iPad2 vs Samsung Galaxy Tab

Permalänk
Medlem

iPad2 vs Samsung Galaxy Tab

Tjena folks, tänkte införskaffa mig en surfplatta nu. Jag behöver den nu, och inte om en månad, därför är det dessa som gäller och inte någon iPad3 eller Transformers Prime eller liknande. Till saken...

Jag kommer mestadels att använda den för att läsa på, eller det är snarare i det syftet som jag köper den. Men visst, den kommer att användas till mycket annat också. Undrar bara vad ni skulle rekommendera för någon utav dessa två. iPad känns som ett säkert kort då iOS är ett väldigt bra optimerat OS och man hör generellt mycket positivt om apples produkter. Anyway, jag är ingen apple person annars så jag går enbart på funktionalitet (och design givetvis). Äger tex en Android telefon och jag gillar Android som mobilt OS i alla fall.

Jag gillar designen på båda plattorna, syftar på formen nu. Var inne och kikade på de på media markt idag, fick bara en känsla av att Galaxy'n gick lite segare än vad iPad'en gjorde. Är det så att galaxyn är generellt segare än iPad'en? Nu ska jag inte dra några slutsatser utav någon minuts testning i butik men även de minuterna ger ju ett visst intryck på produkten.

Kort och gott, vilken föredrar ni?

ps. 16GB med Wifi räcker, om det är intressant.

Visa signatur

In order to understand recursion, one must first understand recursion

Permalänk
Medlem

Apple är elaka patent svin som gör sitt bästa för att låsa ner sina produkter fullständigt, skulle aldrig köpa en Apple produkt av ren princip.

Android UI:t flyter nog sämre än iOS, när man väl är inne i en applikation upplever jag Android plattorna som tillräckligt snabba.

Skulle kika på EEE paden med, den är inte dum utan dockan om man inte vill ha tangentbordsdockan, för att vara ärlig använder jag nästan aldrig tangentbordet på min EEE trots att jag har ett. Ska jag skriva nått längre än några meningar vill jag ha ett riktigt tangentbord.

PS. Jag har en Android platta (eee pad) och inte kört iPad2 mer än nån halvtimme. DS.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Till och börja med: jag har en iPad 1, en Galaxy Tab 10.1 och har provat iPad 2 vid flera tillfällen.

iOS App Store har ett stort utbud av många bra apps, och för mig spelar detta en viktig roll. Jag gillar att använda apps och jag samlar gärna på mig en hel del, vissa onödiga, men många som jag använder dagligen. Att ha många spel på plattan kan också vara roligt. Detta är något jag saknar när jag sitter på Galaxy Taben, då Android Market inte har i närheten av samma utbud.

När jag sitter på Galaxyn märker jag att det ibland kan "lagga", alltså hela OS'et stannar en stund. Detta händer lite då och då och det vara samma sak under tiden jag använde Android-telefoner. Men bortsett från detta är Galaxyn väldigt trevlig att surfa och kolla film på.

Om jag ska surfa föredrar jag Galaxyn, men i alla andra områden föredrar jag till och med iPad 1.

Nu kommer många Android-fanatiker skriva "hur f*n kan den lagga, den har så mycket bättre hårdvara" och "du har bara använd måndagsexemplar". Men jag står kvar vid min sak, iPad flyter på bättre.

Visst, en sida som iOS inte kan nå upp till är anpassningbarheten som en Android-enhet har. Även om jag föredrar att kunna anpassa min teknik så är de övriga fördelarna med iOS så många.

Lycka till med ditt val!
/Calle

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Apple är elaka patent svin som gör sitt bästa för att låsa ner sina produkter fullständigt, skulle aldrig köpa en Apple produkt av ren princip.

Android UI:t flyter nog sämre än iOS, när man väl är inne i en applikation upplever jag Android plattorna som tillräckligt snabba.

Skulle kika på EEE paden med, den är inte dum utan dockan om man inte vill ha tangentbordsdockan, för att vara ärlig använder jag nästan aldrig tangentbordet på min EEE trots att jag har ett. Ska jag skriva nått längre än några meningar vill jag ha ett riktigt tangentbord.

PS. Jag har en Android platta (eee pad) och inte kört iPad2 mer än nån halvtimme. DS.

Provade EEE paden också i butik, gillade inte formen lika mycket som på Samsung samt iPad, så den är utesluten tyvärr :\

Visa signatur

In order to understand recursion, one must first understand recursion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfsaurus:

Till och börja med: jag har en iPad 1, en Galaxy Tab 10.1 och har provat iPad 2 vid flera tillfällen.

iOS App Store har ett stort utbud av många bra apps, och för mig spelar detta en viktig roll. Jag gillar att använda apps och jag samlar gärna på mig en hel del, vissa onödiga, men många som jag använder dagligen. Att ha många spel på plattan kan också vara roligt. Detta är något jag saknar när jag sitter på Galaxy Taben, då Android Market inte har i närheten av samma utbud.

När jag sitter på Galaxyn märker jag att det ibland kan "lagga", alltså hela OS'et stannar en stund. Detta händer lite då och då och det vara samma sak under tiden jag använde Android-telefoner. Men bortsett från detta är Galaxyn väldigt trevlig att surfa och kolla film på.

Om jag ska surfa föredrar jag Galaxyn, men i alla andra områden föredrar jag till och med iPad 1.

Nu kommer många Android-fanatiker skriva "hur f*n kan den lagga, den har så mycket bättre hårdvara" och "du har bara använd måndagsexemplar". Men jag står kvar vid min sak, iPad flyter på bättre.

Visst, en sida som iOS inte kan nå upp till är anpassningbarheten som en Android-enhet har. Även om jag föredrar att kunna anpassa min teknik så är de övriga fördelarna med iOS så många.

Lycka till med ditt val!
/Calle

Mycket tacksam för svar, det var ungefär som jag förväntade mig faktiskt.

Visa signatur

In order to understand recursion, one must first understand recursion

Permalänk
Medlem

Galaxy lider väl av att det inte är hårdvaru accelererat. det kommer väl först med 4.0 om jag inte minns fel. Sedan vetifan hur snabbt det kommer till galaxy heller.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Apple är elaka patent svin som gör sitt bästa för att låsa ner sina produkter fullständigt, skulle aldrig köpa en Apple produkt av ren princip.

Har varit precis likadan sedan den första iPhonen släpptes. Aldrig varit intresserad av apple produkter, just för att man blir så låst. Vanligtvis är jag mer typen som vill kunna leka valfritt med sakerna, utan att vara så bunden som man blir med en apple produkt. Dock känner ja inte likadant när det gäller en Pad. Jag köper den huvudsakligen för att kunna läsa PDF'er på ett smidigt sätt och kommer mest använda den i utbildningssyfte. Så är inte i behov av den "öppenheten" android ger användaren. Jag föredrar något som flyter på bra och allmänt bara funkar snyggt. Så det är väl dags att sälja sin andra hälft av själen till apple (för den andra äger ju microsoft).

Visa signatur

In order to understand recursion, one must first understand recursion

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Apple är elaka patent svin som gör sitt bästa för att låsa ner sina produkter fullständigt, skulle aldrig köpa en Apple produkt av ren princip.
.

J-vla trams.. Vad är det som är så nedlåst?

Själv är jag jävligt skeptisk till att dela all min data med Google, sms, mail, platsdata osv..
Men det bryr du dig inte om?

Klippt från användare avtalet till Android.

”Samtyck till att dina data samlas in, används, delas, och förs vidare, vilket omfattar men inte är begränsat till röst- och platsinformation”

//Olsson

Permalänk
Medlem
Skrivet av pkzlol:

Jag gillar designen på båda plattorna, syftar på formen nu. Var inne och kikade på de på media markt idag, fick bara en känsla av att Galaxy'n gick lite segare än vad iPad'en gjorde. Är det så att galaxyn är generellt segare än iPad'en? Nu ska jag inte dra några slutsatser utav någon minuts testning i butik men även de minuterna ger ju ett visst intryck på produkten.

Kort och gott, vilken föredrar ni?

Jag har själv en iPad och är grymt nöjd och kan verkligen rekommendera den, grymt mycket bra appar och är trevlig att surfa på.
Med t.ex Gplayer spelar den lätt upp mkv filer.. Styr min HTPC med den..

Har bara provat Samsungs platta lite grann och den är segare..

(Är numera väldigt skeptisk till Samsungs prylar efter ha ägt en Galaxy II i 4-5 månader..Ren skit som byttes ut till nya krånglande enheter.. sålde den sista på blocket förra veckan..)

Permalänk

Jag skulle helt klart välja iPad. Har testat ettan, tvåan och Galaxy Tab. Androiden känns laggig och seg i jämförelse, ungefär som 20FPS VS 60FPS i snabba datorspel Själv kommer jag köpa iPad 3 när den kommer pga "flytet" i iOS, designen och det stora utbudet av apps!

Permalänk
Medlem

Android kommer nog sällan (eller aldrig) upp i det flyt som en iOS-pryl har. Sidan du scrollar följer med ditt finger istället för att hacka sig fram en halvsekund efter, osv.

Samsung, htc och dom andra är ju snälla och söta och skulle aaaaaldrig använda sig av advokater för att försvara sina patent om dom hade chansen. Det är bara Apple som är elaka, eller hur?

Sen att många patent, främst mjukvaruditon, är rent och skärt BS är en annan sak. Men finns dom ska dom försvaras och det skulle vilket vinstdrivande företag som helst i Apples position göra. Det är väl inte Apples fel att t.ex samsung har dålig fantasi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter.o:

Klippt från användare avtalet till Android.

”Samtyck till att dina data samlas in, används, delas, och förs vidare, vilket omfattar men inte är begränsat till röst- och platsinformation”

//Olsson

Det är väl inget nytt att stora företag samlar in data och säljer vidare så att man tex får riktad reklam osv? Bara gå in på google och sök på något och sök sen samma sak på någon annans dator så märker man hur riktat det är. Eller logga in på facebook och så vips har du reklam som passar just dig framför dig på skärmen

Visa signatur

Citera för svar ;)

Permalänk
Medlem

Det fick bli en iPad 2. Lekt med den ett tag nu och den verkar funka fint.

Visa signatur

In order to understand recursion, one must first understand recursion

Permalänk
Skrivet av pkzlol:

Det fick bli en iPad 2. Lekt med den ett tag nu och den verkar funka fint.

Gratulerar! Du lär ju inte bli besviken.

Visa signatur

Namn: Hampus Gustafsson Ålder: 29 Bosatt: Göteborg, centrum. Yrke: IT-Tekniker, serverkonfig, runtresande.
Ägare av stationär spelburk, server för fillagring samt en Asus eee pad Transformer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotel_Golf:

Gratulerar! Du lär ju inte bli besviken.

Förens om 2 veckor när nästa über modell lanseras. Men så är det ju alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Jag skulle helt klart välja iPad. Har testat ettan, tvåan och Galaxy Tab. Androiden känns laggig och seg i jämförelse, ungefär som 20FPS VS 60FPS i snabba datorspel Själv kommer jag köpa iPad 3 när den kommer pga "flytet" i iOS, designen och det stora utbudet av apps!

Konstig slutsats som jag defenitivt inte håller med om. Den senaste Samsung 8,9 TAB jag köpte i USA i nov är lika vass som Ipad 2 dessutom billigare dessutom får man GPS i WiFivarianten. Då jag köpte en av vardera var det lätt att jämföra då jag testade dem ordentligt en vecka - Ipad 2 ville dottern ha och det hade jag inget emot då Samsungen är smäckrare
Det handlar nog kanske vad man använder plattan till tror jagl- Jag spelar tex inte spel utan använder den praktiskt i vardagen och på resor Här lite testfakta

Permalänk
Medlem

sitter på en samsung galaxy 10.1 tab och är riktigt nöjd med den
tycker du att andriod 3.0(honeycomb) var lite slött så kommer ju android 4.0 (ice cream sandwich) snart till galaxy tab, ska vara mycket snabbare vad jag har förstått

Visa signatur

In science we trust!