Får man tacka nej till ett erbjudande om anställning?

Permalänk
Medlem

Får man tacka nej till ett erbjudande om anställning?

Som arbetslös, får man tacka nej till ett erbjudande om anställning om man får intrycket att företaget är ett skurkföretag som hänsynslöst utnyttjar arbetskraften?

Visa signatur

Many say that the dream of the good life is the dream of the good thermometer.

Permalänk
Inaktiv

Det är klart du får tacka nej, ingen kan säga vilket jobb du får och inte får tacka ja till. Däremot kan (och antagligen kommer) arbetsförmedlingen vägra ge dig ersättning om du tackar nej till ett jobberbjudande. I ett sådant fall brukar det bästa vara att tacka ja, men fortsätta söka tills du får erbjudande om ett bättre jobb och då säga upp dig från det första.

Permalänk
Medlem

Jag tror att din ersättning (från A-kassan) minskar med X-antal procent när du tackar nej. Tror även att gränsen ligger tre 'nej'.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem

Företaget säger att helgen är inte ledig tid utan "då jobbar vi"! Får de verkligen göra så? Måste man ta ett sådant jobb?

Visa signatur

Many say that the dream of the good life is the dream of the good thermometer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lagu2653:

Företaget säger att helgen är inte ledig tid utan "då jobbar vi"! Får de verkligen göra så? Måste man ta ett sådant jobb?

Så länge man får helgersättning så finns det ingen regel mot helg jobb.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Varje helg?

Skrivet av Dahle86:

Så länge man får helgersättning så finns det ingen regel mot helg jobb.

Varje helg? Får man inte en enda ledig dag mellan midsommar och jul?

Edit: http://www.svenskarbetsratt.se/
"Veckovila
Enligt 14:e paragrafen ska veckovilan omfatta minst 36 timmars sammanhängande ledighet under varje sjudagarsperiod och skall i den mån det är möjligt förläggas till veckoslutet."

Visa signatur

Many say that the dream of the good life is the dream of the good thermometer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lagu2653:

Varje helg? Får man inte en enda ledig dag mellan midsommar och jul?

Edit: http://www.svenskarbetsratt.se/
"Veckovila
Enligt 14:e paragrafen ska veckovilan omfatta minst 36 timmars sammanhängande ledighet under varje sjudagarsperiod och skall i den mån det är möjligt förläggas till veckoslutet."

Vad är det för slags jobb? Du behöver inte skriva vilket företag det gäller.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Systemutveckling

Visa signatur

Many say that the dream of the good life is the dream of the good thermometer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lagu2653:

Systemutveckling

Exakt vad är det du är orolig över? Att inte få ersättning från arbetsförmedlingen eller att det skulle vara något annat "fel" med att tacka nej?

Permalänk
Medlem

Att inte få ersättning från arbetsförmedlingen.

Visa signatur

Many say that the dream of the good life is the dream of the good thermometer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lagu2653:

Att inte få ersättning från arbetsförmedlingen.

Ring din arbetsförmedling och fråga. Men ha inga höga förhoppningar.

Permalänk

"Alla" med ett lite mer krävande arbete tvingas arbeta lite obetalt övertid, såvida de inte är så duktiga så att de klarar av att göra samma arbete på ordinarie tid. Däremot är det få som sitter på arbetet varenda helg obetalt, utan de gör någon timma hemma. (med att läsa på, trixa lite och ta det lugnt)

Nu har vi bara Ts version av det hela och denna väldigt förenklad, där det inte framgick vad de sa.

Om företaget kräver att du ska vara på arbetsplats på ej arbetstid, så lär det inte vara något problem att tacka nej, om du då först berättar för facket vad de är för företag. Däremot om företaget kräver att man även på fritiden ska småpyssla lite, så säger jag bara välkommen till det nya arbetsklimatet.

Jag själv gör ca 25h obetald övertid varje vecka, nu är jag i o f s väldigt långsam och trög av mig (för att inte tala om den bristande fattningsförmågan), så att jag behöver göra detta som en kompensation för mina brister.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Däremot om företaget kräver att man även på fritiden ska småpyssla lite, så säger jag bara välkommen till det nya arbetsklimatet.

Nya arbetsklimatet? Är väll inget nytt i IT branschen? Kommer ihåg när jag var liten och far i perioder var tvungen att jobba 8-21/22 i veckorna samt behövde åka till kontoret både lördag/söndag. Under en tid var han dessutom tvungen att vara utomlands mån-fre och jobba i stockholm på helgen. Det var inte pga att han skulle varit långsam i arbetet, bara det att de hade korta deadlines. Tycker inte det är någonting nytt med att behöva lägga lite helgtid på arbete.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Egentligen får du inte tacka nej men finns undantag, huruvida dessa gäller är lite från handledare till handledare.
Men om du inte vill ha jobbet... Hur svårt är det att se till att du inte får det (Man behöver ju inte göra det helt uppenbart då ersättning kan ryka då med).

Permalänk
Skrivet av Derox:

Nya arbetsklimatet? Är väll inget nytt i IT branschen? Kommer ihåg när jag var liten och far i perioder var tvungen att jobba 8-21/22 i veckorna samt behövde åka till kontoret både lördag/söndag. Under en tid var han dessutom tvungen att vara utomlands mån-fre och jobba i stockholm på helgen. Det var inte pga att han skulle varit långsam i arbetet, bara det att de hade korta deadlines. Tycker inte det är någonting nytt med att behöva lägga lite helgtid på arbete.

Jo inom It är det gammalt och deadlines är som sagt problemet som du nämnde. Man har arbeten som ska vara klart inom en viss tid och man får i princip göra vad man vill, men arbetena ska vara klara vid deadline.
Man har då olika val, förklara för sin arbetsgivare att man inte hinner, vilket alltid inte är det lättaste eller att som många offra lite fritid. Under denna fritid kanske man bara läser på lite hur ett visst system fungerar, så att man på arbetstid mer kan börja koda.
(Inte ovanligtvis för oss gröngölingar så går otroligt massa tid åt att bara läsa på, vilket vi som sagt gör på fritiden)

Din far fick nog dock övertidsbetalt då han fick resa och ha sig, jag själv syftade mer på sånt som man får göra på fritiden utan att någon behöver säga något till en. (arbetsgivaren behöver inte ha en susning om att läste på hemma, korrekturläste sin rapport eller något liknande)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Om man inte förhandlat bort övertidsersättningen så ska man ha betalt för övertid för all tid man jobbar utanför ordinarie arbetstid. Är den däremot bortförhandlad så är man mer eller mindre tvungen, dock inom vissa gränser (200 timmar/år).

Förhandlar man bort övertiden så ska det kompenseras med en extra semesterdagar samt högre lön. Kolla med facket, de ska ha koll.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Om man inte förhandlat bort övertidsersättningen så ska man ha betalt för övertid för all tid man jobbar utanför ordinarie arbetstid. Är den däremot bortförhandlad så är man mer eller mindre tvungen, dock inom vissa gränser (200 timmar/år).

Förhandlar man bort övertiden så ska det kompenseras med en extra semesterdagar samt högre lön. Kolla med facket, de ska ha koll.

Fast detta gäller väl mer från arbetsgivaren ordinerad övertid? Väldigt många som jobbar som konsult känner en stor press på sig och när man känner att man har bristande kunskaper inom något så blir det att offra fritid. Detta räknas på sätt och viss som egna studier och det är svårt att fakturera en arbetsgivare för detta, men det blir ändå att man kanske blir sittande en hel helgdag i veckan eller så med läsande för arbetet.
Om man struntar i att läsa på, ja då får man ta konsekvenserna om man redan innan hänger på en skör tråd.

Men om arbetsgivaren börjar kräva att man ska offra egen fritid utan på något sätt få mer betalt, ja då ska man såklart tala med någon som facket. Det beror alltså lite på hur arbetsgivaren la fram det, att man får vara beredd på att offra lite fritid är en självklarhet, men inte att det är något krav.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bud_bundy:

Fast detta gäller mer från arbetsgivaren ordinerad övertid? Väldigt många som jobbar som konsulter känner en stor press på sig och när man känner att man har bristande kunskaper inom något så blir det att offra fritid. Detta räknas på sätt och viss som egna studier och det är svårt att fakturera en arbetsgivare för detta, men det blir ändå att man kanske blir sittande en hel helgdag i veckan eller så med läsande för arbetet.
Om man struntar i att läsa på, ja då får man ta konsekvenserna om man redan innan hänger på en skör tråd.

Men om arbetsgivaren börjar kräva att man ska offra egen fritid utan på något sätt få mer betalt, ja då ska man såklart tala med någon som facket. Det beror alltså lite på hur arbetsgivaren la fram det, att man får vara beredd på att offra lite fritid är en självklarhet, men inte att det är något krav.

Förutsatt att man inte har förhandlat bort övertiden (övertidsavlöst) så ska all form av övertid vara "beordrad" övertid av arbetsgivaren, dvs överenskommen på ett eller annat sätt. Om man sen av egen vilja jobbar över "gratis" av en eller annan anledning så har man inget igen för det. Möjligen blir man omtyckt av arbetsgivaren men ekonomiskt sett är det svårt att få ut något.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Övertid är den tid utöver din ordinarie arbetstid som din chef beordrar dig att genomföra. Alltså den tid som ligger utanför ditt vanliga schema.

Sen finns det olika avtal. Jag kan t ex inte själv välja att jobba över och sen kalla det övertid utan att min chef godkänt det. Vi får dessutom inte planera för övertid i vår verksamhet. Den ska användas när det uppstår oväntade situationer som inte kan lösas med ordinarie arbetstid.

Om jag själv väljer att jobba över då använder jag min rätt till flextid (vilket inte alla yrken har). Den extra timmen eller så läggs i en "bank" och jag kan välja att sluta en timme tidigare någon annan dag (om tjänsten tillåter).

Sen finns det massor av gråzoner och chefer som utnyttjar anställda till max eller helt enkelt struntar i avtalen. Samtidigt vill man ju som nyanställd inte börja med att obstruera mot sin chef om arbetstider.

Allt handlar i slutändan om vilket arbetstidsavtal som gäller för din arbetsplats. Det är det avtalet ni alla ska rätta er efter.

Edit: OSkar000 hann visst före

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

En motfråga är, behöver de få veta att du tackat nej?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju bara ställa krav på företaget, en något för hög månadslön varpå de tackar nej till dig istället.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Skrivet av RoleX:

Annars kan du ju bara ställa krav på företaget, en något för hög månadslön varpå de tackar nej till dig istället.

Vore ju ironiskt om dem godkände den

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nightcrawl:

En motfråga är, behöver de få veta att du tackat nej?

ofta så rapporterar företaget i fråga till arbetsförmedlingen att en viss person (TS i detta fall) har tackat nej till jobbet och därmed så får denna personen 90 eller om det var 45 dagars karens... oavsett så är det mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jo inom It är det gammalt och deadlines är som sagt problemet som du nämnde. Man har arbeten som ska vara klart inom en viss tid och man får i princip göra vad man vill, men arbetena ska vara klara vid deadline.
Man har då olika val, förklara för sin arbetsgivare att man inte hinner, vilket alltid inte är det lättaste eller att som många offra lite fritid. Under denna fritid kanske man bara läser på lite hur ett visst system fungerar, så att man på arbetstid mer kan börja koda.
(Inte ovanligtvis för oss gröngölingar så går otroligt massa tid åt att bara läsa på, vilket vi som sagt gör på fritiden)

Din far fick nog dock övertidsbetalt då han fick resa och ha sig, jag själv syftade mer på sånt som man får göra på fritiden utan att någon behöver säga något till en. (arbetsgivaren behöver inte ha en susning om att läste på hemma, korrekturläste sin rapport eller något liknande)

Precis. Sen var ju far oftast projektledare eller chef på något vis vilket gör honom ansvarig ifall någon i gruppen inte lyckats leverera. Vilket oftast gör veckorna innan deadlines rätt stressiga när folk inte vart helt sanningsenliga med var de låg i processen eller gjort ett dåligt arbete.

Osäker på om han hade överdrivet mycket övertidsbetalt då han under perioden han reste runt jobbade som konsult, det var nog inbakat i lönen och en extra semestervecka. Att förhandla bort övertidsbetalning är oftast inte fördelaktigt vare sig i tid eller betalning, dock är det ju standard inom många yrken så man har inte så mycket att säga till om.

Skrivet av OSkar000:

Förutsatt att man inte har förhandlat bort övertiden (övertidsavlöst) så ska all form av övertid vara "beordrad" övertid av arbetsgivaren, dvs överenskommen på ett eller annat sätt. Om man sen av egen vilja jobbar över "gratis" av en eller annan anledning så har man inget igen för det. Möjligen blir man omtyckt av arbetsgivaren men ekonomiskt sett är det svårt att få ut något.

Inom många arbetsgrupper behövs lite kvälls/helgjobb ibland även om man inte "måste". Men för att nå deadlines måste man göra det, når du inte deadlines vill ju ingen att du jobbar för dem. Så det man ofta har ut av det är att du har fortsatt jobb inom branschen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Derox:

Inom många arbetsgrupper behövs lite kvälls/helgjobb ibland även om man inte "måste". Men för att nå deadlines måste man göra det, når du inte deadlines vill ju ingen att du jobbar för dem. Så det man ofta har ut av det är att du har fortsatt jobb inom branschen.

Har man en någorlunda vettig chef ska man inte behöva jobba gratis många minuter per vecka. Hittills har ingen av mina chefer/arbetsledare sagt nej till mig när jag frågat om det är okej att köra några timmar övertid. Snarare är det så att chefen har sagt åt mig att inte jobba ihjäl mig och att det går att lösa ändå men att det får ta lite mer tid. Tror inte heller att jag har sagt nej nån gång till att jobba över, möjligen att jag bett om att få göra det nån annan dag när det krockat med saker som redan varit inplanerat sen tidigare. Löst sig har det i alla fall alltid gjort.
Kan dock vara så att jag har haft tur med mina chefer...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Har man en någorlunda vettig chef ska man inte behöva jobba gratis många minuter per vecka. Hittills har ingen av mina chefer/arbetsledare sagt nej till mig när jag frågat om det är okej att köra några timmar övertid. Snarare är det så att chefen har sagt åt mig att inte jobba ihjäl mig och att det går att lösa ändå men att det får ta lite mer tid. Tror inte heller att jag har sagt nej nån gång till att jobba över, möjligen att jag bett om att få göra det nån annan dag när det krockat med saker som redan varit inplanerat sen tidigare. Löst sig har det i alla fall alltid gjort.
Kan dock vara så att jag har haft tur med mina chefer...

Så om en viktigt deadline närmar sig och någonting skiter sig totalt gör ni vad? Säger att ni missar den? Jobbar över några veckor?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ta jobbet, du kommer ju att vara ledig mitt i veckan istället för helger ifall du inte ligger bakom deadline. De kräver ju inte att du ska jobba varje dag

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Om man inte förhandlat bort övertidsersättningen så ska man ha betalt för övertid för all tid man jobbar utanför ordinarie arbetstid. Är den däremot bortförhandlad så är man mer eller mindre tvungen, dock inom vissa gränser (200 timmar/år).

Förhandlar man bort övertiden så ska det kompenseras med en extra semesterdagar samt högre lön. Kolla med facket, de ska ha koll.

Vet du vad som händer om man jobbar mer än 200 timmar? Vet att man kan ansöka om 100 extra övertidstimmar. Men ändå..
Vet också att man inte får ha mer än 48h per månad som max.

Hade 115h övertid bara förra månaden så jag kommer fullständigt mangla gränsen utan dess like. Är inte så sugen på att ta upp detta med lönekontoret än då de hittills inte ställt några frågor och jag vill inte riskera att väcka deras uppmärksamhet så de säger att jag inte får jobba mer övertid. Så det som är intressant vad fan händer egentligen? Nån merd erfarenheter?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RetarDeD:

Vet du vad som händer om man jobbar mer än 200 timmar? Vet att man kan ansöka om 100 extra övertidstimmar. Men ändå..
Vet också att man inte får ha mer än 48h per månad som max.

Hade 115h övertid bara förra månaden så jag kommer fullständigt mangla gränsen utan dess like. Är inte så sugen på att ta upp detta med lönekontoret än då de hittills inte ställt några frågor och jag vill inte riskera att väcka deras uppmärksamhet så de säger att jag inte får jobba mer övertid. Så det som är intressant vad fan händer egentligen? Nån merd erfarenheter?

Jag diskuterade lite sånt med chefen på jobbet en sommar och facket kan tydligen kräva kraftiga skadestånd om folk jobbar för mycket. Då spelar det ingen roll om det är frivilligt eller inte. Det gällde iof metall och de är ju lite speciella *host*maffia*host*.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Derox:

Så om en viktigt deadline närmar sig och någonting skiter sig totalt gör ni vad? Säger att ni missar den? Jobbar över några veckor?

Jobbar över så mycket som krävs och får betalt för den tiden. Ibland löser det sig inte ändå och då är det bara att underrätta kunden om att det gått åt skogen. Har inga jättehårda deadlines som jag kan påverka med mitt jobb, annat än att jag måste göra rätt bra många månader innan det är dags för leverans och kunden ska ha sina grejer.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||