Tjugofaldig ökning av bedragarskräppost

Permalänk
Melding Plague

Tjugofaldig ökning av bedragarskräppost

Mängden skräppost i bedrägeriförsök ökade med tjugo gånger under årets tredje kvartal, det visar en ny rapport från Kaspersky Labs.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det lät mycket 20%

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka
:P

Permalänk

dessa kineser som skickar spamm mejl

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit lönsamt att ägna sig åt den här typen av kriminalitet så hade det inte existerat. Men nu gör det ju det. Så då undrar jag hur folk kan gå på såna här mejl? Vilka är de vanligaste offren? En person med bondförnuft kan lukta scam lång väg om man får ett mail av den här sorten.

Permalänk
Medlem

Tror inte att många Svea-klockare går på detta. Dock som vanligt är vi en liten liten del av alla som använder mail. Dock så kan man ju faktiskt undra vilka går på mail som är felstavade och i caps-lock, typ "YOUR INVITED"... Ganska fånigt, men med rätt kunskap hos allmänheten så.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Flamemagican:

Det lät mycket 20%

Skickades från m.sweclockers.com

Det är 2000% ökning, inte 20%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Hade det inte varit lönsamt att ägna sig åt den här typen av kriminalitet så hade det inte existerat. Men nu gör det ju det. Så då undrar jag hur folk kan gå på såna här mejl? Vilka är de vanligaste offren? En person med bondförnuft kan lukta scam lång väg om man får ett mail av den här sorten.

Jag tror att till stor del så kommer detta problem försvinna i och med att de äldre generationerna försvinner. Nu är ju vi på SweClockers en minoritet, men kunskapsnivån hos datoranvändare höjs hela tiden. Tyvärr verkar den inte riktigt vara där vi vill ha den ännu.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Hade det inte varit lönsamt att ägna sig åt den här typen av kriminalitet så hade det inte existerat. Men nu gör det ju det. Så då undrar jag hur folk kan gå på såna här mejl? Vilka är de vanligaste offren? En person med bondförnuft kan lukta scam lång väg om man får ett mail av den här sorten.

Jag tror att det är lite både och. Dels medelsvenssons med katastrofal datorkunskap men även slentrianmässigt nonchalansklickande hos vissa användare som inte tänker sig för då designen i phisinget ser för bekant ut.

Permalänk
Medlem

"Attacker i flera nivåer blir nu allt vanligare, till exempel meddelanden som bjuder in mottagare att delta i en undersökning med chans att vinna pengar."

Glad att jag alltid hållt mig borta från sånt där jäkla skit. Nu får man det bevisat också, att verkligen bara är skit.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag tror att till stor del så kommer detta problem försvinna i och med att de äldre generationerna försvinner. Nu är ju vi på SweClockers en minoritet, men kunskapsnivån hos datoranvändare höjs hela tiden. Tyvärr verkar den inte riktigt vara där vi vill ha den ännu.

Jo, det är nog precis som du säger. Men jag undrar hur tankeprocessen ser hur för de som faller offer; tror de att ett e-mail som uppmanar dem att göra något, per automatik är av hederligt ursprung? Jag förstår faktiskt inte hur man kan lita på vad som helst, oavsett om man är van att hantera en dator eller inte.

Permalänk
Medlem

På tal om skräppost

jag fick ett riktigt snail-mail skräppost för några veckor sedan

Jag hade vunnit 12.500.000$ och någon Pedro Ruiz Soto Barcelona Financial Attorney skulle hjälpa mig skaffa dessa pengar till en låg kostnad av 10%. frimärke och allt , postat från spanien

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Den stora mängden datoranvändare har ju ingen form av utbildning utan köper en dator och tror att det bara är att köra på utan någon som helst förståelse av vad de gör och hur det egentligen fungerar. Det är löjeväckande.

För att ta ett exempel, när jag köpte en bil så lär jag mig då de grundläggande sakerna för hur den fungerar osv..

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Jo, det är nog precis som du säger. Men jag undrar hur tankeprocessen ser hur för de som faller offer; tror de att ett e-mail som uppmanar dem att göra något, per automatik är av hederligt ursprung? Jag förstår faktiskt inte hur man kan lita på vad som helst, oavsett om man är van att hantera en dator eller inte.

Absolut, det kan man definitivt undra. Där tror jag istället att det handlar antingen om (för äldre och ovana användare) att Internet innebär spännande möjligheter och sånt tjafs och därför tror man att man kan ha tur. I annat fall skyller jag på bristfällig utbildning och låg intelligens, för vem som helst borde fasiken förstå att man inte kan vinna en tävling man inte har anmält sig till, exempelvis.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Absolut, det kan man definitivt undra. Där tror jag istället att det handlar antingen om (för äldre och ovana användare) att Internet innebär spännande möjligheter och sånt tjafs och därför tror man att man kan ha tur. I annat fall skyller jag på bristfällig utbildning och låg intelligens, för vem som helst borde fasiken förstå att man inte kan vinna en tävling man inte har anmält sig till, exempelvis.

Folk vill bli lurade, på samma sätt som att folk tror att de kan vinna på Triss

Permalänk
Avstängd

dem borde ha en guide hur man använder en dator medan windows installerar så vet alla hur man upptäcker spam

Permalänk
Medlem

90% av alla bedrägeriförsök jag får i mailen är World of warcraft relaterat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haglund:

Jo, det är nog precis som du säger. Men jag undrar hur tankeprocessen ser hur för de som faller offer; tror de att ett e-mail som uppmanar dem att göra något, per automatik är av hederligt ursprung? Jag förstår faktiskt inte hur man kan lita på vad som helst, oavsett om man är van att hantera en dator eller inte.

Jag tror helt enkelt, med mina föräldrar som grund, att dom inte fattar hur stort internet är och att alla typer av människor finns där. Dom ser det nog fortfarande som något avancerat och hightech där alla mail som kommer från banken faktiskt kommer från banken. Vi som har växt upp med det ser ju direkt scam, ta tex vissa nya användare här på sweclockers som direkt försvarar någon bluffbutik, man kan ju läsa sig till omedelbart att något inte stämmer, och detta endast genom att se på hur språket flyter i texten. Mina föräldrar hade inte haft en chans, men så har dom ingen dator längre tack o lov!

Men det finns också många idioter i vårt land som man kan tjäna pengar på, tänk på alla som ringer till "medium" och annat trams, o all homeopati och fjant som massor av människor betalar massor av pengar till. Jag har svårt själv på att tro att om jag orkade så skulle jag kunna sitta i telefon och ljuga o tjäna mer pengar än vad jag gör ärligt..

Permalänk

Det stämmer nog. Får flera mail från "Runescape" och "Wow-Europe" on dan.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Är det inte bara så att i och med att fler och fler får tillgång till internet.
Och många inte är så väl upplysta om internetsäkerhet mm eller bara rent av dumma som spån och klickar på alla länkar de får?

Har sorgligt nog ett flertal vänner till exempel vars föräldrar är bra, smarta vanligt vis men undrade varför man ska ha brandväggen igång Hela tiden eller varför det är så viktigt att låta Anti-virus uppdatera.
Många datoranvändare tycker nog att systemuppdateringar mm är störande och bara tar bandvidd.

Men det är relativt sorgligt att folk blir lurade av sånt här!

Visa signatur

[Silverstone Raven 02] [Intel SSD 320 80GB+ WD 1Tb Caviar green] [Asus P7P55D EVO] [Intel i7 2600K]
[
Corsair H70] [Zotac GTX 470 SLI] [2x4096MB Corsair Vengance 1600mhz CL9] [Corsair HX 850W 80+]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

90% av alla bedrägeriförsök jag får i mailen är World of warcraft relaterat.

Jag har konstigt nog inte fått så mycket av den typen.
Mest ingame skit med falska namn mm.

Visa signatur

[Silverstone Raven 02] [Intel SSD 320 80GB+ WD 1Tb Caviar green] [Asus P7P55D EVO] [Intel i7 2600K]
[
Corsair H70] [Zotac GTX 470 SLI] [2x4096MB Corsair Vengance 1600mhz CL9] [Corsair HX 850W 80+]

Permalänk
Medlem

Men fail, använd tre olika mejl då.

Permalänk
Medlem

Jag år faktiskt nästan ingen skräppost alls, har haft mailen ett par år nu och reggat på många sidor. Kör med hotmail och blockerar alla mailadresser där det faktiskt kommer skräppost från. Får kanske 10 st på en vecka om ens det ibland.

Permalänk
Skrivet av Nord93:

Jag år faktiskt nästan ingen skräppost alls, har haft mailen ett par år nu och reggat på många sidor. Kör med hotmail och blockerar alla mailadresser där det faktiskt kommer skräppost från. Får kanske 10 st på en vecka om ens det ibland.

Gör det med. Får mycket spamm på ena kontot (men knappt inget på andra). Har lugnat sig efter jag ställt in på att släng att med en viss epostadress (gjorde det på 3-4 adresser hittils). Men IDG.se är skit att regga sig där, genererar väldigt mycket spamm.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

90% av alla bedrägeriförsök jag får i mailen är World of warcraft relaterat.

aldrig spelat wow men får också sådana mejl ibland på min hotmail

Skrivet av Broken-arrow:

Gör det med. Får mycket spamm på ena kontot (men knappt inget på andra). Har lugnat sig efter jag ställt in på att släng att med en viss epostadress (gjorde det på 3-4 adresser hittils). Men IDG.se är skit att regga sig där, genererar väldigt mycket spamm.

inget jag märkt av.

Permalänk
Medlem

spam i maillådan kan jag ta men när dom jäklarna hackar ett forum för oss, hijackar mailfunktionen och sänder ut ca en halv miljon spam mails blir jag lite putt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haglund:

Hade det inte varit lönsamt att ägna sig åt den här typen av kriminalitet så hade det inte existerat. Men nu gör det ju det. Så då undrar jag hur folk kan gå på såna här mejl? Vilka är de vanligaste offren? En person med bondförnuft kan lukta scam lång väg om man får ett mail av den här sorten.

Det är tyvärr ingen som har bondförnuft. Dom allra flest gör som dom blir tillsagda utan att tänka själv, framförallt när det gäller saker som dom inte kan så mycket om, typ datorer.
Så är det både med morsan och jämnåriga kompiser ~35, får dom ett mail där det står att deras dator är i fara och dom måste ladda ner detta program för att fixa dator så gör dom det, det spelar ingen roll hur många gånger som man har sagt åt dom att inte ens öppna mail dom inte vet vem det kommer ifrån.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Den stora mängden datoranvändare har ju ingen form av utbildning utan köper en dator och tror att det bara är att köra på utan någon som helst förståelse av vad de gör och hur det egentligen fungerar. Det är löjeväckande.

För att ta ett exempel, när jag köpte en bil så lär jag mig då de grundläggande sakerna för hur den fungerar osv..

Datorkörkort alltså? Vilken dålig analogi. Om att köra bil skulle vara utan några som helst risker så skulle det inte behövas ett körkort precis som med datorer. Det är bara köpa en dator och köra på. De allra flesta förstår vad man ska klicka på och vad man inte ska klicka på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haglund:

Hade det inte varit lönsamt att ägna sig åt den här typen av kriminalitet så hade det inte existerat. Men nu gör det ju det. Så då undrar jag hur folk kan gå på såna här mejl? Vilka är de vanligaste offren? En person med bondförnuft kan lukta scam lång väg om man får ett mail av den här sorten.

Att folk aldrig lär sig.:O Men det klart: den siste idioten är inte född än. Sen så finns det och kommer alltid att finnas nya generationer att lura.:P:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Datorkörkort alltså? Vilken dålig analogi. Om att köra bil skulle vara utan några som helst risker så skulle det inte behövas ett körkort precis som med datorer. Det är bara köpa en dator och köra på. De allra flesta förstår vad man ska klicka på och vad man inte ska klicka på.

Nej, det var inte jämförelsen. Läs igen.

Men eftersom du inte förstod så ser jag risken att du inte förstår igen. Om du köper en produkt så lär du dig hur den fungerar. Om inte får du skylla dig själv. När du köper en bil lär du dig vilken roll besin har liksom kylarvätska, spolarvätska, batteri, olika typer av däck osv. Skiter du i det kommer du inte lyckas väl med din bil.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!