En sista koll av er innan best...

Permalänk
Medlem

En sista koll av er innan best...

Tänkte beställa lite prylar till veckan och behöver lite nya ögon på det hela. Lätt att bli blind och missa saker har jag märkt.

Htpc kommer i nuläget att stå i biorummet mot en Panna projektor. Kommer nästa bara att kolla på film men lite slösurf och play tv.
Högupplöst är ett krav men inte 3D. Kommer det här att lira, framför allt passar det ihop...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1092596/2011-11-07

Hårddisk är inte vald med tanke på rådande prisläge. Har en 3,5" 500GB Sata som jag nog tänkte köra så länge tills priserna lägger sig igen.
Men tips på en nu eller senare är välkommet. Hur stor behöver disk behövs om man bara ska ha W7 med lite nödvändiga program som Nod32, Xbmc, VLC osv? Tänkte om man skulle slå till på en SSD 60 eller 80GB. Lagrar förnärvarande filmer på lösa diskar vid en annan dator och stremar via LAN. Tänker nog satsa på en NAS eller server senare för film, musik och bilder.

Till ström blir det väl ett http://mini-itx.se/picopsu80acdc12v667a80wadapter-p-394.html?... eller räcker det med 60W?

Hur ser det ut tycker ni? Något att ändra, ta bort eller lägga till?

Mvh
Mathias

Permalänk
Medlem

60w borde räcka bra, men lämnar såklart inte så mycket utrymme för mer diskar etc.
W7-64 klarar sig bra med 30gb, mindre om du kör utan hibernate (men det vill man ju ha till en HTPC).
Så en 60gb SSD ger gott om plats.
BTW säker på att du vill ha en sån "jättelåda" till ditt mITX kort ?

Permalänk
Medlem

Tänkte att det borde räcka med 60w men man är ju alltid lite orolig då brukar man överdriva..
Tror jag ska hålla ögon öppna efter en prisvärd SSD på 60gb (om det finns någon sådan) då annars så blir det den 500gb jag har som ligger...
Vad skiljer W7 utan och med hibernate, vart hittar man läsning om det som man förstår

Lådan har jag valt för den ska passa ihop med övrig utrustning, tycker inte om små lådor blandat med stora förstärkare...
Sen gör det ju inget om man får lite extra luft runt prylarna..
Har jämfört Pro mot Delux och har haft väldigt svårt att bestämma mig... Tips tages gärna på andra "jättelådor" i samma prisklass och utsende..
Ska vara svart, ca 43cm bredd och diskret. Plus om man får in stora fläktar typ 120-140mm.

Skrivet av Svensktiger:

60w borde räcka bra, men lämnar såklart inte så mycket utrymme för mer diskar etc.
W7-64 klarar sig bra med 30gb, mindre om du kör utan hibernate (men det vill man ju ha till en HTPC).
Så en 60gb SSD ger gott om plats.
BTW säker på att du vill ha en sån "jättelåda" till ditt mITX kort ?

Permalänk
Medlem

Hibernate är ju vad som händer när du smackar igen locket på en bärbar typ.
D.v.s vad du har i minnet skrivs ner på hårddisken (därav den extra "hiber" filen av samma storlek som mängden internminne).
När du sen väcker datorn så behöver den inte gå genom hela bootpricessen utan läser bara in filen.
Så med en SSD resulterar det i en "boot" tid på 5-10 sekunder.
D.v.s exakt vad man vill ha på en HTPC

Permalänk
Medlem

Tackar det borde man ju fattat av namnet, jag trodde det var en mindre version av W7.. Alltid lär man sig någonting nytt...

Skrivet av Svensktiger:

Hibernate är ju vad som händer när du smackar igen locket på en bärbar typ.
D.v.s vad du har i minnet skrivs ner på hårddisken (därav den extra "hiber" filen av samma storlek som mängden internminne).
När du sen väcker datorn så behöver den inte gå genom hela bootpricessen utan läser bara in filen.
Så med en SSD resulterar det i en "boot" tid på 5-10 sekunder.
D.v.s exakt vad man vill ha på en HTPC

Permalänk
Medlem

Så nu har jag kanske hittat en SSD disk oxå, duger den?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1108699/2011-11-11

Hittade den här oxå, den känns bättre...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=630644&cks=ASS&assoc=B99...

en till disk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hibernate är ju vad som händer när du smackar igen locket på en bärbar typ.
D.v.s vad du har i minnet skrivs ner på hårddisken (därav den extra "hiber" filen av samma storlek som mängden internminne).
När du sen väcker datorn så behöver den inte gå genom hela bootpricessen utan läser bara in filen.
Så med en SSD resulterar det i en "boot" tid på 5-10 sekunder.
D.v.s exakt vad man vill ha på en HTPC

Skrivet av Nyhem:

Så nu har jag kanske hittat en SSD disk oxå, duger den?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1108699/2011-11-11

sedan är ju inte behovet lika stort av hibernate på en dator med SSD, du har redan en grym uppstarttid.

sedan sparar du en hel del utrymme genom att minska växlingsfilen, 8gb klarar man sig väldigt långt med i en htpc.

jag hade nog tagit Intel disken alla gånger.
det känns för mig iaf, som ett betydligt stabilare alternativ

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Jag tror oxå på Intel disken, var lite snabb med att välja den första...
Start tiden för mig är inte så viktig men visst är det bra att det inte tar 20min...
Projektor och förstärkare måste oxå igång och värmas lite först innan ljud och bild blir optimalt..

Om ingen ser någon dunder tabbe så får det bli en beställning på måndag..

Skrivet av Bellerefon:

sedan är ju inte behovet lika stort av hibernate på en dator med SSD, du har redan en grym uppstarttid.

sedan sparar du en hel del utrymme genom att minska växlingsfilen, 8gb klarar man sig väldigt långt med i en htpc.

jag hade nog tagit Intel disken alla gånger.
det känns för mig iaf, som ett betydligt stabilare alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhem:

Jag tror oxå på Intel disken, var lite snabb med att välja den första...
Start tiden för mig är inte så viktig men visst är det bra att det inte tar 20min...
Projektor och förstärkare måste oxå igång och värmas lite först innan ljud och bild blir optimalt..

Om ingen ser någon dunder tabbe så får det bli en beställning på måndag..

det blir nog bra, och nej, det blir antagligen en väldigt lagom startupptid med SSD disken, ser absolut inte att det skulle vara något som tar lång tid.

du kan stänga av Prefetch, växlingsfil och viloläge,

bara på växlingsfilen sparar du ofta lika mycket som du har ram, detsamma med Viloläget, dvs en utrymmesbesparing på iaf 8-16 gb.
grejer som inte behövs iom att du har en ssd

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Ett stilla tips på en låda som jag tycker är snygg.

Ms-Tech MC1200

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhem:

Tänkte beställa lite prylar till veckan och behöver lite nya ögon på det hela. Lätt att bli blind och missa saker har jag märkt.

Htpc kommer i nuläget att stå i biorummet mot en Panna projektor. Kommer nästa bara att kolla på film men lite slösurf och play tv.
Högupplöst är ett krav men inte 3D. Kommer det här att lira, framför allt passar det ihop...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1092596/2011-11-07

Hårddisk är inte vald med tanke på rådande prisläge. Har en 3,5" 500GB Sata som jag nog tänkte köra så länge tills priserna lägger sig igen.
Men tips på en nu eller senare är välkommet. Hur stor behöver disk behövs om man bara ska ha W7 med lite nödvändiga program som Nod32, Xbmc, VLC osv? Tänkte om man skulle slå till på en SSD 60 eller 80GB. Lagrar förnärvarande filmer på lösa diskar vid en annan dator och stremar via LAN. Tänker nog satsa på en NAS eller server senare för film, musik och bilder.

Till ström blir det väl ett http://mini-itx.se/picopsu80acdc12v667a80wadapter-p-394.html?... eller räcker det med 60W?

Hur ser det ut tycker ni? Något att ändra, ta bort eller lägga till?

Mvh
Mathias

Köp ett riktigt nätagg i stället. Det finns ju plats för det i lådan. Kan du tänka dig att byta chassi så ta dig en titt på fractial design array r2.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Den såg helt okej ut, lite mycket knappar men den skulle kah kunna tänka mig..

Skrivet av nafs:

Ett stilla tips på en låda som jag tycker är snygg.

Ms-Tech MC1200

Permalänk
Medlem

Varför ska jag ha ett "riktigt" nätagg? Fördelar?

Lådan är snygg, synd den är för small. Hade den vart ca 430mm bredd hade jag inte tvekat. Men med den ser det konstigt ut med övriga förstärkare. Sen har den väl ingen plats för Blue ray/dvd?

Skrivet av _NsMs_:

Köp ett riktigt nätagg i stället. Det finns ju plats för det i lådan. Kan du tänka dig att byta chassi så ta dig en titt på fractial design array r2.

Lagt till
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhem:

Varför ska jag ha ett "riktigt" nätagg? Fördelar?

Lådan är snygg synd den är för small. Hade den vart ca 430mm bredd hade jag inte tvekat. Men med den ser det konstigt ut med övriga förstärkare..

Det är väl bättre med ett "riktigt" nätagg om det finns plats för det? Ett 300w kostar inte många hundra men du har plats för mycket mer om du t.ex vill ha fler hdds och du slipper ha ett externt.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Köp ett riktigt nätagg i stället. Det finns ju plats för det i lådan. Kan du tänka dig att byta chassi så ta dig en titt på fractial design array r2.

Håller med, tex http://www.inet.se/artikel/6900288/antec-isk300-150-150w-svar...
som verkar passa in på Ts' önskemål om chassi.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Det är väl bättre med ett "riktigt" nätagg om det finns plats för det? Ett 300w kostar inte många hundra men du har plats för mycket mer om du t.ex vill ha fler hdds och du slipper ha ett externt.

Har ett 500w som ligger men det känns inte alls lockande med en fläkt som ska stå å surra.. Finns det plats för ett vanligt nätagg så borde det gå att sätta ett externt inne i chassit. Kommer inte att ha flera hårddiskar i den så då känns det overkill med 300w till en dator som kanske drar 50-60w. Skulle jag ångra mig och vilja sätta in flera diskar så går det alltid att byta.

Datorn är endast på vid film tittande, har andra burkar som är igång 365dagar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Håller med, tex http://www.inet.se/artikel/6900288/antec-isk300-150-150w-svar...
som verkar passa in på Ts' önskemål om chassi.

Öh? ett alldeles för litet chassi... Passar inte alls in...

Men kul att få nya förslag och synpunkter.. Fractal chassit var riktigt snyggt, synd på vissa saker.. Men det är väl tänkt som NAS och det ska inte byggas ny..

Permalänk
Medlem

När vi ändå håller på att tipsa om chassin och du verkar vilja ha ett stilrent...
Vad tycker du om Streacom FC05

Jag planerar ett Llano-bygge med deras FC08...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

Jag har en 40gb intel ssd i min htpc, kör win7 32bitar, xbmc, mediaportal, vlc, spotify, foobar2000, har lite spellistor sparade med spotify och har inte haft några problem med plats.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Så nu var den ihop, vart Silverstone LC17B chassiet, Intels SSD 320 80gig och övriga delar som ovan.
Har några problem nu.
Har ett Dinovo mini tangentbord sen för. Det krånglar ibland (gjorde för oxå). Tappar lixom funktioner på vissa knappar. Någon som har liknande problem. Sen får jag det inte att fungera med den inbyggda blåtanden. Måste ha stickan som följde med tangentbordet i. Känns tråkigt med kaka på kaka...

Sen funkar inte ljudet i XBMC som det ska jämt. Kör följande nu. HDMI till TV sen optiskt från TV till förstärkare. Måste ha på analog stereo för att få ljud ibland men inte jämt. Fast det är digitalt 5,1 ljud på filen. Vad kan det vara?

Annars så är jag nöjd än så länge. Inga fläktar alls nu men ligger på 55-59 grader på GPU är det för mycket?

Mathias