Pajade datorn/arcen minneskortet?

Permalänk

Pajade datorn/arcen minneskortet?

Hade min Sony Ericsson Arc kopplad till datorn förra veckan, sedan när jag skulle använda den så hittade den inte minneskortet
Tog ur minneskortet och satt i det i en minneskortläsare, men den hittar inte minnet med minneskortläsaren heller.

Jag har väldigt många bilder och videor som jag inte vill förlora på kortet.

Är det någon mer som fått följande problem och går det att fixa?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Hedersmedlem

Om du kopplar in minneskortet i telefonen igen, kan du se informationen då?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Om du kopplar in minneskortet i telefonen igen, kan du se informationen då?

Nej

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Peterrrrr:

Testa exempelvis GetDataBack och se om du kan få fram några filer. Sist jag förlorade en hårddisk så lyckades jag få tillbaka relativt mycket, vet inte om det finns några nyare program som kanske är bättre visserligen.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

http://www.transcend-info.com/Support/DLCenter/DLSoftware.asp...
flashkort tillverkaren Transcend's egna program för flash card recovey
vet inte om det är bra eller inte men prova

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Testa exempelvis GetDataBack och se om du kan få fram några filer. Sist jag förlorade en hårddisk så lyckades jag få tillbaka relativt mycket, vet inte om det finns några nyare program som kanske är bättre visserligen.

Skrivet av pumba-kung:

http://www.transcend-info.com/Support/DLCenter/DLSoftware.asp...
flashkort tillverkaren Transcend's egna program för flash card recovey
vet inte om det är bra eller inte men prova

Tackar, men jag tror det blir svårt för programmen att söka när datorn inte hittar minneskortet när man stoppar det i minneskortläsaren

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Tackar, men jag tror det blir svårt för programmen att söka när datorn inte hittar minneskortet när man stoppar det i minneskortläsaren

inte ens i disk hanteraren?
alltså högerklicka på den här datorn och välja diskhanteraren (Manage om du kör engelska)

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Skrivet av pumba-kung:

inte ens i disk hanteraren?
alltså högerklicka på den här datorn och välja diskhanteraren (Manage om du kör engelska)

Nej

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

ja då är det inte mycket du kan göra tyvärr

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

prova med programmena endå, liknande hände på min externa WD disk också och har för mig den inte syntes till i diskhanteraren heller, men de programmet jag använde kunde hitta disken och få tillbaka delvis allt, minns dock inte va de hette och har för mig att de programmet inte fungerade på vista/7 endå

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

Istället för att skapa en ny tråd igen Tänkte att jag skulle få igång detta minneskort som tråden handlar om.
Finns det något bra program som möjligtvis kan hjälpa datorn att hitta minneskortet(eftersom varken mobil eller datorn gör det)?

Det kanske har kommit något nytt program sedan tråden startades?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Peterrrrr:

Istället för att skapa en ny tråd igen Tänkte att jag skulle få igång detta minneskort som tråden handlar om.
Finns det något bra program som möjligtvis kan hjälpa datorn att hitta minneskortet(eftersom varken mobil eller datorn gör det)?

Det kanske har kommit något nytt program sedan tråden startades?

Det kan vara mycket svårt om minneskortet inte hittas. Men det låter som om du helt enkelt tappat partitionsinformation och filsystem
Om så är fallet är det enkelt att återställa minneskortet till normal funktion igen.
Använd det här programmet för att initiera om minneskortet:

https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/

Om det programmet inte hittar minneskortet, kan det vara så illa att minneskortet är helt trasigt och ger inte ifrån sig några signaler alls. Läsaren kan då inte "detektera" kortet. Men det kan också vara en trasig läsare som ställer till det, så testa med ett annat minneskort för att utesluta det.

Kolla också i diskhanteraren om minneskortsläsaren ser någon form av volym överhuvudtaget. Där borde du åtminstone kunna se vad för utrymme minneskortet har.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Det kan vara mycket svårt om minneskortet inte hittas. Men det låter som om du helt enkelt tappat partitionsinformation och filsystem
Om så är fallet är det enkelt att återställa minneskortet till normal funktion igen.
Använd det här programmet för att initiera om minneskortet:

https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/

Om det programmet inte hittar minneskortet, kan det vara så illa att minneskortet är helt trasigt och ger inte ifrån sig några signaler alls. Läsaren kan då inte "detektera" kortet. Men det kan också vara en trasig läsare som ställer till det, så testa med ett annat minneskort för att utesluta det.

Kolla också i diskhanteraren om minneskortsläsaren ser någon form av volym överhuvudtaget. Där borde du åtminstone kunna se vad för utrymme minneskortet har.

Jag vill inte formatera kortet, jag vill åt foton och filmer

Diskhanteraren hittar ej kortet och volymen...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Peterrrrr:

Jag vill inte formatera kortet, jag vill åt foton och filmer

Diskhanteraren hittar ej kortet och volymen...

Då kan det vara mycket svårt utan rätt utrustning. Det krävs en speciellt anpassad minnskortläsare som kan läsa minneskort i blindo+ tillhörande mjukvara. Det är inget som är varken billigt eller lättillgänligt.
Dataräddningsföretagen har sina egna minneskortläsare med specialanpassad firmware.

Hur viktiga är filerna? Är ett dataräddningsföretag ett bättre alternativ? Jag kan rekommendera Ibas.
http://www.ibas.se/?utm_source=adwords&utm_medium=ppc&utm_con...

Vill du däremot försöka själv, tror jag det enklare att försöka från Linux istället för Windows.
Till Linux finns det en hel bunt rätt användbara och kraftfulla kommandon/program att använda för just ändamålet.
Linux är dessutom mycket bättre på att komma åt innehållet i lagringsmedia som skadats på en eller flera sätt.

"dmesg" för att logga detekteringen av minneskortet och få reda på status i "tidigt skede".
"ddrescue" för att dumpa innehållet från valfri lagringsmedia till en fil eller annan lagringsmedia

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)