Asus introducerar Transformer Prime med Nvidia Tegra 3

Permalänk
Medlem

Åker till New York 11-14 Dec, hoppas den finns då.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Tegra 3 äntligen!!

Fruktansvärt intressant. Defenitivt på min inköpslista. Jag ser potential och möjligheter med denna platta.

Visa signatur

Nexus One • RA-nexus-v1.6.2 • CM 5.0.5.3w/gapps • Apps2sd: enabled • Meltus Audio/Volume Hack V2r2 • Desire Camera :)

Permalänk
Medlem

Passar dockan till den första även till denna? Såg att det fanns två färger, är den guldbruna i samma nyans som den förra?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lite (teknisk) information om Tegra 3, bl.a. om de val nVidia gjort i Kal El och varför de gjort dessa val, finns hos Real World Technologies.

Personligen tror jag inte på en 4-kärnors plattform givet vilken typ av enheter denna ska sitta. Det hade varit betydligt bättre att använt två kärnor och försökt maximera IPC och klockfrekvens på dessa inom samma ström-budget som man nu har för 4-kärnor.

Författaren till Real World Technology artikeln sätter fingret exakt på varför 4-kärnor är rätt meningslöst i denna typ av produkt (i alla fall i dagens läge)
"Many consumer applications simply cannot use multiple cores and only respond to single threaded performance. For consumer devices, 1-2 high performance cores are infinitely preferable to many slower cores."

Mjaa, ställer mig tveksam till det där. Ta en vanlig pc, det är yttersällan endast en kärna får jobba, Har en liten monitor över kärnorna och de klarar utmärkt att dela på processerna. Sedan så springer android-applikationer i virtuella maskiner, där det är väldigt lätt att tråda. Fyra kärnor låter som en bra grej.

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på att första Transformern inte klarar MKV 1080p och skyller på att hårdvaran är ok men inte Android. Såvitt jag vet är det precis tvärtom? Enligt många på Swedroid.se så är det tyvärr så att Tegra2 inte alls har stöd för 1080p .mkv filer kodade i high profile. Filmer kodade i baseline profile ska tydligen fungera? Nu äger jag inte en Transformer och vet därför inte om det även laggar med filer som är 1080p kodade i baseline profile.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det är riktigt synd att den inte har USB-3 ?

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem
Skrivet av sozage:

Bara jag som tycker det är riktigt synd att den inte har USB-3 ?

Visst hade det varit trevligt ;>. Bör ju nästan vara standard på nya prylar. Ännu sämre är att själva plattan inte har usb port alls - det är endast dockan som har. Detta stör mig oerhört.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk

Vad gör denna 2a så mycket bättre än 1an? Och som någon sa, går det inte att connecta till wifi med den? Måste man koppla in mobilen för att få internet? Är det värt att vänta till 2an? För övrigt, går det att ladda ned programmerings program? Tex C++ eller dylikt? Adobe-reader/open office program till den? 8-) Tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evilazazel:

Vad gör denna 2a så mycket bättre än 1an? Och som någon sa, går det inte att connecta till wifi med den? Måste man koppla in mobilen för att få internet? Är det värt att vänta till 2an? För övrigt, går det att ladda ned programmerings program? Tex C++ eller dylikt? Adobe-reader/open office program till den? 8-) Tacksam för svar!

Lär dig att söka självständigt...

Permalänk
Skrivet av X3n0M0rph:

Låt mig gissa denna kommer att kosta runt 5000-6000 med dockningsstationen inkluderad, för samma summa får man en mycket kraftfullare bärbar dator men okej man kan inte ta loss skärmen på den och ligga i soffan och surfa med "swipeande" rörelser med handen men varför lägga så mycket pengar på en dyr "soff produkt" är det bara för att man känner sig mer högteknologisk när man använder den eller kan det vara ett skryt objekt man tar fram och visar andra?.

Finns ju inga laptops med IPS-skärm och batteritid som kommer i närheten av transformern för det priset.

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Vore trevligt om Android var bra kodat istället så behöver man inte 4-kärnor för hd-film. Den vanliga skulle utan problem klara hd om kodningen inte var så värdelös.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har ingenting med Android att göra, utan med Tegra 2:s värdelösa stöd för hårdvaruavkodning. Den klarar inte av high profile vilket i stort sett är de flesta HD filer. Kollar du på dess konkurrenter från Samsung, Qualcomm, Texas Instruments, etc. så klarar i princip alla dessa 1080p avkodning utan något som helst problem för de faktiskt stöder det.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarstegland:

Det har ingenting med Android att göra, utan med Tegra 2:s värdelösa stöd för hårdvaruavkodning. Den klarar inte av high profile vilket i stort sett är de flesta HD filer. Kollar du på dess konkurrenter från Samsung, Qualcomm, Texas Instruments, etc. så klarar i princip alla dessa 1080p avkodning utan något som helst problem för de faktiskt stöder det.

Det har konstaterats flera gånger att en del av skulden ligger på android då de inte gjort en ordentlig kodning av hur tegra 2 används. Sweclockers och asus har nämnt det flera gånger.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Det har konstaterats flera gånger att en del av skulden ligger på android då de inte gjort en ordentlig kodning av hur tegra 2 används. Sweclockers och asus har nämnt det flera gånger.

Det eliminerar fortfarande inte det faktum att Tegra 2 SAKNAR stöd för hårdvaruavkodning för high profile. Utan detta stöd så får man ha väldigt vettigt mjukvarustöd för att detta skall stödjas. Ta VLC som exempel. Både mjukvar- och hårdvaruavkodningen är ytterst dåligt implementerad och den klarar exempelvis inte killersample i mjukvaruavkodning på min Q6600@3.2ghz medan de flesta andra spelare gör det. Android må vara dåligt kodat i detta fall, men det alla 1080p clip som folk har testat på Qualcomm, Texas Instruments, och Samsungs egna lösningar funkar alldeles galant. Detta problem beror på Nvidia och endast Nvidia då de släppte en gammal processor alldeles för sent. Jag kan garantera att 1080p kommer flyta fantastiskt i Tegra 3 då det är en "modern" plattform vi snackar om den här gången. Det klumpigaste de gjorde med Androidplattorna var att uteslutande använda sig av den mest uråldriga SoC:en som fanns tillgänglig. OMAP4430, Exynos, Snapdragon S3 hade alla varit bättre val.

Sedan till alla som ställer sig skeptiska till 4-kärnig så finns det ju en del andra grejor som lockar med denna. Detta blir min första surfplatta av ett antal anledningar: klarar high profile avkodning, grym batteritid, usb-port, bästa skärmen av alla surfplattor hittills (om den slår första Transformern vilket den lär göra), aluminium chassi, etc. Jag kommer använda den som just surfplatta när man ligger i soffan och till stor del även som ett pluggverktyg att ha under föreläsningar. Oslagbart att kunna sitta i en 5-timmars föreläsning utan att behöva ladda den två gånger om som man måste göra med alla laptops i liknande prisklass. Det är inte alltid bara prestanda som gäller, och till det har jag min stationära.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarstegland:

Det eliminerar fortfarande inte det faktum att Tegra 2 SAKNAR stöd för hårdvaruavkodning för high profile. Utan detta stöd så får man ha väldigt vettigt mjukvarustöd för att detta skall stödjas. Ta VLC som exempel. Både mjukvar- och hårdvaruavkodningen är ytterst dåligt implementerad och den klarar exempelvis inte killersample i mjukvaruavkodning på min Q6600@3.2ghz medan de flesta andra spelare gör det. Android må vara dåligt kodat i detta fall, men det alla 1080p clip som folk har testat på Qualcomm, Texas Instruments, och Samsungs egna lösningar funkar alldeles galant. Detta problem beror på Nvidia och endast Nvidia då de släppte en gammal processor alldeles för sent. Jag kan garantera att 1080p kommer flyta fantastiskt i Tegra 3 då det är en "modern" plattform vi snackar om den här gången. Det klumpigaste de gjorde med Androidplattorna var att uteslutande använda sig av den mest uråldriga SoC:en som fanns tillgänglig. OMAP4430, Exynos, Snapdragon S3 hade alla varit bättre val.

Sedan till alla som ställer sig skeptiska till 4-kärnig så finns det ju en del andra grejor som lockar med denna. Detta blir min första surfplatta av ett antal anledningar: klarar high profile avkodning, grym batteritid, usb-port, bästa skärmen av alla surfplattor hittills (om den slår första Transformern vilket den lär göra), aluminium chassi, etc. Jag kommer använda den som just surfplatta när man ligger i soffan och till stor del även som ett pluggverktyg att ha under föreläsningar. Oslagbart att kunna sitta i en 5-timmars föreläsning utan att behöva ladda den två gånger om som man måste göra med alla laptops i liknande prisklass. Det är inte alltid bara prestanda som gäller, och till det har jag min stationära.

Problemet nu är ju att plattan inte ens klarar 720p vilket tegra 2 ska göra.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Problemet nu är ju att plattan inte ens klarar 720p vilket tegra 2 ska göra.

Fortfarande så klarar den både 720p och 1080p galant om det inte är kodat i high profile. Det har inte med upplösningen att göra, utan vilket codec som används. Tegra 2 klarar INTE HIGH PROFILE. Det gör OMAP44xx, Exynos 4210/12, och Snapdragon S3 och alla körs på versioner av Android med bra mycket sämre multi-tråds stöd än vad Honeycomb kan stoltsera med.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

jag tror jag väntar på motsvarigheten med windiws 7 alternativt windows 8.

Permalänk
Skrivet av kastrix:

jag tror jag väntar på motsvarigheten med windiws 7 alternativt windows 8.

Den kommer säkerligen bli astrevlig men batteritiden kommer ju försvinna då Windows 8 fortfarande drar oändligt mycket mer än vad Android gör. Räkna inte med mer än 3-4 timmar i en sådan här platta.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarstegland:

Den kommer säkerligen bli astrevlig men batteritiden kommer ju försvinna då Windows 8 fortfarande drar oändligt mycket mer än vad Android gör. Räkna inte med mer än 3-4 timmar i en sådan här platta.

Nja, nu får du allt ta och skärpa dig.
Om det är 12 timmar med android kommer det inte bli 3-4 timmar med Windows 8.

Permalänk
Medlem

Har inte läst ordentligt.. Men är inte denna me 3g är allt pointless.

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Nja, nu får du allt ta och skärpa dig.
Om det är 12 timmar med android kommer det inte bli 3-4 timmar med Windows 8.

Varför tror du att den skulle bli större? Visst kör du exakt samma hårdvara så blir det säkert mer än 3-4 timmar men då kommer du endast kunna köra ARM-specifika applikationer vilket gör att nyttan med en Windows 8 platta försvinner känner jag. Kollar du på Asus egna UX31 ultrabook som har ett dubbelt så stort batteri jämfört med Prime så ligger den på ca. 5:30 när man loopar video. Halverar du batteriet hamnar du inte ens på 3 timmar med en x86/x64 arkitektur bakom hårdvaran. Nu vet vi inte säkert hur Prime presterar innan det körs ett test men jag tror absolut inte du får ut mer batteritid ur en i3/i5/i7 platta än en motsvarande ultrabook.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarstegland:

Varför tror du att den skulle bli större? Visst kör du exakt samma hårdvara så blir det säkert mer än 3-4 timmar men då kommer du endast kunna köra ARM-specifika applikationer vilket gör att nyttan med en Windows 8 platta försvinner känner jag. Kollar du på Asus egna UX31 ultrabook som har ett dubbelt så stort batteri jämfört med Prime så ligger den på ca. 5:30 när man loopar video. Halverar du batteriet hamnar du inte ens på 3 timmar med en x86/x64 arkitektur bakom hårdvaran. Nu vet vi inte säkert hur Prime presterar innan det körs ett test men jag tror absolut inte du får ut mer batteritid ur en i3/i5/i7 platta än en motsvarande ultrabook.

Permalänk
Skrivet av Nagel:

Åker till New York 11-14 Dec, hoppas den finns då.

Tjena! Tänkte göra samma sak fast i januari, hur är det med garantin? Worldwide?