människor och förbindning med varandra?

Permalänk

människor och förbindning med varandra?

hej hej alla,

kommer jag med ett nytt projekt för skolan.
Jag måste hitta och undersöka, två identiska delar av något och samt skapa en förbindning.

de jag har nu är vad är det som binder samman människor med varandra och som har ett identiskt värde. Men sitter lite fast.

Har också tänkt på förbindning mellan människor och-
mat
produkter
livet
kläder

men det är så brett att jag blir galen haha
tips och idéer uppskattas

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar. Du får nog ta och utveckla lite.

Permalänk

Vad menas med förbindning i detta sammanhang?

Vänskap skapas för de flesta, vad jag vet, genom att individer arbetar på samma plats, går i skola eller att de är grannar. Har man en social hobby, så kan vänskaps bildas där med. Vänner kan även också skaffas ifrån vänner.
Det som håller vänskapen ihop är att man får ut något av det, då det t.ex. är tråkigt att inte ha någon att prata med på jobbet.

Mat, produkter (ej hobby),livet, kläder m.m skapar ingen större vänskap vad jag vet, mer än att den lokala pizzabagaren vet vem man är.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av hapone:

Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar. Du får nog ta och utveckla lite.

ja hmm förstår inte så bra själv vad vår lärare menar.

tänk dig två identiska produkter så jäkla klurigt att hitta(i mitt fall är de inte produkter), men iallafall vi måste hitta det och skapa något utav det och sedan skapa en förbindning. dvs inget lim etc

sen frågar han sig om det finns identiska produkter.

kortfattat så är det vad vi behöver skapa så brett att så länge vi kan förlara varför det är identiskt och har en förbindnig bra.

(ursäkta om det är otydligt tack för du tog tid att kolla om du fortfarande inte förstår )

Permalänk

Fortfarande obegripligt. Men kan två människor i "kris" vara det ett exempel på det du menar, då deras olycka skapar en förbindning?

Det finns gott om utblottade människor i vårt samhälle som får tröst/ känna gemenskap av personer i samma sits.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Fortfarande obegripligt. Men kan två människor i "kris" vara det ett exempel på det du menar, då deras olycka skapar en förbindning?

Det finns gott om utblottade människor i vårt samhälle som får tröst/ känna gemenskap av personer i samma sits.

ja precis, tar hjälp av varandra.

Grejen e den att jag vill diskutera och se vad för olika åsikter jag får om vad som är identiskt.

nu helt annat exempel (gud vad ja e krånglig =/)

Jag har nu kommit på tänkt dig smaken av sött och bittert till exempel choklad där finns söt vit choklad och mörk bitter.
det för mig är två identiska produkter eftersom det kommer från kakaobönan som alltid är en kakaoböna.
Sen nu till min förbindning med en person, jo för mig är choklad något som jag värdesätter när jag vill njuta så förbindningen är att jag värdesätter njutningen.

ush vad det är svårt och förklara.
Egentligen handlar det om vad som är identiskt för dig själv och vad du ser för sorts förbindning

Permalänk
Medlem

Tyvärr fortfarande i princip helt obegripligt. Men nu blev jag nyfiken på vad det här handlar om. Kan du inte ta och skriva av uppgiften du fått av läraren exakt? Inklusive punkter och skiljetecken.

Permalänk
Skrivet av hapone:

Tyvärr fortfarande i princip helt obegripligt. Men nu blev jag nyfiken på vad det här handlar om. Kan du inte ta och skriva av uppgiften du fått av läraren exakt? Inklusive punkter och skiljetecken.

haha förlåt, har en tendens att glömma punkt o komma.

okej kan översätta (uppdraget är på holländska)

uppgiften är: uppfinn en möbel/produkt som består av två identiska delar...

8 veckors tid

de första fyra veckorna, från uppgiften, kan ses som en början av projektet där du får insikt utav det problem som finns i uppgiften.
Problemet kan vara, praktiskt form, tekniskt eller en kombination av dem.

beskrivningen av uppgiften verkar konkret och praktiskt men skenet kan bedra.

-finns identiska delar
-vad är identiskt
- slutprodukten måste bestå av två delar, där i måste förbindningen skapas, finnas och med teknisk insikt.

så är min uppgift

Permalänk
Medlem

Vad är det för kurs?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

Vad är det för kurs?

Den heter product ontwikkeling, ungefär produkt utveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanna_l:

Den heter product ontwikkeling, ungefär produkt utveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller "produktutveckling". Ta inte det här fel nu, men om du skriver din förklaring på skriftspråk istället för talspråk så blir det lättare att läsa och förstå.

Jag vet inte om jag förstått uppgiften rätt, men är det du söker en symmetrisk möbel? Typ, en pall? Något som kan delas på två och ge två identiska bitar?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en väldigt flummig uppgift.

Skapa en produkt av två identiska delar?

Ta en soffa, såga den i två och du har två identiska delar (om än spegelvända).

Det är ett sätt att tolka uppgiften... tekniska problem kanske är att stoppningen trillar ut samt att för att använda soffan så behövs troligtvis något som håller ihop soffan igen, och kanske en uppsättning ben i mitten...

Förbindningen vore just då den delen som håller ihop soffan (om man ska tolka förbindning som t.ex. ett skruvförband).

Det är det mest konkreta sättet jag kan tolka uppgiften, men den kan ju tolkas på betydligt fler sätt :).

Kan syftet med två identiska delar ha att göra med att förenkla massproduktion?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Två identiska produkter kan syfta på: form, användningsområde och material.
Bindning kan syfta på: kultur där de två olika produkterna används (vilket är tänkt infatta värderingar och stil), användningsområde, lokal plats, passform, material, symmetri och historia.

Exempelvis så skulle jag ta mig an att tillverka en snygg tvättkorg tillverkad av papyrus och henna.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Inkasso <---> Kronfogden <---> Geldenär!

Häkte <--> Fängelse <--> Fånge!

De förstnämnda torde vara de två identiska delarna och den sistnämnde torde bli förbindningen?:) He he...:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

SOU <---> Prop. <---> Lag!:)

Lycka till!:):D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

Äh, vad tråkigt. Jag trodde jag skulle få skräna lite om "pseudovetenskap" och "humbug" och debunka ESP, telepati eller andra dumheter... Men ni slipper mig idag!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker texten från TS luktar Google Translate?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Är det bara jag som tycker texten från TS luktar Google Translate?

Skickades från m.sweclockers.com

ja om du tkr de så har du till en viss del rätt men vad spelar det för roll egentligen.

har iallafall kommit på vad jag ska göra. Har diskuterat med min lärare o han tkr att det är fint. Ja ska göra ett halsband av choklad.

choklad kommer från kakaobönan, vilket resulterar i identiska delar (tyck va ni vill men de funkar för min lärare haha)
sen choklad smälter och eftersom de smälter på min kropp blir det förbindningen

Permalänk
Medlem

Kakao på böna. I get it!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanna_l:

ja om du tkr de så har du till en viss del rätt men vad spelar det för roll egentligen.

har iallafall kommit på vad jag ska göra. Har diskuterat med min lärare o han tkr att det är fint. Ja ska göra ett halsband av choklad.

choklad kommer från kakaobönan, vilket resulterar i identiska delar (tyck va ni vill men de funkar för min lärare haha)
sen choklad smälter och eftersom de smälter på min kropp blir det förbindningen

Jag kan förstå vad kollegan känner:): Om man ska lära sig skriva och tala ett språk så kan det ju kanske anses vara "omoraliskt, på den högre akademiska nivån" att ta en genväg (Google translate) som man kanske kan förvänta sig att bonden från Bromölla gör, men inte förväntar sig att någon som har flyttat ner till Nederländerna för att lära sig Holländska skulle göra.:) Det beror ju i och för sig var studenten har lagt ribban:

a) har studenten bestämt sig att kunna lära sig - i detta fallet - holländska på en högre akademisk nivå så bör man iaktta en viss stolthet i uppgiften
b) har nämnda student lagt ribban på en nivå där "Vin, Kvinnor och Sång" går före den högre akademiska nivån så är det lättare att förstå förfarandet med Google translate även om man kanske inte håller med att det är rätt att ge sken av en högre akademisk nivå om det eventuellt framgent visar sig att man inte är intresserad av nämnda nivå - det behöver jag inte åka till Nederländerna för att göra!:)

Jag säger inte att TS representerar allt detta. Men hade jag studerat X språk i Y land hade jag inte använt mig av Google translate...det kan jag göra hemma för skojs skull (utan att behöva åka till Nederländerna) om jag inte läser språket på en seriös högre nivå.:) Att använda Google translate är ju lite som att använda ett plagiat för en uppsats "som man har skrivit själv" fast man inte har skrivit den egentligen.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Jag kan förstå vad kollegan känner:): Om man ska lära sig skriva och tala ett språk så kan det ju kanske anses vara "omoraliskt, på den högre akademiska nivån" att ta en genväg (Google translate) som man kanske kan förvänta sig att bonden från Bromölla gör, men inte förväntar sig att någon som har flyttat ner till Nederländerna för att lära sig Holländska skulle göra.:) Det beror ju i och för sig var studenten har lagt ribban:

a) har studenten bestämt sig att kunna lära sig - i detta fallet - holländska på en högre akademisk nivå så bör man iaktta en viss stolthet i uppgiften
b) har nämnda student lagt ribban på en nivå där "Vin, Kvinnor och Sång" går före den högre akademiska nivån så är det lättare att förstå förfarandet med Google translate även om man kanske inte håller med att det är rätt att ge sken av en högre akademisk nivå om det eventuellt framgent visar sig att man inte är intresserad av nämnda nivå - det behöver jag inte åka till Nederländerna för att göra!:)

Jag säger inte att TS representerar allt detta. Men hade jag studerat X språk i Y land hade jag inte använt mig av Google translate...det kan jag göra hemma för skojs skull (utan att behöva åka till Nederländerna) om jag inte läser språket på en seriös högre nivå.:) Att använda Google translate är ju lite som att använda ett plagiat för en uppsats "som man har skrivit själv" fast man inte har skrivit den egentligen.:P

Hej MacEnKronan

Lite sent svar men men bättre sent än aldrig^^

Jo jag förstår vad du menar och jag var kanske lite lat, dels för att när jag översätter och lär mig så gör jag det engelska- holländska/holländska- engelska.

För alla böcker jag har och mina klasskamrater/pojkvän som lär mig översätter alltid till engelska.

Men iallafall jag lovar att jag inte ska använda mig utav google translate

Hur som helst så är jag klar med min produkt och min lärare tyckte den var super! Så jag är glad

Identika delar två choklad kakor från mörk choklad, då det är identiska eftersom de kommer från kakaobönan. Förbindningen är när det smälter på min kropp.

Permalänk
Medlem

Haha? Bara jag som tror att inte ens läraren fattade uppgiften?

Du har hällt chokladsås på dig själv och har då fått godkänt på denna flummiga uppgift som skulle ta 8 veckor egentligen? Fick läraren slicka upp det eller vad är det frågan om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Haha? Bara jag som tror att inte ens läraren fattade uppgiften?

Du har hällt chokladsås på dig själv och har då fått godkänt på denna flummiga uppgift som skulle ta 8 veckor egentligen? Fick läraren slicka upp det eller vad är det frågan om?

Han skulle definitivt inte ha någonting emot det ialf

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd

Hur lyckades du göra rent halsen utan att smutsa ner kläderna?:)
(Nej jag syftar inte på något snuskigt som "hitta och slicka").

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!