Permalänk
Medlem

HTPC-frågor

Hej!
Jag hade tänkt bygga mig en htpc nu när vi går mot mörkare tider. Så jag har lite funderingar.
Grejerna jag tänkte införskaffa är det här:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1100653/2011-11-09 (eventuellt http://www.inet.se/artikel/5308683/amd-a6-x4-3650-2-6ghz-fm1 istället)
http://mini-itx.se/picopsu160xt160watt-p-643.html
Och ett egenbyggt chassi (design och grejer kommer antagligen i en bygglogg lite senare)

Körde Llano istället för E35 då jag vill ha en framtidssäker htpc som jag inte behöver uppgradera på ett tag.

Så, nu till frågorna.

1. Vilket operativsystem bör användas? Jag hade tänkt använda den för att lyssna på iTunes/spotify, surfa och titta på film. Väldigt lite spel. Behöver jag köpa windows 7 för att få tillgång till ex spotify etc?

2. Behöver en sådan här fast svart, om det finns. Någon som vet vart man kan få tag på en sådan ? http://www.sweclockers.com/image/gallery/2009/05/14/27948.jpg... (knappen till vänster alltså)

3. Kommer en 160 watts picoPSU funka till detta system, eller behöver jag kraftigare? Hade ju varit gött om det funkar, för då kan jag göra ett mycket mindre chassi.

4. Hur pass varm blir en picoPSU? Hade tänkt sätta in 1-2 noctuas för airflow, räcker det i ett litet chassi?

Tack på förhand
MVH

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem

1. Kör Windows 7 - Enklast att få allt att fungera. Du behöver dock inte windows för spotify.

2. Kjell o co har den brytarn du länkade, dock dåligt med snygga/svarta brytare.(finns under elektonik/elektromekanik/strömbrytare/tryckströmbrytare)

3. Det räcker bra så länge du håller dig till den integrerade grafiken.

4. Den blir hyffsat varm, men många kör picopsu i helt passiva system också, så det skall nog gå bra.

Andra tankar:
Du kan helt klart välja processorn med lägre klockfrekvens. Byt kylaren till en som åtminstone är hyffsat tyst, exempelvis denna:
http://www.inet.se/artikel/5321297/scythe-shuriken-rev-b
Eller Scythes Big Shuriken(finns dock ej längre hos inet) om du vill hålla dig lågt.

Visa signatur

FD Define R3 | FD Newton 650W | Intel i5 2500k @ 4.5GHz 1,3v | Zalman CNPS-9900NT 1300rpm | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Dominator GT 4x2 GB 1600MHz 1,57v 7-8-7-20 | ASUS Radeon 6950 shaderunlocked, 840/1325MHz | Samsung Spinpoint F3 500GBx2 raid-0

Permalänk
Medlem

Linux funkar bra med Amd Llano nu. Men win7 är lättare att få till felfritt. Så det är upp till dina kunskaper och din plånbok

Tänk på att du behöver en AC-DC adapter till pico-psu, Dessa kan kosta en slant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Elfa har många brytare, kolla där.
www.elfa.se

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Skrivet av boez:

1. Kör Windows 7 - Enklast att få allt att fungera. Du behöver dock inte windows för spotify.

2. Kjell o co har den brytarn du länkade, dock dåligt med snygga/svarta brytare.(finns under elektonik/elektromekanik/strömbrytare/tryckströmbrytare)

3. Det räcker bra så länge du håller dig till den integrerade grafiken.

4. Den blir hyffsat varm, men många kör picopsu i helt passiva system också, så det skall nog gå bra.

Andra tankar:
Du kan helt klart välja processorn med lägre klockfrekvens. Byt kylaren till en som åtminstone är hyffsat tyst, exempelvis denna:
http://www.inet.se/artikel/5321297/scythe-shuriken-rev-b
Eller Scythes Big Shuriken(finns dock ej längre hos inet) om du vill hålla dig lågt.

1. Hmm. Okej. Då blir det ju 950 kronor dyrare.. Det var ju inte så roligt. Men till exempel XMBC då? Bra eller anus? Har sett en del olika av den typen, men XMBC har varit det jag sett mest bra om. (har inte koll över huvud taget, därför jag frågar)

2. Mjo, jag såg det. Har tittat runt lite här och var, och det verkar som att den brytarn är den snyggaste. Så det blir nog den om jag ska bygga ett eget chassi. Börjar luta åt att köpa ett färdigt ändå.

3. Bra! Precis det jag hade tänkt nämligen

4. Okej, ja, jag hade inte tänkt ha ett helpassivt system så det blir nog bra isåfall

Jo, jag tänkte det, men sen såg jag att den hade sämre grafikdel etc. Egentligen är det väl ingen big deal, men den kostar ju bara typ 100 kronor mer. Vill ju slippa uppgradera den här på ett tag. Men jag har inte riktigt bestämt mig..

Kylaren jag länkade till tog jag för att jag hört att den var tyst Men ja, om den snurrar i 2k rpm är den ju inte tyst, men det kan man ju ställa in i bios.
Såg nu det här om Scythe Shuriken:
"hade jag även tänkt att använda ett kontrollerkort i min enda PCIe-plats (mini-ITX). Denna kylaren passar då EJ. Den går över PCIe platsen med ca 0.5cm, och ställer då till det."
Då jag tänkt att köpa ett internt TV-kort blir ju inte det så bra :/

Skrivet av usilusken:

Linux funkar bra med Amd Llano nu. Men win7 är lättare att få till felfritt. Så det är upp till dina kunskaper och din plånbok

Tänk på att du behöver en AC-DC adapter till pico-psu, Dessa kan kosta en slant.

Jo, tänkte på det också. Dock har jag aldrig använt linux. Men det är definitivt ett alternativ.
Ah, just det. Kanske kan ta den som är till min gamla laptop? Får undersökas!

Skrivet av Nyhem:

Elfa har många brytare, kolla där.
www.elfa.se

Kollade in det, och hittade inte något snyggare än den som finns på kjell och company, men tack ändå

------

Sen kom jag på en ny grej.
För ett halvår sen ungefär satte jag ner min dator i sign för att lira på TVn som är aktuell för den här HTPCn. Det är en Panasonic 42" plasma. Modell kan kollas upp om det skulle behövas.
Men då var det typ 4 cm av skärmen åt varje håll som inte kom med på skärmen. Till exempel så var hela start-knappen utanför bild och man fick chansa var den var för någon stans. Provade att ändra bildformat i TVn, funkade inte. Dock kommer jag inte ihåg om jag ändrade upplösningen i win7, men då det är en full-HD tv borde det väl inte spela någon roll?

Tänker om det blir så med htpcn är det ju ganska trist.

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk

Den snygga brytaren finns på aquatuning.de, köpte min där och hade inga problem med dem....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Den snygga brytaren finns på aquatuning.de, köpte min där och hade inga problem med dem....

Tack! Får kolla in

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

Tack för svaren!

1. Hmm. Okej. Då blir det ju 950 kronor dyrare.. Det var ju inte så roligt. Men till exempel XMBC då? Bra eller anus? Har sett en del olika av den typen, men XMBC har varit det jag sett mest bra om. (har inte koll över huvud taget, därför jag frågar)

2. Mjo, jag såg det. Har tittat runt lite här och var, och det verkar som att den brytarn är den snyggaste. Så det blir nog den om jag ska bygga ett eget chassi. Börjar luta åt att köpa ett färdigt ändå.

Kylaren jag länkade till tog jag för att jag hört att den var tyst Men ja, om den snurrar i 2k rpm är den ju inte tyst, men det kan man ju ställa in i bios.
Såg nu det här om Scythe Shuriken:
"hade jag även tänkt att använda ett kontrollerkort i min enda PCIe-plats (mini-ITX). Denna kylaren passar då EJ. Den går över PCIe platsen med ca 0.5cm, och ställer då till det."
Då jag tänkt att köpa ett internt TV-kort blir ju inte det så bra :/

------

Sen kom jag på en ny grej.
För ett halvår sen ungefär satte jag ner min dator i sign för att lira på TVn som är aktuell för den här HTPCn. Det är en Panasonic 42" plasma. Modell kan kollas upp om det skulle behövas.
Men då var det typ 4 cm av skärmen åt varje håll som inte kom med på skärmen. Till exempel så var hela start-knappen utanför bild och man fick chansa var den var för någon stans. Provade att ändra bildformat i TVn, funkade inte. Dock kommer jag inte ihåg om jag ändrade upplösningen i win7, men då det är en full-HD tv borde det väl inte spela någon roll?

Tänker om det blir så med htpcn är det ju ganska trist.

XBMC rekommenderas och fungerar fint i windows 7; men klarar du dig utan spotify och liknande kan xbmc live vara ett alternativ för dig! Det bygger på linux och fungerar som så att datorn bootar direkt till xbmc. För att få TV-kort att fungera vettigt bör du dock snegla lite mot MediaPortal som visserligen är mycket jobbigare att ha att göra med men går att få riktigt snyggt och funktionellt - det stöder också TV.

Det finns faktiskt riktigt snygga och funktionella färdigbyggda chassin för just HTPC bruk! Jag har själv ett Antec Fusion Remote Black och är riktigt nöjd. Det finns ju såklart mindre chassin, men detta har trevliga funktioner som bl.a. en fjärr som kan stänga av/sätta på samt kontrollera datorn via usb.

Har du några speciella krav varför du vill hålla dig till m-ITX eller kanske ett m-ATX kort vore något? Då får du inte bara mer expansionsmöjligheter, du slipper också oftast billigare undan och får ett svalare system som inte nödvändigtvis måste dra mer ström. Du får också betydligt större möjligheter att köra stora och tysta kylare på processorn.

Ang att det visas utanför kanten på TV'n finns det div. omskalningar och liknande i drivrutinerna för grafiken, pilla runt lite så får du det nog till slut som du vill!

Visa signatur

FD Define R3 | FD Newton 650W | Intel i5 2500k @ 4.5GHz 1,3v | Zalman CNPS-9900NT 1300rpm | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Dominator GT 4x2 GB 1600MHz 1,57v 7-8-7-20 | ASUS Radeon 6950 shaderunlocked, 840/1325MHz | Samsung Spinpoint F3 500GBx2 raid-0

Permalänk
Medlem

Om du bestämmer dig för Linux och bara köra XBMC (XBMC Live) kan jag rekommendera en lite klenare dator som fortfarande klarar 1080p.
Fördelen med denna är att fjärren är kopplad direkt till moderkortet vilket betyder att du kan sätta på datorn från kallt läge via fjärren. Vet att många usb fjärrkontroller inte kan det.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boez:

XBMC rekommenderas och fungerar fint i windows 7; men klarar du dig utan spotify och liknande kan xbmc live vara ett alternativ för dig! Det bygger på linux och fungerar som så att datorn bootar direkt till xbmc. För att få TV-kort att fungera vettigt bör du dock snegla lite mot MediaPortal som visserligen är mycket jobbigare att ha att göra med men går att få riktigt snyggt och funktionellt - det stöder också TV.

Det finns faktiskt riktigt snygga och funktionella färdigbyggda chassin för just HTPC bruk! Jag har själv ett Antec Fusion Remote Black och är riktigt nöjd. Det finns ju såklart mindre chassin, men detta har trevliga funktioner som bl.a. en fjärr som kan stänga av/sätta på samt kontrollera datorn via usb.

Har du några speciella krav varför du vill hålla dig till m-ITX eller kanske ett m-ATX kort vore något? Då får du inte bara mer expansionsmöjligheter, du slipper också oftast billigare undan och får ett svalare system som inte nödvändigtvis måste dra mer ström. Du får också betydligt större möjligheter att köra stora och tysta kylare på processorn.

Ang att det visas utanför kanten på TV'n finns det div. omskalningar och liknande i drivrutinerna för grafiken, pilla runt lite så får du det nog till slut som du vill!

Tack för svaret!
Mjo, att spotify och TV-kortet fungerar är nog prio ett i mitt fall. För annars kan jag ju lika gärna köpa en blu-ray spelare, eh?
Spotify och iTunes fungerar inte heller i MediaPortal, eller? Tror att det blir w7 i alla fall, därför att jag i sådant fall slipper att ha en stor hårddisk i HTPCn, och bara köra en 60 gig ssd, och sen hämta grejerna jag ska titta på från hemgruppen, från den här datorn (konstig mening..).

Jo, jag har ändrat mig angående chassit, skiter i att bygga eget. Tror att jag ska köpa ett Silverstone Sugo SG05B med 300 watts nätagg, eller möjligtvis ett Define Mini och sen införskaffa sig ett billigt nätagg, om jag nu skulle vilja köra mATX. Problemet blir då att datorn inte får plats under TVn. Angående fjärrkontrollen ingår det ju faktiskt en sådan med moderkortet jag valde

Att komma billigt undan hade varit väldigt gött. Samlade ihop allt jag ville ha i htpcn, och det landade på 6,5 lax:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1100681/2011-11-09

Provade att kasta ihop ett mATX-system också, bara för att kolla priset:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1124190/2011-11-15
5,8k är ju nästan 1k mindre, och det är ju rätt gött. Då återstår frågan, tangentbord+mus/fjärrkontroll?

Jo, jag misstänkte det. Får nog baxa ner den här datorn till TVn nu bara för att kolla det

Skrivet av Cribbe:

Om du bestämmer dig för Linux och bara köra XBMC (XBMC Live) kan jag rekommendera en lite klenare dator som fortfarande klarar 1080p.
Fördelen med denna är att fjärren är kopplad direkt till moderkortet vilket betyder att du kan sätta på datorn från kallt läge via fjärren. Vet att många usb fjärrkontroller inte kan det.

Tack för svaret, men det är inte riktigt det jag behöver, har jag kommit fram till. Den har inte blu-ray, och ingen ssd och lite sånt. Men tack för svaret

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem

Inge fara. Har en sådan och är så jäkla nöjd med den
Finns med blu-ray också och en SSD kan du slänga in själv. Men om du bestämmer dig för Windows och du ska surfa och lite annat kan den lätt kännas som lite slö.
Lycka till.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

Inge fara. Har en sådan och är så jäkla nöjd med den
Finns med blu-ray också och en SSD kan du slänga in själv. Men om du bestämmer dig för Windows och du ska surfa och lite annat kan den lätt kännas som lite slö.
Lycka till.

Tack så mycket!

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem

Streacom tillverkar snygga HTPC-lådor, för mini-ITX. http://www.streacom.com/ DE flesta ser ut att finnas hos Inet, och priserna ser ut till att vara hyfsade, med tanke på materialet. Tillsammans med en pico-PSU blir det nog tyst och fint

Att annat tips, om du enbart ska köra XBMC, är att titta på OpenELEC, http://www.openelec.tv. Om jag har sett rätt i forumt där, ska det gå bra att köra tv-kort också. Håller på att testa detta på ett Fusion-mobo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Streacom tillverkar snygga HTPC-lådor, för mini-ITX. http://www.streacom.com/ DE flesta ser ut att finnas hos Inet, och priserna ser ut till att vara hyfsade, med tanke på materialet. Tillsammans med en pico-PSU blir det nog tyst och fint

Att annat tips, om du enbart ska köra XBMC, är att titta på OpenELEC, http://www.openelec.tv. Om jag har sett rätt i forumt där, ska det gå bra att köra tv-kort också. Håller på att testa detta på ett Fusion-mobo.

Oh dayum! De lådorna var ju grymt snygga! Men jag kollade lite vad ett system med en sån låda+picopsu skulle kosta. nästan 8k. Nja. Tyvärr.

Tack för tipset! Dock har jag (nästan) bestämt mig för windows 7 redan, men värt att kolla in!

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem

Denna känns riktigt bra i varje fall, om än lite väl dyr men priset kan gå att banta:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1131164/2011-11-17

Visa signatur

FD Define R3 | FD Newton 650W | Intel i5 2500k @ 4.5GHz 1,3v | Zalman CNPS-9900NT 1300rpm | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Dominator GT 4x2 GB 1600MHz 1,57v 7-8-7-20 | ASUS Radeon 6950 shaderunlocked, 840/1325MHz | Samsung Spinpoint F3 500GBx2 raid-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av boez:

Denna känns riktigt bra i varje fall, om än lite väl dyr men priset kan gå att banta:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1131164/2011-11-17

I stort sett exakt det jag har haft i åtanke:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1130409/2011-11-16

Men jag omprioriterar kanske lite. Men jag har inte bestämt mig än. Kommer nog mer ikväll på det.

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"