Permalänk

Köpa datorkomponenter i Thailand?

hejsan, jag har en kompis som snart åker till Thailand, jag har funderat på att be honom att köpa några dator delar därifrån.
är det en bra ide att köpa datordelar från Thailand? och i så fall vilka delar kan man köpa därifrån?

Permalänk
Medlem

Kan ju bli kluddigt med garanti etc. Beror på hur mycket man sparar om det är värt risken och det extra bekymret.
Men ska du köpa något så är det väl saker som inte har lika stor risk för att gå sönder och liknande, fläktar, CPU-kylare, RAM (kanske "stor" risk för att gå sönder men samtidigt billiga och de kanske är rätt så mycket billigare kan jag tänka mig).

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

okej för jag hade mer tänkte mig hårddisk, nätaggregat, moderkort ?

Permalänk

processorer för den delen också ?

Permalänk
Medlem

Din kompis kanske åker på att tulla för det med?

Permalänk
Medlem

Det är inte särskilt billigt med teknik i Thailand. I våras kostade en 80 gb ssd ca 1800 kr.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Tror inte det blir mycket billigare som sagt, och ska han ta det som handbagage kan det bli bökigt och ska han ha det i resväskan lär det få en hel del smällar

Permalänk

nähe, kanske inte bra ide tack för alla svar gubbar <3

Permalänk
Medlem

När jag va där 09 kollade jag givetvis efter dator delar inför ett nytt bygge men de flesta delar va dyrare eller runt samma pris. Då tycker jag det kan va värt en hundring eller så extra för att kunna använda garantin på ett smidigt sätt.
Har inte koll på priserna idag men ta en titt iaf, kostar inget att titta efter

Visa signatur

/|\/|\

Permalänk
Medlem

Om jag inte har helt fel så är komponenter ungefär lika dyrt överallt i världen?

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

jag tror ärligt att sverige har de billigaste priserna för datordelar, om man inte räknar in USA's Newegg med valutakurserna..
Köp lokalt, bra för våran ekonomi, samt att du får hela garanti paketet..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av nawar.elewi:

hejsan, jag har en kompis som snart åker till Thailand, jag har funderat på att be honom att köpa några dator delar därifrån.
är det en bra ide att köpa datordelar från Thailand? och i så fall vilka delar kan man köpa därifrån?

*trådtitel uppdaterad*

Tjena TS,

När vi skriver trådar på SweC forumet så måste man försöka skapa en trådtitel som talar om vad innehållet i tråden handlar om, en kort sammanfattning så att de som vet något om ämnet, kan se den och väljer att läsa den.

Din trådtitel "köpa delar" kan ju vara precis vad som helst. Hade du själv öppnat den om du sett den bland 50 andra trådar?

Hjälp oss att hålla den höga standard som ändå lockade dig att posta din fråga, skriv bättre trådtitlar. Vi kommer att bli tvungna att låsa trådar snart...så hjälp dig själv samt alla andra att undvika en tråkig situation?

/Mod.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

*trådtitel uppdaterad*

Tjena TS,

När vi skriver trådar på SweC forumet så måste man försöka skapa en trådtitel som talar om vad innehållet i tråden handlar om, en kort sammanfattning så att de som vet något om ämnet, kan se den och väljer att läsa den.

Din trådtitel "köpa delar" kan ju vara precis vad som helst. Hade du själv öppnat den om du sett den bland 50 andra trådar?

Hjälp oss att hålla den höga standard som ändå lockade dig att posta din fråga, skriv bättre trådtitlar. Vi kommer att bli tvungna att låsa trådar snart...så hjälp dig själv samt alla andra att undvika en tråkig situation?

/Mod.

Alltid trevligt med moderatorer som kliver in av ren välvilja. Inte bara då tråden gått åt helv*te

OnT: Har också för mig att komponenter kostar ungefär lika mycket överallt, om man inte köper "märkeslösa" komponenter.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk

Rekommenderar att din vän besöker Pantip Plaza i Bangkok om han är intresserad av att köpa elektronik i Thailand! 5 våningar fyllda med allt som har med IT att göra.
Tror för övrigt att den här tråden hade passat bättre under Övrigt>Konsumenträtt.