Lagg efter bytt grafikkort

Permalänk

Lagg efter bytt grafikkort

Jag bytte grafikkort för ca ett halvår sen. Jag gick från ett Geforce 7900 gtx till ett Geforce gts 450. Jag utförde en ren installation på Windows 7 Ultimate x64 Så inga gamla drivrutiner ska ligga kvar (även om det ändå brukar ordna sig när man installerar nya)

När jag först provade ett spel så såg det mycket bättre ut än med mitt gamla kort, jag hade mycket högre fps än förut och allt flöt på bra (Portal 2). Men när jag kom till en bana i spelet med nåt slags vätska. (Ni som har spelat spelet vet nog vad jag menar, det där blåa, röda och så vidare som man kan studsa på och få turbo av) Och så fort jag kollar mot denna vätska, så sjunker fpsen. Jag kan inte i huvudet hur mycket den sjunker men det är så att det märks, tydligt, riktigt jobbigt. Sen märkte jag att, när jag har båda portalerna i bild samtidigt, så sjunker fpsen då också. Riktigt skumt tycker jag med ett kort som faktiskt klarar mycket mer än detta spel.

Jag bör nämna att denna fps drop sker alltid, oavsett vilka settings jag har i spelet. Och det var inte där förut. Jag tycker att det borde vara cpu:n som inte hänger med, men som sagt så kunde jag innan jag bytte grafikkort, iallafall sänka settings så att jag fick en jämn fps. Detta är mitt problem. Det är likadant i princip alla spel. Alla nyare "stora" spel iallafall. Så jag på sätt och vis får bättre prestanda, fast samtidigt mycket sämre. Nån som har någon idé på vad som är fel?

Min dator:
Moderkort: Intel i945p
CPU: Intel Pentium D 940 3.20 GHz
RAM: 4gb DDR2. (Fyra sticks, försöker få dual channel att funka, men får det inte)
GPU: Nvidia Geforce GTS 450 1gb ddr5
PSU: 460w

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Min kompis med ett geforce 8800 gts klarar portal 2 med samma cpu..
Så jag tror inte cpu flasker.. eller vad vet jag?

Permalänk
Medlem

Testa installera en äldre drivrutin. Och kolla temperaturerna på din dator, kan vara så att CPUn får jobba fullt ut med nya kortet och då blir överhettad, vad vet jag.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tyvärr så fungerar det inte att ha en väldigt gammal processor från 2006 med ett grafikkort från 2010+.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SillDillPill:

Min kompis med ett geforce 8800 gts klarar portal 2 med samma cpu..
Så jag tror inte cpu flasker.. eller vad vet jag?

8800gts och 450gts är helt olika, dvs att 450gts är bättre.

Permalänk

Jag ska byta processor nu i slutet av månaden, jag hoppas det blir bättre och att jag kan utnyttja grafikkortets fulla potential, vilket var anledningen till att jag bytte till och börja med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriss_Riss:

Jag ska byta processor nu i slutet av månaden, jag hoppas det blir bättre och att jag kan utnyttja grafikkortets fulla potential, vilket var anledningen till att jag bytte till och börja med!

Princip behöver du nytt moderkort och processor. Ditt moderkort är för gammalt.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Princip behöver du nytt moderkort och processor. Ditt moderkort är för gammalt.

Om det är rätt socket borde det väl funka? Eller kan ett moderkort flaskuh?

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Princip behöver du nytt moderkort och processor. Ditt moderkort är för gammalt.

Jag har socket 775 och jag vet en quad processor som passar, som också är ganska bra, tror den släpptes förra året!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriss_Riss:

Jag har socket 775 och jag vet en quad processor som passar, som också är ganska bra, tror den släpptes förra året!

Det finns inga quad processorer som passar ditt moderkort.
http://www.digital-daily.com/motherboard/biostar-i945p-a7/

LGA775 Pentium 4 FSB 1066800533MHz
Celeron Prescott FSB 533MHz
Dual-Core Pentium4
HyperThreading

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Det finns inga quad processorer som passar ditt moderkort.
http://www.digital-daily.com/motherboard/biostar-i945p-a7/

LGA775 Pentium 4 FSB 1066800533MHz
Celeron Prescott FSB 533MHz
Dual-Core Pentium4
HyperThreading

Jag tänkte på en Intel core 2 quad q8400. Men vaddå, om dte är samma socket borde det väl fungera? Och det är det, jag vet det. Vad annars är det som spelar roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriss_Riss:

Jag tänkte på en Intel core 2 quad q8400. Men vaddå, om dte är samma socket borde det väl fungera? Och det är det, jag vet det. Vad annars är det som spelar roll?

Det är olika generationer mellan Pentium och Core2Quad även om det är samma socket.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD