Montering av moderkort i trächassi, hur gör(kan) man(göra)?

Permalänk

Montering av moderkort i trächassi, hur gör(kan) man(göra)?

Hej!

Har ett projektarbete i skolan så hade tänkt bygga en dator i trä.

Det jag behöver hjälp med är råd kring moderkortet, moderkortets distanser, jordningen e.t.c.

Jag hade först tänkt mig att sätta distanserna till moderkortet direkt i chassits träbakplåt utan någon form av "metallbackplate", och låta grafikort e.t.c. sitta direkt i ett utskuret slot på baksidan av chassit. Men nu när jag kikat runt på många andra byggen i trä så använder sig de flesta av en färdiggjord backplate i metall.

Är detta p.g.a. smidigheten(lathet) att slippa beöhva gänga/limma i trä för distanserna eller p.g.a. jordningen i förhållande till PSU o.s.v.?

Värt att nämna är att jag går i nian på grundskolan så har inga avancerade el-kunskaper (isolering, jordning, volt, ampere, watt e.t.c.).

Tack på förhand!

Permalänk

Eftersom du kör med icke ledande material såsom trä, så behöver du varken distanser eller jordningspunkter.
Du kan alltså lägga ut en tidning på köksbordet och placera nätaggregat + moderkort + grafikkort + diskar och dess farmor och bara koppla samman dem med sina normala kablar. Distanser kan där vara bra för luftcirkulationen men inget annat.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Eftersom du kör med icke ledande material såsom trä, så behöver du varken distanser eller jordningspunkter.
Du kan alltså lägga ut en tidning på köksbordet och placera nätaggregat + moderkort + grafikkort + diskar och dess farmor och bara koppla samman dem med sina normala kablar. Distanser kan där vara bra för luftcirkulationen men inget annat.

Det jag misstänkte men efter att ha sett alla dessa backplates i trächassin blev jag misstänksam.

Tack!

Permalänk
Medlem

Nej denna gången borde man ju inte behöva fråga om du har monterat moderkortsdistanserna Eller?

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Nej denna gången borde man ju inte behöva fråga om du har monterat moderkortsdistanserna Eller?

Inte än... : -)

Permalänk

Fixa distanser eller färdig moderkortsplåt. Känns ju inge vidare utan distanser imo.

Permalänk
Rekordmedlem

En sak att tänka på om man inte använder distanser är att baksidan på moderkortet är ojämn, så skruvar man mot trät är det lätt att böja moderkortet om man inte är försiktig och noggrann.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.