Permalänk

Måste erkänna att kylarna är bland det häftigaste jag nånsin sett, skulle vara ganska nice att ha en sån fristående bevid datorn annars

Permalänk
Medlem

Sitter just nu och hoppas innerligt att du kommer fullfölja bygget.
Koller helt klart be grymt

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Sluta nu!! får ju nerdgasms på varje bild du lägger up! är riktigt irreterande då jag sitter på jobbet!!

Skämt åsido gör du denna bra så finns det nog få datorer som är lika ball som din! 5P!

Permalänk
Medlem

Är du seriös? OOooooooohhHH vad coolt det blir, kommer så klart att medföljas

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Hade det inte blivit snyggare om du typ hade samma "team" på sidorna som du har på tornen? Så det blir typ 5? ränder över hela?

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem

Ser ut som en kaffekokare deluxe På ett bra sätt!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Riktigt inspirerande lösning!

Jag antar att om dessa kyltorn skall tillverkas, så måste kopparrören skarvas för att
det skall vara möjligt att montera alu-flänsarna?

Hoppas verkligen att du fullföljer projektet och tillverkar chassi / kylning..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikringdahl:

De låter inte extremt mycket bara för att de är utformade på det sättet. Mycket beror på bladens utformning, varvhastigheten, kvalitet på lager och hur tyst motorn är etc. Det är inte tänkt att man ska använda samma fläktar som sitter i t.ex ventilationssystem i hus >P eller i industrin. Dessa fläktar har ett helt annat syfte och måste såklart anpassas för det. Man har ju använt radialfläktar i grafikkort i årtionden, de har sina fördelar men även nackdelar. Jag tycker det är dags att skala upp saker och ting, jag vill ha rejälare grejer.

delvis rätt MEN du har tydligen inte fattat att det har ju lagts ner mycket forskning på att ta fram en tyst datorfläkt med ett schysst varvtal MEN det finns ingen nämnvärd liknande forskning på dessa fläktar. Även ifall det skulle bli ett professionellt företag som gjorde chassit vi vill säja att du säljer iden till tex asus eller dell... så kommer dom inte vilja ta fram en special fläkt för just detta chassi chassitillverkare köper alltid in fläktar an andra företag eller använder fläktar ur sitt egna sortiment så det finns troligen inget som vill läga ner dyra pengar på det men det e en cool idé.... Jag är övertygad när du tar fram en tyst sådan här fläkt

Permalänk
Medlem

Ett av det mest nytänkande jag sett på många år.. Go for it!

Permalänk
Skrivet av BigRedMachine:

Riktigt inspirerande lösning!

Jag antar att om dessa kyltorn skall tillverkas, så måste kopparrören skarvas för att
det skall vara möjligt att montera alu-flänsarna?

Hoppas verkligen att du fullföljer projektet och tillverkar chassi / kylning..

Stämmer, böjarna i underkant måste lödas på om man inte kan trolla dit flänsarna.
Man kan tillverka ett gäng långa u-bitar och ett gäng korta u-bitar, samt de 2 halvböjarna.
Sen trär & löder man dit flänsarna på de långa u-rören och löder på ändbitarna.

Jag har försökt ta hänsyn till att allt måste gå att tillverka och montera ihop relativt smärtfritt
när jag modellerade delarna. Vad jag däremot börjar tvivla mer och mer på är att det går att tillverka
med mina medelmåttiga ekonomiska tillgångar :P.

Permalänk
Skrivet av neom96:

delvis rätt MEN du har tydligen inte fattat att det har ju lagts ner mycket forskning på att ta fram en tyst datorfläkt med ett schysst varvtal MEN det finns ingen nämnvärd liknande forskning på dessa fläktar. Även ifall det skulle bli ett professionellt företag som gjorde chassit vi vill säja att du säljer iden till tex asus eller dell... så kommer dom inte vilja ta fram en special fläkt för just detta chassi chassitillverkare köper alltid in fläktar an andra företag eller använder fläktar ur sitt egna sortiment så det finns troligen inget som vill läga ner dyra pengar på det men det e en cool idé.... Jag är övertygad när du tar fram en tyst sådan här fläkt

Du har rätt i att axial-fläktar har dominerat på marknaden och därför utvecklats mest för det syftet :). Jag läser fnv på lite om dimensioner, bladens vinkel etc för att försöka dra några slutsatser om hur en radialfläkt ska utformas för att kunna ge hyggligt flöde i låga varvtal. Jag skulle gissa på att det börjar låta en smula mer än bekvämt när varvtalen överstiger 1000rpm.

Om jag försöker mig på att bygga något så blir det nog till att utgå ifrån vad marknaden har att erbjuda. Får försöka hitta en radialfläkt med vettiga dimensioner och sedan anpassa resten efter det. Hade jag mer tid så hade jag gärna experimenterat mig fram, typ snidat och limmat en prototyp i trä / metall och sedan gjutit i plast tills man hittar nån slags optimal lösning för tillämpningen, men tyvärr :P.

Permalänk
Inaktiv

Bästa chassi koncept jag sett på denna sidan, inkusive moddade chassin.

Hoppas du kan sälja idéen till nån som kan producera dem ! väldigt fint , 5 bananer

Permalänk
Proffsmoddare

Förjävla najs 'radiatorer'!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Avstängd

Kan tänka mig att han några såna där Radiatorer på taket (typ 6st) och sen drar man ner slangar till alla husets datorer Fast på vintern kan man ju ha dem inomhus för att spara el

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Kan tänka mig att han några såna där Radiatorer på taket (typ 6st) och sen drar man ner slangar till alla husets datorer Fast på vintern kan man ju ha dem inomhus för att spara el

Hehe, lär ju vara typ gratis med

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

Det vore ju sjukt bra att ha en såndär pelare, antingen stående eller liggande som säljs fristående, som man kan köra utanför chassit

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Snyggt! Gillar det stilrena.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Har ju bara 1 sak att säga, jag kommer köpa ett om de kommer ut. Sjukt snyggt och genomtänkt

Visa signatur

Bab

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsHöghet:

Det vore ju sjukt bra att ha en såndär pelare, antingen stående eller liggande som säljs fristående, som man kan köra utanför chassit

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303850&cks=SER

Typ en sån?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Entusiast

Hur ska den där kylningen fungera egentligen? Du vill mata in massa luft längst ner på utsidan av fläktarna? Sen ska det cirkulera in i centrum av fläkttornet för att sedan blåsas runt? De där kommer ju bara vispa runt massa luft. Radialfläktar suger luft i mitten och blåser ut det åt sidorna. Du borde alltså ha luftintag i toppen och botten och sedan utblås på hela sidan av tornet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Snyggt som fan med kopparn men en sak som slår mig, hur tusan ska detta sättas ihop?

Kopparrör går inte att vrida och lirka in, upp och ner hur många gånger som helst :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vilken renderare använder du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ch00ke:

Snyggt som fan med kopparn men en sak som slår mig, hur tusan ska detta sättas ihop?

Kopparrör går inte att vrida och lirka in, upp och ner hur många gånger som helst :/

Öööh borde inte vara ett problem då de har gjort så på alla Radiatorer jag sett

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

"kylartorn" bara det låter badass 3000. Bygg och du får äran att hamna på SweC facebook sida samt på framsidan av swec.com.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag kanske inte utseendet på skalet, men konceptet är ytterst trevligt och kylartornen är fantastiskt läckra!

5/5

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ch00ke:

Snyggt som fan med kopparn men en sak som slår mig, hur tusan ska detta sättas ihop?

Kopparrör går inte att vrida och lirka in, upp och ner hur många gånger som helst :/

Det borde gå alldeles utmärkt, och har nog redan gjorts några miljoner gånger av rörkrökare världen över.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Jo, jag har sett den Problemet är att den inte säljs längre och att den är passiv

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Sjukt nice renderat, och "ritat" för den delen

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Var ju snyggt 3D (:, men vet ju inte om designen på chassit passar mig i smaken (: men bra jobbat !

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com