Permalänk
Medlem

Dubstep / Chillstep

Hej!

Har fastnat för något många kallar för chillstep.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=J2OCSW...

Är det någon som vet liknande låtar? Skulle vilja göra en skiva till bilen bland annat.
Borde va många som lyssnar på dubstep här? Fast tänk på att jag vill ha åt det lugna håller som i videon jag länkade.

Permalänk
Medlem

Det råder ett allmänt missförstånd om dessa termer. Det som många kallar dubstep idag (filthy, massivt wobbel och köttiga distade beats, se Skrillex) kallas egentligen för brostep medans det du lade upp är dubstep. Det är ju nästan mer rätt att skriva chillstep idag så att folk förstår vad för slags dubstep man menar

Bästa är nästan att hitta något musikforum och lurka runt där och hitta nya fina artister eller söka på youtube. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med några artister och så :/

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Kolla Grime & Bass genren. Faller nog dig i smaken. Kommer inte ihåg en enda artist, men finns massor där ute.

Permalänk
Medlem

Jag giller inte brostep så mycket heller, föredrar vanlig dubstep. Typ Nero.

Ett par andra namn att kolla upp: Mt Eden samt Klippa ("Klippa - And so" är skön!)

Edit: Kanalen UKF Dupstep på YouTube har många sköna låtar!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag trodde att Skrillex mfl klassades som electronica tillsammans med Nero and so on.. Vad är vanlig dubstep egentligen? Lyssnat på Benga i några år och antagit att det är dubstep. http://www.youtube.com/watch?v=jVKboRPgu0U&feature=related

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Jag gillar den typen av dubstep som Datsik gör, men det kanske är mer åt grime hållet.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsen:

Hej!

Har fastnat för något många kallar för chillstep.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=J2OCSW...

Är det någon som vet liknande låtar? Skulle vilja göra en skiva till bilen bland annat.
Borde va många som lyssnar på dubstep här? Fast tänk på att jag vill ha åt det lugna håller som i videon jag länkade.

http://www.youtube.com/watch?v=SfAvnVN72ew

Kolla in allt som har med Autonomic att göra, speciellt Skream, dBridge och instra:mental.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Jag trodde att Skrillex mfl klassades som electronica tillsammans med Nero and so on.. Vad är vanlig dubstep egentligen? Lyssnat på Benga i några år och antagit att det är dubstep. http://www.youtube.com/watch?v=jVKboRPgu0U&feature=related

Benga är ju en av Dubstepens pionjärer, så jo, nog skulle jag säga att det är Dubstep. Nu på senare tid har vissa producenter (som t.ex. Skrillex och Nero) lyckats göra storsucce med vad man antingen kan kalla Elektroinfluerad Dubstep eller Dubstepinfluerad Eleketro - Upbeat "amerikaniserad" musik i halvtakt, glitchiga ljud och wobbles, och det är väl detta som brukar kallas "Brostep", främst eftersom det blivit så extremt populärt (med tanke på att genren började som en obskyr offshoot av 2-Step i England i slutet av 90talet).

Själv föredrar jag lite mer av den gamla skolans Dubstep, skönt beat, mycket subbas och atmosfär.

Polarens mix:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cybertrash:

Benga är ju en av Dubstepens pionjärer, så jo, nog skulle jag säga att det är Dubstep. Nu på senare tid har vissa producenter (som t.ex. Skrillex och Nero) lyckats göra storsucce med vad man antingen kan kalla Elektroinfluerad Dubstep eller Dubstepinfluerad Eleketro - Upbeat "amerikaniserad" musik i halvtakt, glitchiga ljud och wobbles, och det är väl detta som brukar kallas "Brostep", främst eftersom det blivit så extremt populärt (med tanke på att genren började som en obskyr offshoot av 2-Step i England i slutet av 90talet).

Själv föredrar jag lite mer av den gamla skolans Dubstep, skönt beat, mycket subbas och atmosfär.

Polarens mix:
https://www.youtube.com/watch?v=hgFNfxUfFis

Nice.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Entusiast

Var börjar man om man vill ge dubstep en chans?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Var börjar man om man vill ge dubstep en chans?

Det beror lite på vilken typ av Dubstep du är ute efter. Det finns ju vad som av "entusiaster" kallas "brostep", alltså (ofta) kommersiellt framgångsrik Dubstep, påminner mer om Elektro med ganska aggressiva ljud och mycket mellanregister. Där hittar du artister som

Skrillex:

Nero:

Sen finns det lite äldre, betydligt mer "gungig" Dubstep, med emphasis på Djup bas och inspiration från 2-Step Garage och Drum n Bass, detta är väl hur Dubstep lät "ursprungligen". Där finns t.ex

Skream:

Benga:

Sen finns det allt därimellan, t.ex. Sukh Knight (lite mer åt den gamla skolan):

Black Sun Empire (lite mer "mörk & elektronisk" än "dub", men inte riktigt lika aggro som "brostep")

Men det är bara ett urval ur en ganska bred genre.

Permalänk
Hedersmedlem

Bratkilla, en polares systerson, deathstep?

Borgore, gorestep?

Zomboy, brostep

Mycket brostep-mixar av annan musik..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Hittade precis denna. Lite tillbaka dragen, lugnare. På rätt spår?

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Det är mitt andra ACC. som är trådstartaren vet inte varför jag var inne på den gamla skiten. Tror det var att jag inte lyckades skapa tråden med detta acc. Men jaja skitsamma. Tänkte dra upp denna tråd lite mer då det är ju så jävla bra musik!

Zeads dead - Rude boy ( En ny favorit ) Har ni fler som denna så rekommendera mig mer än gärna!