Dags för en ny htpc - Lite frågor bara

Permalänk
Medlem

Dags för en ny htpc - Lite frågor bara

Hej.

Jag tänkte ta och bygga en ny htpc. Till detta har jag valt följande kundvagn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1059812/htpc-2011 (HDD tas från förra htcpn)

Lite frågor nu så här efter läsning på forumet.

1. Passar grejorna ihop?

2. Hur är lådan att bygga i?

3. Klara den mkv-filer i 1080 utan problem?

4. Klarar den att köra win+xbmc utan problem?

5. Ska man ge sig på linux istället för windows. Är det knöligt att få igång allt med trådlöst nätverk bluetooth och ljud?

6. Såg att MB har inbyggt blåtand innebär det att jag inte behöver sätta i sändaren till diNovon?

Oj vart många frågor men svara gärna på de ni orkar. Gillar verkligen sweclockers måste jag säga.

/Oaky

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Fråga 3 & 6: JA.

Vilket windows tänkte du installera?

Visa signatur

GA-X38-DQ6 | E8400 | 4850 | Intel 320 - 120GB | HX520 | 7GB Corsair XSM2 | P182

Permalänk
Master of Overkill

asså du kan köra hur många operativ du vill jag har tex, 7 olika operativ.

Linux tycker jag e nice att sitta och ändra saker i men tycker du ska ha W7

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

1. Verkar helt ok, hårddisk kanske?

2. Lådan är bra, men väldigt stor för att vara ITX, om din inte ska ha en bunt hårdiskar så skulle jag ta nått mindre.

3,4 Ska inte var några problem med uppspelninga va file eller Win+XBMC.

5. Kan ha ändrats men det brukar vara kört med hårdvaruacceleration av video med AMD och Linux, framförallt fusion, har inte kollat på sista tiden har Atom+ION och det fungerar bra med Linux.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolken:

Fråga 3 & 6: JA.

Vilket windows tänkte du installera?

'

Windows 7

Skrivet av tvelander:

asså du kan köra hur många operativ du vill jag har tex, 7 olika operativ.

Linux tycker jag e nice att sitta och ändra saker i men tycker du ska ha W7

ok. Men det ska inte va några skuggor att få igång allt med linux? Vilket linux är att föredra till htpc?

Skrivet av lideri:

1. Verkar helt ok, hårddisk kanske?.

Hårddsik tas från min förra htpc till att börja med.

Anledningen till just den stora lådan är att den har många 3,5 tums platser samt att den går in i min tv bänk. Planen är att köra denna som htpc ett tag sen bygga en mindre och göra om lådan till NAS/server och streama all media.

TACK för alla svar btw.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Funderar också på att skaffa en htpc, och vill ha det så billigt som möjligen med enda krav att de ska gå att spela MKV 1080.
Jag har minnen och hårdisk liggande så det är inget jag behöver.

Vad tycks om det här? Kommer det funka? Går det få billigare med samma funktioner?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1083685/2011-11-04

Tack för svar.

Permalänk

Den klarar 1080p lätt då grafikkretsen stödjer dxva och belastar då inte cpun nämnvärt. Jag hade dock valt ett antec isk chassi istället för sugo chassit.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Ska man köra win 7 64 eller 32 bitars?

/Masse

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk

Vad har du för licens idag? Jag kör 32bitars på min htpc, men det var enbart för att jag redan ägde den licensen och kör bara med 2gb i ramminne...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Vad har du för licens idag? Jag kör 32bitars på min htpc, men det var enbart för att jag redan ägde den licensen och kör bara med 2gb i ramminne...

Idag har jag 32 bitars licens men ska inom kort köpa ny spelburk med å då blir det ju säkert en win 64 bit med.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Halloj! Jag sitter i ungefär samma sits och tänkte därför att jag kunde återanvända tråden lite. Jag har läst och begrundat här några dar nu och har kommit fram till följande spec;

http://www.dustinhome.se/Favorites.aspx?list=b41181f97caf489c...

Mitt största oros moment är väl egentligen att nätagget inte riktigt räcker till, har inte hittat att det står specificerat någonstans hur mycket asus kortet, sddn och läsaren kan dra. Annars tar jag väl gärna synpunkter på om det är något jag bör förändra eller köpa till, e.g. en extra fläkt om chassit behöver det.

Datorn ska användas till uppspelning av film, musik, radio, svtplay, m.m. Så hårdvarumässigt antar jag att det definitivt duger. Jag tänkte inte lagra filmerna lokalt på datorn, därav ssd disken. Vågar inte riktigt köpa en 40 giggare dock, man ska ju ändå ha in typ spotify, xbmc, chrome och sen alla uppdateringar med tiden.. Känns tryggare med 80 gig.

Vad säger ni? Tacksam för synpunkter!

Permalänk
Skrivet av Evalor:

Halloj! Jag sitter i ungefär samma sits och tänkte därför att jag kunde återanvända tråden lite. Jag har läst och begrundat här några dar nu och har kommit fram till följande spec;

http://www.dustinhome.se/Favorites.aspx?list=b41181f97caf489c...

Mitt största oros moment är väl egentligen att nätagget inte riktigt räcker till, har inte hittat att det står specificerat någonstans hur mycket asus kortet, sddn och läsaren kan dra. Annars tar jag väl gärna synpunkter på om det är något jag bör förändra eller köpa till, e.g. en extra fläkt om chassit behöver det.

Datorn ska användas till uppspelning av film, musik, radio, svtplay, m.m. Så hårdvarumässigt antar jag att det definitivt duger. Jag tänkte inte lagra filmerna lokalt på datorn, därav ssd disken. Vågar inte riktigt köpa en 40 giggare dock, man ska ju ändå ha in typ spotify, xbmc, chrome och sen alla uppdateringar med tiden.. Känns tryggare med 80 gig.

Vad säger ni? Tacksam för synpunkter!

80w ska gott och väl räcka för den burken.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

80w ska gott och väl räcka för den burken.

Okej, låter finnemang. Tack! Då blir det nog en beställning snart om inte någon skriker till..