Surfplatta Android/IOS/Honeycomb eller zenbook/ultrabook

Permalänk
Medlem

Surfplatta Android/IOS/Honeycomb eller zenbook/ultrabook

Är i köptankarna nu och behöver införskaffa lite kloka råd från Er.

Sitter nu med en 2-3 år stationär som börjar rassla lite i fläktarna (kullager förmodligen) och är väl dammig till förbannelse. Lika bra att köpa något nytt innan det går åt pipsvängen
Har i princip övergivit gaming så en surfplatta eller zenbook/ultrabook passar nog finfint.
Behöver dock veta hur mycket man kan göra med en vanlig surfplatta. Eller om det blir att satsa på en surfplatta med win7 eller zen/ultrabook.

Mina funderingar är väl egentligen hur pass mycket man kan göra med en surfplatta med Android/IOS/Honeycomb osv.
- Jag vill ha en bra kraftfull surfplatta med hyffsad lång batteritid för surf och ev musiklyssnande.
- Kunna använda hifi hörlurar som ev. är lite mer tungdrivna än "vanliga" hörlurar
- Bra skärm (färger, ljusstyrka osv) och tåligt glas.
- Kunna använda den som arbetsdator. Koppla till skärm/tv, koppla in tangentbord/mus, skrivare
- Kunna använda någon form av office paket
- Kunna koppla upp mig mot jobbet (vpn) och arbetsdatorn (rdp eller motsvarande)

/R

Permalänk

Mitt råd är att köpa en Zenbbok/Ultrabook, i alla fall om du ska använda den som jobbdator i större utsträckning. Jag har visserligen inte försökt använda min Iconia A500 som jobbdator, men det känns för meckigt att komma igång med det och surfplattorna är för klena för att det sjka vara smidigt (tror jag). Visst, läsa dokument går väl bra, men jag har svårt att tro att jag inte skulle få ett nervöst sammanbrott om jag skulle försöka. Dock beror ju det också på vad man jobbar med. Surfplattorna är ju bara väldigt stora smartphones, så om du har en smartphone med HDMI uttag kan du ju plugga in den i en skärm och ansluta ett blåtandstangentbord, så får du prova hur det känns att arbeta med en surfplatta.

Det ska dock tilläggas att jag hade min bärbara dator innan jag skaffade surfplattan, så jag har inte ens försökt att utföra "tyngre" grejer på den, då är det bara att boota upp datorn.

Fast mitt egentliga tips är väl att skaffa både och, en bärbar dator för arbete och en surfplatta för musiklyssning och surfning. Eller så kanske du ska dammsuga den stationära, 2-3 år låter inte så gammalt! (Fast det är ju alltid roligt och köpa teknikprylar...)

^^
Bjorn

Permalänk

Mitt råd är att köpa en Zenbook/ultrabook, om du ska ha den till bland annat ordbehandling är inte Android (än så länge) ett smidigt alternativ. Det är helt enkelt inte bra och enkelt nog. Om jag inte behövde skriva dokument och så skulle jag nog tycka att min Tablet funkar bra själv, men utan en dator som komplement för mer tunga uppgifter eller sånt som plattan helt enkelt inte är till för skulle det va jobbigt.
En tablet med windows 7 är i mina ögon meningslöst eftersom dessa har väldigt kort batteritid och dålig prestanda. En Zen- eller Ultrabook kostar då likamycket som en funktionell tablet för ändamålet och är dessutom bättre.

Det faller såklart ut på tycke och smak. ska du ha kvar din stationära, ev. damsuga den, så kanske en tablet är ett bra komplement, men än så länge inget som står för sig självt i alla aspekter.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Det primära för mig just nu är väl snabb åtkomst till aktiemarknaden. Kör lite daytrading o då gäller det att hänga med i svängarna
Kan leva med det inte är superlång batteritid o så. Men det har ju o göra med priset också. Man har ju ingen lust att köpa en slate/slate2 eller motsvarande för 7-8k eller mer om det är segt och klumpigt. Läste att Windows 7 inte har lika bra touchscreen funktioner som Android/IOS. Då måste man köra med penna.

Vad är det för typ av ordbehandlare/office som är tillgänglig för Android/IOS?

Hm va svårt det blev då.

Ok nya krav då.
- Internetåtkomst (aktiehandel)
- lyssna på mp3
- Lätt portabel och "tålig"
- Inbyggt 3g/4g modem

Permalänk
Skrivet av robie76:

Ok nya krav då.
- Internetåtkomst (aktiehandel)
- lyssna på mp3
- Lätt portabel och "tålig"
- Inbyggt 3g/4g modem

Kravlistan tillfredställs med vilken Smartphone som helst, men jag antar att det inte känns så aktuellt.

När det gäller officeprogramm så hittade jag en bra recension på mobil.se.

Sen tänkte jag varna att en del hemsidor funkar inte så bra via surfplattan, ungefär på samma sätt att en del hemsidor inte funkar med FireFox. Så om du har några "måste-sidor" får du testa i en butik. (Stödet för FireFox har blivit bättre, så jag antar att surfplattestödet också kommer bli bättre.)

Lycka till!

^^
Bjorn

Permalänk
Medlem

Vill du ha android så vänta lite om du kan.
Tegra3 plattor med android 4.0 (ICS) släpps snart, låter som att Asus skulle få ut sin redan i december.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

ICS är inget unikt för tegra 3.. .det kommer till nästan alla tegra 2 plattor också..

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sepemulle:

ICS är inget unikt för tegra 3.. .det kommer till nästan alla tegra 2 plattor också..

Förvisso, men blir det inte enorma prisskillnader är det väldigt svårt att motivera tegra2.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."