Permalänk
Medlem

värt uppgradera HTPC

Tjena

Har idag en C2D 1.8ghz, 2gb ddr2 med ett AMD 4550 kopplat med hdmi till projektor/tv.

Funderar på att gå över till brazos e450 dels för den drar betydligt mindre ström. Tror ni jag kommer märka stor prestndaskillnad neråt?

Använder datorn till att tanka torrents, nätverk share, xmbc och lättare surf.. Kvalite vid upp spelning av video är av yttersta vikt!

Finns kanske bättre alternativ?

Mvh,

Martin

Visa signatur

Core I5, SSD jada jada

Permalänk
Avstängd

Jo den är ganska mycket segare. Den ultimata processorn för en HTPC borde vara en SandyBridge T processor, typ i3 2100T om du kan få tag i den. Den drar ungefär som Brazos och är bra mycket snabbare, dock kostar den lite mer.

Det här testet är bra, om än aningen gammalt nu men slutsatserna gäller dock fortfarande.

Edit: Med den så kan du skippa grafikkortet också och bara använda det integrerade. Får ner strömförbrukningen och ljudnivån en bit till.

Permalänk
Medlem

Köp min begagnade Q9450

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

har e350, den stödjer flera saker, flera format, och hd ljuden

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Skrivet av chillman:

Tjena

Har idag en C2D 1.8ghz, 2gb ddr2 med ett AMD 4550 kopplat med hdmi till projektor/tv.

Funderar på att gå över till brazos e450 dels för den drar betydligt mindre ström. Tror ni jag kommer märka stor prestndaskillnad neråt?

Använder datorn till att tanka torrents, nätverk share, xmbc och lättare surf.. Kvalite vid upp spelning av video är av yttersta vikt!

Finns kanske bättre alternativ?

Mvh,

Martin

Brazos uppfyller med lätthet dina filmkrav, det är helt enkelt en väldigt bra HTPC lösning.
Men eftersom du vill använda den till torrents + surf så kommer du bli galen på prestandan.
E-350/450 är väldigt långsamma CPU'er, dom ligger ungefär på samma nivå som Intels Atom varianter (+- några % hit och dit).

Om du ändå tycker att du vill uppgradera din server/HTPC så kolla på en i3 lösning, framförallt "T" varianterna som är gjorda för låg strömförbrukning.
Tyvärr så duger inte Intels integrerade grafikkort till filmtittning utan du måste komplettera med en diskret lösning.
nVidias 520 varianter brukar jag reka för att dom är hyffsat framtidssäkra, klarar ungefär dubbla bitraten jmf "vanliga" kort.
Plus att nVidia har bra stöd i andra operativsystem om du nån gång i framtiden skulle villja leka lite.

Permalänk
Medlem

tackar

ödmjukast för alla svar. Blir en 2100T då. Vilket moderkort och grafikkort hade ni rekommenderat till detta?

Har ett Antec Fusion chassi så upp till mAtx funkar.

Har en scythe ninja mini idag som passivt kyller min c2d, passar s775 fästen rakt över på s1155?

Mvh,

Chillman

Visa signatur

Core I5, SSD jada jada

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsat på ett Mini-ITX helt enkelt för att det räcker.
Jag har ett ASUS P8H61-I i min vid-sidan-av-dator och det funkar klockrent (såklart).
Vill du ha lite mer features t.ex wifi (ingen dum ide i en HTPC) kan du ju ta P8H67-I DELUXE.
F.ö så kostar i3-2120T 10:- mer (på Dustin), kanske värt det ?

Som grafik skulle jag (som sagt tidigare) valt GT520.
Billigt och snabbt, och finns i massor av olika modeller beroende på vad man vill ha.
T.ex passivt kylt och low profile:
http://www.dustinhome.se/asus-geforce-gt-520-1gb-pci-e-vga-dv...

Och nej 775 kylare passar inte rakt av på 1155/1156 moderkort, men det kan ju såklart hända att din kylare kom med fästen för 1156/1155.
En snabb googling antyder att rev B av din scythe ninja mini har 1155/56 fästen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chillman:

ödmjukast för alla svar. Blir en 2100T då. Vilket moderkort och grafikkort hade ni rekommenderat till detta?

Har ett Antec Fusion chassi så upp till mAtx funkar.

Har en scythe ninja mini idag som passivt kyller min c2d, passar s775 fästen rakt över på s1155?

Om Ninja Mini har pushpin-fästen så passar den på de flesta ASRock-moderkort.

Det finns ingen anledning att ta ett dyrare och mer begränsat mini-iTX-kort när det finns plats för ett mATX-kort, kolla på t.ex. http://www.inet.se/artikel/1902017/asrock-h67m-ge-rev-b3

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

mini-ITX är ju inte dyrare.
Asus är däremot dyrare än asrock såklart.
Många inklusive jag tycker att det är värt att lägga ut ett par kronor extra för att få garanterad kvalite och support långt framöver.
Med det inte sagt att just asrock är dåliga, men dom är(var?) ju Asus billighetsmärke trots allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

mini-ITX är ju inte dyrare.
Asus är däremot dyrare än asrock såklart.
Många inklusive jag tycker att det är värt att lägga ut ett par kronor extra för att få garanterad kvalite och support långt framöver.
Med det inte sagt att just asrock är dåliga, men dom är(var?) ju Asus billighetsmärke trots allt

ASRock är ett eget företag nu och har lika bra kvalitet som ASUS eller Gigabyte men ger mer för pengarna. Det är lite si och så med den garanterade supporten och kvaliteten hos ASUS enligt vad folk skriver på forumet... Det var även mycket mer strul med ASUS moderkort för 1155 än med ASRocks.

Att köpa ASUS bara för hypen lär ju vara en dålig idé i alla fall. MiniITX i en mATX-låda är en annan dålig idé.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

tackar

Beställer ett

MSI H67MA-E45 B3. Har ett firedtv kort också så behöver firewire.
+
core i3 2120t

Angående grafik kort är det värt att titta på hqv 2.0 resultatet på grafikkort?
Blir bildkvaliten verkligen bättre på material man laddar ner dessto högre hqv score ett grafikkort har?
Tänker framför allt på avi filmer och 720p material.

Visa signatur

Core I5, SSD jada jada