Varför just 60FPS i spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Får du huvudverk på bio och när du du tittar på dvd film också.

Jag ser varenda bild på en bio. T ex om det är en helikopter som kameran sitter i så ser man att alla föremål hackar sig framåt. (alla ser det)
Desutom så kan du juh prova på att spela ett spel i 24 FPS i 2 timmar.;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumanoidAlien:

Vet inte om det svarats på tidigare, men fattar inte riktigt.
BF3 är 30 FPS på konsoll och flyter på hur bra som helst (inte lika ¨cleant¨ som CoD förståss). Men när man går under 50 FPS på BF3 med PC:n får man oflyt. Hur kommer det sig att 30 FPS från mitt xbox ger mer flyt än säg 50 FPS från datorn?

För att det är sådan märkbar skillnad, från flyt till mindre, ställer du dig och glor på en konsol på 30 och en pc på 50 så ser du skillnad och xboxet kommer där med hacka ser det ut som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hej, visste inte var jag skulle lägga denna så den får hamna här.

Jag läser ofta här på Sweclockers att 60+ FPS eftersträvas i spel.
Hur kommer det sig?
Förr var det 30FPS alla skulle ha, det är förståeligt för att ett spel ska gå mjukt.
Jag tror inte jag skulle märka någon skillnad på tex 40 eller 60+ fps.
Men vad vet jag? Jag kollar inte så ofta vad jag får i mina spel, antingen så går dom mjukt och bra eller inte.

Märker ni stor skillnad mellan 30 till 60+ fps eller är 60+ fps bara en e-penis?

Vem har någonsin påstått att det ska vara 30 fps? i spel som myst kanske det funkar med 30 fps om det var det du menar? typ larry till dos? Testa att försöka vinna en quake turnering i 30fps grejar du en match utan att få epelepsi och bäras ut på bår så är det något fel på dig

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

BF3 är 30 FPS på konsoll och flyter på hur bra som helst (inte lika ¨cleant¨ som CoD förståss). Men när man går under 50 FPS på BF3 med PC:n får man oflyt. Hur kommer det sig att 30 FPS från mitt xbox ger mer flyt än säg 50 FPS från datorn?

Tror det delvis beror på att på konsol är FPS:en låst och optimerad till 30fps. Därför blir känslan mer stabil då FPS:en håller sig på plats. Men så fort du förlorar den där stabiliteten vid exempelvis explosioner så får du samma känsla du får på PC när FPS:en sjunker. Alla drops är märkbara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kenix:

Jag ser varenda bild på en bio. T ex om det är en helikopter som kameran sitter i så ser man att alla föremål hackar sig framåt. (alla ser det)

Jag har prövat det med Crysis As grymt Huvudvärk har jag inte haft sen typ ett år tebaks

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av muki91:

när jag spelade gta4 och fick över 25 fps så flöt är jätte bra men när jag spelade black ops och gör stora rörelse snabbt så 'laggar" om jag är under ca 50 fps

Haha det känner jag igen, vissa spel märker jag inte om jag ligger runt 30 fps. Men så fort jag kommer under 60 fps när jag lirar trackmania så är det helt jävla omöjligt o lira >.<

Permalänk
Medlem

För mig har 60+ fps alltid varit ett måste, jag ser direkt om datorn tappar och det är bland det värsta som finns. Allt under 50 är plågsamt.

Ta ett populärt spel som t.ex. CS, sitta och försöka lira det med låga fps är rena mardrömmen!

Ni som tycker att spel flyter på vid 30 fps. Har ni suttit på en dator med en konstant fps på 100? Pröva det!

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Det påverkar mig inte, förutom att det blir svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det påverkar mig inte, förutom att det blir svårare.

Good for you man
Jag blir lite galen när jag spelar på dålig fps.
Du får prova på att spela på en bra dator och sen jämföra med din som dag och natt xD

Som en person sa innan, att man ser skillnad på typ 30 fps xbox och 60 fps pc

Man alla är olika såklart men framförallt hur kräsen man är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Good for you man
Jag blir lite galen när jag spelar på dålig fps.
Du får prova på att spela på en bra dator och sen jämföra med din som dag och natt xD

Som en person sa innan, att man ser skillnad på typ 30 fps xbox och 60 fps pc

Man alla är olika såklart men framförallt hur kräsen man är.

Min dator kör det mesta på höga fps. FX-8120 och gtx 460 sli funkar ganska bra och spela på ( glömt och ändra min signatur innan).

Men Jag ser att rörelserna blir mjukare med höga fps och det gör det mer njutbart.

Permalänk
Medlem

jadu, jag klarar knappt av och spela ps3 längre eftersom jag är förstörd av "60fps på pc" stilen, idag försökte jag köra GTA IV och det laggade på ps3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Det tar inte många sekunder för mig att få huvudvärk om jag har under 40 fps, oavsett spel.
Diabetes + högt blodsocker + dålig fps = Pain.

bullshit ^^

btw Diabetes är orsaken till högt blodsocker. Hade varit konstigt om du hade högt blodsocker utöver Diabetes :/

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

jag skulle inte kunna tänka mig spela något fps spel i 40 FPS. Kör hellre på lägsta på 60 fps än 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

bullshit ^^

btw Diabetes är orsaken till högt blodsocker. Hade varit konstigt om du hade högt blodsocker utöver Diabetes :/

Du har inte diabetes va?
Ögonen påverkas extremt mycket av högt blodsocker, tillochmed att man blir blind av det =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

"hardcore gamer" = finnig p12a?

Så bara för att man är "hardcore gamer" är man en finning p12a?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Du har inte diabetes va?
Ögonen påverkas extremt mycket av högt blodsocker, tillochmed att man blir blind av det =/

Precis exakt det jag har, annars hade jag inte svarat... Jag märker ingeting när jag spelar med låg fps. Får absolut inte ont i huvet, men å andra sidan så tar jag hand om min kropp väl.

Men sen så sa jag bara att Högt blodsocker är Diabetes så att skriva "Diabetes + högt blodsocker" är lite fel

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Hedersmedlem

Det är faktiskt inte så svårt att förklara.
Det går att se på rörligt material även i 10 fps utan att märka av hacket. Det viktiga är egentligen inte uppdateringsfrekvensen utan hur snabbt saker rör sig på skärmen i förhållande till uppdateringsfrekvensen. Att det ser bättre ut på konsol än på PC med låg framerate beror varken på konsolen eller skärmen utan styrdonet. Med en mus kan du vända vy mycket snabbare än du kan med en handkontroll. Den begränsade hastigheten man kan rotera kameravyn i konsolen gör alltså att allt rör sig långsammare på skärmen än när man vänder sig blixtsabbt med en mus.
Vill du testa detta närmre så kan du ju testa att spela på PCn dmed låg framerateinställning och endast använda riktigt långsamma musrörelser. Det kommer självfallet inte kännas lika bra som med en stabil fps på 60, men den irriterande känslan av låg FPS blir mycket mindre kännbar.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

vilken ser bäst ut? http://www.boallen.com/fps-compare.html
tycker 60 fps ser bäst ut iaf

Wow, detta var intressant, klart den med 60 är bäst!

Till er som inte tycker det är nån skillnad på 30 eller 60 fps, spela först valfritt Modern Warfare-spel på en Xbox, t.ex. MW3. Spela sedan BF3. Usch och fy, segt känns det. Det kanske funkar för vissa i BF3, för det är lite tyngre och mer seriös känsla.

Jag testade även Crysis 2 på Xbox, men tyckte det kändes för segt, gubben kändes slö. Spelet var inte roligt helt enkelt.
Jag minns även GTA IV, och jag tyckte alltid att bilarna kändes sega, men jag fattade inte riktigt varför. Men jag är ganska säker på att det var frameraten. Sen stoppade jag i Burnout Paradise, och jävlar vad det rullade på.

Ett annat lysande exempel på 60 FPS är nya Driver San: Fransisco. Riktigt härlig framerate, samtidigt som det är grymt snyggt. Det var ju detta som skiljde hemma-tv-spel mot arkadspelen, när man spelade Virtua Racing och Sega Rally i spelhallen så var det härligt mjukt. Sen kom Sega Saturn, och plötsligt hade man denna härliga FPS i hemmet. På den tiden (1995) var jag nog inte så insatt i framerate, jag bara visste att jag gillade det.

Först de senaste 5 åren har nu spelen utvecklats snabbare än konsolerna, som inte utvecklas alls och dom väljer att göra grafiken snyggare på bekostnad av frame rate.

Även om det egentligen går lika snabbt, så får man en känsla av att det går i slow motion. Vissa kanske kommer ihåg nån gammal videokamera som hade en "slow motion" funktion, som egentligen var en strobe-effekt som sänkte framerate, vilket inte lurade mig. Det var bara hemskt, men det kändes kanske lite långsammare.

Så min slutsats är, jag spelar alltid hellre ett lite fulare spel i 60 fps, än BF3 i 30 fps.

Men för att få det bästa ur båda världar har jag i detta ögonblick beställt en ny bra speldator för att kunna avnjuta spel i 60 FPS. Framför allt Skyrim.
Kommer även spela campaign i BF3 för att njuta av allt ögongodis. Och antagligen borde jag spela GTA IV också, som jag bara orkade spela några timmar.

Har ni tips på några andra spel som jag absolut borde spela, som aldrig varit lika bra på Xbox?

60FPS for Life!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Själv ser jag stor skillnad på 55 och 60 fps.
Att kolla på en dvd som är 24.97 fps är nästan smärtsamt.

Haha, en dvd-film visas ju alltid i 50 eller 60Hz på din TV, och det laggar. Visa den i 30 och det laggar. Spela upp en blu-ray i "endast" 24 och det flyter perfekt, inga hack vid panorering elle rliknande trots lägre fps än dvd. Magi?

OnT:
Visst, i äldre spel (Cs m.fl.) påverkade fps spelet på ett märkbart sätt, men i modernare är det mer e-penis och försäljningsargument än verklig effekt. Borde inte en plasma med 600Hz uppdateringsfrekvens vara det ultimata att lira på då?
En TV med 100 eller 200Hz måste ju krossa en bra spelskärm med bara 120Hz?
Tillverkarna vill skapa falska behov för att få sälja mer av sina produkter, brunare hy, vitare tänder, orimligt hög FPS eller 3D effekter, saker som har minimal inverkan men som vi tillslut tror blir avgörande. penishatt, materiallirare, allt handlar om sätt att försöka kompensera för sina egen bristande skicklighet, ett sätt att få en oschysst fördel över alla andra. Lägg till en Razer-mus med 60 000dpi, en 1000hz skärm och skärm med 16k upplösning, då kan du säkert vinna den där CS-turneringen. För det är lättare att köpa bättre prylar än att bli bra på spelet, och en bra spelare krossar en materiallirare även med "sämre" utrustning, för i slutenden handlar det om skicklighet och reaktionsförmåga, något som inte påverkas av dpi eller fps (så länge de inte är sjukt låga).

@ Söderbäck
Intressant teori, visst låter den bra för generella antaganden och skulle förklara den låga "sensen" i många konsolspel, samt att de flesta konsolspel klarar sig med låg fps. Men det finns vissa små problem, det finns konsolspel som stödjer hög "sens", långt högre än standard och klart jämförbar med en godkänd DPI, speciellt i snabba spel. Trots det är det inte "hackiga" eller lagiga, även med sjukt hög sens och bara 30fps. Halo, Unreal m.fl. erbjuder bra sens och skönt flyt (speciellt UT3) på konsol, högre sens än vad som känns "normalt" (se 60k dpi) men det finns alltid någon stackare som lirar med det då de tror det ska ge en fördel.
MEn på konsol brukar hög sens användas främst av p12or som precis som på PC försöker materiallira istället för att lära sig spelet. Seriösa speleare håller en ganska normal sens, just för att inte offra pricksäkerhet, eller ja även på PC och CS på hyfsad nivå ser man folk som föredrar låg sens/dpi och bra träffsäkerhet, och kompenserar med större armrörelser istället. Spelar jag på PC stör jag mig på spel som går i 30fps, även om jag lirar med 360-dosan (en spi till i kistan för din idé) men på konsol har jag aldrig några problem med spel så länge de ligger stabilt på 30fps. Optimering, snabbare inladdning av texturer, bättre uppbyggda spel?
Till och med gamla PC-utvecklare som Peter Hines har ju gått ut och sagt hur mycket enklare, skönare det är att utveckla spel till konsol där det bara fungerar, eller kan fixas snabbt och enkelt.

Permalänk
Medlem

min polare spelar BF3 med ca 30 fps, jag ligger på 60+, märker väldigt stor skillnad. Grova rörelser bli hackiga, får lite känslan av att allt dras som på ett sandpapper i ca 30 fps.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Sitter med 120hz skärm, och vid battlefield 3 är de pain att spela när man dippar under 80. Ligger i normala fall 110-130, men ibland så dippar man ner under 80, och då känns de direkt.

Kör allt på high, texturer på ultra 16xaAA resten avstängt, men hade gärna kört på högre.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Haha, en dvd-film visas ju alltid i 50 eller 60Hz på din TV, och det laggar. Visa den i 30 och det laggar. Spela upp en blu-ray i "endast" 24 och det flyter perfekt, inga hack vid panorering elle rliknande trots lägre fps än dvd. Magi?

OnT:
Visst, i äldre spel (Cs m.fl.) påverkade fps spelet på ett märkbart sätt, men i modernare är det mer e-penis och försäljningsargument än verklig effekt. Borde inte en plasma med 600Hz uppdateringsfrekvens vara det ultimata att lira på då?
En TV med 100 eller 200Hz måste ju krossa en bra spelskärm med bara 120Hz?
Tillverkarna vill skapa falska behov för att få sälja mer av sina produkter, brunare hy, vitare tänder, orimligt hög FPS eller 3D effekter, saker som har minimal inverkan men som vi tillslut tror blir avgörande. penishatt, materiallirare, allt handlar om sätt att försöka kompensera för sina egen bristande skicklighet, ett sätt att få en oschysst fördel över alla andra. Lägg till en Razer-mus med 60 000dpi, en 1000hz skärm och skärm med 16k upplösning, då kan du säkert vinna den där CS-turneringen. För det är lättare att köpa bättre prylar än att bli bra på spelet, och en bra spelare krossar en materiallirare även med "sämre" utrustning, för i slutenden handlar det om skicklighet och reaktionsförmåga, något som inte påverkas av dpi eller fps (så länge de inte är sjukt låga).

Om det dock är två jämnbra spelare som spelar mot varandra så gäller det ju att få ett sånt stort övertag som möjligt. Tror nog det är därför det används CRT i vissa CS turnering.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Trodde jag var okunnig på detta så ser jag detta.

30 FPS är helt okej i min mening men det skiljer från spel till spel.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Ett spel där du kan ha 120fpz (inställning 125fps, så den inte droppar under) med 120hz skärm och vsync på , samt att du har musen på 500+ hz är rena rama drömen att lira med. Själv kunde jag inte släppa min 21" crt skärm förren samsung kom med sin 2233rz 120hz skärm.

Är ingen pro gammer men hatar "tearings" i grafiken över allt annat.

Permalänk
Skrivet av kenix:

Det tar inte många sekunder för mig att få huvudvärk om jag har under 40 fps, oavsett spel.
Diabetes + högt blodsocker + dålig fps = Pain.

Vågar knapp tänka på hur det är för dig att se på youtube :/

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Jyyhan:

Då har du inte vart med länge...

CS 1.6 100 fps
Q3 333 fps

Det ska alltid vara så hög fps som möjligt för att spelet ska ha ett flyt i sig och inte känns segt eller hackar.

Bara ta jämförelserna i dagarna, BF3 på konsol är 30 fps, CoD är 60 fps på konsol, CoD har en snabbare spelstil och ett högre flyt än vad BF3 har, andra motorer och andra spel är klart, men att BF3 inte håller samma höga flyt är något folk inte klarar av.

Eftersträvades 333 fps i quake 3? Tvekar på att alla hade så snabbt uppdaterande skärmar om jag ska vara ärlig

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag spelade CS ett tag. Där satt folk och skröt om sina 300 fps. Saken var att dom hade en 15" hp skärm från lokala skolan som dom fått för skolan hade skaffat nya.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

It's all about the e-penis.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

vilken ser bäst ut? http://www.boallen.com/fps-compare.html
tycker 60 fps ser bäst ut iaf

Märk också att det är mindre skillnad mellan 30 och 60fps än vad det är mellan 15 och 30fps. Ökningen mellan 30 och 60 är dock dubbelt så stor som mellan 15 och 30. Man har alltså dubblat ökningen, men får ut mindre. Det betyder att även om man skulle fortsätta dubbla sin fps så skulle man vinna mindre och mindre på det varje gång. T.ex. så ger en ökning från 60 till 120fps ännu mindre än ökningen mellan 30 och 60fps. Detta gör att man rätt snabbt kan se att det finns en punkt där ytterligare ökningar är meningslösa då de inte ger tillräckligt för att vara av betydelse. Exakt var denna gräns går är ju individuellt, men jag har svårt att se att det skulle vara några större skillnader då alla människor är byggda mer eller mindre likadant.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det är faktiskt inte så svårt att förklara.
Det går att se på rörligt material även i 10 fps utan att märka av hacket. Det viktiga är egentligen inte uppdateringsfrekvensen utan hur snabbt saker rör sig på skärmen i förhållande till uppdateringsfrekvensen. Att det ser bättre ut på konsol än på PC med låg framerate beror varken på konsolen eller skärmen utan styrdonet. Med en mus kan du vända vy mycket snabbare än du kan med en handkontroll. Den begränsade hastigheten man kan rotera kameravyn i konsolen gör alltså att allt rör sig långsammare på skärmen än när man vänder sig blixtsabbt med en mus.
Vill du testa detta närmre så kan du ju testa att spela på PCn dmed låg framerateinställning och endast använda riktigt långsamma musrörelser. Det kommer självfallet inte kännas lika bra som med en stabil fps på 60, men den irriterande känslan av låg FPS blir mycket mindre kännbar.

Helt rätt!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2