers.com/forum/92-underhallning-och-medier/..., men ikväll så tänkte jag att det var dax för en ny.

Tävlingen går ut på att knäcka den här http://flipdesign.se/ahaja/pw.txt krypteringen som är lösenordet till denna sida http://flipdesign.se/ahaja/. När du har knäckt krypteringen och loggat in på sidan så finns det vidare instruktioner hur du ska fortsätta.

När någon har klarat av alla steg så kommer dennes namn att synas på http://flipdesign.se/ahaja/ och det är omöjligt för andra att logga in något mer.

Krypteringen är delvis egenutformad och borde inte vara allt för svår att knäcka.

För att ni ska få hjälp på traven här kommer några krypterings exempel:

-----------------------------------------------------------------------
Nyckelord: sdfg
Text: scrapis @ sweclockers

c2N ?c2RmZ3Bpc1t =Z =?ZnXUBbc2RmZ11 =d2Vjb =?9j,2V ?cw^^

-----------------------------------------------------------------------

Nyckelord: sdfg
Text: Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit

TmVxdWVbc2RmZ11wb3J ?b1t =Z =?ZnXXF1,XNxdXNkZmdtW3NkZmddZXN0W3NkZmddcXVpW3NkZmddZ =?9sb3JlbVt =Z =?ZnXWlwc3VtW3NkZmddcXVpc2RmZ1t =Z =?ZnXWRvb =?9 ?W3NkZmddc2l0W3NkZmddc2RmZ21ldCxbc2RmZ11jb25 =ZWN0ZXR1cixbc2RmZ11 =Z =?ZnZ =?lw,XNj,Vt =Z =?ZnXXZlb =?l0

-----------------------------------------------------------------------

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Låter som en kul tävling men jag har inte en aning om vad jag ska göra? Ska man kunna koda och programmera för detta?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har inte heller en susning hur man löser något sådant, men det ska bli kul att se alla riktiga datanördar göra ett försök.

Permalänk
Medlem

ojoj, här krävs det mycket tänk för att knäcka:)

Får ge mig in i detta på någon hål-timma på skolan någon gång:)

OFFT: borde få MVG från min OS lärare, då vi gick igenom detta idag:)

Så jag ger inte upp (än iallfall):P:D

EDIT: du är fan grym på detta, får ju till och med mig att känna mig dum:P

EDIT2: TS: du har för mycket fritid, och du är en bra krypkör:) (på ett positivt sätt):D
Ska sova nu, men ska försöka mer imorgon:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Låter som en kul tävling men jag har inte en aning om vad jag ska göra? Ska man kunna koda och programmera för detta?

Skrivet av hapone:

Har inte heller en susning hur man löser något sådant, men det ska bli kul att se alla riktiga datanördar göra ett försök.

Tänkte tillägga det att man inte måste vara datanörd, eller programmera för att knäcka:)

Det enda man måste kunna är just kryptering, och väldigt mycket tänk:):D

Lycka till om ni ger er på det:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Tänkte tillägga det att man inte måste vara datanörd, eller programmera för att knäcka:)

Det enda man måste kunna är just kryptering, och väldigt mycket tänk:):D

Lycka till om ni ger er på det:)

Tänk kan jag säkert, men ids inte Kryptering vet jag knappt vad det är, så jag tror jag hoppar denna tävling

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Tänk kan jag säkert, men ids inte Kryptering vet jag knappt vad det är, så jag tror jag hoppar denna tävling

okej, får se om jag får någon att tävla mot, dock är inte tänka min starkaste sida:P

Vi får väll se om jag klarar det eller inte:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Kul tråd. Jag är värdelös på kryptografi, men jag tycker det är spännande och intressant.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Baah, suttit och gnuggat geniknölarna lite utan att komma på något direkt.

Kanske hittat en sak, och det skulle vara att "2RmZ11" betyder E + C i en mening. Det hjälper ju dock inte på den som tävlingen går ut på

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Musikälskare

Har aldrig varit bra på att knäcka krypton (stavas det så?)

Vet inte ens vart man ska börja

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt bra på rubber-hose cryptoanalys, så jag kör på det!

Edit: Klar! Det var skoj!

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Jag är riktigt bra på rubber-hose cryptoanalys, så jag kör på det!

Edit: Klar! Det var skoj!

Fan, din lilla rackare;)

Bra jobbat!:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Jag är riktigt bra på rubber-hose cryptoanalys, så jag kör på det!

Edit: Klar! Det var skoj!

Bra jobbat!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Jag är riktigt bra på rubber-hose cryptoanalys, så jag kör på det!

Edit: Klar! Det var skoj!

Grattis till vinsten och bra jobbat!

Det verkar som tävlingen var alldeles för enkelt
Om intresset finns så kan jag fixa ihop något som kommer kräva lite mer än denna tävling.

Jag skrev lite snabbt ihop ett exempel nu på lunchen i PHP som jag tror ska fungera, så att alla får se hur krypteringen dekrypteras.

$key = "qwerty"; $crypt = file_get_contents("http://flipdesign.se/ahaja/pw.txt"); $search = array("\n ?", "\n =", "\n =?"); $replace = array("y", "z", "G"); $decrypt = str_replace($search, $replace, $crypt); $search = array(',', '^', '*', '.', 'z?'); $replace = array('a', '=', '?', '/', 'G'); $decrypt = str_replace($search, $replace, $decrypt); $search = array("[{$key}]", $key, '*'); $replace = array(" ", 'a', '?'); $decrypt = str_replace($search, $replace, base64_decode($decrypt)); echo $decrypt;

Sedan ska det även tilläggas att knäcka denna kryptering bara var steg ett för att få upp sitt namn på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scrapis:

Grattis till vinsten och bra jobbat!

Det verkar som tävlingen var alldeles för enkelt
Om intresset finns så kan jag fixa ihop något som kommer kräva lite mer än denna tävling.

Jag skrev lite snabbt ihop ett exempel nu på lunchen i PHP som jag tror ska fungera, så att alla får se hur krypteringen dekrypteras.

$key = "qwerty"; $crypt = file_get_contents("http://flipdesign.se/ahaja/pw.txt"); $search = array("\n ?", "\n =", "\n =?"); $replace = array("y", "z", "G"); $decrypt = str_replace($search, $replace, $crypt); $search = array(',', '^', '*', '.', 'z?'); $replace = array('a', '=', '?', '/', 'G'); $decrypt = str_replace($search, $replace, $decrypt); $search = array("[{$key}]", $key, '*'); $replace = array(" ", 'a', '?'); $decrypt = str_replace($search, $replace, base64_decode($decrypt)); echo $decrypt;

Sedan ska det även tilläggas att knäcka denna kryptering bara var steg ett för att få upp sitt namn på sidan.

Och du sade att man inte behövde kunna programmera/koda?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Och du sade att man inte behövde kunna programmera/koda?

nej.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scrapis:

Grattis till vinsten och bra jobbat!

Det verkar som tävlingen var alldeles för enkelt
Om intresset finns så kan jag fixa ihop något som kommer kräva lite mer än denna tävling.

Jag skrev lite snabbt ihop ett exempel nu på lunchen i PHP som jag tror ska fungera, så att alla får se hur krypteringen dekrypteras.

$key = "qwerty"; $crypt = file_get_contents("http://flipdesign.se/ahaja/pw.txt"); $search = array("\n ?", "\n =", "\n =?"); $replace = array("y", "z", "G"); $decrypt = str_replace($search, $replace, $crypt); $search = array(',', '^', '*', '.', 'z?'); $replace = array('a', '=', '?', '/', 'G'); $decrypt = str_replace($search, $replace, $decrypt); $search = array("[{$key}]", $key, '*'); $replace = array(" ", 'a', '?'); $decrypt = str_replace($search, $replace, base64_decode($decrypt)); echo $decrypt;

Sedan ska det även tilläggas att knäcka denna kryptering bara var steg ett för att få upp sitt namn på sidan.

Jag vill ha mer kryptering, och ska kolla in PHP koden:)

Tack för att jag fick en liten klurstund sist (även om jag inte knäckte den):D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scrapis:

Grattis till vinsten och bra jobbat!

Det verkar som tävlingen var alldeles för enkelt
Om intresset finns så kan jag fixa ihop något som kommer kräva lite mer än denna tävling.

Tack, och ja, intresset finns absolut. Sånt här är skoj

Skrivet av Ala_95:

Och du sade att man inte behövde kunna programmera/koda?

Det behövde man inte. Första steget gjorde jag med anteckningar och några online verktyg (ascii-binary-base64 converters).

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Tack, och ja, intresset finns absolut. Sånt här är skoj

Det behövde man inte. Första steget gjorde jag med anteckningar och några online verktyg (ascii-binary-base64 converters).

Det är ju knappast helt sant. Det beror kanske lite på vad man menar med "kod", men meningen "$decrypt = str_replace($search, $replace, base64_decode($decrypt));" är ju inte direkt svenska, om vi säger så. När jag ser det tycker jag mig se en bit kod.

Permalänk
Medlem

Jag blev så inspirerad av den här tråden att jag skapade ett krypto jag med: http://www.sweclockers.com/forum/92-underhallning-och-medier/...

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!