Varför just 60FPS i spel?

Permalänk
Medlem

Varför just 60FPS i spel?

Hej, visste inte var jag skulle lägga denna så den får hamna här.

Jag läser ofta här på Sweclockers att 60+ FPS eftersträvas i spel.
Hur kommer det sig?
Förr var det 30FPS alla skulle ha, det är förståeligt för att ett spel ska gå mjukt.
Jag tror inte jag skulle märka någon skillnad på tex 40 eller 60+ fps.
Men vad vet jag? Jag kollar inte så ofta vad jag får i mina spel, antingen så går dom mjukt och bra eller inte.

Märker ni stor skillnad mellan 30 till 60+ fps eller är 60+ fps bara en e-penis?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hej, visste inte var jag skulle lägga denna så den får hamna här.

Jag läser ofta här på Sweclockers att 60+ FPS eftersträvas i spel.
Hur kommer det sig?
Förr var det 30FPS alla skulle ha, det är förståeligt för att ett spel ska gå mjukt.
Jag tror inte jag skulle märka någon skillnad på tex 40 eller 60+ fps.
Men vad vet jag? Jag kollar inte så ofta vad jag får i mina spel, antingen så går dom mjukt och bra eller inte.

Märker ni stor skillnad mellan 30 till 60+ fps eller är 60+ fps bara en e-penis?

Det tar inte många sekunder för mig att få huvudvärk om jag har under 40 fps, oavsett spel.
Diabetes + högt blodsocker + dålig fps = Pain.

Permalänk

Har också funderat på ifall man inte borde vara nöjd med 30 i fps. Antar att 60 är en magisk gräns eftersom många skärmar uppdateras med 60Hz ? Så att det rent teoretiskt flyter på så bra det bara är fysiskt möjligt.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Hej, visste inte var jag skulle lägga denna så den får hamna här.

Jag läser ofta här på Sweclockers att 60+ FPS eftersträvas i spel.
Hur kommer det sig?
Förr var det 30FPS alla skulle ha, det är förståeligt för att ett spel ska gå mjukt.
Jag tror inte jag skulle märka någon skillnad på tex 40 eller 60+ fps.
Men vad vet jag? Jag kollar inte så ofta vad jag får i mina spel, antingen så går dom mjukt och bra eller inte.

Märker ni stor skillnad mellan 30 till 60+ fps eller är 60+ fps bara en e-penis?

Jag personligen märker en väldigt stor skillnad mellan 30 och 60 fps. Under 60 eller iaf under 50 börjar spelen kännas hackiga, går det ner till 30 blir det ospelbart för mig. Men det är väll som med allt att det är vad man själv föredrar.

Permalänk
Medlem

Som vissa har nämnt, dels pga att många skärmar kör 60Hz och dels pga vsync.

Har man vsync på så anpassas fpsen till närmsta halva/hela värde av skärmens Hz. Har man 60Hz och klämmer ut 55fps så kommer vsync göra att endast 30fps kommer ut till skärmen.

Utan vsync får man mer tearing (oftast) och jämnare spelupplevelse. Utan vsync så får man just den fps hårdvaran i datorn klarar av att trycka ut, men skärmens uppdateringsfrekvens (tex 60Hz) flaskar så att som mest 60Hz kommer ut ur skärmen.

Säg att 75Hz blir en standard. Då blir 75hz det magiska värdet att sträva efter.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Det tar inte många sekunder för mig att få huvudvärk om jag har under 40 fps, oavsett spel.
Diabetes + högt blodsocker + dålig fps = Pain.

Yupp diabetes och dåligt flyt på skörmen är ett K.O...:P
I know how you fell

Permalänk
Medlem

när jag spelade gta4 och fick över 25 fps så flöt är jätte bra men när jag spelade black ops och gör stora rörelse snabbt så 'laggar" om jag är under ca 50 fps

Permalänk
Medlem

30 FPS upplevs helt enkelt som hackigt för väldigt många.

Över 60 FPS är det EXTREMT få som märker någon skillnad. Många skärmar uppdaterar dessutom inte snabbare än 60hz vilket gör FPS över 60 onödig.

Permalänk
Medlem

Fattade inte grejen med hög fps förr (Körde Bad Company 2 med HD4650), men sen när jag köpte nytt grafikkort så fattad jag vad dom menade

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förr var det 30FPS alla skulle ha, det är förståeligt för att ett spel ska gå mjukt.

Då har du inte vart med länge...

CS 1.6 100 fps
Q3 333 fps

Det ska alltid vara så hög fps som möjligt för att spelet ska ha ett flyt i sig och inte känns segt eller hackar.

Bara ta jämförelserna i dagarna, BF3 på konsol är 30 fps, CoD är 60 fps på konsol, CoD har en snabbare spelstil och ett högre flyt än vad BF3 har, andra motorer och andra spel är klart, men att BF3 inte håller samma höga flyt är något folk inte klarar av.

Permalänk
Skrivet av MrMadMan:

Många skärmar uppdaterar dessutom inte snabbare än 60hz vilket gör FPS över 60 onödig.

Det är en sanning med modifikation. Skärmarna visar kanske inte mer än 60 fps men spelen kan vara uppbyggda i en (main)tråd vilket kan göra att spelevent som t.ex. skott avfyrat körs i samband med varje ny bildruta. I dessa spel ger 120fps dubbelt så snabb responstid från klick till skott i värsta fall vilket ger en stor fördel. Counterstrike är ett sånt exempel till viss del. Jag märker skillnad i counterstrike mellan olika fps-rates. 100+ är det som gäller, även fast jag har 60Hz skärm. Det gäller mest gamla eller simpla spel dock.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Själv ser jag stor skillnad på 55 och 60 fps.
Att kolla på en dvd som är 24.97 fps är nästan smärtsamt.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Det tar inte många sekunder för mig att få huvudvärk om jag har under 40 fps, oavsett spel.
Diabetes + högt blodsocker + dålig fps = Pain.

Skrivet av Puma25:

Yupp diabetes och dåligt flyt på skörmen är ett K.O...:P
I know how you fell

Å fan så det är därför då kanske som man är känsligare vissa dagar :/ det förklarar ju en hel del.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

ingen hardcore gamer spelar i 60fps..... och har aldrig gjort heller....

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brajonk:

ingen hardcore gamer spelar i 60fps..... och har aldrig gjort heller....

"hardcore gamer" = finnig p12a?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

ingen hardcore gamer spelar i 60fps..... och har aldrig gjort heller....

Då är jag ingen hardcore gamer, och lika bra det känns det som.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Är man en riktig man duger 20 fps åt en, man är väl inte känslig av sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaxWarp:

Då är jag ingen hardcore gamer, och lika bra det känns det som.

Haha visst gör det, man träffar någon tjej på krogen och kör med "jag är en hardcore gamer"

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Har väl med att göra vad man känner till eller är van vid. På den tiden då 30 fps var guld så upplevdes det som mjukt. Är ju samma sak med bildskärmar. Det var en fantastiskt mjuk känsla med en 85Hz CRT ända tills man blev van vid något bättre, då var det fruktansvärt och olidligt att se på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Haha visst gör det, man träffar någon tjej på krogen och kör med "jag är en hardcore gamer"

Skulle vara intressant att testa för att se resultatet men jag är tyvärr alldeles för gammal för sånt. Nu handlar det mest om hur länge man kan stanna på flygklubben utan att sambon blir förbannad på en.

Skämt åsido, jag minns början på 90-talet när man var glad om man kunde få ut 15 fps i ett racingspel. Slippa tearing är trevligt tycker jag och för de spel jag spelar duger 60 fps det alldeles utmärkt.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

att du inte skulle märka skillnad i 40 eller 60 fps..?

okej lätt test om du skulle göra det eller inte, äger du CS SOurce eller CS 1.6?

in dit skriv FPS_MAX 40 spela runt, skriv sedan FPS_MAX 60, spela runt, sen stäng av vsync och skriv FPS_MAX 101, du kommer märka stor jävla skillnad, jag har iaf lärt mig avgöra med ögonen hur mycket fps det är i ett spel.
vet inte hur men att jag sitter å spelar och ser att det inte flyter på, kollar runt me musen och tänker "fan de är ju bara 40fps" tar på fraps, vad ligger de på? 38-43 där mellan.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Är man en riktig man duger 20 fps åt en, man är väl inte känslig av sig.

Där har vi det! I vissa fall räcker även 15 fps.

Permalänk
Medlem

vilken ser bäst ut? http://www.boallen.com/fps-compare.html
tycker 60 fps ser bäst ut iaf

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hej, visste inte var jag skulle lägga denna så den får hamna här.

Jag läser ofta här på Sweclockers att 60+ FPS eftersträvas i spel.
Hur kommer det sig?
Förr var det 30FPS alla skulle ha, det är förståeligt för att ett spel ska gå mjukt.
Jag tror inte jag skulle märka någon skillnad på tex 40 eller 60+ fps.
Men vad vet jag? Jag kollar inte så ofta vad jag får i mina spel, antingen så går dom mjukt och bra eller inte.

Märker ni stor skillnad mellan 30 till 60+ fps eller är 60+ fps bara en e-penis?

I shooters märker jag knappt någon skillnad så länge jag på 40+. I sc2 och HoN däremot känns det jättehackigt om man scrollar kameran i 30fps. Man vill eftersträva 60+ fps eftersom det är så mycket de vanligaste skärmarna visar. Det flyter ju bra i 30 fps också och är helt klart spelbart, men man får nog en bättre upplevelse med lite lägre inställningar och 60fps.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

att du inte skulle märka skillnad i 40 eller 60 fps..?

okej lätt test om du skulle göra det eller inte, äger du CS SOurce eller CS 1.6?

in dit skriv FPS_MAX 40 spela runt, skriv sedan FPS_MAX 60, spela runt, sen stäng av vsync och skriv FPS_MAX 101, du kommer märka stor jävla skillnad, jag har iaf lärt mig avgöra med ögonen hur mycket fps det är i ett spel.
vet inte hur men att jag sitter å spelar och ser att det inte flyter på, kollar runt me musen och tänker "fan de är ju bara 40fps" tar på fraps, vad ligger de på? 38-43 där mellan.

Det är inte fpsen man märker av i cs utan att hela spelmotorn går långsammare i lägre fps.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad det är för spel, i fps spel vil jag ha så hög fps som möjligt, men i rpgs ( läs Skyrim) klarar jag mig med 20-40.

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem

För mig blir det ospelbart om det dippar under 50 fps, det känns helt enkelt som att det man gör inte översätts till det som händer på skärmen. Det ska nämnas att jag endast kör bilspel och inte FPS så jag kan inte uttala mig om det senare. Däremot kan några fps vara skillnaden mellan om man märker ett hjulspinn i tid eller inte och därmed om man snurrar runt och förlorar eller om man fortsätter och vinner.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Det tar inte många sekunder för mig att få huvudvärk om jag har under 40 fps, oavsett spel.
Diabetes + högt blodsocker + dålig fps = Pain.

Får du huvudverk på bio och när du du tittar på dvd film också.

Permalänk

Vet inte om det svarats på tidigare, men fattar inte riktigt.
BF3 är 30 FPS på konsoll och flyter på hur bra som helst (inte lika ¨cleant¨ som CoD förståss). Men när man går under 50 FPS på BF3 med PC:n får man oflyt. Hur kommer det sig att 30 FPS från mitt xbox ger mer flyt än säg 50 FPS från datorn?