Permalänk
Medlem

Inbrott i lägenhet.

Hej.

Tråkiga nyheter, har haft inbrott i lägenheten och fått massa prylar stulna.
Vet att chansen att få tillbaka prylarna är minimal, men postar här ändå ifall någon ser något på blocket eller så.

Inbrottet skedde i Kviberg, Göteborg i lördags, natten mot söndag. Enligt routerloggen kopplades datorn ur 23.34.
Tjuvarna tog sig in genom en ruta och ut genom dörren.

Stulet blev datorn i signaturen, en röd Sony Vaio VPC-CW1S1E, två 22" skärmar; en Eizo Flexscan 2201 och en Samsung 226bw, samt lite småprylar som en Lacie 2,5" HDD 500GB, en Leatherman Fuse samt lite annat skit utan större värde.

Så om någon ser eller sett något suspekt, kontakta gärna mig eller polisen.

/Jens Svendsen

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Det värsta med att bo på bottenplan. Fy fan vad tråkigt:(

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Fy fan säger jag bara.

Känner med dig.

Ska dock hålla ett öga öppet.

Visa signatur

Intel Core i7 Quad 930 | ASUS P6T Deluxe V2 | 12gb Corsair Dominator GT DDR3 @ 2000MHz | Gigabyte GeForce RTX 3060 Eagle OC V2

Permalänk
Medlem

Sjukt segt för dig!

Hoppas att inte hårddiskarna/datorerna innehöll allt för mycket oersättlig data. Det är helt klart vad jag skulle tycka var jobbigast, att förlora alla ens privata, oersättliga dokument och bilder.

Permalänk
Medlem

:@ Hoppas dom halkar och bryter något...hoppas även att du får tillbaka sakerna!

Permalänk
Medlem

Så jävla trist att de ska plocka med sig externa diskar För de flesta av oss har ju ändå inte off-location lagring.

Permalänk
Medlem

Ska hålla ögonen öppna på blocket osv!

Känner med dig kompis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Så jävla trist att de ska plocka med sig externa diskar För de flesta av oss har ju ändå inte off-location lagring.

vi behöver lite mer sympatiska brottslingar alltså?

ont:
Trist.. hoppas det löser sig!

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

vi behöver lite mer sympatiska brottslingar alltså?

ont:
Trist.. hoppas det löser sig!

Självklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Sjukt segt för dig!

Hoppas att inte hårddiskarna/datorerna innehöll allt för mycket oersättlig data. Det är helt klart vad jag skulle tycka var jobbigast, att förlora alla ens privata, oersättliga dokument och bilder.

Fattar inte vad folk gör med sina datorer när dom har så mkt oersättliga grejer på dom? När man säger "bilder" så känns det bara löjligt att bli upprörd över något så trivialt. Och är det något så viktigt som arbetsuppgifter så tar man backup på dom ändå.

Skulle någon sno min dator skulle jag inte sakna någon data på den över huvud taget. Allt går att fixa igen och det jag vill behålla finns på fler ställen

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Fattar inte vad folk gör med sina datorer när dom har så mkt oersättliga grejer på dom? När man säger "bilder" så känns det bara löjligt att bli upprörd över något så trivialt. Och är det något så viktigt som arbetsuppgifter så tar man backup på dom ändå.

Skulle någon sno min dator skulle jag inte sakna någon data på den över huvud taget. Allt går att fixa igen och det jag vill behålla finns på fler ställen

Fast många har inte råd med riktiga bakupplösningar, speciellt inte om man som många har ett antal TB information som "ständigt" ändras. Och man inte riktigt har koll på vad som har ändras sedan senaste bakupen, eftersom det är flera användare som ändrar olika filer och lägger till.
Förutom detta så är inte all data krypterad och man kan bli av med känslig information inkl lösenord.
Så inbrott av stöld av dator är inte roligt. Har tjuven den allra minsta respekten så lämnar den kvar hårddiskarna.

Angående TS datorgrejer så var det inga unika saker som drar till sig uppmärksamhet. Så dessa blir svåra att hitta.

*edit*
Med riktig bakuplösning syftar jag på en som finns utanför hemmet och då behöver man nog minst praktisk ha en Gbit-uppkoppling.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Bor man på bottenvåningen så ska man ha en hund, bättre larm finns inte
Dom flesta skulle nog tänka sig för om dom såg en rottweiler på andra sidan fönster

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Fyfan. Men bor du i ett tätbebyggt område? För det är ju ändå rätt stora saker dem fick med sig? Tänkte om det kunde vara någon granne som kan ha reagerat på det?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Fattar inte vad folk gör med sina datorer när dom har så mkt oersättliga grejer på dom? När man säger "bilder" så känns det bara löjligt att bli upprörd över något så trivialt. Och är det något så viktigt som arbetsuppgifter så tar man backup på dom ändå.

Skulle någon sno min dator skulle jag inte sakna någon data på den över huvud taget. Allt går att fixa igen och det jag vill behålla finns på fler ställen

Nu har jag förvisso ett flertal backupper på mina privata filer. Men jag har sett till att spara i princip samtliga digitala bilder jag har tagit, det rör sig numera om många tiotusentals bilder. Den första digitala bilden som någonsin togs på mig har jag kvar. Jag har gjort otaliga filmer genom åren, och alla dessa finns också bevarade.
Om det vore så att jag inte hade någon backup, och allt skulle ha försvunnit vid en stöld skulle jag tycka det kändes väldigt väldigt tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Fyfan. Men bor du i ett tätbebyggt område? För det är ju ändå rätt stora saker dem fick med sig? Tänkte om det kunde vara någon granne som kan ha reagerat på det?

Personen i fråga skrev att han bodde i Kviberg. Då antar jag att han menar studentbostäderna kring Lilla Regementsvägen där. Det är inte speciellt tätbebyggt, men kring 2330 tycker man ju att det bör röra sig festande studenter i området...

Visa signatur

Dekadens