Köpa iPad till farfar, vilket modem?

Permalänk
Medlem

Köpa iPad till farfar, vilket modem?

Hej på er gott folk! Tänkte köpa en iPad till farfar min. Jag vet att man måste ha ett trådlöst modem men har dock ingen aning villket man ska välja? Tror inte han behöver det snabbaste heller så det får gärna va så billigt som möjligt. Någon med bra tips? Det uppskatas verkligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp ipad med 3G så slipper du modem?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

man måste ha trådlös router
typ den http://www.inet.se/artikel/5401565/cisco-linksys-wrt54gl-wire...
inte den snyggaste men den har fått mycket bra betyg

Permalänk
Medlem

Köp iPad WiFi+3G med Telia Mobilt Bredband iLiten! Det kmr räcka!

Permalänk
Medlem

Hej på er! Jag har kollat upp det där med 3G, men eftersom vi bor på norra öland är 3g en sällsynthet tyvär :/ det är knappt jag har 3g på min iPhone om jag går från kök till tvrummet. Sen kan man väll inte kolla ex youtube, tv 4 play med HD om man inte har wifi? Så det lutar nästan lite åt modem hållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MomoSWE:

Hej på er! Jag har kollat upp det där med 3G, men eftersom vi bor på norra öland är 3g en sällsynthet tyvär :/ det är knappt jag har 3g på min iPhone om jag går från kök till tvrummet. Sen kan man väll inte kolla ex youtube, tv 4 play med HD om man inte har wifi? Så det lutar nästan lite åt modem hållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte ett modem du vill ha, utan en trådlös router. De kopplas efter det modem som ni förmodligen har nu, och sedan med kabel till datorer och wifi till iPaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det är inte ett modem du vill ha, utan en trådlös router. De kopplas efter det modem som ni förmodligen har nu, och sedan med kabel till datorer och wifi till iPaden.

Alltså. Jag och min familj har ett modem och en trådlös router i vårat hus som jag uttnytjar med PC och iPhone. Cirka 50 meter nedanför oss bor Farfar. Han har ingenting och han kan inte låna av våran trådlösa router för räckvidden är för kort. Därför funderar jag på vad som är bäst för just han. Köpa en iPad med 3G men då förlora på han bara kan kolla låg kvalité filmer och klipp. Eller köpa ett modem (kan man inte köpa ett trådlöst modem direkt. måste man ha ett vanligt och en trådlös router?) och då kan han kolla på HD eftersom det (vad jag vet) inte funkar om man bara har 3G. Dock kanske man kan slippa betala i onödan med 3G, typ att det bara dras pengar när han använder internet?

Nu blev det lite mycket här men tyvär är man ju ingen expert inom ämnet

Permalänk
Avstängd

Du kan inte bara köpa ett modem du behöver ju en internetanslutning också.

Permalänk
Medlem

Och när man fixar ett internet abboemang brukar modem/router följa med.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Ja precis. Om det finns tänkte jag köpa typ ett telia paket med en månadskostnad då, så får man förhoppningsvis med ett modem. Trådlös router får man köpa själv?

Permalänk
Avstängd

Numera brukar oftast modemet vara en koombinerad trådlös router.

ska du pröjsa hans månadskostnad tills han stämplar ut då ? om inte kanske du ska höra med honom först om han ens vill ha det...

Permalänk
Medlem

Nej han betalar det själv. Därför det gärna får vara så billigt som möjligt eftersom han förmodligen inte kommer surfa som en galning utan lite då och då. Men det smartaste måste väll ändån vara att köpa en med 3G. Han får väll komma in till oss om han ska glo HD videos

Permalänk
Medlem

Ett annat sätt att lösa det på kan ju vara att låta din farfar använda erat trådlösa nätverk. 50m borde inte vara några problem ifall ni har fri sikt. Varsin riktantenn och en AP hos din farfar.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazzir:

Ett annat sätt att lösa det på kan ju vara att låta din farfar använda erat trådlösa nätverk. 50m borde inte vara några problem ifall ni har fri sikt. Varsin riktantenn och en AP hos din farfar.

Hur funkar detta? Är det en slags förstärkar antenn man kopplas in i modemet då eller? sen har en en motagare i hans hus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MomoSWE:

Hur funkar detta? Är det en slags förstärkar antenn man kopplas in i modemet då eller? sen har en en motagare i hans hus?

Precis, du har en riktantenn kopplad antingen direkt till den trådlösa routern i ditt hus (eller lämpligare till en accesspunkt). Hos din farfar har du en riktantenn kopplad till en accesspunk i hans hus. Jag har dock aldrig provat nån sådan lösning så jag vet inte exakt vilka antenner & accesspunkter som är lämpliga. Finns dock säkerligen flera trådar här på forumet du kan hitta mer info i.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Okej ska kolla upp detta mer noggrant! tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MomoSWE:

Okej ska kolla upp detta mer noggrant! tack!

Gör det.

Hittade förresten en pdf med en bild på hur det kan se ut. Figuren längst ner till höger på sida 3. "Bridge with AP mode".
http://www.inet.se/files/pdf/5405468_0.pdf

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510