Föreslår bojkott av abbonemangsföretag.

Permalänk
Avstängd

Föreslår bojkott av abbonemangsföretag.

Hej.
De flesta av oss är medvetna om hur sluga och giriga abbonemangs-företag kan vara. Tele2 har jag betalat några tusen kronor till, har underlag för detta, och trots detta för de ärendet till inkasso (företag transcom) för att försöka lura till sig ännu mer pengar av mig.

Vart ska man vända sig till ifall man vill få hjälp med sån här slags byråkratisk "krigsföring"?
Jag vill få rätt och inte betala en enda krona mer än vad som är rättvist.
Tele2 och liknande abbonemangs-företag har utarbetat en strategi tillsammans med inkassoföretag där de försöker suga befolkningen på pengar.

Ska man anlita någon slags advokat eller finns det någon speciell ekonom som hjälper till att reda ut skuldfrågor?

Edit: Det finns ju android operativsystemet som tillgängliggör ip-telefoni. Finns det någon mobilentusiast som kan skriva ner en guide på hur man ska koppla upp en android mobil för att ha ip-telefoni till låg, fast månadskostnad?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Jag tror nog hela din historia blir mer begriplig om du börjar från början.

Permalänk

Som personen ovanför säger, så får du förklara dig bättre.

Angående företag som säljer tjänster där man får ingå avtal med periodvis betalning, så ser jag inget dumt med denna form. Vissa tjänster kostar det mycket pengar att starta och stänga av och man spar administrativt arbete både för företaget och sig själv, likaså kan företaget ge en mängdrabatt om man tecknar sig för en längre period.

Inkassobolag uppgift är främst att kräva in pengar ifrån folk som inte har betalat sina skulder, om någon missbrukar dessa får man prata med en konsumentvägledare eller polisanmäla. T.ex. finns det företag som det är superlätt att starta premienation hos, gå ur är värre fast ingen bindningstid finns. Man kan ringa, skicka brev där man säger att man vill säga upp avtalet och företaget ignorerar fullkomligt detta och fortsätter premienation så länge som de kan. (förhoppningsvis beror den mesta ignorering på bristande rutiner och kundservice)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Det som är bra är att snart så kommer abbonemangsföretagen att vara out of business. Då telefoni och teve redan går genom internet.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Och du tror inte dessa "onda" abbonemangsföretag även tillhandahåller de abbonnemang du behöver för att kunna använda internet och TV.....

Permalänk
Medlem

Inkasso får man ju på sig för att man inte betalat för sig. Du menar alltså att Tele2 skickat en bluffaktura som du försöker bestrida, eller? Som andra har sagt så är det rätt svårt att utläsa vad det är du egentligen är ute efter.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfclaw:

Inkasso får man ju på sig för att man inte betalat för sig. Du menar alltså att Tele2 skickat en bluffaktura som du försöker bestrida, eller? Som andra har sagt så är det rätt svårt att utläsa vad det är du egentligen är ute efter.

Det visade sig att det var en gammal faktura, jag hade inte läst datumet, så det var faktiskt inte en bluff-faktura.

För min åsikt angående abonnemang är alltså negativ. För jag vet att många hamnar i ekonomiska problem, och det är "många bäckar små" som blir stora skulder. Utöver telefoni och teve så finns det banker som ger lån (krediter samt kort) till personer. Detta får många att bli skuldsatta. Jag har ganska nyligen fått hemskickat reklam för ett orange-svart kreditkort från någon bank. Dessutom så är jag besviken över 118-tjänsterna som visade sig dyrare än jag förväntade mig, blev hundra-tals kronor minus.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Det är ju som så att om man inte vill ha bluffaktura eller kvarglömd faktura så är det upp till den som sitter på informationen att tillgodose sig den. Alltså, det är viktigt att skilja på vad som är rätt och fel och vad som egentligen är lagligt när man tänker på hur många som inte lyckas betala sina bluffakturor när det kommer till kritan.
Utan att gå in på detaljer så vet jag om att abonnemangsavgiften som betalas är halva räkningen, även efter faktura.
Sen är det moms på nätet också men det syns ju inte för att det är ju inräknat. Fast man kan beställa från bluffmakarna en mer detaljerad sida men det skulle vi inte gå in på.
Om man har ekonomiska problem till exempel och tror att man betalar för en tjänst man till hälften nyttjar, ja vad spelar det då för roll om man nyttjar den alls? För så vitt vi vet så är ju avgiften ganska hög men prisvärdheten eller vad vi ska kalla den är ju låg, i varje fall om man ska tro vad som skrivs här i forumet. Har ni testat att faktiskt försöka betala för IP-telefoni genom Internet i android? Behöver man hacka den då eller räcker det med att säga till och ladda ner det, så det fungerar out of the box så att säga? Hur länge varade det och kom de på hur man gjorde?

I fjol så satt jag med ännu större räkning men då var det för att jag hade ringt så mycket men poängen kvarstår.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av michael123:

För min åsikt angående abonnemang är alltså negativ. För jag vet att många hamnar i ekonomiska problem, och det är "många bäckar små" som blir stora skulder. Utöver telefoni och teve så finns det banker som ger lån (krediter samt kort) till personer. Detta får många att bli skuldsatta. Jag har ganska nyligen fått hemskickat reklam för ett orange-svart kreditkort från någon bank. Dessutom så är jag besviken över 118-tjänsterna som visade sig dyrare än jag förväntade mig, blev hundra-tals kronor minus.

Men hur svårt kan det vara att läsa avtalen innan man går med på något? Detta låter som en jag-är-korkad-och-känner-mig-lurad-ring-aftonbladet!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Det är inte företagens fel att vi inte kan ha kontroll över vår egen ekonomi.

Har man inte råd att betala för ett abonnemang så ska man väl för tusan inte skaffa något. Kom för faen inte o skyll på något företag när ni sätter er i en dålig sits ekonomiskt. Det är vi själva som bär ansvaret för det och ingen annan... ifall ni inte har blivit omyndigförklarade givetvis.

Har suttit och arbetat på en kundtjänst, och bland annat satt jag på fakturafrågor. kort sammanfattat, man börja ju undra vart iq medelnivån i Sverige låg nånstans. Många ringde och klagade på att dom inte hade råd osv och att dom kände sig lurade. Men det är ju som du säger. Har man inte råd ska man fan inte köpa.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GaMeR2K5:

Det är inte företagens fel att vi inte kan ha kontroll över vår egen ekonomi.

Har man inte råd att betala för ett abonnemang så ska man väl för tusan inte skaffa något. Kom för faen inte o skyll på något företag när ni sätter er i en dålig sits ekonomiskt. Det är vi själva som bär ansvaret för det och ingen annan... ifall ni inte har blivit omyndigförklarade givetvis.

Finns ett litet undantag och det är ju de där skumraskföretagen som skriver upp en på abonnemang. Finns ju de som ringer upp och tolkar precis vad du än säger som ett ja och sedan kommer det svindyra strumpor en gång i veckan och det finns inga möjligheter att få tag i företaget och säga upp det man aldrig beställde från början. Fast det är ju specialfall. Generellt är folk på tok för snabba med att hoppa på abonnemang, avbetalningar och allmän kredit. Fattar inte hur folk kan missa att det ofta blir mycket dyrare att betala sen. Man väger definitivt inte in riskerna med avbetalningar. Det är tydligen dags att införa lite ekonomi på skolschemat...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är tydligen dags att införa lite ekonomi på skolschemat...

Privatekonomi på schemat är något även jag tycker borde finnas.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nmc:

Privatekonomi på schemat är något även jag tycker borde finnas.

Kanske liknande regler ska gälla för alla sorters lån och krediter som gäller för bolån. Kan du inte hosta upp 15 % av summan ska du antagligen inte köpa på kredit eller ta ett lån.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ja usch för dem. Många telefonförsäljare t.ex. försöker ju allt för att få sälja sin/sina produkter... och efter vad jag hört så får man absolut inte säga något som kan tolkas som ett "JA" då samtalen spelas in för att sedan användas som bevisning. Där har vi riktigt fulspel.

Dock är det inte särskilt svårt att avslöja en klippt inspelning.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ja usch för dem. Många telefonförsäljare t.ex. försöker ju allt för att få sälja sin/sina produkter... och efter vad jag hört så får man absolut inte säga något som kan tolkas som ett "JA" då samtalen spelas in för att sedan användas som bevisning. Där har vi riktigt fulspel.

Jag brukar säga att jag är intresserad men kan inte prata just nu och ber dem ringa tillbaka om en halvtimme.
När jag lagt på luren lägger jag till nummret till min lista av spärrade telefonnummer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Agonotheta:

Jag brukar säga att jag är intresserad men kan inte prata just nu och ber dem ringa tillbaka om en halvtimme.
När jag lagt på luren lägger jag till nummret till min lista av spärrade telefonnummer.

Jag brukar slänga på i örat på dem. Ser ingen anledning att slösa energi med att prata med dem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Finns ett litet undantag och det är ju de där skumraskföretagen som skriver upp en på abonnemang. Finns ju de som ringer upp och tolkar precis vad du än säger som ett ja och sedan kommer det svindyra strumpor en gång i veckan och det finns inga möjligheter att få tag i företaget och säga upp det man aldrig beställde från början. Fast det är ju specialfall. Generellt är folk på tok för snabba med att hoppa på abonnemang, avbetalningar och allmän kredit. Fattar inte hur folk kan missa att det ofta blir mycket dyrare att betala sen. Man väger definitivt inte in riskerna med avbetalningar. Det är tydligen dags att införa lite ekonomi på skolschemat...

en bra sak att göra om de ringer är att bara lägga på luren i örat på dem

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon34061:

en bra sak att göra om de ringer är att bara lägga på luren i örat på dem

Det är så jag hanterar alla telefonförsäljare. Ibland gör jag mig besväret att säga till dem att aldrig ringa igen innan jag slänger på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Det är så jag hanterar alla telefonförsäljare. Ibland gör jag mig besväret att säga till dem att aldrig ringa igen innan jag slänger på.

jag har fått ett tiotal personer som ringer på uppdrag av telge energi när min el ingår i hyran... känns lite onödigt att sluta ett avtal med dom då ^^

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon34061:

jag har fått ett tiotal personer som ringer på uppdrag av telge energi när min el ingår i hyran... känns lite onödigt att sluta ett avtal med dom då ^^

NIX-registret är en bra sak. Krävs lite mer jobb att gå med nu eftersom man måste komma ihåg att verifiera det efter en månad eller något men det är värt besväret. Då vet man dessutom att alla som ringer garanterat är skurkar, bedragare eller åtminstone grovt oseriösa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

NIX-registret är en bra sak. Krävs lite mer jobb att gå med nu eftersom man måste komma ihåg att verifiera det efter en månad eller något men det är värt besväret. Då vet man dessutom att alla som ringer garanterat är skurkar, bedragare eller åtminstone grovt oseriösa.

har tyvärr ingen hemtelefon än så länge... men NIX kommer att vara en del av det när jag skaffar hemtele

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Privatekonomi på schemat är något även jag tycker borde finnas.

Återinförandet av aga hade inte gjort ont heller!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Återinförandet av aga hade inte gjort ont heller!

När du gick i skolan fick du smaka käppen tills du blev kommunist, men det är ju inget du har tagit skada av.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ilja:

När du gick i skolan fick du smaka käppen tills du blev kommunist, men det är ju inget du har tagit skada av.

Förr när det var bättre!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

När du gick i skolan fick du smaka käppen tills du blev kommunist, men det är ju inget du har tagit skada av.

Tja, det var juh en borgare som höll i pinnen!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hmms. Låt oss säga att vi faktiskt bojkottar abonnemangsföretag. Ska vi då bojkotta alla? Hur länge? På vilka grunder? Ska vi begränsa oss till telefonabonnemang eller ska vi gå vidare till tidningar och evigheten?

Men visst, anarkistjäveln inom mig skriker efter kaos och blod. Är TS den första att säga upp alla sina abonnemang så är jag den första att aldrig skaffat mig något eget abonnemang. Hurr durr.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nmc:

Privatekonomi på schemat är något även jag tycker borde finnas.

Skrivet av Zotamedu:

Kanske liknande regler ska gälla för alla sorters lån och krediter som gäller för bolån. Kan du inte hosta upp 15 % av summan ska du antagligen inte köpa på kredit eller ta ett lån.

Det enklaste är ju att inte ta något på avbetalning.:) Krediter ska bara vara för de mest nödvändiga sakerna som villa eller bostadsrätt.:) Har man inte råd att kontant köpa en bil för 200 000:- så ska man nog ta och köpa en bil för 20 000 kr (dessutom sjunker bilen i värde medan lånet "stiger i värde" i förhållande till bilen. I vart fall så är det lika dyrt som när bilen var ny).

Ordet: "Konsumentkredit" kan man översätta med: "Att slänga pengarna i sjön är detsamma som att ge dom till oss och för detta tar vi ut en ränta på 28%")...:P

I PLUS så tycker jag Charlie Söderberg sa något bra, vilket jag får anta vara en del av sanningen:

-"Jag tycker det är konstigt att vi kan sitta och lösa sudoko hela sommaren, men sen sitta och tycka det är svårt att räkna ut de mest enkla ekonomiska sammanhang(...)".

-"(...)Vi behöver ta kommandot på en högre nivå, använda vårt snusförnuft och faktiskt göra det vi redan vet funkar, men som vi har lärt oss någonstans på vägen att det är fusk att göra, nämligen att ta fram miniräknaren och räka efter".

Jag håller med honom. Och skolorna borde heller inte "tabubelägga" elever att miniräknaren är en "synd". Visst: vill man räkna roten ur PI, är detta helt ok för mig, men då borde skolan också ha sett till att man någonstans på vägen har lärt sig att - oavsett HUR du gör det - räkna på vad saker och ting egentligen kostar oss.:)

Vi svenskar är fan konstiga!:P Det är ju samma sak med män och matlagning: Hemma sitter de i soffan och kan inte göra ett handtag för att de är så "okunniga" i hur man städar och lagar mat, men när man ska ut med husvagnen då ryter mannen i huset åt både fru, barn och hund att: "Faan ta den som inte torkar av skorna innan ni går in i min husvagn som jag inte har betalt dyra pengar för än, då den är på avbetalning".

Samma sak när det kommer till matdags bredvid nämnda husvagn: då förvandlas mannen till mästerkocken i kockmössa och han kan preciiiis aaaaallt som har med matlagning att göra. Och skulle frun (som för övrigt lagar mat övriga 360 dagarna om året åt familjen) komma med ett råd, får hon tillsägelse av mannen att hon inte ska lägga sig i och förstöra maten med sina amatör-tips.:D:P Herregud alltså...:PxD

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!