Vad är det ni gillar med gamla spel?

Permalänk
Medlem

Vad är det ni gillar med gamla spel?

Var man än sig vänder på sweclockers så vrålas det om att det senaste spelet minsann inte är lika bra som spelen på 90talet. Jag förundras varje gång över denna megahype, vad gör att ni föredrar exempelvis Ocarina of time framför twilight princess? Ett annat exempel är halo versus halo 3, förstår inte alls hur man kan tycka att halo 1 är ett bättre spel.

I min värld är det inte bara grafiken som har förbättras utan också spelmomenten. De nya spelen är oftast mycket mer varierande, inkluderar det som var bra i de gamla spelen samt lägger till nya bra saker. Ibland blir det fel, men oftast överklassar det nya spelet sin föregångare.

Sedan kan man ju faktiskt spela de gamla spelen om det nu verkligen är dem man föredrar, istället för att klaga och ha sig på forum om att det minsann var bättre förr.

Permalänk
Medlem

Många av spelen som kommer nu har bara små förbättringar på befintliga koncept från äldre spel. Har man gjort dem så har man också gjort spel som inte ens släppts eftersom vissa är så otroligt lika de spel som redan finns. Hur många gånger är det roligt att varva ett och samma spel även om det ser helt annorlunda ut efter varje varv?

Något jag dock saknar på marknaden är ett fps slasher mmo. Något likt Hellgate london eller så. Det vore grymt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Tycker många av dagens spel är alldeles för lätta och fördummande. I dagens spel är det inte särskilt ovanligt med en stor fet pil som visar vårt du ska gå samt vad du ska göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Många av spelen som kommer nu har bara små förbättringar på befintliga koncept från äldre spel. Har man gjort dem så har man också gjort spel som inte ens släppts eftersom vissa är så otroligt lika de spel som redan finns. Hur många gånger är det roligt att varva ett och samma spel även om det ser helt annorlunda ut efter varje varv?

Jag tycker inte det är något fel med att förbättra en produkt. Tycker problemet är lite som att klaga över att skjortor har sett likadana i x-antal år, bara olika tryck.

Jag kan tänka mig att vi blev bortskämda på nittiotalet, iofs. Vi gick från 2D till 3D vilket såklart innebar en stor mängd nya möjligheter. Klart att det nås någon form av gräns som är möjlig med tekonologin. Om nu styrsystemet i super mario 64 är hyffsat optimalt bör man använde det i de efterföljande spelen, ser inget som helst fel i det. Visst kan man finslipa men det lär knappast bli samma skillnad som mellan de tidiga 3Dspelen och det nämda mariospelet på lång tid. Disruptioner sker inte särskilt ofta, därför det blir som det blir.

Dock är fortfarande mario galaxy ett bättre spel än mario 64 imo. Av den anledningen som jag nämner i post 1.

Permalänk

Musiken spelar en stor roll tycker jag. Musiken i HoMM 3 och hela spelet i stort sett är bättre än alla spelen som kommer efter i serien tillsammans. Bästa spelet som gjorts so far in my humble opinion.

Visa signatur

ASUS P67 Sabertooth | I5 2500K | ASUS GTX560Ti DirectCuII | 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Corsair RM650w | FD R4 | WD Black 500GB | Mionix Naos 5k | Qpad mk-50 | logitech G35
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det handlar mer än känslan och nostalgin man får av att spela äldre spel. Kan dock tycka att vissa spel idag kan vara "själlösa".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Jag tycker inte det är något fel med att förbättra en produkt. Tycker problemet är lite som att klaga över att skjortor har sett likadana i x-antal år, bara olika tryck.

Jag kan tänka mig att vi blev bortskämda på nittiotalet, iofs. Vi gick från 2D till 3D vilket såklart innebar en stor mängd nya möjligheter. Klart att det nås någon form av gräns som är möjlig med tekonologin. Om nu styrsystemet i super mario 64 är hyffsat optimalt bör man använde det i de efterföljande spelen, ser inget som helst fel i det. Visst kan man finslipa men det lär knappast bli samma skillnad som mellan de tidiga 3Dspelen och det nämda mariospelet på lång tid. Disruptioner sker inte särskilt ofta, därför det blir som det blir.

Dock är fortfarande mario galaxy ett bättre spel än mario 64 imo. Av den anledningen som jag nämner i post 1.

Jag står inte framför spegeln och tittar på mina skjortor flera timmar per dag.. gör du det? Om du skulle testa göra det skulle du säkert skaffa mer kläder av varierande karaktär.

Det är inget fel med att göra förbättringar på befintliga koncept. Om det blir för små förändringar, vilket är vanligt, så tappar man ju eljest intresset direkt om man tidigare gjort den grejen förr. Körde du dig inte trött på det så är det å andra sidan inte konstigt att du ser fram emot samma grej igen trotts mindre förbättringar.

P.S. Mood är vad den fege tar till när han int törs.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Zcorc:

Det handlar mer än känslan och nostalgin man får av att spela äldre spel. Kan dock tycka att vissa spel idag kan vara "själlösa".

Skickades från m.sweclockers.com

håller med till 100% Jag tycker det läggs för mycket tid på grafiken idag än själva spel idéen...

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Jag tror att man inte ska spela om gamla spel igen, det man tyckte då kommer nog inte stämma överens med vad man tycker idag.

Den där fina känslan man kommer ihåg från ett spel kan nog vara borta nu när man har helt andra referenser. (nu snackar jag om 90 tals spel)

Jag vet att FZ.se gjorde en bra artikel om detta, kan tyvärr inte hitta den.

Permalänk

De absolut roligaste spelen jag spelat är från just 90-talet. Till exempel Age of Empires 1 och 2, StarCraft, Quake 3 Arena, Red Alert, GTA 2, Seven Kingdoms osv. Finns inga av dagens spel som kan slå dess spel!

Edit: Till er som tror att man satsar mer på grafiken nu än man gjorde förut har delvis fel. Man spenderade mycket tid till att få grafiken så bra som möjligt förut också, men på grund av begränsade resurser (till skillnad från nu i de flesta fall) och begränsad programvara så gick det segare då än idag att göra snygg grafik.

Permalänk
Medlem

Glöm inte Unreal, Dungeon Keeper, Grand Prix Legends (fortfarande det bästa bilspelet imo), Diablo m.m m.m
Bra grafik kan aldrig rädda ett dåligt spel, däremot kan man förlåta dålig grafik om spelet är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milk4breakfast:

Musiken spelar en stor roll tycker jag. Musiken i HoMM 3 och hela spelet i stort sett är bättre än alla spelen som kommer efter i serien tillsammans. Bästa spelet som gjorts so far in my humble opinion.

Det finns alltid undantag. Generellt anser jag att musiken snarare blivit bättre, förr vill jag minnas att det inte var helt ovanligt med någon slinga som loopades 24/7, dessutom var det knappast särskilt många låtar som inkluderades. Nu är det snarare en helt orkester du får höra och låtar som anpassas efter spelet (ex i mw och liknande spel används ljud och musik likt en film, för att höja upplevelsen)

http://www.youtube.com/watch?v=fWhyH4338Mk&feature=related
or
http://www.youtube.com/watch?v=fN1vFESbfZk

Ja nu kommer nostalgiker och dubmoodälskare hylla nummer 1, men jag hoppas om de är lite mer objektiva kommer till slutsatsen att nummer två är en trevligare produktion. Poängen är att inte bara grafiken har förbättras.

Skrivet av Zcorc:

Det handlar mer än känslan och nostalgin man får av att spela äldre spel. Kan dock tycka att vissa spel idag kan vara "själlösa".

Skickades från m.sweclockers.com

Det argumentet gör att nya spel inte kan vinna, förutom regelrätta remakes som Halo CE. Hur ska ex ett nytänkande spel som spore, gow, minecraft vinna genom nostalgi?

Skrivet av IceDread:

Jag står inte framför spegeln och tittar på mina skjortor flera timmar per dag.. gör du det? Om du skulle testa göra det skulle du säkert skaffa mer kläder av varierande karaktär.

Det är inget fel med att göra förbättringar på befintliga koncept. Om det blir för små förändringar, vilket är vanligt, så tappar man ju eljest intresset direkt om man tidigare gjort den grejen förr. Körde du dig inte trött på det så är det å andra sidan inte konstigt att du ser fram emot samma grej igen trotts mindre förbättringar.

P.S. Mood är vad den fege tar till när han int törs.

Tittar mer på sweclockers än jag tittar på mina skjortor. Och sweclockers har då inte ändrat design nämnvärt de senaste 5-6 åren.
Vidare får du träna upp dina kunskaper i engelska, http://translate.google.se/#en|sv|mood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Jag tror att man inte ska spela om gamla spel igen, det man tyckte då kommer nog inte stämma överens med vad man tycker idag.
Den där fina känslan man kommer ihåg från ett spel kan nog vara borta nu när man har helt andra referenser. (nu snackar jag om 90 tals spel)

Då blir jämförelsen mycket orättvis, dont you think?

Skrivet av Bassefrom:

De absolut roligaste spelen jag spelat är från just 90-talet. Till exempel Age of Empires 1 och 2, StarCraft, Quake 3 Arena, Red Alert, GTA 2, Seven Kingdoms osv. Finns inga av dagens spel som kan slå dess spel!

Så starcraft är ett bättre spel än starcraft II? Jag tycker det finns många begärnsningar i starcraft som är lösta i starcraft II, vilket då gör den senare till ett bättre spel. Här kan jag återigen nämna mer varrierande spelmoment som exempelvis map editorn erbjuder, bättre musik, bättre ljud i övrigt, spelmekanik som exempelvis möjlighet att kontrollera alla enheter samtidigt, bättre rallypoint osv osv. Och så sedan såklart, bättre grafik.

Skrivet av Svensktiger:

Bra grafik kan aldrig rädda ett dåligt spel, däremot kan man förlåta dålig grafik om spelet är bra.

Kul att du nämner detta. Vad händer om två spel har lika bra gameplay men det ena har bättre grafik? Denna mening som så ofta nämns får det att låta som att bra grafik och bra gameplay är en omöjlighet.

Ni som är lite äldre än mig; såg 70talisterna lika mycket ned på Nintendo 64an som dagens sena 80 och 90talister ser ned på xbox 360s spel?

Permalänk

svårighets graden.
har lirat och klarat ut x antal utav dagens spel på det svåraste men ändå är spelen tok för lätta.
på tex amiga tiden så var spelen så små i storlek, men som man än idag inte kan har klarat ut för att de är väldigt utmanande och svåra.

spel känslan
visst, finns spel som har den där känslan än i dag, men om jag åter igen refererar tillbaka på amigan, så är antalet spel med riktigt härlig spel känsla som finns i dag, bara en droppe i havet jämfört med alla spel som fanns på amigan.

musiken
de gamla spelen har sin charm då det gäller musiken.
väldigt sällan man hör bra musik i spelen i dags läget tycker jag.

grafiken.
grafiken har också sin charm i de gamla spelen, såg man ett föremål(som idag ser ut som 5 lego bitar typ) så kunde man direkt säga vad det var för något, eller så fick man helt enkelt använda sin fantasi.
tycker även det är roligare att spela med pixlig grafik, ta monkey island spelen tex, finner grafiken mer tillfredsställande med den gamla grafiken, spelar jag de nyare monkey island spelen så blir man bara trött, humorn och så är bra, men man blir le på grafiken.
sen finns det bra exempel då det gäller gammalt och nytt, ta alla dessa remakes, cannon fodder, sensible soccer mm och vågar jag ens nämna katastrof spelet syndicate som helt har blivit slaktat, där tycker iaf jag man ser klart och tydligt att det gamla övervinner det nya.

ja, det var mina åsikter det.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Finns ju en del spel som grafiken har förbättrats på efterhand och dom blir såklart lite bättre av det.
Tänker främst på Quake (fick glide, openGL,d3d etc).
Även spel med groteska hårdvarukrav när dom kom, t.ex Quake 3 blir ju lite bättre med tiden.
Och när blizzard ökade på upplösningen i Diablo 2 från 640 till 800 blev det ett bättre spel.

Å andra sidan så finns det ju spel som oavsett grafik aldrig kommer att vara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

svårighets graden.
har lirat och klarat ut x antal utav dagens spel på det svåraste men ändå är spelen tok för lätta.
på tex amiga tiden så var spelen så små i storlek, men som man än idag inte kan har klarat ut för att de är väldigt utmanande och svåra.

Det har du mycket rätt i, men samtidigt. Är hög svårighet en fördel?
Tänker direkt på denna: http://www.youtube.com/watch?v=CZYQ7ZkhRgI

Jag själv har dock mycket sparsamt spelat spel pre-nintendo 64. Och att jämföra spel senare än nintendo 64 och dagens tycker jag inte har några stora skillnader i svårigheter. Goldeneye, mario 64 och zelda OOT anser jag inte vara svårare än ett modernt fps eller zelda twilight princess. Men som jag skrev i mitt senaste inlägg, tyckte du att spelen till ps1 och Nintendo 64 var dåliga spel när de kom?

Permalänk
Skrivet av MooD:

Så starcraft är ett bättre spel än starcraft II? Jag tycker det finns många begärnsningar i starcraft som är lösta i starcraft II, vilket då gör den senare till ett bättre spel. Här kan jag återigen nämna mer varrierande spelmoment som exempelvis map editorn erbjuder, bättre musik, bättre ljud i övrigt, spelmekanik som exempelvis möjlighet att kontrollera alla enheter samtidigt, bättre rallypoint osv osv. Och så sedan såklart, bättre grafik

Sant, StarCraft II är bättre än StarCraft 1, men det betyder inte att StarCraft 1 är ett dåligt spel. Map editorn i StarCraft II ska tydligen var väldigt buggad och svårhanterad för nybörjare, medans StarCraft 1 editorn var ganska enkel att använda även för en vardaglig spelare. Det finns flera andra bra "nyare" spel också, men IMO inte alls lika många som på 90-talet.

Permalänk
Medlem

Jag håller med OP till fullo, och vill hävda att det huvudsakligen är nostalgi. Det är så lätt att sakna det som varit. Ett exempel är World of Warcraft, där jag spelade mycket arena förr. Genom hela Wrath of the Lich King (2:a expansionen) gnällde folk på forum om att det var mycket bättre under the Burning Crusade (1:a expansionen). I den 3:e expansionen kom dock ett antal private-servers igång, det fanns både WotLK och TBC att välja på, och det blev väldigt mycket större med WotLK arena(kanske för att det var roligare). Folk kommer alltid vara pessimister och de kommer alltid att gnälla många gånger utan att jämföra eller fråga sig själva varför de tycker som det tycker.

Med det sagt vill jag ändå påstå att jag själv tycker att vissa saker var bättre med tidigare spel. Ett exempel ur battlefield-serien för mig är hur det var mycket svårare(tycker jag) att flyga i BF1942 där man var tvungen att tajma bombnedsläpp och liknande mycket mer än nu. Jag gillar inte heller funktioner som "lockar" på farkoster och liknande eftersom jag tycker att ett spel skall vara utmanande. Vidare så har vi folk som gör listor som klagar på dittan och dattan som har gjort att de dött några gånger, jag ser stora listor på bl.a detta forum där folk klagar på mycket. En del är helt rättfärdigat, men många saker som gör spelet lättare och dummar ner det. Jag röstar för att man försöker se lösningar istället för att göra samma dumma misstag gång på gång och sedan gnälla över att det bör fixas i en patch.

/rant over

Permalänk
Skrivet av Bassefrom:

Sant, StarCraft II är bättre än StarCraft 1, men det betyder inte att StarCraft 1 är ett dåligt spel. Map editorn i StarCraft II ska tydligen var väldigt buggad och svårhanterad för nybörjare, medans StarCraft 1 editorn var ganska enkel att använda även för en vardaglig spelare. Det finns flera andra bra "nyare" spel också, men IMO inte alls lika många som på 90-talet.

Det är ju precis detta som alla gillade med SC1, att man var tvungen att vara så störd och att skillnaden mellan en bra spelare och en Bra spelare var extremt stor. Spelade inte SC1 på en professionell eller särskilt hög nivå men jag anser fortfarande att detta gav krydda åt spelet som har försvunnit nu i 2an

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67-M B3 Processor: Intel i5 2500k @ 3,3GHz Grafikkort: XFX Radeon HD6970 2048MB Internminne: Corsair 8GB Vengance 1600MHz LP Nätagg: NZXT HALE90 750w 80+ Gold HDD: Samsung Spinpoint 1Tb
Fraktfritt Inet.se: http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Skrivet av MooD:

Det har du mycket rätt i, men samtidigt. Är hög svårighet en fördel?
Tänker direkt på denna: http://www.youtube.com/watch?v=CZYQ7ZkhRgI

Jag själv har dock mycket sparsamt spelat spel pre-nintendo 64. Och att jämföra spel senare än nintendo 64 och dagens tycker jag inte har några stora skillnader i svårigheter. Goldeneye, mario 64 och zelda OOT anser jag inte vara svårare än ett modernt fps eller zelda twilight princess. Men som jag skrev i mitt senaste inlägg, tyckte du att spelen till ps1 och Nintendo 64 var dåliga spel när de kom?

TMNT visade då ingen nåd, det var svårt som fan.
men ett spel som jag har lirat så jäkla mycket men ej har klarat ut är ninja gaiden, där kan vi snacka om omöjligt om man inte besitter en reaktions förmåga och ett tålamod som heter duga.

för att jag ska kunna säga att ett spel är dåligt, så ska det vara flera utav alla punkter/sidor som jag värderar i ett spel som ska vara dåliga, en del spel på nintendo 64 och ps1 var dåliga på en del punkter, vilket gjorde att de inte blev några spel som jag lirade länge, men det fanns riktiga diamanter med, tekken, final fantasy 7, donkey kong spelen mm, spel där de possitiva sidorna övervägde de negativa, så för att svara på fråga, både ja och nej, vissa spel sög hårt och andra var mycket bra.
om vi ska jämföra svårighets nivån på spelen på psi/N64 och de äldre spelen, så fanns det även på ps1/N64 spel som var utmanande, men mängden utav dessa spel kom inte upp i den mängd som fanns på amigan tycker jag.

jag skulle vilja påstå att det var när ps1 höll på att dö ut och ps2 började att ta över mer och mer, att det var någonstans där som det hela började gå åt fel håll, dvs att spelen började bli lite för enkla, ingen utmaning.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Tittar mer på sweclockers än jag tittar på mina skjortor. Och sweclockers har då inte ändrat design nämnvärt de senaste 5-6 åren.
Vidare får du träna upp dina kunskaper i engelska, http://translate.google.se/#en|sv|mood

Jasså? Du har missat sweclockers senaste uppgradering.

Du förstod vidare alltså inte heller poängen jag lyfte fram med dina skjortor.

Vidare tycks du sakna humor

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Förr fanns det minst 10 olika vägar (i t.ex. ett hus), nu finns det en väg med 10 cut scener... ta t.ex. batman arkham asylum, gå in i ett hus, antingen en pil eller en "stig/korridor" som visar vägen och på vägen kommer det en massa skurkar som man slår ner och sedan fortsätter...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Ett av problemen, tycker jag, är att spelet i sig inte är kul eller för den delen bra.
Man tar en halvkass spelidé sedan överöser det med snygg grafik och lyckas ändå få en försäljningssuccé...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Om man jämför t.ex. HoMM spelen så finns det vissa saker som förbättrats sen trean, t.ex. grafik osv. I spel som HoMM tycker jag att grafiken är ganska oviktig. Det är mycket viktigare att man kan köra spelen på vilken dator som helst, jättekul att spela på en sunkig gammal laptop om man åker på en långresa med bilen t.ex.

En annan sak som jag gillar med lite äldre spel, inte då nödvändigtvis från 90-talet, men t.ex. om man jämför vanilla WoW med BC eller WotLK. Är att det inte kändes som om varenda item var anpassat till någon specifik klass. Det var mer typ "här är en item hitta på vad du vill göra med den", vissa var ju helt värdelösa förstås, men så hittade man items som var bara bra för specifika tillfällen osv. Det tyckte jag var roligt. Samma känsla fanns lite i instanserna, t.ex. BRD där man på level 60 kunde trixa runt och klara stora delar med 1-3 pers. Det kändes mer som att instanser bara var ett ställe man kom till och så fick man hitta på lite vad man ville göra eller hur man ville göra quests på själv.

Ett till exempel är Diablo 2, jättekul att det går att köra på vilken dator som helst, men det finns ändå ett stort djup i spelet.

Permalänk
Medlem

För mig känns det mer som om förr så lade spelutvecklarna mer tid på att utveckla spelen medan numera så tar man genvägar för att få ut spelen så snabbt som möjligt.

Jämför t.ex Baldur's Gate 2 med Dragon Age 2, hur stort är inte BG2? känslan, storyn, karaktärerna och mycket annat som höjer spelkänslan.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

För mig känns det mer som om förr så lade spelutvecklarna mer tid på att utveckla spelen medan numera så tar man genvägar för att få ut spelen så snabbt som möjligt.

Jämför t.ex Baldur's Gate 2 med Dragon Age 2, hur stort är inte BG2? känslan, storyn, karaktärerna och mycket annat som höjer spelkänslan.

Tänkte på precis BG2 när jag såg trådtiteln. Fortfarande elva år senare oöverträffat i sin genre vad gäller djup och storlek. Karaktärerna blir levande på ett helt annat sätt än i de flesta spelen idag. Första Dragon Age gjort ett tappert försök och lyckades hyfsat i mina ögon men inte så att man nästan sitter och gråter i eftertexterna när man läser om sina partymedlemmars öden efter spelets slut, lika mycket för berättelsen i sig som för att spelet är slut för den här gången. Lite som att läsa sista kapitlet i Sagan om Ringen när man ägnat ett par fina sommardagar åt att sträckläsa den.

Visst är Skyrim stort och räcker säkert lika många timmar men det kommer aldrig att vara lika roligt lika många timmar. Karaktärerna är så färglösa i jämförelse och utan personligheter som sätter färg på uppdragen man gör blir det väldigt repetetivt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Jag kom direkt att tänka på två spelserier som jag tycker är bra exempel
Stronghold personligen satt jag och spelade demon i otaliga timmar innan jag äntligen köpte spelet är enligt mitt tycke ett utav de roligaste spelen som gjorts underbart multiplayer och roliga singelplayer lägen medans de nytvecklade stronghold 2 och stronghold 3 helt mist sin charm då dels bägge spelen släpptes i ett tragiskt buggigt skick och storyn och karaktärerna är platta i jämnförelse.

Och på samma sätt är det med en annan favorit Neverwinternights där ettan enligt min mening är underbar medans tvåan inte alls är lika rolig och halvägs igenom gav jag upp och satte mig och spelade om etta istället

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk

Är själv bara 16, men äldre spel man spelade för x antal år sedan ger ändå den där nostalgiska känslan. Det är väl också så att man när man spelade sina första ¨riktiga¨ spel inte hade några förväntningar. Då var ju det mesta perfekt. Sen tycker jag själv att många saker som t.ex. spel mognar liksom med tiden. För musik tycker jag ofta att det är lite samma sak. Melodipestivalen t.ex. 95% av låtarna är värdelösa, men 2-3 år senare lyssnar jag på några av dem i alla fall :/
Men som sagt mycket har med vilka förväntningar man har på spelet. Halo: Reach tycker jag är i alla aspekter (utom map-designen) bättre än Halo 3, ändå skulle jag säga att Halo 3 är det bättre, mest för att jag tycker att det är roligare av någon outgrundlig anledning.

Permalänk

Jag tycker många i den här tråden har en märklig uppfattning om vad ett nytt spel är. Det verkar som att många tror att nya spel är på ett visst och gamla på ett annat, men så är det inte. Det ända som nödvändigtvis skiljer ett nytt spel från ett gammalt är när i tiden spelen i fråga utvecklades/släpptes.

Ett exempel:
Spelet Super Mario Bros. kom 1985 och spelet Battlefield 3 kom 2011.
Battlefield 3 är nyare än Super Mario Bros.

Alltså, det vi vet är att Battlefield 3 är nyare och Super Mario Bros. äldre.

Flera i den här tråden verkar tro att bara för att ett spel är nyare/äldre så har det till exempel: bättre/sämre grafik, bättre/sämre musik, bättre/sämre spelkänsla, eller vad det nu kan vara. Det jag försöker säga är att bara för att ett spel är från en viss tid så betyder det inte att det är på ett visst sätt.

Exempel på spel:
VVVVVV
kom 2010

Amnesia: The Dark Descent
kom också 2010

Två fullständigt olika spel men dem kom ändå samma år. Så snälla, dra inte alla spel över en kam bara för att dem kom vid en viss tidpunkt.

Och lite ontopic, de som klagar över att det var bättre förr har knappast spelat alla nya spel och de vågar inte spela spel de inte sett reklam för på TV.

Man spelar de spel man tycker är kul, det har inget med att göra om de är nya eller gamla.

<3

Visa signatur

CPU: i7 930@3,2GHz | MOBO: Rampage III Extreme | RAM: Corsair 6GB Dominator GT 1866MHz CL7 | GPU: ASUS GTX 570 Direct CUII SLI | PSU: Be Quiet Dark Power Pro 1200W

Permalänk
Medlem

GODIS!!!! Älskade formligen det spelet m.fl givetvis, första nintendo spelet med "save" funktion(fanns enbart på gold). Tack gode gud för det.
Spela Rygar å göra om samma bana om å om igen skapar en viss irritation

Ang spela retro spel. Jepp det görs än idag, så gamla spel som ex Boulder dash

för C64.

Att skapa en remake på exemplariska klassiker går bara inte.
Men som nån annan sa, för lite fokus på spelkänsla gentemot grafik är vad som råder idag.
Spel ska vara kul, skit samma om det är lite mer fyrkantigt!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.