Fler datorer än människor i svenska hushåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av enix:

3st desktops
2st rack servrar
4st smartphones
2st iPad2

Bor fortfarande hemma hos päronen

mobiltelefoner tror jag inte skulle räknas som datorer i de flesta undersökningar, även om det är smartphones. Tablets vettefan, men nej, det borde inte räknas till datorer tycker jag, men det känns som något slags gränsområde. Servrar är servrar, men det kanske ska räknas till datorer ändå.

Beror som sagt på vem man frågar, men i min mening säger man datorer till vanliga stationära datorer samt laptops. Allt annat hör till en annan kategori.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Var går gränsen till dator numera?

- Grafritande Miniräknare?
- Smartphone?
- TV? (ofta stöd för usb/nätverk mm numera)
- Router?
- Spelkonsol? (du ansluter till internet)
- iPad?
- NAS?
- Netbook?

Beroende på Tolkning så har jag mellan 3 och 11 datorer hemma ^_^

Intressant fråga. Begreppet "dator" har ju blivit riktigt utbrett på sistone.
Jag skulle hellre vilja se specificeringen PC (Personal Computer) för att avgränsa att det gäller en stationär dator och laptop.
Men beror ju även på vad undersökningen räknar som "dator".

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Har två datorer i min lilla etta. Räcker gott och väl. Men jag kanske ska räkna med min Galaxy S2, men vad vet jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Har två datorer i min lilla etta. Räcker gott och väl. Men jag kanske ska räkna med min Galaxy S2, men vad vet jag...

Som sagt, börjar man räkna med mobiltelefoner så kan man lika gärna räkna med TV-apparater, mediaspelare, GPSer och mycket mycket annat.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Har fyra burkar själv; stationära, netbooken, en gammal bärbar som byggts om till server (skärm mm borttaget) samt den gamla stationära som för tillfället spenderar nästa hela sitt liv som avstängd. Känns som att jag därmed drar upp snittet för antal datorer/person en aning.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Snusfri

1. WS/Spelburk (Se sig)
2. Filserver.
3. Webserver
4. Netbook

Kanske räknas:
5. XBOX 360
6. Samsung Galaxy S

Så har man det i min etta

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har en stationär och en laptop, sen har farsan och låtsasmorsan en varsin laptop

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

5 datorer sammanlagt här. hmm... Om man skulle skaffa sej en till??!!;)

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Smaka på det USA och deras bilstatistik.

Edit: Blev nyfiken och kollade, 0,8 per person? Gräver lite till.

Räknas alla då tex bebisar? Eller bara myndiga?

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Har 4st:
Nya stationära (spel)
Gamla stationära (min gamla som flickvännen pluggar på)
En vid teven som spelar upp film och musik
och flickvännens 10" bärbara.

sen en ipad om det räknas.

och allt detta ska med till lägenheten nu den 1 dec

Permalänk
Medlem

Tycker jag är mycket behärskad nuförtiden.

4 datorer som snart blir 5, köra en kombinerad filserver/htpc och spela freebsd på den så jag kan leka lite. Fast vi är 2 på dessa jag och flickvännen, därmed en mycket behärskad siffra. Sen har vi ju en nas och massa annat krimskrams, som inte är "datorer" men även har operativsystem och processorer.

Men det totala antalet datorer här hemma är 6, 2 som ej används därmed räknas de ej, mitt högsta count är 9 på antal datorer men ej använda.
Däremot är mitt högsta singelplayer count på datorer som jag aktivt använt 7 om jag räknar 2 som jag även hade på min egna firma. Hemma är därmed singeplayer rekordet för mig 5 datorer.

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Skrivet av farwer:

Hur kan man svara "vet inte"? Känns som om man bör ha koll på hur många datorer man har

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNothingness:

Mobil/surfplatta kanske?

Nu gällde ju mitt inlägg sweclockers enkät. Tror inte att sweclockers medlemmar endast använder mobil eller surfplatta för att kolla hemsidan.

Permalänk

Alla mina teknik prylar

en Xperia X8
2 stationära
4 laptops
2 Xbox 360
2 original xbox
ett Sega mega drive
Ett Wii
2 Nintendo ds (ett Dsi och ett 3ds)

har säkert mer gammalt skräp hemma