Permalänk

bygga chassi.

Hallå där!

tänkte höra med er vad de skulle kosta på ett ungefär att bygga ett eget chassi och vad man behöver för grejer och hur mkt plåt och sånt som behövs och jag hade tänkt mig ett chassi som är i storlek med obsidian 800D, tror de borde vara lagom storlek för mig

kom med tips och idéer på hur man kan bygga, länka även egna chassi byggen så jag får lite egna idéer på hur man kan göra

Mvh

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

För den storleken typ 3-4 kvm trä, plåt eller aluminium, nåt att skära materialet du väljer med (sticksåg, dremel) en borr, en jävla massa skruvar eller popnitar, nåt att slipa och fila med, eventuellt spackel och färg beroende på hur du vill att det ska se ut. Nåt att mäta med, papper att rita ritningar och ta anteckningar på, en penna, kaffe, research och planering, tålamod.

Det kan kosta en jävla massa beroende på hur mycket prylar du har liggande eller kan låna, verktyg är rätt dyrt. Materialkostnaden beror helt på vad du väljer för material till bygget. Om du bestämmer dig för material och mått blir det lättare att undersöka hur mycket pengar du lär behöva lägga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aluminum självklart, plåt är tungt och svårarbetat.

Men då skulle du behöva en slagsax och något vettigt att bocka med.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Aluminum självklart, plåt är tungt och svårarbetat.

Men då skulle du behöva en slagsax och något vettigt att bocka med.

så tungt är inte 1-2mm plåt..inte speciellt svårt att arbeta med heller när det är så pass tunt.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

så tungt är inte 1-2mm plåt..inte speciellt svårt att arbeta med heller när det är så pass tunt.

Aluminium är att föredra alla dagar i veckan. Varför 1-2mm stålplåt för? Räcker gott och väl med 0.5-1.0mm om man använder stålplåt, och jo det blir bra mycket tyngre med stålplåt en med aluminium.

Permalänk
Medlem

Fast stål är väl iof bra mö billigare än Alu med sist jag kollade. Många PC chassin använder 0,75mm plåt och skulle vilja påstå att allt över 1mm är ganska jobbigt att bygga med om man skall bearbeta utan bra verktyg. Just att bocka är viktigt att man har verktyg till annars blir det väldigt fult.

Alternativet är ju iof att bygga med vinkeljärn eller så genom att popnita ihop allting. Kolla med övriga moddare i forumet och se hur de gjort och vilka problem de haft. De har nog en hyfsad hum om hur mycket material de gjort av med också.

Har du innan vana med att arbeta i plåt så behöver du nog extra plåt för att öva saker på. Går inte direkt ta Undo om man gör fel.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

så tungt är inte 1-2mm plåt..inte speciellt svårt att arbeta med heller när det är så pass tunt.

Du är rolig du För någon som aldrig har sysslat med plåtslageri så skulle jag vilja påstå att 2mm plåt som du klipper för hand... är tungjobbat. Och att försöka bocka den snyggt utan en riktig bock.. jo tjena!

Skrivet av Dr_Spackel:

Fast stål är väl iof bra mö billigare än Alu med sist jag kollade. Många PC chassin använder 0,75mm plåt och skulle vilja påstå att allt över 1mm är ganska jobbigt att bygga med om man skall bearbeta utan bra verktyg. Just att bocka är viktigt att man har verktyg till annars blir det väldigt fult.

Alternativet är ju iof att bygga med vinkeljärn eller så genom att popnita ihop allting. Kolla med övriga moddare i forumet och se hur de gjort och vilka problem de haft. De har nog en hyfsad hum om hur mycket material de gjort av med också.

Har du innan vana med att arbeta i plåt så behöver du nog extra plåt för att öva saker på. Går inte direkt ta Undo om man gör fel.

Har du ingen vana och/eller verktyg så kommer det att kosta mer än det smakar. Att klippa 500 mm plåt helt rakt för hand är inget du gör som nybörjare. Och att sedan bocka några millimeter helt rakt för hand på en 500mm's bit, no way. Alternativet är att du kollar med någon plåtslagare om dom kan fixa alubitarna åt dig, alternativ om du vill köra med plåt (why?).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Du är rolig du För någon som aldrig har sysslat med plåtslageri så skulle jag vilja påstå att 2mm plåt som du klipper för hand... är tungjobbat. Och att försöka bocka den snyggt utan en riktig bock.. jo tjena!

vem har sagt nått om att klippa förhand?...går att fixa måttbeställda bitar tex. men ja du har rätt i att har man inte arbetat med sånt förr så kan det bli lite jobbigt. men ska man ge sig in på att arbeta med plåt så får man tänka efter engång extra om man har verktyg så att det går att fixa innan man sätter igång.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

vem har sagt nått om att klippa förhand?...går att fixa måttbeställda bitar tex. men ja du har rätt i att har man inte arbetat med sånt förr så kan det bli lite jobbigt. men ska man ge sig in på att arbeta med plåt så får man tänka efter engång extra om man har verktyg så att det går att fixa innan man sätter igång.

2mm är fortfarande onödigt för tjockt...

Permalänk

tror ni de blir bra att bygga i trä?
ja tänkte de är ju jävligt enkelt att bygga och göra snygga former av

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

Mitt chassi är i 800D storleken, men tänker du bara ha luftkylning rekommenderar jag mindre storlek, gjord i 1mm plåt, stabilt blir det om du bockar rätt och fäster det rätt.

Visa signatur