Permalänk
Medlem

Ser inte hela skivbordet?

hej.
Jag har köpt en ny ASRock HTPC och installerat Windows 7. Datorn är kopplad till TV:n via HDMI. Allt fungerar bra utom att en bit runt kanten på skrivbordet försvunnit. Det hjälper inte att ändra format på bilden på TV:n. Bilden ändrar storlek men lika mycket i kanterna är ändå borta. Jag har letat i Windows efter någon inställning men inte hittat något användbart. Det är mycket störande att t.ex. inte kunna scrolla fönster i helskärmsläge för att scroll-listen helt enkelt är borta! Snälla, kan någon hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

overscan, är ett jävulskap som nån kommit på är en bra idé att ha på tv-apparater. vad använder du för grafikkrets? amd, nvidia eller intel? amd vet jag har ett alternativ i catalyst som kan kompensera för detta. de andra borde också det. finns dock inget i windows

detta brukar kringgås i tvn om man kopplar med vga, då tvn förstår att det är en datorsignal, men hdmi har jag också det problemet med. nyare tv-apparater brukar dock ha pixelmappning (som det kallas) även på hdmi-ingångarna

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Tusen tack för svaret. Overscan har jag aldrig hört om tidigare. Datorn är en "ASRock Nettop CoreHT 231D - Core i3-2310M 4GB 500GB HD3000 DVDRW USB 3.0" som jag köpt på Net2world. (länk nedan). Den är mycket liten och tyst så förutom detta med overscan så är allt jättebra. Jag hoppas verkligen att det ska gå att lösa på något sätt...

http://www.net2world.se/#/asrock-nettop-coreht-231d---core-i3...

Permalänk
Rekordmedlem

Gå in i tvinställningarna och stäng av overscan, går inte det ändra i grafikdrivern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tusen tack igen. Nu när jag visste vad jag letade efter så hittade jag i inställningarna på TV:n alternativet att stänga av overscan och stängde av det. Nu fungerar det hur bra som helst!