Vart kan jag hitta dessa saker? dremmel, 120 mm rör,mm

Permalänk

Vart kan jag hitta dessa saker? dremmel, 120 mm rör,mm

Hej nu är det så att jag letar efter lite specialgrejer till ett bygge följande saker är jag ute efter.

120 mm rör helst i metall eller aluminium.

dremmel max 400 kr vill inte lägga ut 800 spän på en sak som man kanske bara använder en gång.

list för att täcka sidor och kanter.

Lite frågor när jag håller på att skriva

Kommer målad metall att rosta om man utsätter den för vatten i kanske 2 år? (tror det)

Om man har en reservoar som inte är fylld blir det mera bubblor då?

Finns det grått vatten att köpa till vattenkylning?

Tycker ni att grått och svart passar till ett bygge?

Detta var nog allt för tillfället tack på förhand!

Permalänk
Medlem

dremel kan du köpa på biltema eller öb för 200kr iaf

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk

men hur bra är den egentligen

Permalänk
Skrivet av memoryofrage:

Kommer målad metall att rosta om man utsätter den för vatten i kanske 2 år? (tror det)

Är det helt täckt med färg, så rostar det inte. Dock ej hundra om det skall vara nån speciell färg, men det är bara fråga i butiken.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av memoryofrage:

men hur bra är den egentligen

Den håller nog för engångsbruk, du får vad du betalar för och du frågar efter en billig
Sök på en lokal stål/metallhandlare på eniro, frakten blir dyr om det inte är lokalt.
Det är inga problem alls att ha metall i kontakt med vatten om det är rätt ytbehandlat, båtar fungerar bra
Men att måla med nån billig sprayburk duger inte, men med en riktig målning med korrekt underarbete så funkar det, och beroende på materialval så skiljer det hur du ska göra om det inte ska oxidera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av memoryofrage:

dremmel max 400 kr vill inte lägga ut 800 spän på en sak som man kanske bara använder en gång.

Köper man en dremel så kommer man använda den fler än en gång. Då en vanlig borrmaskin som man har hemma gör jobbet så kommer dremeln fram endå, by far det bästa köpet jag gjort i verktygsväg. Kan inte annat än trotsa och säga att en dremel är värt trots kostnaden.

Om du är tvär på att inte köpa en dremel så kallas kinavarianterna oftast multiverktg
ex: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165428772

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

http://www.slojd-detaljer.se/
Har alu lister och rör kanske inte de billigaste men dom har iaf. det du vill ha. ;D

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Skrivet av memoryofrage:

Kommer målad metall att rosta om man utsätter den för vatten i kanske 2 år? (tror det)

om den är gallvadd så rostar den inte. eller köp frostfri eller aluminium men aluminium ärgar

Visa signatur

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Permalänk

finns det något sådant rör på typ bygmax?

Permalänk
Medlem

Clas ohlsson har rör för ventilation i dom flesta dimensioner och diametrar som inte kostar mycket, i plast och plåt tror jag. dom har även aluminiumprofil och dom billigaste "dremlarna" vad jag vet.

Grått vatten kan du nog fixa genom att mixa svart och vit vätska, men jag vet inte om det kommer bli så snyggt, det ser nog mest bara grumligt ut. Kör gråa slangar istället om du hittar det, för grått och svart är rätt snyggt tillsammans om du designar det bra.

Så länge du får ut alla bubblor ur loopen gör det inget om det är utrymme kvar längst upp i reservoiren, beroende på vart din outtake är. Så länge din outtake är under vattennivån kommer inga bubblor komma in i loopen.

Permalänk
Avstängd

Jag har den "dremeln" från clas ohlson som manneh länkade till, haft den i ett 3-4 år och använder den lite nu och då, modda dator, kapat mässing lister, fixat rost på bilen osv och den funkar fortfarande bra. Ska du bara använda den ibland så är det ett bra köp.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Allt på Harald Nyborg.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av memoryofrage:

men hur bra är den egentligen

du ska ha en billig dom rekomenderar en billig, sen klagar du på hur länge den håller......

Köp en dyr med en gång istället i såfall

åter till topic, köpte en på biltema funkar hur bra som helst. har portat cylindrar slipat färg med den ja allt möjligt funkar i 1år+ nu iaf. Enda jag bytt är slipstift och sådana grejer

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Om du vill måla metall måste du först grunda metallen, även om det är Alu eller liknande.
Så länge du verkligen täcker alt med färg, och då menar jag alt så kommer det inte att rosta på lång tid.

Visa signatur

Citera, så svarar jag också gärna :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jag har den "dremeln" från clas ohlson som manneh länkade till, haft den i ett 3-4 år och använder den lite nu och då, modda dator, kapat mässing lister, fixat rost på bilen osv och den funkar fortfarande bra. Ska du bara använda den ibland så är det ett bra köp.

Jag har den med! Har haft min i 2år och använt den mycket i perioder, funkar hur bra som helst!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Proffsmobbare

Har haft 3st äkta Dremel 300 och ett bra gäng med Clas Ohlson-kopior. Motorn brukar brinna ut efter ungefär lika lång tid, äkta Dremeln har lite mer styrka men hållbarheten är inte mycket bättre.

Jag rekommenderar Clas Ohlson-kopian, ska du pilla mycket med den så är en äkta vettigare, men inte om du inte ska använda den långa perioder dagligen.

Permalänk

har lite svårt att hitta produkterna kan någon länka

ps har hittat dremlen nu http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165285003 men finns det några gravyr/ skärstifft med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av memoryofrage:

har lite svårt att hitta produkterna kan någon länka

ps har hittat dremlen nu http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165285003 men finns det några gravyr/ skärstifft med?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=163204958

Där har du allt du kan tänka dig, har en sådan själv.. Stiften är väl sådär, funkar att gravera med men ska du vara noga och göra det riktigt snyggt föredrar jag riktiga stift, antingen diamantslipstift eller gravyrfrässtift.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ygd3n:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=163204958

Där har du allt du kan tänka dig, har en sådan själv.. Stiften är väl sådär, funkar att gravera med men ska du vara noga och göra det riktigt snyggt föredrar jag riktiga stift, antingen diamantslipstift eller gravyrfrässtift.

Tack för det nu är det bara rören kvar då

Permalänk
Medlem

Vill du ha mer tillbehör till din "Dremmel" så dra till Jula o kolla. Finns hur mycket som helst, köpte själv ett tillbehörset med 150 delar för under 100lappen.. Bara lådan/väskan är värt priset

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Använder själv en äkta dremmel i endel projekt hemma på huset.
Har använt den till i många timmar med riktigt slitgöra för maskinen.
Några exempel.
Kapat gjutgärns avlopps stam när jag inte kom åt med något annat.
Slipat ner lockpanelen på en hel garagedörr mellan "locken".
gjort större hål i stuprännor.
Slipat en trappa där jag inte kom åt med andra verktyg.
Slipat dörrtrösklar.

Fars kopia höll ett par månader innan motorn brann.
Ända jag gjort för att försöka skona den är att när motorn börjar bli riktigt varm får den villa lite. Försöker se till att ventilationshålen inte täpps igen.
Är noga med att försöka flexa så lite som möjligt med flexslangen när jag använder den.

Permalänk
Medlem

Ventilationsrör hittar du i storleken 125. De är glavade och falsade.
Finns även i rostfritt men då kostar de en bra bit mer.
Finns även som rak falsade rör. De kostar Också även de en hel del mer.
Finns i längderna 1600 och 3000mm.
Billigare är Avloppsrör de finns i 120 om ja inte missminner mig. De är av pvc plast. Finns som standard i 2 olika varianter. "UV" beständiga och ej uv beständiga. Lite tjockare gods än ventilationsrören men de kostar mindre och är släta på utsidan. Klart svårare att lacka dock. Färgen fäster inte lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Vill du ha mer tillbehör till din "Dremmel" så dra till Jula o kolla. Finns hur mycket som helst, köpte själv ett tillbehörset med 150 delar för under 100lappen.. Bara lådan/väskan är värt priset

Jepp. Själv har jag dock märkt en ENORM skillnad i kvalitet på vissa av dremmels verktyg och 3e part. I mitt fall är det mest slippapper jag testat.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Ventilationsrör hittar du i storleken 125. De är glavade och falsade.
Finns även i rostfritt men då kostar de en bra bit mer.
Finns även som rak falsade rör. De kostar Också även de en hel del mer.
Finns i längderna 1600 och 3000mm.
Billigare är Avloppsrör de finns i 120 om ja inte missminner mig. De är av pvc plast. Finns som standard i 2 olika varianter. "UV" beständiga och ej uv beständiga. Lite tjockare gods än ventilationsrören men de kostar mindre och är släta på utsidan. Klart svårare att lacka dock. Färgen fäster inte lika bra.

var finns rören du pratar om? och blir det snyggt om man använder plaströr?

Permalänk
Medlem

Bygghandel

Skickades från m.sweclockers.com