Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skruvis:

Sambandet är att vi vet inte var universum slutar eftersom vi vet helt enkelt inte & vår vetenskap kan inte förklara det vår kunskaps nivå är urusel helt enkelt, men att det inte finns livsformer som vi skulle uppfatta som en gud det vet vi däremot, är inte det märkligt?

Var har du för det första hört att vi inte vet var universum slutar? Eller drar du slutsaten för att ingen på Sweclockers har förklarat det?

Gud är något som är omöjligt att bevisa, han visar sig endast om han vill eller vad det brukar heta. Vi har däremot sett att universum expanderar genom experiment, det går att forska om och har mätbara konsekvenser. Så man kan väl säga att vi har ett hum om var universums ände är om vi vet hur gammalt universum är och hur fort expansionen sker. Ser du skillnaden?

Det är ointressant att spekulera om gud finns eftersom det varken går att bevisa eller motbevisa.

Mina tankar om det.

Permalänk
Medlem

Egentligen är det väl inte så att man inte vet vart universum slutar utan mer att man inte kan se bortom en viss gräns eftersom ljuset inte hunnit färdas längre än universum existerat. Dvs De må mycket väl finnas andra universum bredvid våra eller att det bara är en massa tomrum utan materia. Hur definierar man då vad slutet på universum är? Är det knölen vi bor i med all synbar materia eller är det inklusive tomrummet utanför vårt synfält? För i sådana fall kan universum mycket väl vara evigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det är ointressant att spekulera om gud finns eftersom det varken går att bevisa eller motbevisa.

Mina tankar om det.

Det är även mina tankar om saken.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xclusiv8:

Egentligen är det väl inte så att man inte vet vart universum slutar utan mer att man inte kan se bortom en viss gräns eftersom ljuset inte hunnit färdas längre än universum existerat. Dvs De må mycket väl finnas andra universum bredvid våra eller att det bara är en massa tomrum utan materia. Hur definierar man då vad slutet på universum är? Är det knölen vi bor i med all synbar materia eller är det inklusive tomrummet utanför vårt synfält? För i sådana fall kan universum mycket väl vara evigt.

Redshift från väldigt gammalt ljus tyder väl på att det faktiska utrymmet av universum faktiskt sträcks ut? Eller har jag missförstått? Universum ska väl också expandera snabbare än ljusets hastighet och accelerera?

Det är bara vad jag har i bakhuvudet.

Permalänk
Medlem

Om man ska se det matematiskt (Det enda argumentet som alltid håller) så måste det finnas en liten chans att gud finns då vi inte kan bevisa antingen eller.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Skrivet av JackeShan:

Philhelleness videos är nice

kolla gärna på denna om ni har tid

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Manneh:

Om man ska se det matematiskt (Det enda argumentet som alltid håller) så måste det finnas en liten chans att gud finns då vi inte kan bevisa antingen eller.

Psedomatte som bevis för agnosticism. Den var intressant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Psedomatte som bevis för agnosticism. Den var intressant.

Ja, ett av svaren var ju "Vet ej, eftersom jag inte vet var universum slutar." Oavsett hur liten chans det är att gud finns så kommer han finnas i oändligheten, flera gånger dessutom

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Manneh:

Ja, ett av svaren var ju "Vet ej, eftersom jag inte vet var universum slutar." Oavsett hur liten chans det är att gud finns så kommer han finnas i oändligheten, flera gånger dessutom

Så, pi har en oändlig decimalutveckling, alltså finns Gud. Makes sense...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Frågan har ju väldigt mycket med att göra med HUR man uppfattar en eventuell Gud. Det finns folk som uppfattar Gud som en känsla, en tanke eller en närvaro och om de då uppfattar detta så finns ju deras Gud.
Men existerar gud som i de abrahamska religionerna, som en allsmäktig kraft som bryr sig om vad vi gör här på denna lilla skitplaneten? Nej.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Frågan har ju väldigt mycket med att göra med HUR man uppfattar en eventuell Gud. Det finns folk som uppfattar Gud som en känsla, en tanke eller en närvaro och om de då uppfattar detta så finns ju deras Gud.

Den definitionen är ju väldigt omotiverad. Vad är det som får en att tro att en känsla, närvaro etc är just en Gud, och som dessutom existerar? Det enda man gör är att byta ut namn på saker och koncept till "Gud". Många som säger att "Gud" är "allt",.. och? Vi har redan ord för det; universum, naturlagar..

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

har respekt för folk som tror på gud.

Lite tvärtom är det för mig, (beroende på hur man definierar en Gud).:P
Alltså jag respekterar folk oftast, men religiösas tro respekterar jag oftast inte. Själva personerna respekterar jag. Deras tro inte så mycket. Speciellt tron på att den abrahamitiska Guden verkligen existerar. De som tror på att jag som inte tror på att deras Gud existerar förtjänar att, (även de som har gjort så mycket bra i sina liv, men som inte tror på samma Gud), torteras i något helvete förevigt förtjänar inte att jag ska respektera deras tro.

Skrivet av quattro-2.6:

Vill man tro på gud så är det helt okej så länge det inte drabbar andra.

Precis så tänker jag. Alla har rätt att tro på exakt vad de vill såvida deras tro inte försämrar välbefinnandet hos andra. Sen förstår jag att det inte är så lätt att veta när "välbefinnandet" försämras hos andra pga ens tro, (eftersom att man tenderar att formas efter det man tror på). Ett exempel när kreationistisk tro är farligt är hos de som vill införa ID (http://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligent_design ; http://rationalwiki.org/wiki/Intelligent_design) i utbildningssystem.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl egentligen inte om gud finns, utan "om det finns en gud, hur kan jag acceptera att inte vara gud?" (Nietzsche).

Skrivet av killawife:

Frågan har ju väldigt mycket med att göra med HUR man uppfattar en eventuell Gud. Det finns folk som uppfattar Gud som en känsla, en tanke eller en närvaro och om de då uppfattar detta så finns ju deras Gud.

Du tänker lite på en av de delar som skiljer oss protestanter. Martin Luther sa att Kristi medverkade vid nattvarden och att det inte bara var ett symboliskt sakrament, som Zwingli ansåg.

Finns även studier om att det finns en viss del i hjärnan som går att stimulera för att få en känsla av att möta gud.

Skrivet av Cloudstone:

Jag hoppas på att vi utforskar vattnet under Europa (Jupiters måne) under min livsstid, förhoppningsvis hitta lite liv där som är ganska sannolikt för att äntligen bevisa att det finns mycket mer liv i universum än vi trott.

Om det finns liv på två himlakroppar på bara ett solsystem, ja då finns det liv överallt. Vi har funnit grottor här på jorden som varit nästan helt isolerade från resten av planeten men där liv ändå utvecklats i formen av blinda bleka insekter och spindlar.

Anledningen till att dessa upptäckter är så otroliga är för att livsformerna lyckats överleva på ställen som forskare tidigare trott varit omöjliga. T.ex., som du säger, i grottor där tillgången till solljus är så gott som 0. Eller på den djupaste havsbotten där det lever hela ekosystem. Detta är alltså 11km under ytan, där trycket är 1125 kgf/cm² (1.125 ton per kvadrat-centimeter) och med temperaturer upp till 400C.

Minns inte när, men jag har för mig att det är planerat att skicka en sond till Europa för att undersöka om det finns liv. Vet iaf att en robot är under utveckling som designas för att på egen hand kunna undersöka om det finns liv där.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Om man ska se det matematiskt (Det enda argumentet som alltid håller) så måste det finnas en liten chans att gud finns då vi inte kan bevisa antingen eller.

Så Gödels incompleteness theorems visar på gud kanske finns? Betyder det att det finns oändligt med gudar då eftersom varje gud har en liten changs att existera och vi kan inte bevisa att inte någon av dem inte finns och det finns oändligt med möjliga gudar.

Oändligt med gudar till folket!

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

tror att det är möjligt att det finns en gud, människor vet så jävla lite om universum.
Däremot tror jag inte det är någon gud som vi har vetskap om, alla "troende" är så jävla arroganta i sitt förhållande med deras gud.

Permalänk
Medlem

Låt alla tro vad de vill och sluta göra korkade trådar om det.

Men det är som vanligt svårt för två människor med två helt olika synsätt att komma överens eller ens respektera varandra. Så skyll inte på gud eller religion eller "de jävla arroganta troende" som snubben över mig gör, det är ju lika arrogant.

Låt folk tro på vad de vill och ha det gott.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Låt alla tro vad de vill och sluta göra korkade trådar om det.

Men det är som vanligt svårt för två människor med två helt olika synsätt att komma överens eller ens respektera varandra. Så skyll inte på gud eller religion eller "de jävla arroganta troende" som snubben över mig gör, det är ju lika arrogant.

Låt folk tro på vad de vill och ha det gott.

Det är väl klart att det är svårt för två personer med olika religioner att komma överens eller respektera varandra eftersom att deras synsätt inte kommer från objektiva argument utan tradition och magkänsla. Likaså respekterar jag ej synsätt härleda från religion.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagle:

Så Gödels incompleteness theorems visar på gud kanske finns? Betyder det att det finns oändligt med gudar då eftersom varje gud har en liten changs att existera och vi kan inte bevisa att inte någon av dem inte finns och det finns oändligt med möjliga gudar.

Oändligt med gudar till folket!

Japp, man får ju tänka på andra sidan pannkakan också. Det finns oändligt med gudar i oändligt många världar/galaxer, men det finns även oändligt med världar/galaxer där gud inte finns. Så min teori bevisar inte att gud finns här, men att gud definitivt finns någon annanstans.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Det är väl klart att det är svårt för två personer med olika religioner att komma överens eller respektera varandra eftersom att deras synsätt inte kommer från objektiva argument utan tradition och magkänsla. Likaså respekterar jag ej synsätt härleda från religion.

Det bör inte vara självklart att man inte kan respektera varandra p.g.a. något så litet som en viss religion eller kultur.
Det spelar ju faktiskt ingen roll om jag är hindu och du är kristen. Religion bör vara en personlig sak som man eventuellt delar med likasinnade, utan att för den sakens skull slänga skit mot synagogan på andra sidan gatan eller liknande.

Många jag träffat under mitt liv har visat mig gång på gång att man faktiskt kan respektera varandra trots stora skillnader i synsätt o.s.v.

Men sen har många även visat att det är en absolut omöjlighet att andra människor inte delar den åsikt man själv delar, och därför måste dessa människor förgöras på ett eller annat sätt.
Det tråkiga med denna saknad av empati är att andra människor tar efter det för att det blir enklare då. Naturligtvis talar jag ur ett generellt perspektiv.

Jag ser åter och åter igen folk på forum som spyr galla över, framförallt, religion och religiösa människor. Det är tråkigt.
Samtidigt ser jag religiöst folk på forum som gör exakt samma sak.

Båda parterna kastar bränsle till elden så att säga.

Men tro mig när jag säger att det går att komma överens trots grova kulturella eller spirituella skillnader. Det är dock svårt ibland.

Vad en sån här tråd gör är att kasta ännu mer bränsle till elden. Inget annat.

För att sammanfatta vad jag tycker: Alla bör ha rätt att tro på vad de vill, sålänge det inte skadar personerna omkring dig.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Japp, man får ju tänka på andra sidan pannkakan också. Det finns oändligt med gudar i oändligt många världar/galaxer, men det finns även oändligt med världar/galaxer där gud inte finns. Så min teori bevisar inte att gud finns här, men att gud definitivt finns någon annanstans.

Om jag förstår rätt, så för att vi inte vet bevisar att någon Gud finns någonstans? Det är ett logiskt felslut om man tänker så.
http://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_ignorance

Skrivet av Krimsarn:

Det spelar ju faktiskt ingen roll om jag är hindu och du är kristen. Religion bör vara en personlig sak som man eventuellt delar med likasinnade, utan att för den sakens skull slänga skit mot synagogan på andra sidan gatan eller liknande.

Faktiskt så spelar det ju någon roll om man är hindu, kristen, jude, muslim eller annat, för man tenderar att agera över de saker man tror på. Men sen är alla inte så heller, vissa håller sin religion för sig själv, andra inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Om jag förstår rätt, så för att vi inte vet bevisar att någon Gud finns någonstans? Det är ett logiskt felslut om man tänker så.
http://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_ignorance

Inte riktigt, men eftersom att vi inte kan bevisa att gud INTE finns så måste vi anta att det finns en liten chans att han faktiskt gör det. I oändligheten så kommer denna händelse med ultraliten chans hända oändligt många gånger. oändligheten*0.0000000000000000000000000000000000000000000000000000000001= oändligheten.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Inte riktigt, men eftersom att vi inte kan bevisa att gud INTE finns så måste vi anta att det finns en liten chans att han faktiskt gör det. I oändligheten så kommer denna händelse med ultraliten chans hända oändligt många gånger. oändligheten*0.0000000000000000000000000000000000000000000000000000000001= oändligheten.

För att vi inte kan bevisa att Gud inte finns så måste vi INTE anta att det finns en liten chans att "han" faktiskt gör det.
Återigen, argumentum ad ignorantiam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Japp, man får ju tänka på andra sidan pannkakan också. Det finns oändligt med gudar i oändligt många världar/galaxer, men det finns även oändligt med världar/galaxer där gud inte finns. Så min teori bevisar inte att gud finns här, men att gud definitivt finns någon annanstans.

Din teori bevisar inget och är matematiskt och logiskt felaktig och min är enbart ännu löjligare.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagle:

Din teori bevisar inget och är matematiskt och logiskt felaktig och min är enbart ännu löjligare.

Pseudomatematik kan inte fela.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Pseudomatematik kan inte fela.

Äh. 2 + 2 = 4 betyder ju att Gud finns, (eller mer korrekt; det flygande spaghettimonstret finns).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Manneh:

Inte riktigt, men eftersom att vi inte kan bevisa att gud INTE finns så måste vi anta att det finns en liten chans att han faktiskt gör det. I oändligheten så kommer denna händelse med ultraliten chans hända oändligt många gånger. oändligheten*0.0000000000000000000000000000000000000000000000000000000001= oändligheten.

Fast med den logiken så finns allt som vi specifikt inte kan motbevisa. Det är ju den klassiska tekannan i omloppsbana mellan jorden och mars igen. Jag kan påstå att det finns en liten tekanna i omloppsbana runt solen. Den ligger någonstans mellan jorden och mars. Det är ett påstående som inte kan motbevisas alltså finns det en tekanna i rymden. Eller?

Ska man blanda in matematik ska man också följa alla regler och där ligger bevisbördan på den som påstår något. Ett matematiskt bevis bevisar att något finns. Alltså, all matematik och naturvetenskaplig metodik säger att gud inte finns tills motsatsen är bevisad. Kan någon på ett korrekt sätt bevisa att gud finns, ja då kommer alla världens seriösa naturvetare bli religiösa över en natt. Om det inte blir som i Discworld där alla vet att gudar finns men de väljer att ignorera dem för det är enklast så.

Sen SLUTA ANVÄND OÄNDLIGHETEN SOM ETT REELLT TAL! Oändligheten är inget reellt tal så man kan inte räkna med det hur som helst. Speciellt inte om man inte vet vad man gör. Ett reellt tal multiplicerat med oändligheten är bara trams och har ingen betydelse. Eller för att citera en föreläsare i matematisk analys "det är trams, det är julgran!".

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag tror Gud är något man "tror på". En tro att man har gud med sig gör att man känner sig säkrare och kanske till och med agerar annorlunda i vissa situationer.
Jag själv tror inte just på gud men skulle nog vilja tro på något mäktigt eftersom det känns som jag skulle behöva det ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag tror Gud är något man "tror på". En tro att man har gud med sig gör att man känner sig säkrare och kanske till och med agerar annorlunda i vissa situationer.
Jag själv tror inte just på gud men skulle nog vilja tro på något mäktigt eftersom det känns som jag skulle behöva det ibland.

Blir jag gammal och ensam och alla mina gamla kompisar har dött så är det väl läge att bli troende? Känns som om att folk blir troende för att de saknar något i sitt liv. Åhh vad skoj med en massa nya vänner som jag fått i Jehovas nu!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Klart gud finns...annars skulle ju inte självmordsbombarna veta vart dom ska slå till

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W