Bästa sättet att skicka grafikkort utan antistatpåse?

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att skicka grafikkort utan antistatpåse?

Kartong från schenker +

tidningspapper? (skulle jag chansa på)
något plastmaterial? (förmodligen inte)

Förslag?

Permalänk
Master of Overkill

Nejjjjjjjjjjjjjjjjjj BARA ANTISTAT PÅSE INGET ANNAT !!

Sorry caps men nej bara antistat påse

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

klipp sönder en gammal t-shirt å rulla in den i. bara det är bomul så kan du ju hålla dej på diskbänken så du laddar av tyget och dej själv. Han bad om förslag.

Visa signatur

Dan B ...

Permalänk
Medlem

Har nu letat antistatpåsar på de butiker som finns i trakten. Clas Ohlson, Kjell & Co, Teknikmagasinet, en lokal datorbutik, expert och några till. Hopplöst.

Tidningspapper eller tyg borde väl fungera rätt bra? Det alstrar väl ingen statisk elektrisitet och skyddar väl i varje fall genom att skapa avstånd från eventuella laddade källor, till elektroniken?

Permalänk
Master of Overkill

tyg har du testat att ta en tröja mot ditt hår och gnuggat den?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Känner du någon i Stockholm/Göteborg?
Annars välj en som passar i listan.

Att skicka utan antistat skulle innebära STOR risk för att det inte fungerar när det kommer fram, så då kan du ju lika gärna behålla det.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

24.se kränger (säljer) en del antistatpåsar för en liten summa, så där skulle jag kollat alt. prisjakt listan ovanför:)

utan antistat=onödiga risker!:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Som så många andra säger så håller jag med om att det bara är DUMT att inte använda antistat-påsar

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem

Skicka din adress så kan jag posta en antistatpåse till dig.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av spXq:

Kartong från schenker +

tidningspapper? (skulle jag chansa på)
något plastmaterial? (förmodligen inte)

Förslag?

allt naturligt material är lika bra som antistat påsar, ex ren bomull.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

allt naturligt material är lika bra som antistat påsar, ex ren bomull.

Knappast...

Skrivet av tvelander:

tyg har du testat att ta en tröja mot ditt hår och gnuggat den?

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Antistatpåse är den enda vägen att gå!

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle envisas med att improvisera en ESD-säker förpackning så skulle jag använda aluminiumfolie.

Permalänk
Medlem

letar även jag antistat påsar till 2 stycken gtx 570 så behöver lite större varianter , men hittar inga ställen att köpa på . Någon som har något tips ?

Permalänk

Det bästa alternativet om du inte har tillgång till en antistat påse är faktiskt tidningspapper precis som du skriver. Det har faktiskt förvånansvärt lika elektriska egenskaper!

Dock skulle jag rekommendera antistat påsen av den enkla anledningen att du slipper gnälliga köpare och att den håller bättre

Permalänk
Antielefant
Skrivet av yroll:

allt naturligt material är lika bra som antistat påsar, ex ren bomull.

Nej för bövelen - en antistatpåse är antistatisk eftersom den svagt leder ström. Bomull, papper, plast etc är en isolator vilket är vad du använder för att SKAPA statisk elektricitet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag har alltid fått mina begagnade grejer skickat i tidningspapper, inga problem alls!

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Det bästa alternativet om du inte har tillgång till en antistat påse är faktiskt tidningspapper precis som du skriver. Det har faktiskt förvånansvärt lika elektriska egenskaper!

Dock skulle jag rekommendera antistat påsen av den enkla anledningen att du slipper gnälliga köpare och att den håller bättre

På vilket sätt har tidningspapper liknande elektriska egenskaper? Leder tidningspapper långsamt ström?

Permalänk

Alla sorters papper är faktiskt ganska bra på att ladda upp sig. mätte upp till 2000V på jobbet på papper.

Blanka antistatpåsar skyddar som en barriär men kan själva ladda upp sig på utsidan, upp till 600v när vi mätter på jobb.et
Matta antistatpåsar laddar ej upp sig.

Aliminiumfolie lär ju funka hel ok om du kan få det tätt.

Vi mätte med en fälteffektmeter förresten. typ sån härhttp://www.trifield.com/content/surface-dc-voltmeter/

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz84:

letar även jag antistat påsar till 2 stycken gtx 570 så behöver lite större varianter , men hittar inga ställen att köpa på . Någon som har något tips ?

Ni kan få köpa ett par påsar av mig för portot har runt 100st =).

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

På vilket sätt har tidningspapper liknande elektriska egenskaper? Leder tidningspapper långsamt ström?

Både tidningspapper och esd-påsar har ledningsförmåga i samma storleksordning i intervallet 1*10^10 till 1*10^13 ohm, detta varierar självklart lite mellan olika tillverkare av antistat påsar och tidningspapper men är i samma storleksordning och har därmed samma effekt.
Tidningspapper är alltså en bra förpackning.

Permalänk
Medlem

Är väll bara att kila ner till lokala datorburiken? Bygger dom datorer har dom garanterat antistatpåsar. Jag slänger dagligen flera stycken.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Aliminiumfolie lär ju funka hel ok om du kan få det tätt.

Aluminiumfolie skulle ju leda in laddningar direkt till komponenten, vilket man vill undvika med hjälp av antistatpåsar.

Permalänk
Medlem

Som alla andra säger så är en antistatpåse det enda rätta.
Finns inget du kan slänga ihop hemma som skyddar mot esd.
Angående att klippa sönder enn bomulls t-shirt, om det är det enda förslag du har så kan du lika gärna hålla det för dig själv för det är som att be om problem.

Sen bör du inte använda en kraftigt begagnad påse heller för dom släpper igenom esd i vecken.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=18769
här har du påser i massor, ta en eller två och se glad ut.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så farligt att skicka ett grafikkort i ett paket utan antistat-påse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Är det verkligen så farligt att skicka ett grafikkort i ett paket utan antistat-påse?

Tänk på all den friktion som kortet kommer utsättas för och för alla dom som kommer hantera paketet.
I och för sig så är det ingen fara att skicka kortet för det kommer troligen inte ta någon skada på vägen till sitt mål.
Men när mottagaren skall packa upp kortet så kommer det vara så pass laddat att det kan ta skada bara av att paketet öppnas.

(spekulationer från min sida bör nämnas kortet kan mycket väl ta skada på sin färd genom postkontoren eller liknande)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Är det verkligen så farligt att skicka ett grafikkort i ett paket utan antistat-påse?

Jag skulle nog hävda det ja, kanske lite försiktigt vad vet jag?

Men om man skall sälja något och skickar det utan rätt packmaterial och det skulle vara DOA, oavsett anledning. Då skulle det nog bli diskussioner mellan säljare och köpare som man absolut inte vill vara med om.

Tips är nog att skicka rätt och slippa onödiga tidskrävande diskussioner.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nej för bövelen - en antistatpåse är antistatisk eftersom den svagt leder ström. Bomull, papper, plast etc är en isolator vilket är vad du använder för att SKAPA statisk elektricitet.

Papper och plast är icke naturella ting. och bomull leder ström ja. bomull kan aldrig skapa statisk elektricitet, läs på länka och överbevisa mig

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Som alla andra säger så är en antistatpåse det enda rätta.
Finns inget du kan slänga ihop hemma som skyddar mot esd.
Angående att klippa sönder enn bomulls t-shirt, om det är det enda förslag du har så kan du lika gärna hålla det för dig själv för det är som att be om problem.

Sen bör du inte använda en kraftigt begagnad påse heller för dom släpper igenom esd i vecken.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=18769
här har du påser i massor, ta en eller två och se glad ut.

Ursäkta men vad fasiken menar du med att "de släpper igenom ESD i vecken"?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

På vilket sätt har tidningspapper liknande elektriska egenskaper? Leder tidningspapper långsamt ström?

Det finns inget som heter leda långsamt. antingen leder det eller inte alls (beror såklart på voltantal ,spänning,) vad som avgör om det leder är resistansen, MEN vad som avgör om det alstrar energi är den molekylära uppbyggnaden. läs på elr svara inte alls..

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.