Seagate varnar för brist på hårddiskar till i slutet av 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av shagy:

Längtar til dagen då en ssd kostar någon tusenlapp pr TB så man slipper HDD...
Men det ligger nog en bra bit fram i tid. Konspirationsteorin at de vill få över folk til lagring i molnen för at kontrollera vad folk lagrar är inte långt borta ibland. jag ser inte riktigt varför dessa små chippen fortfarande är så dyra med miljoner efter miljoner av kunder och potensiella kunder... Efterfrågan finns ju om bara prisläget hamnar rätt, men HDD tilverkningen är ju gammal och optimerad, så de försöker vä kränga på oss det så länge dom kan, för det är billigt och utrustningen är på plats...

Vad tjänar hårddisk tillverkarna på det? Det blir ju mycket mer oanvänt utrymme på hemma diskar än på stora lagringsservrar som ofta säljer mer utrymme än de faktiskt har eftersom de vet att inte alla deras kunder kommer maxa sitt utrymme

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Nu kanske SSD får en liten push i rätt riktning, jag tror definitivt att detta är vad som hela tiden har behövts för att ta den marknaden ett steg närmare konsumentvänliga priser.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajdeff:

Jag tänker agera känslokall och spy ut lite ilska att det 2011 kan få så katastrofala följder efter "lite vatten". Thailand har ju dessutom varit med om värre saker förut. De borde ha beredskap. Men varför förlägga så viktiga fabriker i såna riskområden?
Miljontals personer ska nu behöva lida för att det kommit in vatten i fabrikerna...
Jag led nog av översvämningen i mitt förråd i somras, då jag fick allt förstört.

Ett år för att fixa fabrikerna? Trams!
Det borde göras inom några månader. Tänker verkligen inte betala ens tusen spänn för en 2TB disk. Och jag är också en av dem som skulle behöva en till.

Ibland undrar man hur mycket vi rika länder ska behöva sponsra dessa fattigare och mindre stabila och förberedda länder.
Vi kanske borde producera våra egna diskar. Så slipper det slå åt båda hållen när det sker en olycka.
Nej, de får jobba undan lite! Sällan att alla vi kan vänta ett år liksom. Bah. Teknik my ass. Vi mänskor kan inte ens fixa fabriker som håller för vatten eller välja ett bra ställe att ha dem på. "Smart".

Jag tror att du har missuppfattat varför produktionen finns där och inte här.
Visst kan vi ha tillverkningen här, men så lär det ju kosta det priset som du inte är beredd att betala.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd

Det här låter inte alls kul.:( Jag som ville (och behöver) köpa HDD:ar för ett datorbygge, men då de är så dyra så är det en dröm som får vänta lite och skjutas på framtiden!:P:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag är så glad att jag förutsåg detta precis i tid och var iväg till netonnet under Fredagen i slutet av Oktober då denna nyhet först presenterarades. Jag köpte en 1TB WD Black för 679Kr. Fast egentligen hade priset redan höjts till 799kr precis under tiden jag var i butiken. Men jag fick köpa till priset 679kr då de inte hunnit ändra priset i hyllan. Han som jobbade där sa att det under den dagen varit rena rusningen efter hårddiskar, han hade sålt över 200 stycken på en dag. Så det var rätt tomt i hyllan, Jag tog en av de sista WD Black de hade.

Nu kostar det 1399kr för en sådan disk hos netonnet.

Jag har ännu inte använt disken jag köpte i nått bygge, då jag väntar på flera delar till min dator som jag skall bygga snart.

Men under tiden så har jag placerat disken i dess fina antistatpåse mitt framför näsan vid tangentbordet och ibland tar jag upp och känner och luktar på den och beundrar guldklimpen lol

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Det som han egentligen säger

"Vi tar nu tillfället i akt att tjäna mer pengar på hårddiskförsäljning"

// Lazze

Och DÄR kom den första konspirationsteorin!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Inaktiv

kanske dags å gå över till ssd då. ligger ju i samma prisklass endån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

egentligen borde man ju hitta på ett nytt ord för d'et i ssd.
"disk" (skrivor) är ju inte så beskrivande precis.

har du testat uttala det på sitt modersmål? solid state drive om jag inte minns fel, precis som hd är hard drive, det är bara svenskarna som säger disk... =P

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

har du testat uttala det på sitt modersmål? solid state drive om jag inte minns fel, precis som hd är hard drive, det är bara svenskarna som säger disk... =P

exakt , och jag riktade mitt inlägg åt personen jag citerade , som skrev disk, eftersom denne talade svenska.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajdeff:

Jag tänker agera känslokall och spy ut lite ilska att det 2011 kan få så katastrofala följder efter "lite vatten". Thailand har ju dessutom varit med om värre saker förut.

Det står över 3 meter vatten på en del ställen. En yta dubbelt så stort som Småland, eller nästan lika stort som Västerbotten, är översvämmat. Det är MYCKET! Dessutom är det en del av Thailand där det bor mycket folk och produceras mycket. Hur tror du att Sverige had reagerat om det hade stått 3 meter vatten i Stockholm? Det hade ju varit fullständigt kaos.

Citat:

De borde ha beredskap. Men varför förlägga så viktiga fabriker i såna riskområden?

'Cheap, Fast, Reliable - Choose two'.
Vi som konsumenter har valt de första två. Det kostar att skydda sig mot vatten. Enkel försäkringsmatematik säger att om skadorna kostar mindre än skydden, så bygger man inte skydd.

Citat:

Miljontals personer ska nu behöva lida för att det kommit in vatten i fabrikerna.

Det bor 12 miljoner människor i och omkring Bangkok, många har fått sina liv förstörda.
Jag betalar hellre 2000 SEK för en 1 TB disk än har ett översvämmat hem.

Citat:

Jag led nog av översvämningen i mitt förråd i somras, då jag fick allt förstört.

Borde du inte ha haft beredskap? Varför la du ditt förråd i ett riskområde?

Citat:

Ett år för att fixa fabrikerna? Trams!

Hur många tillverkara av hårddisk-maskiner tror du att det finns? De hinner inte. Det är inte lätt att torka ur en sådan maskin när det har satt sig slam och skit överallt(!) i den. Kretskorten, pumpar, slangar, packningar - allting måste bytas ut, torkas av, tvättas, kontrolleras, etc etc. Hur lång tid tror du att du behöver för att rensa din tvättmaskin om jag pumpar in 100 liter avloppsvatten i den, och inte bara i trumman. Jag kan garantera att det tar längre tid än du tror.

Citat:

Tänker verkligen inte betala ens tusen spänn för en 2TB disk. Och jag är också en av dem som skulle behöva en till.

Om du verkligen behöver en till kan du betala tusen spänn för den. Stanna hemma två, tre helger. Köp ett par skor mindre. Sälj ditt grafikkort. Prioritera!

Citat:

Vi mänskor kan inte ens fixa fabriker som håller för vatten eller välja ett bra ställe att ha dem på. "Smart".

Jo det kan vi. Visst går det att bygga fabriker som är IP77 klassade. Men vem vill betala för det? Du vill ju helt klart inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajdeff:

Jag tänker agera känslokall och spy ut lite ilska att det 2011 kan få så katastrofala följder efter "lite vatten". Thailand har ju dessutom varit med om värre saker förut. De borde ha beredskap. Men varför förlägga så viktiga fabriker i såna riskområden?
Miljontals personer ska nu behöva lida för att det kommit in vatten i fabrikerna...
Jag led nog av översvämningen i mitt förråd i somras, då jag fick allt förstört.

Ett år för att fixa fabrikerna? Trams!
Det borde göras inom några månader. Tänker verkligen inte betala ens tusen spänn för en 2TB disk. Och jag är också en av dem som skulle behöva en till.

Ibland undrar man hur mycket vi rika länder ska behöva sponsra dessa fattigare och mindre stabila och förberedda länder.
Vi kanske borde producera våra egna diskar. Så slipper det slå åt båda hållen när det sker en olycka.
Nej, de får jobba undan lite! Sällan att alla vi kan vänta ett år liksom. Bah. Teknik my ass. Vi mänskor kan inte ens fixa fabriker som håller för vatten eller välja ett bra ställe att ha dem på. "Smart".

Är du på riktigt?Tror nog att över 600 döda och c:a 250000 hemlösa inte kallar det för "lite vatten".

Och självklart måste ju återuppbyggnaden av hårddisk fabriker ha mycket högre prioritering än:att se till att en 1/4 miljon människor har någonstans att bo,få bukt med en massa smittsamma sjukdomar till följd av förorenat vatten,nödhjälp till människor som förlorat allt och blivit av med sina inkomstkällor,få igång infrastrukturen igen(röja upp helt enkelt) mm.

Så naturligtvis har du helt rätt i att du och vi andra presumtiva inköpare av hårdiskar borde ligga högst upp på Thailändarnas "to do" lista.Jag menar herregud vi får betala överpris på hårdvara!.Stackars oss

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mix_room:

Det står över 3 meter vatten på en del ställen. En yta dubbelt så stort som Småland, eller nästan lika stort som Västerbotten, är översvämmat. Det är MYCKET! Dessutom är det en del av Thailand där det bor mycket folk och produceras mycket. Hur tror du att Sverige had reagerat om det hade stått 3 meter vatten i Stockholm? Det hade ju varit fullständigt kaos.

Hade ju varit as nice, hade jag sluppit sitta i kö i en timme varje morgon för att komma till jobbet. Hade jag kunnat ta en vattenskoter istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Hade ju varit as nice, hade jag sluppit sitta i kö i en timme varje morgon för att komma till jobbet. Hade jag kunnat ta en vattenskoter istället

Och dykarutrustning skulle användas på kontoret eller :D? Jaja vem fan bryr sig sålänge Nvidia/AMD frodas så mår datorn bra!

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Är du på riktigt?Tror nog att över 600 döda och c:a 250000 hemlösa inte kallar det för "lite vatten".

Och självklart måste ju återuppbyggnaden av hårddisk fabriker ha mycket högre prioritering än:att se till att en 1/4 miljon människor har någonstans att bo,få bukt med en massa smittsamma sjukdomar till följd av förorenat vatten,nödhjälp till människor som förlorat allt och blivit av med sina inkomstkällor,få igång infrastrukturen igen(röja upp helt enkelt) mm.

Så naturligtvis har du helt rätt i att du och vi andra presumtiva inköpare av hårdiskar borde ligga högst upp på Thailändarnas "to do" lista.Jag menar herregud vi får betala överpris på hårdvara!.Stackars oss

Det är inte ofta jag skriver +1, men när jag väl gör det så gör jag det till någon som är en realistisk humanist.

+1

Permalänk
Medlem

Inte för att jag har läst så mycket om problemen där nere i Thailand, men man har ju i.a.f sett lite bilder & inslag.

jag skiter blanka f*n i vad diskar & annan hårdvara kostar! Jag kan faktiskt spara ihop till det som behövs.
Men i dagsläget så känns det inte så relevant att ens fundera på att handla hårdvara, finns annat att göra med pengarna. Typ se till att några medmänniskor kan dricka rent vatten, äta mat & sova torrt.

Vi klarar oss ändå, så jag & min familj kan faktiskt försöka bidra med något till dom som behöver det bättre.

1, 2 eller t.o.m 3Tb känns irrelevant i detta fall!

Visa signatur

//lordcom