Permalänk

Stadsnät, vad skall jag välja?!

Hejsan allihop,

Skall flytta till sundbyberg och där finns det statsnät. Tänkte höra om någon har erfarenhet av leverantörerna och direkt kan råda till mig vad jag skall välja. Jag lirar mycket och vill ha en stabil uppkoppling.

Dessa finns:

Bahnhof
T3
Universal Telecom
Bredband2
PirateISP
AllTele
Tele2

Permalänk
Medlem

Bahnhof och Bredband2 har jag erfarenhet av, har Bredband2 nu och är nöjd men var minst lika nöjd med Bahnhof även om de brukar vara några kronor dyrare och inte erbjuder efaktura.

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Banhof är enligt mig det klockrena alternativet Trevlig support och jag har haft dom i 1 år nu och aldrig någon som helst störning eller krabb.. Och vet dock inte om detta gäller alla kontor men jag hade lite pengat problem en månad och dom hade inga problem alls att vänta med sin faktura tills det löste sig.. Så ja Banhof är enligt mig det bästa och sen får jag ut 94 av 100 och 12 av 10 på bredbandskollen med

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk

Tack för snabbt svar. Blev rädd då jag bara läst negativt om bahnhof.

http://www.reco.se/bahnhof-ab-publ

Permalänk
Medlem

Hade banhof i drygt ett år i mitt studentrum. Det var grymt, billigt, stabilt och jävligt snabbt. Fick ut över 100 både upp och ner

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Har haft Bahnhof och Bredband2, medan jag har T3 just nu. Bredband2 hade en extremt dålig support när jag använde dom för cirka 2år sedan. Utöver detta verkade man ha dålig routing mot vissa nät, vilket påverkade pingen oerhört i vissa spel, blev tvungen att köra vpn för att ens spela Starcraft2. Bahnhof hade jag senaste året, återigen taskig routing mot USA vilket påverkade lite spelande, annars inte mycket att klaga på. Kör med T3 just nu vilket har fungerat felfritt, inte märkt av dålig routing än, eller haft någon nertid. Här är också Bredband2 50kr dyrare i månaden för samma tjänst.

Mitt tips är T3.

Permalänk
Medlem

Har Alltele som funkar fint. Dock precis gått från 10 lina till 100 lina och jag får inte 100 utan ca 40, har inte kontaktat kundservice än.

Morsan har banhofs långsammaste (1-2mbit) och det har funkat fint.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Bahnhof, har i min upplevelse alltid grymma hastigheter.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Banhof helt klart. Fått hem fiber i hemmet och det första jag gjorde va att kolla vilken leverantör som var bäst. Forskade mycket, läste på diverse forum och Banhof blev det självklara valet

Permalänk
Medlem

Har haft Bahnhof 100/100. Bra & smidigt. Dyrast av dom jag hade att välja på dock.

Bästa var nog att när man ska säga upp tjänster & abonemang hos företag så brukar man bli skickad till en sk "winback" avdelning där dom ska ge en rabatter osv för att behålla tjänsten. Inget sånt tjaffs hos bahnhof! Bara att säga upp det!

Permalänk
Medlem

Bredband2 supporten har sveriges mest underbetalda lön. Folk där utsätts för nästintill slavarbete.

Resultatet = Grymt inkompetenta och 100% ovilliga att lösa något...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Hade bredband2 genom statsnätet i Falun för ett par år sedan, sjukt besviken.

Problemet var att ett annat företag driver statsnätet (NetIT (lögnare)), och även de levererade internet över det nätet, så självklart ville de sabba för bredband2 och mig genom att inte hjälpa till. Men samtidigt sket bredband2 fullständigt i att jag inte hade någon uppkoppling och ljög om att de skulle ordna det inom en viss tidsram x antal gånger. Båda företagen hänvisade till varandra.

Mitt tips är att välja företaget som driver nätet. Du får förmodligen bäst support då. Så är det i alla fall i Falun.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem

kolla upp hastigheterna hade bredband2 jag fick hos dem 100/10 sedan bytte ja till riksnet dom har 100/100 i (samma lägenhet) för billigare pris annars vet ja ej ja har haft bahnhof,alltele,riksnet men alltele valde ja bort pga det är nästan 100kr dyrare /mån annars har ja inget att klaga över på någon då det aldirg varit några grova problem..

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Bredband2
Skrivet av AkUs:

Bredband2 supporten har sveriges mest underbetalda lön. Folk där utsätts för nästintill slavarbete.

Resultatet = Grymt inkompetenta och 100% ovilliga att lösa något...

Det hade varit ytterst spännande att höra vad du baserar detta på och hur du möjligen kan ha någon kunskap om våra löner. För att inte nämna hur en lön kan vara underbetald.

@Cassius666: Fikksers inlägg må vara motsägelsefullt, i det att vi tycks vara både förövare och offer samtidigt, men han har en poäng i att en operatör bara kan vara så bra som nätägaren, eftersom det i ett stadsnät är nätägaren som driftar hårdvaran. Sundbyberg är dock ett bra nät, så det ska inte vara ett problem i ditt fall. Vad gäller just vår support och tillgänglighet så kan jag lugna dig med att AkUs inlägg ovan inte stämmer. Vår personal är både välavlönad, kompetent och hängiven och vår växel har callback, så du behöver inte ens sitta i telefonkö om problem skulle uppstå. Under merparten av dagen kan du även nå oss över både Facebook och Twitter, om det är något du undrar över och behöver få svar på snabbt (om driftstörningar, faktureringsalternativ, etc), vilket är en tillgänglighet få av våra konkurrenter kan skryta med.

Men jag ska bespara dig säljsnacket. Jag ville bara bemöta de felaktigheter som redan uttalats här, så att du kan basera ditt beslut på korrekt data.

Mvh
Bredband2

Permalänk
Avstängd

Hade tagit Bahnhof... känner flera som är mycket nöjda med dessa från olika stadsnät.

Permalänk
Avstängd

Bahnhof skulle jag tagit, bredband2 är lika värdelöst som Comhem.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband2:

Wall of text

Mvh
Bredband2

Om jag ska berätta allt jag gått igenom med er så tror jag majoriteten av besökarna hade somnat. Drar det kortfattat

Ni betalar Lexicon IT under 200kr/tim(någonstans runt 191 tror jag det var exact) i konsult arvorde till support anställda... inte konstigt det blir dåliga pengar = omotiverad personal.

Jag hade er i 2 år som leverantör hos ViaEuropa nät. Gick ner ganska ofta(läs 15-20ggr/året).
Var inte ovanligt att jag väntade mellan 50minuter - 2 timmar i telekö för
att få universalsvaret "Det är ViaEuropa som startar om sina switchar pga. uppgradering i softvaran, vi kan inget göra".
Blev lite konfundersam, skall nätet vara nere 6-8 timmar pga. Switch reboot? men men...

Snackade sedan med ViaEuropa som sa dom inte kände till detta. När jag bytta till Bahnhoff så blev jag lite fundersam varför inte nätet gick ner då och då (samma ViaEuropa switchar i källaren juh). Ringde Banhoff supporten och frågade om ViaEuropa slutat startat om sina switchar då och då som rutin efter softvare update. Jag blev totalt utskrattad av supporten och fick svaret "Var det någon annan ISP som drog den rövaren?"

Sen kommer grande-finale... något som ja... inte ens det oseriösaste av oseriösaste bolagen hade dragt under näsan på en.
Läs nu noga... 10 månader... Ja ni läste rätt. 10 MÅNADER efter jag sagt upp internett tjänsten kommer räkningen på min IP-Telefoni dosa.
Jag ringde den trevliga supporten... som jag fick vänta 1 timme på ännu en gång för att nå.. Denna gången toppade svaret alla svar.

Jag: "Hej, hur lång tid efter man fått dosan bör jag få räkningen"
Supporten: "Ca 1 månad efter"
Jag: "Varför har jag fått den nu?"
Supporten: "För sålänge du är kund hoss oss betalar du inte för dosan, har du sagt upp ditt abonemang nu i veckan eller ?"
Jag: "Inte direkt.... november förra året"
Supporten: "Ja duvet, vi har haft många sjuka på ekonomi avdelningen"......

Ni är nog det mest oseriösa som finns. Punkt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Bredband2
Skrivet av AkUs:

Om jag ska berätta allt jag gått igenom med er så tror jag majoriteten av besökarna hade somnat. Drar det kortfattat

Ni betalar Lexicon IT under 200kr/tim(någonstans runt 191 tror jag det var exact) i konsult arvorde till support anställda... inte konstigt det blir dåliga pengar = omotiverad personal.

Det besvärliga med att bemöta fabricerade uppgifter är att det egentligen inte finns något att bemöta. Dina påståenden om vår personal är helt enkelt bara felaktiga.

Vad gäller ärendena du beskriver i ViaEuropa så kan jag inte avgöra vad som hände, då jag saknar uppgifter att gå efter. Vad jag kan säga med säkerhet är att vi inte haft sådana köer sen en problematisk period i början av 2009, vilket tidsmässigt stämmer med utbyggnader i nätet ifråga. Jag drar därför slutsatsen att det var då, ca 2,5 år sedan, du var kund. Vi har sen dess förstärkt supporten (med anställd personal händelsevis ), bytt växelsystem till ett med callback och utökat våra kontaktmöjligheter avsevärt genom bl a sociala medier.

Om du verkligen fick beskedet om sjukdom du beskriver så tror jag att vi med ganska stor säkerhet kan förmoda att personen du pratade med tillämpade sin humoristiska sida. Om detta var passande i sammanhanget kan för all del diskuteras, men naturligtvis menade han inte på allvar att det var orsaken och jag misstänker att du utelämnar merparten av konversationen. Men om en debitering dröjer 9 månader har något fel uppenbarligen uppstått, vad det än berott på, men det viktiga i sammanhanget är att den var korrekt och avtalsenlig.

Men nu känns det som om vi kapat Cassius666:s tråd alldeles tillräckligt. Om du känner att det finns något mer du vill reda ut är du välkommen att kontakta oss direkt.