Hjälp: vågiga och genomskinliga horisontella linjer i spel?

Permalänk
Inaktiv

Hjälp: vågiga och genomskinliga horisontella linjer i spel?

Hej!

Jag har ett problem när jag spelar och det är att det, i framförallt mörka områden, blir konstiga genomskniliga linjer som går horisontellt över skärmen och det har jag fått sen jag installerade grafikkortet. Linjerna är knappt synbara och i ljusa miljöer i spel så syns dom knappt inte alls. Jag har prövat att ominstallera drivrutiner (senaste) och det hjälper inte. Problemet finns inte i Windows, video och annat utan just bara i spel. Inte ens i menyerna i spel syns problemet..

Skulle vara otroligt tacksam om ngn kan hjälpa mig!

Låter som denna kille verkar ha (det ska då alltså vara GTX 560 Ti OC som var felet):
http://www.tomshardware.co.uk/forum/323384-15-strange-lines-s...

Detta låter också likt (och där är kabeln felet):
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=1688551

Följande dator:
Dell 23" U2311
i5 2500K
Corsair 8GB DDR3 1600MHz
Gigabyte GTX 560Ti OC
Asus P8Z68-V
750w Corsair TX v2 m

Permalänk
Inaktiv

Har även testat FurMark och grafikkortet går upp i max 65*C efter ett stresstest på 1080p.
Samt testat båda skärmuttagen på grafikkortet.
Ska testa att byta skärm nu också!

Hjälp please

Permalänk
Medlem

Har du testat att byta kabel då?

Permalänk

Det låter som du beskriver ett ganska vanligt problem som också är lätt att fixa, men jag kan inte garantera att så är fallet! Jag vet inte hur mycket av en 'nörd' du är, men du kanske redan känner till en inställning i de flesta spel som brukar kallas v-sync eller vertical sync. Om man aktiverar v-sync så begränsas frameraten till skärmens refresh rate (Hz), vilket löser problemet som alltså då uppstår om ett spel till exempel har en framerate på 70 FPS medans din skärm är på 60Hz. Du kanske redan har provat detta men värt ett försök!

Permalänk
Inaktiv

testa byt kabel, jag hade massvis med konstiga bug på en vga adapter , bytte direkt till DVI-D så var allt borta typ

Permalänk
Inaktiv

Tack för svar! Ska testa det där med v-sync imorgon!

Uppdatering:
Prövade att byta skärm till min TV (HDMI-kabel istället) och då försvann problemet helt... så det borde alltså vara skärmen eller kabeln. Jag har en VGA-adapter som följde med skärmen och grafikkortet har ingen DVI-D port så jag kan tyvärr inte koppla på det sättet. =(

Får dra in till stan och se om jag hittar någon vettig kabel!

Permalänk

Prova gärna v-sync innan du köper något, ifall det skulle vara problemet. Det kan nämligen vara så att din TV har en högre uppdateringsfrekvens än din pc-skärmm och det skulle då vara därför problemet inte uppstår med TV:n. Faktum är att om du har en modern TV så kan den mycket väl ha en ganska hög u.frekvens.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kriss_Riss:

Prova gärna v-sync innan du köper något, ifall det skulle vara problemet. Det kan nämligen vara så att din TV har en högre uppdateringsfrekvens än din pc-skärmm och det skulle då vara därför problemet inte uppstår med TV:n. Faktum är att om du har en modern TV så kan den mycket väl ha en ganska hög u.frekvens.

Det var tydligen på i Skyrim redan. Testade att både stänga av och sätta på och det blev ingen skillnad där.
Finns det någon annan v-sync??

Permalänk
Skrivet av Stupo:

Det var tydligen på i Skyrim redan. Testade att både stänga av och sätta på och det blev ingen skillnad där.
Finns det någon annan v-sync??

Poängen är att vissa spel har rätt så dålig kvalitet på sin v-sync inställning. Spel som t.ex. Mirror's Edge har väldigt dålig v-sync, då linjerna inte försvinner alls så mycket, men liten skillnad blir det nog alltid. Det finns i princip bara en typ av v-sync och det är vad jag har förklarat tidigare. Men har du provat flera olika spel? Andras v-sync kanske fungerar bättre? Annars om du inte kommer någon vart med v-sync, så kan du kanske ha något annat problem. Men det känns värt att inte behöva köpa något. Prova omkring i olika spel!

Permalänk

Kan även vara så att du får aktivera det i Nvidia-kontrollpanelen. Men nu är det ju inte säkert att det är problemet du beskriver.
Om det är det borde det se ut något i stil med det här:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MagnusMagnus:

Kan även vara så att du får aktivera det i Nvidia-kontrollpanelen. Men nu är det ju inte säkert att det är problemet du beskriver.
Om det är det borde det se ut något i stil med det här:
http://www.tweakguides.com/images/GGDSG_19.jpg

Bilden verkar inte fungera. :S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kriss_Riss:

Poängen är att vissa spel har rätt så dålig kvalitet på sin v-sync inställning. Spel som t.ex. Mirror's Edge har väldigt dålig v-sync, då linjerna inte försvinner alls så mycket, men liten skillnad blir det nog alltid. Det finns i princip bara en typ av v-sync och det är vad jag har förklarat tidigare. Men har du provat flera olika spel? Andras v-sync kanske fungerar bättre? Annars om du inte kommer någon vart med v-sync, så kan du kanske ha något annat problem. Men det känns värt att inte behöva köpa något. Prova omkring i olika spel!

Det finns i alla moderna spel.
Skyrim, Red Orchestra 2, Shogun 2, SW: The Old Republic
Syns dock mindre i de sistnämnda, i Skyrim är det extra synbart och det är nog därför jag reagerade extra mkt nu.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem, var ner och köpte en dvi-d sladd och allt försvann. men testa allt innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stupo:

grafikkortet har ingen DVI-D port så jag kan tyvärr inte koppla på det sättet. =(

GTX 560 Ti utan DVI port? What the f..?

Från inet:

DVI-utgång Ja, 2st
HDMI-utgång Ja, 1st miniHDMI v1.4a

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av schitzo:

GTX 560 Ti utan DVI port? What the f..?

Från inet:

DVI-utgång Ja, 2st
HDMI-utgång Ja, 1st miniHDMI v1.4a

Jadu vettefan varför jag skrev så vet inte vad jag menade heller. Men ska ner o handla en DVI-D sladd iaf

Permalänk
Inaktiv

... jag gick o köpte en DVI-D -> DisplayPort-sladd då dom inte hade några DVI-D -> DVI-D sladdar. Och nu verkar det som om skärmen har något kompatibilitetsproblem med DisplayPort. http://boardreader.com/thread/U2311H_DisplayPort_Issue_5mddbX...

Så VGA-adaptern som följde med fungerade inte, DisplayPort fungerar inte ... ARGH!

Någon som har en idé hur man fixar DisplayPort-problemet? Fixen i trådan ovan fungerade inte.

[edit] fixade iaf en DVI-D kabel nu så nu fungerar det!