Nytt angående min blue screen 0x0000009c (Behöver Hjälp!)

Permalänk

Nytt angående min blue screen 0x0000009c (Behöver Hjälp!)

Hej tack för ni läser den här artiklen behöver broskande hjälp med den här datorn efter som jag annars måste lämna in den till support.

Mina spec är:

Nzxt Phantom
Asrock fatal1ty p67 professional (uppdaterat till v 2.00)
Corsair vengance 1866 mzh 4gb
Corsair vengance 1866 mzh 4gb
Corsair ax 850w
Corsair force 3 120gb
Corsair h80
Intel core i5 2500k
Samsung dvd
Msi geforce 560 ti OC

Mitt problem är följande:

Blue screens varje gång jag startar datorn. Även när jag har kopplat ut min force 3 120gb ssd och kör antigen från skiva eller usb. Då när jag kör från
usb eller dvd:n (windows 7 installer dvd) så exakt efter windows har läst in windows filerna. Så får jag samma blue screen.
(blue screenen kommer direkt när jag ser windows login introt.)

Inget jag har på datorn är overclockat när jag kör detta. Mina temps på Cpu är 30-34 C verket inte är så varmt. Jag kommer inte alls in i windows safemode eller varnliga windows samme bue screen!
Kan inte ge ger någon info bortom min asrock bios info.
Datorn är bara 3-4 veckor gammal och inte kronglat på detta sättet förut...
Alla fläktar går som dom ska...
Har även kör memtest86 2 passer så är inga problem på dem, dom funkar som dom ska...
Även kollat alla kablar och kopplat ut och in i psu:n inga problem som jag ser där...

Min error code är förljande:

0x0000009c (0x0000000000000000, 0xFFFFF88002865B30, 0X00000000F2000140, 0X0000000000010005

MACHINE_CHECK_EXCEPTION

Hej något nytt har kommit upp! När jag ändrar så att min intel core i5 2500k ska bara köra med 2 cores så startar datorn! Medans sedan är jag ändrar tillbaka så får jag samma BSOD igen. Någon som vet vad detta kan bero på?

Har senase uppdateringarna på min moderkort, finns det intel uppdatering som kanske gör det?

Hej jag har skaffat fram ny infomation till alla nu så kanske det hjälper er att hjälpa mig, tack så långt !

· OS - Windows 7
· x64 (64bit)?
· What was original installed OS on system? I have only install my os windows 7 home premium
· It's a OEM license version
· My hardware is only 3 weeks old.
· My os is the same 3 weeks.

· CPU- Intel core i5 2500k
· Video Card - Msi geforce 560 ti
· MotherBoard - Asrock fatal1ty professional
· Power Supply - brand & wattage - Corsair ax 850w

· System Manufacturer - Build this computer on my own.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/af29ec9f_BSOD%20infomation....

PROBLEMET ÄR LÖST
Jag har inte uppdaterat tråden men problemet är löst, jag hittat ingen bra lösning så lämnade in min cpu, intel core i5 2500k tillbaka till komplett som sedan skickade tillbaka mig en ny, nu funkar allt som normalt igen.

Fixat men nytt problem!
Permalänk
Medlem

Hur blir det om du testar ett annat OS, typ ubuntu eller något?
Får du fortfarande bluescreen med bara en minnesticka i?

Permalänk

du har köpt 2 pack 4gb stickor ? testa isåfall med bara EN sticka i

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem

0x0000009c

Citat:

Systembussfel
Minnesfel, däribland paritets- eller ECC-problem (Error Correction Code)
Cachefel i processorn eller maskinvaran
TLB-fel (Translation Lookaside Buffers) i processorn
Andra CPU-leverantörsspecifika maskinvaruproblem
Leverantörsspecifika maskinvaruproblem

Kör Memtest till å börja med.

edit "Har även kör memtest86 2 passer så är inga problem på dem, dom funkar som dom ska..." kör minst 5-10 rundor
Kolla i bios att korrekta värden är applicerade. Frekvens, latens å volt m.m.

Fokus ligger på minnesrelaterade fel, antingen mobo/cpu och/eller minne.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

okej jag köt memtester då. testat med unbutu men blir bara svart. ingen blue screen då. blir svart ocv stänger av sig. testat med 1 sticka och funkar bra får köra mer memtester då?

Permalänk
Medlem

Prova stickorna var för sig med memtest. Jag hade nyss en defekt sticka i ett 2x4 Gb-kit och med båda stickorna i klarade paret memtest över natt - det krävdes memtest av den defekta stickan ensam för att påvisa problemet.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Hedersmedlem

looxztation du är en korspostera av värsta sort och har gjort en mängd regelöverträdelser genom att skapa tråd efter tråd i samma ämne. Så se detta som din första och sista varning för nästa gång blir allt låst och du får även lite semester!

Innan du gör några fler inlägg så läs reglerna ett par gånger extra noggrant så kanske vi slipper stänga av dig för det är inget vi vill göra.

Tack.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Läst reglerna och ber om ursäkt, men OM jag skulle hittar en error på en sticka vad ska jag göra då?

köpa nya?

Permalänk
Skrivet av looxztation:

Läst reglerna och ber om ursäkt, men OM jag skulle hittar en error på en sticka vad ska jag göra då?

köpa nya?

Lämna tillbaka dom? det är ju fabrikationsfel så länge du inte gjort nåt skumt med dom...

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk

mm, men har nu testat köra memtest med ett av ram minnena och körde 12 pass och hittade inget fel. Men kan fortfarande inte boot windows installtions skiva eller från mitt installerade windows...

Permalänk
Medlem

Om jag kommer ihåg rätt så är 0x0000009c ett hårdvarufel på PC:n.
Även det här moderkortet har en "DR debug" som underlättar felsökningen.
Manualen som är användbar finns här: http://europe.asrock.com/downloadsite/manual/Fatal1ty%20P67%2...
På sidan 45ff finns kodförklaringar.
På sidan 16 ser du var koden finns på moderkortet. nr 21 dr debug, ganska nära cpu:n.
Kan vara glapp på någon enhet eller felaktig drivrutin också.

Permalänk

Okej men vilken drivrutin kan det vara? Hjälper det om jag installerar om windows 7?

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att det hjälper att installera om windows men kolla åtminstone vad "DR debug" pekar på. Den bör peka ut vilken del som är problemet. Sen går det att försöka att göra något med den delen, glapp, drivis eller byta.

Är det en helt ny ihopsatt PC så skulle jag kunna gissa på att det bara är 1 strömkabel till moderkortet, det brukar bli svårt att starta den då. Det ska vara 2 strömkablar till moderkorten numer, 1 med drygt 20 pin och 1 med 8 pin(ev 6 eller förr 4). Det brukar vara 8-pin som saknas.

Det finns såna som glömt distansklossar också men tror inte det då den startat på 2 core.

Permalänk

okej, men jag fick BSOD efter ett tag. Min Dr. Debug visar inget, när jag startar dator så pipper det (min dator speakrer är inkopplad) och det brukar betyda att det funkar som det ska? sedan när windows 7 login screenen kommer upp så tar det inte många sekunder till en ny BSOD. Men när jag ändrar till 2 cores då startar windows som det ska och går som den ska. Tror det kanske är windows, eller någon drivrutin? ALLA ström kablar är inkopplade.

Permalänk
Medlem

Prova att starta med windows-skivan.
Om det går så prova att installera om windows.
Får du samma igen men att det skulle gå med 2 core så är det förmodligen ett fel på cpu eller moderkort, kanske någon/några pinnar som är böjda eller att några av pinnarna inte får kontakt.
Kan vara värt att prova att ta ur cpu:n och sätta tillbaka den igen, kolla samtidigt att alla pinnar är hela.

Permalänk

Okej, blev inte bättre av att installera om windows. Men om jag har kylpasta på så behövs väll ny om jag kopplar ur min corsair h80? För att då kunna testa att sätta tillbaka den igen?

Permalänk
Medlem

Om du inte tar både cpu och kylblock i en enhet. Ofta sitter de ihop ganska bra.

Är det en ny egenihopsatt PC eller är det en nyinköpt PC ?
Nyinköpt färdig PC ska man inte plocka isär själv, det är bättre att lämna in den och tala om vad som är fel. Annars utgår det oftast ingen garanti.

Permalänk

Det är ingen sådan dator, det är en jag själv har plockat ihop.

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna vara att du bränt delar av cpu:n.
Sandy Bridge har kommit ut lite för tidigt så all hårdvara och programvara fungerar inte alltid som den ska.

Många moderkort sätter vcore till det som minnet vill ha och det klarar inte SB.
Kan vara så att du har en vcore på 1.5V och SB klarar inte mer än ca 1.25-1.3V (vet inte exakt var gränsen går).
Det är egentligen ett fel på moderkortet men tror inte att de är villiga att betala ändå.

Ev kanske du kan luska ut om det är 1 eller 2 kärnor som är utbrända och köra på bara dom.

Permalänk

Hej jag har skaffat fram ny infomation till alla nu så kanske det hjälper er att hjälpa mig, tack så långt !

· OS - Windows 7
· x64 (64bit)?
· What was original installed OS on system? I have only install my os windows 7 home premium
· It's a OEM license version
· My hardware is only 3 weeks old.
· My os is the same 3 weeks.

· CPU- Intel core i5 2500k
· Video Card - Msi geforce 560 ti
· MotherBoard - Asrock fatal1ty professional
· Power Supply - brand & wattage - Corsair ax 850w

· System Manufacturer - Build this computer on my own.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/af29ec9f_BSOD%20infomation....

(uppdaterat info där uppe med)

Permalänk
Medlem

Finns 1 drivrutin som saknas, tror att det är firewire någonting, kamera, kort eller så.
Står Unibrain 1394 PC, prova att installera den eller ta ur den enheten så kanske det lugnar sig.
Kolla sen att du inte har för hög VCORE, du kan få problem i framtiden eller om det redan kommit.

Permalänk

Hej jag har kollat allt sånt och har mycker mer info att ge er! Jag har skaffat blue screen viewer och här kan ni se mina "nya" problem. Tror att problemet har ändrat sig lite (efter som jag nu har alla! drivrutiner uppdaterade.) Då börjar vi!

Det är dom här BSOD:erna jag får nu. (info tagen från BlueScreenView)

==================================================
Dump File : 111011-13369-01.dmp
Crash Time : 2011-11-10 19:55:08
Bug Check String :
Bug Check Code : 0x00000124
Parameter 1 : 00000000`00000000
Parameter 2 : fffffa80`093c6028
Parameter 3 : 00000000`f200c200
Parameter 4 : 00000000`00010005
Caused By Driver : hal.dll
Caused By Address : hal.dll+12a3b
File Description :
Product Name :
Company :
File Version :
Processor : x64
Crash Address : ntoskrnl.exe+7cc40
Stack Address 1 :
Stack Address 2 :
Stack Address 3 :
Computer Name :
Full Path : C:\Windows\Minidump\111011-13369-01.dmp
Processors Count : 4
Major Version : 15
Minor Version : 7601
Dump File Size : 262 160
==================================================

==================================================
Dump File : 111011-14149-01.dmp
Crash Time : 2011-11-10 19:14:45
Bug Check String : IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Bug Check Code : 0x0000000a
Parameter 1 : 00000000`00000028
Parameter 2 : 00000000`00000002
Parameter 3 : 00000000`00000000
Parameter 4 : fffff800`03318bd0
Caused By Driver : ntoskrnl.exe
Caused By Address : ntoskrnl.exe+7cc40
File Description : NT Kernel & System
Product Name : Microsoft® Windows® Operating System
Company : Microsoft Corporation
File Version : 6.1.7601.17640 (win7sp1_gdr.110622-1506)
Processor : x64
Crash Address : ntoskrnl.exe+7cc40
Stack Address 1 :
Stack Address 2 :
Stack Address 3 :
Computer Name :
Full Path : C:\Windows\Minidump\111011-14149-01.dmp
Processors Count : 4
Major Version : 15
Minor Version : 7601
Dump File Size : 262 160
==================================================

Jag kommer in till windws start login ( nu är 4 cores på, på min i5 2500k)
Windows hinner alltså starta så lång att hela logan hinner ladda kart, sen efter bara några secunder den är klar får jag då en BSOD. Men när jag sätter på dator att jobba från 2 cores så funkar den HELT okey, inga problem alls även om jag stresstestar den... Men när jag går till 4 cores igen samma problem!

Mitt antivirus är nu avinstallerat efter som jag fick ett tips att det kunder hjälpa men icke. Det är dom 2 varningarna jag får efter varandra varje gång, min idle temp på min cpu är 30c (med golv värme och ganska varmt rum.) Har inga knep kvar att göra men detta kan jag tipsa er om att jag har gjort.

- Kollat temp på cpu
- Testat mina ram sticker (memtest och testat även att köra 1 ram sticka i taget
- Flyttad mina ram sticker i andra slots
- ALLA kablar är inkopplade och ser inga problem så.
- Alla fläktar går
- Datorn funkar jätte bra i spel men bara på 2 cores!

Ingen anning vad det kan vara, kanske måste skicka till baka den. Men är det cpu jag ska skicka då?

(Förlåt om jag säger samma saker som jag har sagt hela tiden...)

Permalänk
Medlem

Monterat om processorn? Vart så mycket info att jag inte orkar läsa igenom tråden i detta skede. Om du monterar om processorn kolla alla piggarna under så dom är hela. Glöm ej att ta bort gammal kylpasta och lägga på ny när du sätter på fläkten igen!

Permalänk

gjort det med men hade ingen ny kylpasta, kan det bli problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av looxztation:

gjort det med men hade ingen ny kylpasta, kan det bli problem?

Ja, du måste alltid lägga på ny pasta när du tar bort kylaren. Annars blir det dålig kontakt, och cpun kan få värmeproblem och annat.

Permalänk

Okej men vad kan det andra vara för problem har du någon ide vad det kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av looxztation:

Okej men vad kan det andra vara för problem har du någon ide vad det kan vara?

Börja med att fixa till kylaren och pastan. Sen kan vi börja tänka på annat.

Permalänk

Men har ju varit samma problem innan jag kollade till cpu:n? Kan det vara det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av looxztation:

Men har ju varit samma problem innan jag kollade till cpu:n? Kan det vara det?

Du kan förstöra ännu mer om du inte har tillräckligt med kontakt mellan kylaren och CPUn. Så fixa till kylpastan.

Permalänk

Jag ska, det men kan du inte se bortom det. Jag ska fixa så fort jag bara kan... Har du någon annan ide?