Mitt Radeon 6950 2gb strular - hjälp

Permalänk

Mitt Radeon 6950 2gb strular - hjälp

Tjena, detta är då mitt första inlägg på sweclockers.

Det är så att för ca 1 månad sen köpte jag en helt ny dator, där även ett Radeon 6950 graffe kort ingick.. det har funkat helt perfekt ända tills igår. Helt random när jag kollade på en stream började skärmen blinka. Senare under kvällen märker jag hur grafiken på bland annat World of Warcraft blir helt konstig. Det börjar blinka, svarta rutor överallt, pelare som rör sig högt upp i himlen osv.

Seriöst vad kan felet vara? Juste, när det väl hände kom detta felmeddelande upp (något liknande): "Drivrutinerna kraschade men har nu återställts", och gick det bara utför.

Är verkligen tacksam för all hjälp jag kan få, har testat att ominstallera skiten minst 10 gånger, fortfarande samma problem...
mvh midget

Permalänk
Medlem

Temp på kortet?
Provat olika versioner av drivrutiner?
Rensat drivrutinerna ordentligt med tex driversweeper?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Temperaturen är ca ~40 grader idle, 50-60 när jag spelat ett tag

ska testa driversweeper nu, tack

några andra förslag någon?

Permalänk

Ingen som vet nånting vad felet kan vara? testat massa nya drivisar nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midgetz:

Ingen som vet nånting vad felet kan vara? testat massa nya drivisar nu

Har du klockat kortet något?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midgetz:

Ingen som vet nånting vad felet kan vara? testat massa nya drivisar nu

Provade du att starta om efter avinstallation innan du la in de nya?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk

Jag har inte klockat kortet och ja, jag har startat om emellan installationerna..

FÖRRESTEN!! Jag dammsög min dator samma dag som det hände, alltså jag drog bara 0,5 sekunders sug längst fram på datorn pga att det var dammigt ~ vid damfiltren ungefär (utanpå datorn alltså!!), tror ni detta kan skada datorn? Det sitten en enda komponent längs den sidan men jag vet inte vad det är för komponent. Använder ett Lian Li Schassi. Tacksam för svar återigen!

http://www.inet.se/artikel/6900658/lian-li-lancool-pc-k56-sva... - där, dammsög alltså på framdelen där lite lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midgetz:

Jag har inte klockat kortet och ja, jag har startat om emellan installationerna..

FÖRRESTEN!! Jag dammsög min dator samma dag som det hände, alltså jag drog bara 0,5 sekunders sug längst fram på datorn pga att det var dammigt ~ vid damfiltren ungefär (utanpå datorn alltså!!), tror ni detta kan skada datorn? Det sitten en enda komponent längs den sidan men jag vet inte vad det är för komponent. Använder ett Lian Li Schassi. Tacksam för svar återigen!

http://www.inet.se/artikel/6900658/lian-li-lancool-pc-k56-sva... - där, dammsög alltså på framdelen där lite lätt.

Det ska inte kunna skada nåt vad jag vet, har dammsugit min flera gånger. På insidan också, men pilla inte med sugarn på nån komponent, då kan det gå sönder. Om du bara dammsög utsidan så är det inte det som är felet.

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W

Permalänk

Okej tack adro92, men jag har bestämt mig för att skicka tillbaka datorn på lagning nu, får hoppas det fixar sig

Permalänk

Dammsög du med ett metallmunstycke och kom emot lådan så kan det mycket väl vara Statiskt elektrisitet som skadat kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd Athlon Xp:

Dammsög du med ett metallmunstycke och kom emot lådan så kan det mycket väl vara Statiskt elektrisitet som skadat kortet.

Sant, tänkte inte på det. Har själv plastmunstycke. Tror du gör rätt i att skicka tillbaka den dock.

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W

Permalänk

hade plastmunstyck! nuddade inte lådan med plasten dock, endast med "fjädrarna" som munstycket hade

kan man bli av med statisk elektricitet om det skulle vara fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midgetz:

kan man bli av med statisk elektricitet om det skulle vara fallet?

Antar att fjädrarna var gjorda av någon sorts metall. I så fall kan det nog vara det som strulat till det för dig.

Är det statisk elektricitet som skadat det så är det tyvärr skadat för alltid.

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midgetz:

Tjena, detta är då mitt första inlägg på sweclockers.

Det är så att för ca 1 månad sen köpte jag en helt ny dator, där även ett Radeon 6950 graffe kort ingick.. det har funkat helt perfekt ända tills igår. Helt random när jag kollade på en stream började skärmen blinka. Senare under kvällen märker jag hur grafiken på bland annat World of Warcraft blir helt konstig. Det börjar blinka, svarta rutor överallt, pelare som rör sig högt upp i himlen osv.

Seriöst vad kan felet vara? Juste, när det väl hände kom detta felmeddelande upp (något liknande): "Drivrutinerna kraschade men har nu återställts", och gick det bara utför.

Är verkligen tacksam för all hjälp jag kan få, har testat att ominstallera skiten minst 10 gånger, fortfarande samma problem...
mvh midget

Låter som vRamet.

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Om du satte ihop den själv så kanske du kom på med fingrarna eller nått på grafikkort och det fick sig en stöt, får en komponent en stöt så märks de inte på en gång utan efter några veckor

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Om kortet är oklockat så är det nog som Gardet säger, minnet på grafikkortet.
Upplevde liknande problem med mitt 5870 förut och kortet gick sönder några dagar efter det började. Så du gör helt klart rätt i att skicka tillbaka datorn

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Tack för svaren allihopa Jag lät inet bygga ihop min dator, så jag kan inte ha kommit åt någon del, och fjädrarna är inte gjorda av någon metall (antar jag, de är ganska mjuka och de sitter liksom runtom, nuddade nog inte ens burken med dom).

Men mm något fel är det ju, skickar tillbaka som sagt, återigen tack för alla svar

Permalänk
Medlem

Jag som är seriös har ett kolfibermunstycke med jord kabel kommer fån en nerlagd databutik bra att ha

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Man skall inte dammsuga datorn alls då den kan ge ifrån sig statisk elektricitet oavsett munstycke, och sedan skall man vara jordad MED datorn inte med eluttaget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av thebelfry:

Man skall inte dammsuga datorn alls då den kan ge ifrån sig statisk elektricitet oavsett munstycke, och sedan skall man vara jordad MED datorn inte med eluttaget..

Håller helt med där. Tryckluft är det ända rätta! Även om man inte "går imot" någon komponent så kan statisk elektricitet hoppa lite så dammsugare i datorer är helt tabu!

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk

ville bara uppdatera tråden lite, det var ju drygt ett år sen det här problemet uppstod! För alla som haft liknande problem, det är fel på varan, jag skickade helt enkelt in datorn och lät dem byta ut kortet funkat perfekt ända sen dess

ha det bra och lycka till om ni har samma graffikkort!