The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Snark:

Det är roligt tycker jag, att få panik och fumla runt

En fråga till er som blivit vampyr, stötte precis på en och vart givetvis smittad.. Jag funderar på att "testa" på att bli en utav dem. Men kan man bryta vampyr smittan när man önskar sedan? (Vet att det finns en quest, men tänker på om det går för långt)

Hoppas någon har svar

Minor spoler, angående vampyr klassens downsides.

Hoppade över att bli vampyr atm. I tidigare spel kan du gå till ett tempel och bli helad av en präst. Går nog att göra här med. Tycker det börjar bli jobbit när man inte kan vara i soljus längre För levlar du tin vampyr blir det lite semi god stuket. Men folk vill inte prata med dig så mycket

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Nån som kan förklara lite enkelt hur skillsystemet fungerar i det här spelet?

Har googlat på det men blev tyvärr inte klokare, men ska man då välja "första steget" i varje perks eller ska man bara köra vidare på en perk?
Känner/ser inte att man karaktär har faktiskt blivit bättre eller om den har fått mera egenskaper än förr?

Hur och var ser man allt man har fått genom perks?

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaman:

Nån som kan förklara lite enkelt hur skillsystemet fungerar i det här spelet?

Har googlat på det men blev tyvärr inte klokare, men ska man då välja "första steget" i varje perks eller ska man bara köra vidare på en perk?
Känner/ser inte att man karaktär har faktiskt blivit bättre eller om den har fått mera egenskaper än förr?

Hur och var ser man allt man har fått genom perks?

Försök att bara satsa på några perks. Ta inte första steget i varje. Jag till exempel satsar på one handed mest nu då jag vill skada mer. Sen blir det smithing då jag vill göra armour och sen heavy armour och blocking. Satsar du på allt så kommer du inte vara så bra på något.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Snark:

Det är roligt tycker jag, att få panik och fumla runt

En fråga till er som blivit vampyr, stötte precis på en och vart givetvis smittad.. Jag funderar på att "testa" på att bli en utav dem. Men kan man bryta vampyr smittan när man önskar sedan? (Vet att det finns en quest, men tänker på om det går för långt)

Hoppas någon har svar

Finns 4 stadier när du kommer in i det sista stadiet så kan du inte prata med någon du är tvungen att gå tillbaka till ett load där du inte var 4:e steget. Vilket är otroligt jobbigt men du kan förhindra att komma till 4.e stadiet om du suger blood från sovande människor varje dag. Bästa stället för att suga blood är på Riften klockan 2 på natten på hotelet eller vad det är

Jag själv var vampyr från början men det orsakade bara massa problem så jag valde att bli varulv istället. Klarade riktigt svårt quest genom att vara varulv belöningen var en mask med 70 stamina som såg ut som anonymous masken

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II X4 B55 4ghz | Kylare: Corsair H50 Push n pull| Chassi: CM 430 |
GPU: Sparkle GeForce GTX 580 GURU | RAM: Vengeance 1600Mhz 8GB |PSU: Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS | Lagring: WD 500GB 7200rpm | Skärm: Asus VG236 120hz 3D 23" |

Permalänk
Medlem

Var tveksam på att fortsätta med companions

Är det några nackdelar med att bli varulv? När blir man varulv på natten?

Dold text
Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Kan man köpa hus i Skyrim? Eller ställen där man kan lägga sina saker utan att de försvinner.

Har varit inne i ett par grottor och samlat på mig ganska mycket dwarven skit som pannor, skålar osv, börjar tveka om jag ska forsätta släpa runt på det

Dold text
Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Var tveksam på att fortsätta med companions

Är det några nackdelar med att bli varulv? När blir man varulv på natten?

Dold text

Spoiler antar jag..

Nackdelen jag märkt än så länge är att man inte får bonus om man sover (well-rested). Man kan bli varulv en gång om dagen tror jag, fungerar som en kraft. När man förvandlat sig är man en varulv en stund, man kan öka den tiden genom att feeda på andra, men man blir vanlig efter ett tag.. har inte hittat ett sätt att bli vanlig utan att vänta men det är bara en kort stund så spelar inte så stor roll antar jag.

Dold text
Skrivet av HoBb3:

Kan man köpa hus i Skyrim? Eller ställen där man kan lägga sina saker utan att de försvinner.

Kistorna i husen man köper är nog ett säkert ställe att förvara sakerna i. Jag har inte märkt av att något försvunnit i huset man köper i Whiterun i alla fall.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xizten:

Jag har inte spelat WoW så kan inte jämnföra, men Skyrim är, på gott och ont, inte alls svårt att lära sig skulle jag säga. Visst finns det knep och knåp som kanske kräver lite insikt, men det är inget "nödvändigt" som är svårt med spelet.

Skrivet av Yeah_Right:

Spelat sen Elder scrolls Arena. Du kanske inte hänger med i alla guda namn etc. Men spelet är ganska enkelt att spela. Det är bara det att världen har så mycket mer att erbjuda, så det låter komplicerat. Jag har spelat alla elder scrolls sen Arena. Det är helt olika historier, och tidsåldrar. Det här är ett av världens bästa spel. Om inte det bästa Rpg jag spelat. Det kan jag säga även fast Daggerfall var en av de mest förtrollande världar jag vart i på sin tid. Men det är 2011 idag

Jag kan ofta sitta i ett spel och säga shit va bra detta är. Men få av dem spelen spelar jag om. Elder scrolls spelen spelar jag allt från 2- 10 gg. Detta kommer hålla länge, med alla expansions, moddar. De är de ända riktiga rpg spelen jag gillar. Dock tyckte jag mindre om Oblivion.

Okej, det låter inte alltför tokigt. Kan inte ett smack om elder scrolls serien har inte spelet det heller.
Då får det lov och bli ett köp då framåt julen!

Permalänk

Gillar spelet, men som många har sagt så är menysystemet inte det bästa på dator, tur att man snart får en xbox-handkontroll att spela med

Visa signatur

.........

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt att menysystemet eller några andra menyer är konstiga på PC, med mus & tangentbord.
Ok att musen är lite "seg" och "släpig" men det stör jag mig inte på, då det är pausat när man är i en meny.

Tycker överlag att det fungerar väldigt bra till PC, med mus & tangentbord.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Jag har inte märkt att menysystemet eller några andra menyer är konstiga på PC, med mus & tangentbord.
Ok att musen är lite "seg" och "släpig" men det stör jag mig inte på, då det är pausat när man är i en meny.

Tycker överlag att det fungerar väldigt bra till PC, med mus & tangentbord.

Tror de flesta märker samma problem som jag, musen är egentligen några pixlar fel, så även om musen är över en klickbar alternativ så är den faktiskt inte det. Men de fixar de väl i någon patch senare... hoppas jag

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa spelet men frågan är till vilken plattform? Jag har alla 3(Xbox, PS3 och PC) men är min PC bra nog att spela på? Vill inte köra low/medium då kan jag lika gärna köra på konsol

Har aldrig spelat nåt liknande spel så jag vet inte riktigt om det är min stil. Sa i.o.f.s. så om batman och mafia II också att detta kan inte jag spela men älskade dom spelen.

Är detta ett spel som man kan "slappa i soffan" å spela alltså bra till konsol som t.ex. batman mm.

Har aldrig "moddat" ett spel så att köpa till PC "bara" för mod är inte alls nån stark fördel för mig

Är väl inget fan av "shooters" till konsol men som sagt batman och även RDR, resident evil mm går väl bra. Slåss man hela tiden eller är det mycket annat så jag kanske klarar mig på konsol

skulle ju samtidigt kännas skönt att inte behöva spela på låga inställningar å kanske "luras" att uppgradera om man nu skulle älska spelet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur är det med dom olika faktionerna, kan man köra på en och sedan byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Tror de flesta märker samma problem som jag, musen är egentligen några pixlar fel, så även om musen är över en klickbar alternativ så är den faktiskt inte det. Men de fixar de väl i någon patch senare... hoppas jag

Ahh! Jo det har jag märkt, det var nog det jag menade med "seg och släpig" mus.

Men det stör mig faktiskt inte nämnvärt, dock hade en patch för det varit trevligt.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Kan man köpa hus i Skyrim? Eller ställen där man kan lägga sina saker utan att de försvinner.

Har varit inne i ett par grottor och samlat på mig ganska mycket dwarven skit som pannor, skålar osv, börjar tveka om jag ska forsätta släpa runt på det

Dold text

Du kan köpa massa hus.

lätt Spoiler varning. Men kan hjälpa mot huvudvärk då kanske ångrar husköp då du vill lägga pengarna på andra " hus köp"

Du kan även skaffa fasta grottor etc. Där du kan sätta upp vapenracks, training dummus, Armor desplay,måltavlor, alchemy labs, unika fäljeslagare, oändlig tillgång till fast cash missions, lönningång mm.

Kunde köpt det dyraste huset. Men Byggde en Grotta/hideout istället.

Dold text
Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anerhell:

Finns 4 stadier när du kommer in i det sista stadiet så kan du inte prata med någon du är tvungen att gå tillbaka till ett load där du inte var 4:e steget. Vilket är otroligt jobbigt men du kan förhindra att komma till 4.e stadiet om du suger blood från sovande människor varje dag. Bästa stället för att suga blood är på Riften klockan 2 på natten på hotelet eller vad det är

Jag själv var vampyr från början men det orsakade bara massa problem så jag valde att bli varulv istället. Klarade riktigt svårt quest genom att vara varulv belöningen var en mask med 70 stamina som såg ut som anonymous masken

Det stämmer inte angående att bli vampyr och 4e steget. Det räcker med att du suger någons blod så blir du av med det steget, så du behöver helt enkelt inte ladda om för det. Och ja, det tog mig över 2 timmar att lista ut detta samt att hitta någon som sover ensam och inte har en städtant som är upe 3 på natten och vaktar ytterdörren (Ja, förvånansvärt många i Skyrim har det...)

Permalänk
Inaktiv

Spelar någon form av battle mage och jag undrar om vapen man skapar genom conjuration påverkas av one-handed skills? Om inte känns det onödigt att spendera skillpoints på one-handed

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Hur gjorde ni i valet mellan Stormcloaks och imperials? Svara gärna varför ni valde den ni valde och hur det påverkar alla. Har svårt att göra valet då det känns lite som skit mot skit. Stormcloaks som bara vill ha nords och inget annat och imperials som vill leka världspolis.

Imperials hade tänkt att choppa av ditt huvud som första sak i spelet. Där gjorde jag mitt val

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyker att spela som en magiker inte är riktigt upp till mina förväntningar? spenderar sjukt mycket tid på att vänta på manaregen även med 221% snabbare regen samt att man inte gör särskillt mycket skada.

//mindre reward spoiler från magiker uppdragen

Varför i hela fridens namn får man en light armor huva/masks med 100% mana regen, den slår ju helt ut det extra skyddet man får från alteration perken (vilket är en slösad perk för mig nu).
utan masken så är magi återhämtningen för slö och med den så är man fast med 66 armor vilket resulterar att det mesta kan 1 shotta dig

/end spoiler

Första Följeslagaren man får från huvudquesten utklassar ju mig, är odödlig samt gjör så att jag inte kan använda aoe spells (då dessa kan permanent döda din följeslagare samt retar jag up min atronach är jag död).

Jag spenderar större delen av minda strider med att sitta och titta på medans min frost atronach och följeslagare strider, medans jag själv växlar mellan at återfå mana och kasta förvånasvärt mesiga firebolts (3 st ! för att döda de klenaste draugers vid lev 21?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Försök att bara satsa på några perks. Ta inte första steget i varje. Jag till exempel satsar på one handed mest nu då jag vill skada mer. Sen blir det smithing då jag vill göra armour och sen heavy armour och blocking. Satsar du på allt så kommer du inte vara så bra på något.

Tackar för svaret då vet jag nu vad jag ska göra

För er som har problem med "seg mus", det är för att vsync är aktiverat i spelet och går inte att avaktivera det även i grafikkortets kontrollpanl men jag kom på ett sätt att avaktivera det för gott och nu har jag inte "en släpig mus" längre i menyn eller spelet!!

\Documents\My Games\Skyrim\Skyrim.ini

I "Skyrim.ini" filen ska iPresentInterval=0 läggas till under [Display]

Det ska se ut så här:
[Display]
sD3DDevice="AMD Radeon HD 6900 Series"
iPresentInterval=0

Spara och kolla fpsen sen i fraps

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Jag undrar om man ska välja att gå med stormcloaks elr om man kan ignirera den questen? Tycker den där ledaren ulric verkar ganska ond.

Permalänk
Medlem

Drog en sparning på 11 timmar, 11 minuter och 11 sekunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

Du kan köpa massa hus.

lätt Spoiler varning. Men kan hjälpa mot huvudvärk då kanske ångrar husköp då du vill lägga pengarna på andra " hus köp"

Du kan även skaffa fasta grottor etc. Där du kan sätta upp vapenracks, training dummus, Armor desplay,måltavlor, alchemy labs, unika fäljeslagare, oändlig tillgång till fast cash missions, lönningång mm.

Kunde köpt det dyraste huset. Men Byggde en Grotta/hideout istället.

Dold text

hur får man tillgång till dessa

fasta grottor etc.?

Dold text
Permalänk
Skrivet av Krimsarn:

Jag har inte märkt att menysystemet eller några andra menyer är konstiga på PC, med mus & tangentbord.
Ok att musen är lite "seg" och "släpig" men det stör jag mig inte på, då det är pausat när man är i en meny.

Tycker överlag att det fungerar väldigt bra till PC, med mus & tangentbord.

Det var väll inte just musen jag tänkte på utan kanske kombinationen av tangentbord och mus som kunde vara smidigare. Tex favoriter skulle man kunna ha på 123-knapparna ( Oblivion hade väl det?) på tangentbordet istället för att tryck först på Q då spelet pausas och man måsten använda musen. Det är kanske ett upplägg som funkar bra man använder kontroll men inte med mus och tangentbord.

Visa signatur

.........

Permalänk
Skrivet av Lamajka:

Nädå,jag är i typ level 4-5 så jag sidequestar lite. Kan man få fler än en drake att spawna av Jarlen? och är det värt att köpa hus i Whiterun?

Dold text

Drakarna kan spawna på random, jag har själv dödat runt 4-5 drakar ute i naturen, och jag är lvl 22. Ja, jag tycker det var väldigt värt att köpa hus, för jag hade alltid för mkt prylar på mig. I huset får du en kista som du kan dumpa dina prylar. Skulle kunna säga att det är värt att köpa hus när du har börjat döda drakar, deras ben osv väger MYCKET!

Dold text
Visa signatur

|Asus P8P67 PRO REV B3 | i5 2500K @ 3,3GHz | Noctua NH-U9B SE2 | Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB | 16 GB Corsair XMS3 | Corsair SSD Force Series 120GB | 1TB Western Digital Caviar Black | Cooler Master HAF X |

Permalänk
Medlem

Är skyrim dåligt optimerat eller ? borde ju få bättre fps med gtx 460 1gb,1055t cpu med tanke på grafiken och att det är dx9.

Eller har ja helt fel ?

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

Du kan köpa massa hus.

lätt Spoiler varning. Men kan hjälpa mot huvudvärk då kanske ångrar husköp då du vill lägga pengarna på andra " hus köp"

Du kan även skaffa fasta grottor etc. Där du kan sätta upp vapenracks, training dummus, Armor desplay,måltavlor, alchemy labs, unika fäljeslagare, oändlig tillgång till fast cash missions, lönningång mm.

Kunde köpt det dyraste huset. Men Byggde en Grotta/hideout istället.

Dold text

Hur bygger man en

Grotta

Dold text

?
Kan någon tipsa om hur man får ett bra one handed weapon? Är lvl 12 och har en mace som skadar 12 och lyckas inte hitta något som skadar mer än typ 13.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sköldpaddan:

Det var väll inte just musen jag tänkte på utan kanske kombinationen av tangentbord och mus som kunde vara smidigare. Tex favoriter skulle man kunna ha på 123-knapparna ( Oblivion hade väl det?) på tangentbordet istället för att tryck först på Q då spelet pausas och man måsten använda musen. Det är kanske ett upplägg som funkar bra man använder kontroll men inte med mus och tangentbord.

Jag har inte skyrim än men det har skrivits tidigare i tråden att du kan trycka Q, hovra över ditt val och trycka på en siffertangent får att binda de vapnen till den knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiZeY:

Är skyrim dåligt optimerat eller ? borde ju få bättre fps med gtx 460 1gb,1055t cpu med tanke på grafiken och att det är dx9.

Eller har ja helt fel ?

Vad jag har läst så är det väldigt cpu-bundet, grafikkort(en) gör inte speciellt mycket alls tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

För er som söker hus.

Gör questen för Mage skolan, när man gjort hela questlinjen där blir man Arch Mage och får ett väldigt stort och vackert rum!

Dold text
Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7