Inget ljud via HDMI på XBMC Live! (Linux n00b, behöver hjälp!)

Permalänk
Medlem

Inget ljud via HDMI på XBMC Live! (Linux n00b, behöver hjälp!)

Hejsan alla SweClockare! Köpte här om dagen ett nytt grafikkort, Asus EN210, till en gammal dator jag hittade på vinden som jag tänkte använda som HTPC! Jag installerade Windows 7 och allting funkade perfekt med XBMC, men jag bestämde mig för att jag bara ville använda HTPCn till XBMC och inget annat, så jag installerade XBMC Live.

Det enda problemet jag har nu är att jag inte får något ljud via HDMI! Det kommer bara upp att jag ska konfigurera om min Audio Output när jag startar en film. Jag har googlat runt och försökt följa några guider, utan framgång. Är i stort sätt helt ny när det gäller Linux kommandon och sånt, kan lite grann, men inte mycket... Skulle verkligen behöva hjälp med detta så att jag kan få igång min HTPC!

Tacksam för svar, M v h Mackan

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk

Prova OpenELEC istället. http://openelec.tv/

Permalänk
Medlem

Installerade nu OpenELEC, men har fortfarande inget ljud... Ska läsa runt lite på deras hemsida för de hade några guider. Ingen som vet varför detta problem uppstår?

EDIT: Hittade denna tråd:

http://openelec.tv/forum/12-guides-tips-and-tricks/6924-how-t...

Men kunde inte skapa alsa-base.conf filen för det står att målet (storage/modprobe.d/) inte existerar... Skrev ett inlägg i den tråden också och hoppas på svar. Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att få igång ljudet via HDMI!

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Skrivet av MacKzZ0R:

Hejsan alla SweClockare! Köpte här om dagen ett nytt grafikkort, Asus EN210, till en gammal dator jag hittade på vinden som jag tänkte använda som HTPC! Jag installerade Windows 7 och allting funkade perfekt med XBMC, men jag bestämde mig för att jag bara ville använda HTPCn till XBMC och inget annat, så jag installerade XBMC Live.

Det enda problemet jag har nu är att jag inte får något ljud via HDMI! Det kommer bara upp att jag ska konfigurera om min Audio Output när jag startar en film. Jag har googlat runt och försökt följa några guider, utan framgång. Är i stort sätt helt ny när det gäller Linux kommandon och sånt, kan lite grann, men inte mycket... Skulle verkligen behöva hjälp med detta så att jag kan få igång min HTPC!

Tacksam för svar, M v h Mackan

Hejsan! Är det detta kortet du har?

Jag har ett sånt själv och fick heller inget ljud i Ubuntu + XBMC. Jag fick hjälp på ubuntu forumet efter flera misslyckade försök själv så kanske den tråden kan hjälpa?

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=55309

Du kan alltid kolla och se om du blir hjälpt av den!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ja det är det kortet jag har! Ska kolla lite där då, tack

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Prova lista dina enheter med

aplay -l

**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 3: NVIDIA HDMI [NVIDIA HDMI]
Subdevices: 1/1
Subdevice #0: subdevice #0
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 7: NVIDIA HDMI [NVIDIA HDMI]
Subdevices: 1/1
Subdevice #0: subdevice #0
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 8: NVIDIA HDMI [NVIDIA HDMI]
Subdevices: 1/1
Subdevice #0: subdevice #0
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 9: NVIDIA HDMI [NVIDIA HDMI]
Subdevices: 1/1
Subdevice #0: subdevice #0

Sen kan du spela up ett testljud

aplay -D plughw:0,3 /usr/share/sounds/alsa/Front_Center.wav

0=card och 3=device

När du får ljud så är det bara att du ändrar Custom audio device i XBMC till (som i mitt fall) tex 0,9

Permalänk
Skrivet av MacKzZ0R:

Ja det är det kortet jag har! Ska kolla lite där då, tack

Jag körde detta kommandot: sudo gedit /etc/modprobe.d/sound.conf
Fick då upp en tom textfil.

Sen la jag till denna texten: options snd-hda-intel

Sen har du fyra olika alternativ:

1. enable_msi=0 probe_mask=0xffff,0xfff2

2. enable_msi=0

3. enable_msi=0 probe_mask=0xfff2

4. probe_mask=2

Lägg till det första alternativet efter texten du skrivit in. Ska se ut såhär:

options snd-hda-intel enable_msi=0 probe_mask=0xffff,0xfff2

Sen sparar du och startar om. Sen får du helt enkelt testa dessa fyra alternativen efterhand och spara emellan varje förändring. Hoppas du förstår vad jag menar. Om jag minns rätt var det alternativ tre som gav mig ljud.

Lycka till!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Suttit med denna skit halva dagen nu så börjar bli lite seg... Ska fortsätta igen imorgon och ska börja med att gå tillbaks till XBMC Live igen då jag hade samma problem med OpenELEC. Får då testa era förslag, Asus_84 och Swedish_Berserk Tack för svaren!

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Sådär! Börjar likna något nu! Testade ditt tips först Asus, men fick inte något ljud med något av alternativen. När jag testade ditt förslag, Berserk, så får jag ljud med det 4e alternativet, men bara om jag har XBMCs ljudinställningar på Analog. Ska ju inte klaga för nu funkar det ju i alla fall, tack som fan ^^ Men hur kommer det sig att jag inte får ljud när jag har det på HDMI, när det är med HDMI kabel jag har kopplat in HTPCn? Och vad betyder egentligen Analog? Är väldigt ny till allt det här med HTPC och sånt.

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Skrivet av MacKzZ0R:

Sådär! Börjar likna något nu! Testade ditt tips först Asus, men fick inte något ljud med något av alternativen. När jag testade ditt förslag, Berserk, så får jag ljud med det 4e alternativet, men bara om jag har XBMCs ljudinställningar på Analog. Ska ju inte klaga för nu funkar det ju i alla fall, tack som fan ^^ Men hur kommer det sig att jag inte får ljud när jag har det på HDMI, när det är med HDMI kabel jag har kopplat in HTPCn? Och vad betyder egentligen Analog? Är väldigt ny till allt det här med HTPC och sånt.

Hej sorry för sent svar! Härligt att du fick ljud i alla fall! Konstigt att du inte får ljud genom HDMI dock. Du kan alltid gå in i volymkontrollen uppe i den översta panelen i Ubuntu.

Klicka på ljudikonen i panelen.
Klicka sen på fliken hårdvara.
Om du har en enhet vid namn Nvidia HDMI audio ( eller något liknande ) kan du alltid testa att köra den?

Kan ju vara så att den kör genom någon integrerad ljudkrets på moderkortet.

Återkom gärna om du behöver mer hjälp.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I