Brist på hårddiskar ger billigare DRAM-minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Såvida du inte använder datorn endast till att packa och packa upp arkiv så är mer minne betydligt mer användbart än snabbt minne.

Men vilka spel kräver mer minne än ~3gb? Vad ska du med allt minne till, såvida du inte rendrerar grafik i bakgrunden? Är det inte då bättre med 8gb snabbt minne i dual channel (förutsatt att man inte klarar triple/quad channel) än 4*4 långsammare minne i icke dual channel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

Är på jakt efter att byta ut mina 2x2 GB till 2x4 , men har några skallkrav som inte tycks förenliga:

* Låg profil - dvs inga jätteflänsar (får inte plats med min TRUE annars)
* CL8 @ 1600 och CL7 @ 1333
* Max 1.65V, gärna lägre

Har inte lyckats hitta några! Antingen är de CL9 eller har stora flänsar. Kombinationen tycks vara omöjlig. Någon?

Minna minnen är CL7 1600mhz low profile Corsair och biliiga som tusan. Pwned!

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Billigt var det ja. Nu kan man kanske hoppas att det blir så här med SSDer!

Vad? 16 GB för 800 kr? Skulle du köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Jag köpte 6 stycken 4 gigs stickor istället för att lösa det problemet. 24 gig för ~1100 pix.

Men jag tror att jag läst någonstans att man behöver någon av de snabbare i7orna för att den ska kunna fungera med 24gb, typ att det hade med MT/s att göra.

Annars är det helt solklart Då åker 4gb av mina 6 in i servern, och en 2gb får mysa ner sig i HTPCn

16gb Ramdisk here I come!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

After Effects är ju ett av de få program där man kan använda hur mycket RAM som helst till något vettigt. Tyvärr använder jag oerhört sällan AE eller andra program som behöver mer än 4-6 GB, så för mig är det faktiskt helt onödigt. Däremot vore det kul att laborera med en RAM-disk...

Man kan väl ta bort Pagefile om man har 16GB har jag för mig, då sparar man 6GB från SSD:n

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Men vilka spel kräver mer minne än ~3gb? Vad ska du med allt minne till, såvida du inte rendrerar grafik i bakgrunden? Är det inte då bättre med 8gb snabbt minne i dual channel (förutsatt att man inte klarar triple/quad channel) än 4*4 långsammare minne i icke dual channel?

Varför skulle man välja att deaktivera dual channel bara för att man har 4 minnesmoduler? Är det så att någon talat om för dig att dual channel innebär två minnesmoduler så ska du sluta lyssna på den personen.

Skrivet av zhrooms:

Man kan väl ta bort Pagefile om man har 16GB har jag för mig, då sparar man 6GB från SSD:n

Bara för att du har 6 GB allokerat till pagefile betyder det inte att alla andra också har det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Varför skulle man välja att deaktivera dual channel bara för att man har 4 minnesmoduler? Är det så att någon talat om för dig att dual channel innebär två minnesmoduler så ska du sluta lyssna på den personen.

Sant, hade otur när jag tänkte

Permalänk
Medlem

Antingen ser man 16gb i ram som jävligt billigt... eller så ser man det som att övergången från "standarden" för 4gb till standarden till 16gb har gått jävligt fort Nu kan man bara hoppas på att grafikkorts-minnes standarden går upp till 4gb. Det gynnar de som köper nytt, missgynnar oss som sitter på gamla grejer. För min del är det dock snart aktuellt att uppgradera.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blofeld:

Men vilka spel kräver mer minne än ~3gb? Vad ska du med allt minne till, såvida du inte rendrerar grafik i bakgrunden? Är det inte då bättre med 8gb snabbt minne i dual channel (förutsatt att man inte klarar triple/quad channel) än 4*4 långsammare minne i icke dual channel?

Inga spel, vad jag vet. Däremot finns det program som kan använda i stort sett hur mycket RAM som helst, t ex Adobe After Effects och andra videoredigeringsprogram. Även redigering av högupplösta bilder kan använda väldigt mycket RAM.

Förutom att ett visst program kan allokera stora mängder RAM så är Windows nu för tiden bra på att använda RAM till att starta program snabbare mm.

Det finns för övrigt ingen anledning att inte köra dual channel med fyra moduler, så din jämförelse är inte rättvis. Även om jämförelsen hade varit realistisk så har jag inget svar, det är ju inte en kotte som har någon slags koll på hårdvara som kör en minneskanal nu för tiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Vad? 16 GB för 800 kr? Skulle du köpa?

Jag svarar med: Vad fick du den idén från? Nej aldrig i livet. Doch en upp till 10% prissänkning hade varit trevlig då SSDer bygger på liknande teknik som RAM.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

4 x 4GB har visserligen blivit jävligt billigt,

men synd att 2 x 8GB kostar ungefär det dubbla !...

Henri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Minna minnen är CL7 1600mhz low profile Corsair och biliiga som tusan. Pwned!

Länk till dessa? Hittar endast LP med CL9, ELLER 2 GB per DIMM (inte 4 GB/st).

Permalänk
Medlem

när börjar man få se ddr4 tro?
borde väll komma snart, eller?

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Inga spel, vad jag vet. Däremot finns det program som kan använda i stort sett hur mycket RAM som helst, t ex Adobe After Effects och andra videoredigeringsprogram. Även redigering av högupplösta bilder kan använda väldigt mycket RAM.

Förutom att ett visst program kan allokera stora mängder RAM så är Windows nu för tiden bra på att använda RAM till att starta program snabbare mm.

Det finns för övrigt ingen anledning att inte köra dual channel med fyra moduler, så din jämförelse är inte rättvis. Även om jämförelsen hade varit realistisk så har jag inget svar, det är ju inte en kotte som har någon slags koll på hårdvara som kör en minneskanal nu för tiden!

Jo, och det var därför jag skrev att det berodde på vad man använde datorn till.

Dock så har jag backat på att inte köra 4 stickor i dual channel, se ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Men jag tror att jag läst någonstans att man behöver någon av de snabbare i7orna för att den ska kunna fungera med 24gb, typ att det hade med MT/s att göra.

Annars är det helt solklart Då åker 4gb av mina 6 in i servern, och en 2gb får mysa ner sig i HTPCn

16gb Ramdisk here I come!

Funkar ypperligt med 24gb på en vanlig i7 920. När jag köpte mina fanns det inga vettiga tester som bekräftade detta så det blev en chansning, men eftersom minneskontrollern sitter på CPUn och den skulle stödja det så kändes det rent logiskt som att det borde funka och det gjorde det.

Ska man däremot ha 48gb på s1366 behövs det vara en i7 Extreme sägs det. Men jag har inte hittat någonstans där detta via ett riktigt test bekräftas att det inte funkar med mer än 24gb, Intels spec säger att 24 är max på de äldre i7 men det är mycket som specas för att vara säker eftersom det vid tidpunkten för specandet inte fanns bättre. 8-gigsmodulerna är för dyra för att det ska kännas värt att experimentera.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Letar efter 8GBx1 modul men på prisjakt hittar jag i princip bara "ECC REG" i bra priser, går det att köra ECC-minnen på non-ECC dator?

Det finns inga konsument-moderkort/processorer som klarar registrerade ECC-minnen.

Många (alla?) AMD-processorer som har integrerad minneskontroller klarar ECC-minnen som inte är registrerade.

Jag kör 4x2gb ECC icke-reg. minnen på min AMD Sempron 140 AM3 ... Funkar prima ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Uj, jisses vad billigt, jag som tyckte 4Gb för 800spänn va billigt för något år sedan

Permalänk

Najs! Tur att man bunkrade upp med massa TB innan översvämmningarna då! Kanske blir att införskaffa några fina minnen istället för mina 300krs 4gb;P

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter med DDR2 moderkort. Men jag är fortfarande nöjd med burken (kommit ur tonårens hets på ny hårdvara). Har haft 8 GiB i datorn i snart 4 år, med 2,5 GB ramdisk.
Skulle jag köpa ny dator nu känns det inte roligt att bara gå upp till 16 men 4x8=32 är rätt så mycket dyrare per GiB samt fanns inte vidare snabba minnen på prisjakt. Gamla Bettan med Q6600 får rulla på än ett tag

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg när DDR3 minne kom ut köpte jag 2GB för 2800:- ^^

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Minns när jag köpte 2GB DDR PC3200 för runt två tusen. Mycket har hänt på fem år!

Minns när jag köpte 4mb till min 486a! 1600kr!!!!
Dubblade från 4 till 8. Jäkla skillna det blev i prestanda i många program/spel.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad som kan hända om man blandar 1,50 v minnen med 1,65 ? Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Men vilka spel kräver mer minne än ~3gb? Vad ska du med allt minne till, såvida du inte rendrerar grafik i bakgrunden? Är det inte då bättre med 8gb snabbt minne i dual channel (förutsatt att man inte klarar triple/quad channel) än 4*4 långsammare minne i icke dual channel?

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista_I/O_technologies#SuperFetch

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av knixxx:

Någon som vet vad som kan hända om man blandar 1,50 v minnen med 1,65 ? Mvh

På ett asus p55p7d och intel i5 750

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Devildoll:

däremot kan man få vissa andra oönskade bi-effekter , som att plånboken imploderar, fast det är sällsyntare idag än någonsin.

Ingen imploderande plånbok i dag (om inte budgeten är tajt), köpläge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av knixxx:

På ett asus p55p7d och intel i5 750

Skickades från m.sweclockers.com

moderkortet kommer skicka en spänning, och det blir ju antagligen 1,65 v om de tyngre minnena ska fungera.
vilket gör att du ger för hög spänning till 1.5 v modulerna, sen om det är katastrof med 0.15 v extra i det här fallet kan jag inte svara på.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Minns när jag köpte 4mb till min 486a! 1600kr!!!!
Dubblade från 4 till 8. Jäkla skillna det blev i prestanda i många program/spel.

Jag mins när vi köpte en 486SX2 66mHz och uppgraderade från 4 till 8 Mb RAM och det kostrade 4000:-

Men säljaren på Magneten sa att det var värt det så då fick det bli så.

Sen att en Compaq inte är värd 24.000:- är en annan sak men i det priset var det med en sunkig bläckstråleskrivare ocskå.
Jag är inte helt säker på årtal men det kan ha varit 93-95 men där är jag inte så säker.

/Jonas

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem

Finns det någon risk att datorn blir "långsammare" med 16gb istället för 8gb? Kanske en jävligt dum fråga men en kamrat tyckte det var ovärt med 16gb. Om så är fallet är det väl lika bra att köpa 16gb men bara stoppa in 2 av minnena. Har en Sandy Bridge och kör med OS på SSD.

Permalänk
Medlem

Nej, det kan inte bli långsammare, och allt RAM du har används för att snabba upp datorn genom Superfetch.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Choachen:

Finns det någon risk att datorn blir "långsammare" med 16gb istället för 8gb? Kanske en jävligt dum fråga men en kamrat tyckte det var ovärt med 16gb. Om så är fallet är det väl lika bra att köpa 16gb men bara stoppa in 2 av minnena. Har en Sandy Bridge och kör med OS på SSD.

Undrar var han fått för sig det...