Permalänk
Medlem

Finns det en GUD?

Innan har jag alltid sagt att det finns ingen GUD, men om man kan påstå att något sådant som GUD inte finns & allt detta om evighet osv. vidare, OM man då kan med säkerhet säga att han finns eller för den sakens skull inte finns borde inte den som har svaret på dessa 2 frågor även veta var universum slutar?

Jag vet tamigfan inte var universum slutar för våra fysiska lagar säger att där ett rum slutar där bakom väggen börjar något nytt! Eller jag cycklar 3-hjuling nu?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

nej gud finns inte. Punkt slut!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Kanske?

Som i Futurama avsnittet "GodFellas"

http://www.youtube.com/watch?v=FbinE6bx8xM

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem

definiera 'Gud'

Kanske finns en 'gud', som bor på andra sidan galaxen och inte gör mer än syr skor. Vem vet, vem kan säga emot?

Permalänk
Medlem

Som inbiten ateist säger jag nej!
Det finns inga bevis för en gud, något jag är säker på är att människan skapade gud.

Men man kanske får ändra sig, Anders och Måns har ju kollat upp saken..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimbo92:

definiera 'Gud'

Kanske finns en 'gud', som bor på andra sidan galaxen och inte gör mer än syr skor. Vem vet, vem kan säga emot?

Den saken som sägs finnas i allt samt som skapat detta "paradis" som vi bor på! Han som bevakar oss från skyn etc. etc, etc, ... kärt barn har många namn!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Om definitionen av "Gud" är klassiska ökenguden vid namn Jehova eller dylikt, så nej.
Om Gud är något som med vilja kan omdefiniera kända verkligheten till att passa denne och därmed exempelvis manipulera tid, skapa utomjordiskt liv, göra verklighet av drömmar och samtidigt se snygg ut, så ja. Hon heter Haruhi.
Om Gud är något magiskt som skapades för att uppta alla våra synder och dö för oss och därmed leva i evighet i oss och bland oss, så ja. Hon heter Madoka.
Allt är ungefär lika verkligt.
Vilket tar oss utsökt till frågan om hur vi beskriver verkligheten. Är verkligheten allt vad vi uppfattar eller något mer eller mindre? Är drömmar isf verklighet och är då tro verklighet och är isf Gud verklig?

Att Universum tar slut låter inte så knepigt egentligen. Ni har ju spelat bra rymdspel där universum bara fortsätter ju längre man åker. Likadant är det afk. Inte alls konstigt och fungerar på samma sätt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Något av en tween-fråga, det där.. Det kan diskuteras i all oändlighet, men utan bevis så spelar det ingen roll. Därför föreslår jag att alla lägger denna fråga åt sidan och gör något vettigare istället. To each his own.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Entusiast

Klart det finns. Jag är i kontakt med GUD med jämna mellanrum. Här finns en snabb genomgång på hur man får kontakt: http://plesk.chs.chalmers.se/support/public:askforhelp

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Haha, vi har en GUD vid LTU med

ont: Nej, det finns ingen gud. Påhitt!

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk
Medlem

Beror självklart på definitionen av en 'gud'. Om vi ser till en funktionell definition - något som ägnas religiös hängivenhet eller lydnad - ja då finns det gudar till förbannelse.
Det är värt att se vilken makt även en gud som inte finns har för den som tror på den. Den läker psykiska sår, den ger kraft att orka med svåra situationer, den bringar självdisciplin ... och självklart, då den missbrukas, mycket ont till omvärlden. Oavsett om denna gud faktiskt har skapat världen, skapat livet eller sonat våra synder, gör inte de tidigare nämnda attributen att denna gud i högsta grad finns runt omkring oss och, hos de som tror på den, även inom dessa personer?
Ja, det finns gudar, men jag tror inte att de manifesteras på det sätt de flesta oftast tänker sig att de manifesteras.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Såklart gud finns, vem skulle annars skapat världen? Haha schackmat ateister! Nu fick jag er allt. Evolution är bara svammel det med, kolla på bananen den är bevis på en intelligent skapare!

Det ska erkännas att jag är glad att du håller dig till datorspel på youtube istället för predikan. En jävla massa idioter kan ju plötsligt få för sig att du är seriös.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Klart jag finns...

Så jävla typiskt Gud att kapa nåns konto och trolla. Kryll borde ha använt ett säkrare lösenord, så att Gud inte hade kunnat gissa det.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av No.1:

Haha, vi har en GUD vid LTU med

ont: Nej, det finns ingen gud. Påhitt!

Du som är så tvärsäker på att ett väsen som vi på jorden skulle definiera som en gud inte finns, var slutar universum då, det borde vara en smal sak för dig att svara på?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag tror att Gud finns. Och på tal om "ökengudar" och sådär, poängen med Gud enligt de abrahamitiska religionerna är att han transcenderar universum. Det betyder att "Gud" inte nödvändigtvis måste vara det som tar vid där vårt universum slutar. Överhuvud har judar och muslimer lite svårt att tänka sig att Gud kan vara en sak som utsträcker sig i rum-tiden, så hos dem lär du definitivt aldrig höra att Gud är det som ligger bredvid universum

Vart exakt Gud har varit i evighet vet jag inte, men jag är kristen och en kristen förståelse föreslår att Jesus är Gud och att kyrkan är hans kropp, så måste det innebära att Gud finns där kyrkan finns. Det betyder inte kyrkobyggnaden, utan det som konstituerar kyrkan; Guds ord i vårt tal och i sakramenten (dop/nattvard). Alltså, som mitt svar på din fråga, kristna tänker sig att Gud finns och att han finns i någon form där kyrkan håller till. Samtidigt har man alltid varit klar på att saker, som de uppträder här i världen, sällan är speciellt uttömmande. Paulus säger "ännu ser vi en gåtfull spegelbild, då [alltså när man dör] skall vi se ansikte mot ansikte. Ännu är min kunskap begränsad, då skall den bli fullständig som Guds kunskap om mig". Makes sense. Ingen av oss lär _veta_ något så som det nu ser ut, och om vi någon gång skall veta såna här saker så är det nog när vi dör. Eller när MBY svarar på din post (inte menat på ett drygt sätt!).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skruvis:

Du som är så tvärsäker på att ett väsen som vi på jorden skulle definiera som en gud inte finns, var slutar universum då, det borde vara en smal sak för dig att svara på?

Bara för att man känner sig helt säker på att gud inte finns betyder det inte att man har svar på universums alla mysterier. Bara för att man inte kan föreställa sig vad som händer vid universums ände betyder det heller inte att en gud finns. Barnslig logik.

Permalänk
Medlem

Egentligen borde alla människor på jorden få stämpeln som agnostiker, istället för ateister eller troende. Fram till den dagen då någon kan bevisa att en högre makt finns, eller inte finns. Om nu människor tvunget ska delas in i kategorier.

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av No.1:

Haha, vi har en GUD vid LTU med

ont: Nej, det finns ingen gud. Påhitt!

Är det datorsupport med storhetsvansinne där med?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Bara för att man känner sig helt säker på att gud inte finns betyder det inte att man har svar på universums alla mysterier. Bara för att man inte kan föreställa sig vad som händer vid universums ände betyder det heller inte att en gud finns. Barnslig logik.

Men du kan föreställa sig att ett väsen som människan skulle definera som en gud inte finns, sen skriver du vid universums ände alltså anser du att det finns ett slut på universum? Då kanske herrn kan berätta vad som finns efter slutet eller evigheten existerar såsom det beskrivs i bla. bibeln, sen är herrn övertygad om att livsformer endast kan existera som kolbaserat, är det så?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Gjorde en liknande tråd för några år sedan, men den verkar ha försvunnit. Men shit vad den spårade ur.

Jag tror inte på Gud, och ingen här kommer kunna ändra min uppfattning. På samma sätt tror jag mig inte heller kunna ändra någon annans uppfattning. Ingen sida har några bevis, och med största sannolikhet kommer ingen att få ut något annat än ilska av diskussionen. Så jag ställer mig utanför den här gången, men önskar er andra lycka till.

Permalänk
Medlem

Nej, jag tror inte på sådant som det inte finns något sorts bevis för. Ska jag tro på något så bryr jag mig om det är sant eller inte, och utan bevis är det helt enkelt meningslöst.

Skrivet av zlay:

Egentligen borde alla människor på jorden få stämpeln som agnostiker, istället för ateister eller troende. Fram till den dagen då någon kan bevisa att en högre makt finns, eller inte finns. Om nu människor tvunget ska delas in i kategorier.

En ateist är ju inte den som ska bevisa att en högre makt inte finns, förutom de som nu som påstår sig veta det,
men de flesta är inte så. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Russells_tekanna).
Är man inte övertygad om påståenden om Gud/ Gudarnas existens så är man ateist. Tyvärr verkar många få det om bakfoten när det gäller definitioner.

http://wiki.ironchariots.org/index.php?title=Atheism

http://wiki.ironchariots.org/index.php?title=Atheist_vs._agno...

Permalänk
Medlem

Tror inte på Gud, därav finns han ej. Jag älskar däremot när folk försöker få en att förstå att gud finns genom logik. HAHA!

Permalänk

Om gud inte finns, varifrån kommer då all ondska i världen?

Skrivet av zlay:

Egentligen borde alla människor på jorden få stämpeln som agnostiker, istället för ateister eller troende. Fram till den dagen då någon kan bevisa att en högre makt finns, eller inte finns. Om nu människor tvunget ska delas in i kategorier.

Nej då agnostiker, ateister och troende talar om vad de tror och det bästa är ju att använda det ordet som beskriver människorna bäst.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Om gud inte finns, varifrån kommer då all ondska i världen?

Nej då agnostiker, ateister och troende talar om vad de tror och det bästa är ju att använda det ordet som beskriver människorna bäst.

Från störda individer. Oftast individer som formats till ondska av sin omgivning eller av diverse upplevelser och situationer i deras liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Men du kan föreställa sig att ett väsen som människan skulle definera som en gud inte finns, sen skriver du vid universums ände alltså anser du att det finns ett slut på universum? Då kanske herrn kan berätta vad som finns efter slutet eller evigheten existerar såsom det beskrivs i bla. bibeln, sen är herrn övertygad om att livsformer endast kan existera som kolbaserat, är det så?

Något som inte syns som inte finns några bevis på att det inte finns som någon har sagt att det finns. Det finns inga sätt att bevisa att gud inte finns. Det finns heller inga sätt att bevisa att han finns. Precis som ingen kan bevisa att den rosa flygande elefanten inte finns. Så länge människan inte är allsvetenade vilket vi förmodligen aldrig kommer att bli så kommer vi heller inte kunna bevisa att gud inte finns.

Om gud nu skulle existera så känns det som en väldigt jävlig gud om han tycker att vi ska gå i kyrkan varje söndag och göra som muslimerna gör. Religioner är skit och värdelöst då gud osannolik skulle anse att vi ska viga våra liv åt honom då han redan är GUD.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Något som inte syns som inte finns några bevis på att det inte finns som någon har sagt att det finns. Det finns inga sätt att bevisa att gud inte finns. Det finns heller inga sätt att bevisa att han finns. Precis som ingen kan bevisa att den rosa flygande elefanten inte finns. Så länge människan inte är allsvetenade vilket vi förmodligen aldrig kommer att bli så kommer vi heller inte kunna bevisa att gud inte finns.

Om gud nu skulle existera så känns det som en väldigt jävlig gud om han tycker att vi ska gå i kyrkan varje söndag och göra som muslimerna gör. Religioner är skit och värdelöst då gud osannolik skulle anse att vi ska viga våra liv åt honom då han redan är GUD.

Som muslimerna gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Som muslimerna gör?

Bland andra.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JackeShan:

Nej, jag tror inte på sådant som det inte finns något sorts bevis för. Ska jag tro på något så bryr jag mig om det är sant eller inte, och utan bevis är det helt enkelt meningslöst.

En ateist är ju inte den som ska bevisa att en högre makt inte finns, förutom de som nu som påstår sig veta det,
men de flesta är inte så. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Russells_tekanna).
Är man inte övertygad om påståenden om Gud/ Gudarnas existens så är man ateist. Tyvärr verkar många få det om bakfoten när det gäller definitioner.

http://wiki.ironchariots.org/index.php?title=Atheism

http://wiki.ironchariots.org/index.php?title=Atheist_vs._agno...

När jag blir snorrik och excentrisk ska jag skicka upp en tekanna i omloppsbana bara för att.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på att vi utforskar vattnet under Europa (Jupiters måne) under min livsstid, förhoppningsvis hitta lite liv där som är ganska sannolikt för att äntligen bevisa att det finns mycket mer liv i universum än vi trott.

Om det finns liv på två himlakroppar på bara ett solsystem, ja då finns det liv överallt. Vi har funnit grottor här på jorden som varit nästan helt isolerade från resten av planeten men där liv ändå utvecklats i formen av blinda bleka insekter och spindlar. Har Jesus skapat allt det där? Och isf, varför då? För vår skull? Säkerligen är inte universum skapat enbart för oss människor. Vi människor är ju trots allt djur som alla andra på denna planet. Tänk på dem där små liven på andra sidan galaxen, eller låt säga på andra sidan universum, på en annan av dessa hundra miljarder galaxer (!) det finns, skapade Jesus även dem? Känner de till Jesus ens eller bör vi konvertera de? Var Jesus nån slags intergalaktisk manifestation som visar sig på alla planeter där det finns liv för att predika kristendom med sina 10 budord?

Är Jesus även profet på någon annan planet där liv endast förekommer i atmosfären och där organismerna är gjorda av gaser? Där de tänker helt annorlunda, på ett sätt vi inte ens kan föreställa oss? Jag vet att jag JAQar off här men i en diskussion såsom den här så finns det inte så mycket annat man kan göra.

Jag tycker det är trångsynt att tro att sanningen bakom universum och livets existens finns i någon helig bok som är helig bara för att den är helig samt skriven då människor trodde på allt från spöken, troll, demoner och massa annat trams som det inte finns någon som helst belägg för i verkligheten. Universum skiter fullständigt i oss och vi har en otrolig tur som ens finns till och har hjärnkapaciteten för att kunna diskutera om den. Religioner och gud är gamla teorier och har ingen plats i en rationell värld.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |