Nvidia: Rekordmånga bokningar av Kepler tack vare effektiv design

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: Rekordmånga bokningar av Kepler tack vare effektiv design

Nvidias kommande grafikprocessorer i familjen Kepler skördar framgångar bland tillverkare av bärbara datorer. Nvidias vd Jen-Hsun Huang talar om många "design wins" inför Intel Ivy Bridge.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kepler

Då är det bara att vänta tills man ska uppgradera sin burk.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Avstängd

Stor "Vill ha" faktor på de kommande high-end korten

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Intressant helt klart.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Fasen vad roligt! Hoppas på att de presterar ordentligt med!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Hoppas på ett riktigt starkt singel-GPU kort istället för en dyr och varm dubbelmacka. Med det sagt, inget ont om SLI, den tekniken får de gärna fortsätta finslipa så att man kan nästintill spela med två eller fler grafikkort utan att dras med bieffekterna.

Permalänk
Medlem

Det är vad Nvidia verkligen behöver nu, en bra performance-per-watt design efter att ha producerat två generationer nu med rätt så hög strömförbrukning.

Tror det får bli att vänta på Kepler förrän det blir eventuellt med grafikkorts köp nu då allt vi får är ändå konsoll ports så ett GTX 460 tycks räcka ypperligt bra fortfarande ifall man som jag spelar med 1680x1050.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Härligt att det blir konkurrens på grafikkortsmarknaden alla fall. Ser fram emot Kepler.

Permalänk
Medlem

"Måste" köpa en ny dator i slutet av januari, frågan är om man skall köpa ett budget kort (typ 570) eller begagnat, och sedan uppdatera till 2 prestanda kort ur 600 serien?

Alternativet hade varit GTX580 3gb i SLI... men undrar hur den står sig...

Känns lite surt o köpa en ny dator, sen få 50% mer prestanda för pengarna 2 månader senare...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

AMD kanske kan få sig en match då i prestanda/watt grafen. Intressant!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

var inne på att köpa 570sli. men nu kanske jag ska vänta ett tag tills kepler släpps . mitt 9800gtx ger mig iaf över 200fps på cod4

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

energi effectivitet är det stora numret just nu, titta bara på ivy bridge, AMD GPU, windows 8 aggresiva power management och jag kan inte presis klaga som gamer eftersom konsolerna drar på sina fötter, och mindre värme = mer OC headroom eller mindre värme ;P

Permalänk
Medlem

Maxwell kan inte dra spec. mycket kräm i såfall. Mer än dubbla DP GFLOPS per watt

Permalänk
Medlem

Det blir nog som bäst ett GTX660 för min del. Är egentligen inte ute efter mer kraft än mitt GTX470 då det fortfarande håller i dagens spel, utan det jag är ute efter är lägre strömförbrukning, och där lär Kepler vara ganska så effektivt, speciellt om det lockar tillverkare för bärbara datorer. Sen blir det nog ett lite värre kort när Maxwell kommer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Bra att de lär sig, nvidia och energieffektivitet brukar man sällan höra i samma mening.

Hoppas de bättrar på sig i kommande prestandagrafikkort också!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhetsartikeln:

Anledningen sägs vara att Kepler är en synnerligen energieffektiv design som passar bra tillsammans med Intels kommande processor Ivy Bridge.

Om man inte hade vetat bättre kunde man ju lätt uppfatta detta som att Ivy Bridge är en strömhungrig arkitektur och att det därför är bra att kombinera den med ett strömsnålt grafikkort. Det måste väl ändå vara så att en energieffektiv design passar med alla processorer, eller menar ni att Bulldozer-ägare bör se sig om efter ett gammal kort ur HD2000-familjen?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Avstängd

Alltså släpper NVIDIA sina grafikkort ca 3-4 månader efter AMD. Det är nog lika bra att hålla sig och köpa NVIDIA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Om man inte hade vetat bättre kunde man ju lätt uppfatta detta som att Ivy Bridge är en strömhungrig arkitektur och att det därför är bra att kombinera den med ett strömsnålt grafikkort. Det måste väl ändå vara så att en energieffektiv design passar med alla processorer, eller menar ni att Bulldozer-ägare bör se sig om efter ett gammal kort ur HD2000-familjen?

Det är väl så att Bulldozer-ägare bryr sig mer om att äga en CPU från AMD än om strömförbrukningen. Då vill de antagligen ha en GPU från AMD också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasse Laserman:

Om man inte hade vetat bättre kunde man ju lätt uppfatta detta som att Ivy Bridge är en strömhungrig arkitektur och att det därför är bra att kombinera den med ett strömsnålt grafikkort. Det måste väl ändå vara så att en energieffektiv design passar med alla processorer, eller menar ni att Bulldozer-ägare bör se sig om efter ett gammal kort ur HD2000-familjen?

Nä, det kan man inte.

Permalänk
Medlem

Detta är roligt att höra!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Om man inte hade vetat bättre kunde man ju lätt uppfatta detta som att Ivy Bridge är en strömhungrig arkitektur och att det därför är bra att kombinera den med ett strömsnålt grafikkort. Det måste väl ändå vara så att en energieffektiv design passar med alla processorer, eller menar ni att Bulldozer-ägare bör se sig om efter ett gammal kort ur HD2000-familjen?

Eller så uppfattar man det som att om man kombinerar kepler och ivy bridge så får man en överlag strömsnål pc?

Visa signatur

Chassi: 800D | Moderkort: Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3 | CPU: i5 2500k | GPU: EVGA GTX 580| RAM: 8GB 1600 MHz Vengeance | PSU: Fractal Design R2, 1000W | HDD: Vertex 2 120GB |
Vattenkylning: Pump: EK-DCP 4.0 | CPU: EK-Supreme HF | GPU: EK-FC580 GTX | Tank: EK-Multioption RES X2 - 250 Basic | Radiator: Phobya G-Changer 360 Ver. 1.2

Permalänk
Medlem

Den mannen ljuger som en häst travar. Har inte längre något förtroende för hans uttalanden. Allt är ett enbart ett välsmort PR-jippo.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av tjohej:

Eller så uppfattar man det som att om man kombinerar kepler och ivy bridge så får man en överlag strömsnål pc?

Jepp, det är så jag uppfattar det hela i alla fall.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

yay mina 8800GTX hänger precis med på högsta grafik
så de passar bra med nytt som troligtvis drar mindre energi
min dator drar ca 750W ur nätagget (bara datorn) vid max belastning

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Som nämnt innan, kan det vara värt att vänta på Kepler istället för att uppgradera sig just nu med 580 ?