Ipad2 (vänta på 3an?) eller en Samsung Tab?

Permalänk
Medlem

Ipad2 (vänta på 3an?) eller en Samsung Tab?

Har lite tankar kring en surfplatta.

Undrar om det fungerar att streama mkv (720p) filmer via hemmanätverket - trådlöst - till plattan?
så man kan kolla film i soffan, köket, sängen, ja lite överallt i hemmet.. kör nästan bara mkv (720p/1080p)

hade antingen en ipad eller en samsung tab i tankarna.

skulle också vilja veta om man kan streama från hemmanätverket - via nätet, till 3g-kortet i plattan?

de här två sakerna är a & o om jag ska skaffa en platta, så berätta gärna ni som har lite erfarenhet

Permalänk
Medlem

samsung bara för att bojkotta apple!!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Avstängd

SAMSUNG TAB
punkt slut
Snabbare, snyggare, smidigare. Och BILLIGARE
Ipad är överskattat.. apple är överskattat..

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem

Båda två svaren ovanför är helt orelevanta, jag gillar själv inte apple men det var inte vad han frågade efter. moral får han styra själv.

Jag skulle dock säga Samsung eller asus transformer(v2). Då bara för att jag har haft en ipad och inte gillar att iOS är så låst(har även en iphone jag använder) sen jags kaffade min asus transformer känner jag mig hemma, även fast jag inte använder den något mer.

Permalänk

Streama film över nätverket har jag inte lyckats göra med IOS (på en iphone 4 och inte ipad dock) men det funkar väldigt smidigt på min optimus 2x och galaxy tab 10.1. Android 4.0 ska ju släppas till tab:en snart också vilket gör flytet bättre (lite hackigt när man öppnar/stänger en del saker tyvärr men flyter som smör när man väl är inne).

Skulle tagit en tab 10.1 eller vänta på transformer Prime över en iPad alla dagar i veckan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RambOFreAc:

SAMSUNG TAB
punkt slut
Snabbare, snyggare, smidigare. Och BILLIGARE
Ipad är överskattat.. apple är överskattat..

Har själv en Ipad2 men är absolut ingen fanboy..

Men Snabbare ? Iphone 4s slår ju samsung tabben i prestanda?

Permalänk
Medlem

Samsung tab för att den är en android platta och den har ett snyggare gränssnitt och smidigare samt att den har en dual core tegra processor (samsung tab 10.1)

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mad64:

Har själv en Ipad2 men är absolut ingen fanboy..

Men Snabbare ? Iphone 4s slår ju samsung tabben i prestanda?
http://www.sweclockers.com/image/red/2011/10/11/2.png?t=artic...

Jaa, iphone ja, men inte ipad, vilket jag menade, nämnde ALDRIG någon telefon..

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Skrivet av Mr.Azum:

samsung bara för att bojkotta apple!!

Fantastiskt moget svar.

OT
Har själv en iPad 2 och är toknöjd, men du bör ha i åtanke att ipadens skärm är 4:3, jämfört med samsungen som är 16:9 (?).
Jag streamar film till min padda via airvideo vilket jag tycker funkar smärtfritt, har dock inte testat 1080p mkv, däremot 720p.

Jag föreslår att du tar och åker och klämmer lite på båda för att bilda din egen uppfattning.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av hannesboey:

Samsung tab för att den är en android platta och den har ett snyggare gränssnitt och smidigare samt att den har en dual core tegra processor (samsung tab 10.1)

iPad 2 har också dual core. Tycker dock att vad som står på pappret är oväsentligt då en telefon med endast 1 kärna och gpu-accelerering flyter bättre än en annan dual-core telefon/tablet utan gpu accelerering. I honeycomb finns gpu accelerering men det är inte så optimerat så det kan lagga till lite här och var ändå men det ska ju fixas i 4.0 som kommer snart till tab:en

Permalänk
Medlem
Skrivet av najkks:

Har lite tankar kring en surfplatta.

Undrar om det fungerar att streama mkv (720p) filmer via hemmanätverket - trådlöst - till plattan?
så man kan kolla film i soffan, köket, sängen, ja lite överallt i hemmet.. kör nästan bara mkv (720p/1080p)

hade antingen en ipad eller en samsung tab i tankarna.

skulle också vilja veta om man kan streama från hemmanätverket - via nätet, till 3g-kortet i plattan?

de här två sakerna är a & o om jag ska skaffa en platta, så berätta gärna ni som har lite erfarenhet

När du säger Streama menar du att du ska dela ut filmerna som du har på nätverket via någon form av transcoding applikation? I så fall bör de nog va rätt chill med oavsett platta. Något som dock gör mig skeptisk är wifiprestandan. Jag har latchat med wifi här hemma på både min mobil, laptop och miniPC htpc och en genomgående sak som är lite störigt är hastigheten på wifi.

802.11n kan antingen vara enkanaligt eller tvåkanaligt. Kruxet är att de flesta enheterna är bara en kanal och då blir de på håret att 1080p funkar och på håret brukar betyda = buffra å hack är något man får leva med. En kanal ger ungefär i teorin 150Mbit och i praktiken är de ungefär hälften 75Mbit om signalmätaren är maxad. Har du exempelvis 2 pinnar av 5 på din mottagaren så sjunker hastigheten ungefär lika mkt. Så kolla upp vad för typ av utrustning du har. Däremot 720P funkar grymt över en kanal på 802.11n har aldrig råkat ut för några bekymmer med prestandan här. Har du lite dåligt wifi och kan leva med att filmen får stå och buffra en liten stund så borde de inte bli några avbrott dock, om du nu vill köra 1080P.

Nu kör jag förvisso inte med någon transcoding här hemma utan jag delar helt enkelt ut mina filer via samba och då skickas ju hela filen över de trådlösa om dock lite i taget för att spelaren inte ska stanna upp. Men likväl detta är inte samma typ av streaming som exempelvis en xbox360 och en dator där du har delat ut filmerna via Windows Media Player gör. För de är ren skär transcoding och då blir databehovet lägre och så funkar mediat på allt ifrån enklare tv till surfplatta (oavsett märke) och mobiltelefon.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av najkks:

Har lite tankar kring en surfplatta.

Undrar om det fungerar att streama mkv (720p) filmer via hemmanätverket - trådlöst - till plattan?
så man kan kolla film i soffan, köket, sängen, ja lite överallt i hemmet.. kör nästan bara mkv (720p/1080p)

hade antingen en ipad eller en samsung tab i tankarna.

skulle också vilja veta om man kan streama från hemmanätverket - via nätet, till 3g-kortet i plattan?

de här två sakerna är a & o om jag ska skaffa en platta, så berätta gärna ni som har lite erfarenhet

Jag har en iPad 2 3g+wifi 16gb - brukar streama via 3g och använder Airvideo (finns i appstore) och då fungerar det klockrent i 3G. (mkt 1080p filmer) däremot blir ju allt optimerat för att köra 3g så man får ju egentligen aldrig ut 1080p även om filmerna är 12gb och i mkv.

batteritiden håller OTROLIGT länge.. även om man streamar, surfar w/e.

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk
Medlem

Imponerande svar.. frågor kvarstår :)

mycket tacksam över mängden svar och råd..

för att klargöra, jag vill alltså streama via mitt trådlösa nätverk i hemmet,
filmerna har jag på min dator och på den kör jag xbmc.

har hört att det skall finnas en app till ipad (kanske även android?) som tillåter att man helt enkelt delar filmerna från xbmc på datorn och sedan får samma tillgång på plattan? (samma xbmc-utseende)

sedan kan man använda plattan dels som fjärrkontroll också!

det viktiga för mig är ju att jag kan spela upp filmerna också - dvs på plattan jag skaffar!
eftersom de tar en del plats så tänkte jag ju att streamning vore smidigt, slippa fylla allt utrymme.

alla filmer (med undantag för ett tiotal) är nämligen .mkv (720p)
helst ser jag ju att jag slipper buffring etc under filmtittandet

utöver trådlösa nät-streamningen vill jag även kunna få åtkomst (dvs titta på filmerna) när jag är ute och reser - dvs då via 3g-nätet. Har ett telenor-abb på 6mbit tror jag (flatrate och obegränsat)

en annan fråga, kan man använda den till att styra datorn? (oavsett ipad eller Tab)
dvs. så att man får en "mus-funktion" och tangentbord direkt i själva plattan.

Jag har kollat in både ipad och Tab, i grunden är jag nog tveksamt inställd till Ipad just pga. att jag känner mig så låst - det känns inte som man kan förändra så mycket i utseendet. Däremot med android så vet jag ju att möjligheterna är oändliga. (kör en samsung S2 idag)

Vill ändå inte göra avkall på mitt "media-behov" vad gäller uppspelning och kompabilitet med 720p (MKV), bara för att få ett personligt utseende, och kunna tweeka inställningarna som man kan göra med android.

Jag är kluven... suck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RambOFreAc:

Jaa, iphone ja, men inte ipad, vilket jag menade, nämnde ALDRIG någon telefon..

Jo men Iphonen har samma processor dock nerklockad...
Det som är det roliga i sammanhanget är att Apple´s telefon är snabbare änn Samsungs surfplatta!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mad64:

Jo men Iphonen har samma processor dock nerklockad...
Det som är det roliga i sammanhanget är att Apple´s telefon är snabbare änn Samsungs surfplatta!

Det är väl det enda bra apple gjort på ett braaaaaaaaaaaaaa tag.. Deras senaste bra sak var Iphone 3G S..

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem

Jag kan prova på måndag om det fungerar med ipad 2, kör xbmc på min htpc och har ett gäng mkv filer.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av najkks:

Har lite tankar kring en surfplatta.

Undrar om det fungerar att streama mkv (720p) filmer via hemmanätverket - trådlöst - till plattan?
så man kan kolla film i soffan, köket, sängen, ja lite överallt i hemmet.. kör nästan bara mkv (720p/1080p)

hade antingen en ipad eller en samsung tab i tankarna.

skulle också vilja veta om man kan streama från hemmanätverket - via nätet, till 3g-kortet i plattan?

de här två sakerna är a & o om jag ska skaffa en platta, så berätta gärna ni som har lite erfarenhet

Tror det är detta du är ute efter. Air Video

Kan streama 1080p filmer till min ipad via wifi och 3g.

Visa signatur

Internet: IP-Only Bahnhof 1000/1000 fibern direkt in i UDM Pro
Nät: Unifi UDM Pro, Unifi Switch Pro 48 PoE, U6-Pro, U6-Long-Rang, U6-Lite,
Kameror: 2st G3 Flex, 4st G4 Dome, 4st G4 Bullet
Lagring: QNAP TVS-H1288X W-1290 / 80GB ECC / 2x 500GB M.2 / 2x SSD 1TB / 6x Ironwolf 4TB
UPS: UPS 2000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Jag kan prova på måndag om det fungerar med ipad 2, kör xbmc på min htpc och har ett gäng mkv filer.

vore tacksam, för då vet jag ju om det funkar med ipad iaf

Skrivet av BullD0g:

Tror det är detta du är ute efter. Air Video

Kan streama 1080p filmer till min ipad via wifi och 3g.

och det flyter på fint? beror det på vilket 3g-abb. man har eller?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör en App som heter Air Playit ! Funkar grymt bra!

Permalänk
Medlem

Har Telenor och det funkar. E ju bättre med wifi men med 3g så blir det lite sämre ljud. men bilden kan jag inte klaga på.
Men du måste ha en dator eller en Qnap nas som en server.

Visa signatur

Internet: IP-Only Bahnhof 1000/1000 fibern direkt in i UDM Pro
Nät: Unifi UDM Pro, Unifi Switch Pro 48 PoE, U6-Pro, U6-Long-Rang, U6-Lite,
Kameror: 2st G3 Flex, 4st G4 Dome, 4st G4 Bullet
Lagring: QNAP TVS-H1288X W-1290 / 80GB ECC / 2x 500GB M.2 / 2x SSD 1TB / 6x Ironwolf 4TB
UPS: UPS 2000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BullD0g:

Har Telenor och det funkar. E ju bättre med wifi men med 3g så blir det lite sämre ljud. men bilden kan jag inte klaga på.
Men du måste ha en dator eller en Qnap nas som en server.

qnap nas eller en dator, hur menar du?

pc har jag ju

Permalänk
Medlem

Det finns bra streaming program för PC + Android också. Ett exempel är Plex.

Plex for android kostar 32kr.
Server programvaran laddar du ner här för windows eller denna om du kör mac.

Funkar faktiskt över både 3G, Wif och gör de helt okej. Så länge linan är stabil så får du helt okej resultat.

Plex funkar för både Iphone och Android. Så inget konstigt där egentligen. Bra stabil app helt enkelt för bägge sidor

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

För jag har en HTPC som Air Video server är installerat på.
Den står på 24/7 och och alla filmer ligger på den och den är kopplad imot nätet. Och programet convertera alla filer så att det går att köra det på, Ipad och Iphone via wifi eller 3g.
Så det enda du gör med ipad'en är att installera client appen. Glömde säga att appen den kostar pengar.

Visa signatur

Internet: IP-Only Bahnhof 1000/1000 fibern direkt in i UDM Pro
Nät: Unifi UDM Pro, Unifi Switch Pro 48 PoE, U6-Pro, U6-Long-Rang, U6-Lite,
Kameror: 2st G3 Flex, 4st G4 Dome, 4st G4 Bullet
Lagring: QNAP TVS-H1288X W-1290 / 80GB ECC / 2x 500GB M.2 / 2x SSD 1TB / 6x Ironwolf 4TB
UPS: UPS 2000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BullD0g:

För jag har en HTPC som Air Video server är installerat på.
Den står på 24/7 och och alla filmer ligger på den och den är kopplad imot nätet. Och programet convertera alla filer så att det går att köra det på, Ipad och Iphone via wifi eller 3g.
Så det enda du gör med ipad'en är att installera client appen. Glömde säga att appen den kostar pengar.

den funkar exakt på samma sätt som Plex appen gör också. Tror fan alla funkar identiskt, de enda som skiljer dom åt är bara vilka plattformar dom funkar på och hur UI:t ser ut.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Avstängd

Ipad med Air Video helt klart.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BullD0g:

För jag har en HTPC som Air Video server är installerat på.
Den står på 24/7 och och alla filmer ligger på den och den är kopplad imot nätet. Och programet convertera alla filer så att det går att köra det på, Ipad och Iphone via wifi eller 3g.
Så det enda du gör med ipad'en är att installera client appen. Glömde säga att appen den kostar pengar.

att appen kostar lite kan jag leva med..

min dator är också på 24/7 och konstant uppkopplad mot nätet (via lina ej wifi)

men det finns ju nåt program som heter AVplayerHD eller liknande till ipad, är det att rekomendera?

om jag nu skaffar en ipad, kör den streamningen direkt utan lagg/buffring?
Eller kommer det märkas att det går segt/hackigt om jag spelar upp mkv (720p) över wifi eller 3g?

hur är det med klienter för att köra datorn via ipad? finns ju nåt "vnc" till pc vet jag,
men man vill ju gärna ha ett snyggt utseende på appen med

Skrivet av radx:

den funkar exakt på samma sätt som Plex appen gör också. Tror fan alla funkar identiskt, de enda som skiljer dom åt är bara vilka plattformar dom funkar på och hur UI:t ser ut.

vad är att föredra för film? Tab kör väl 16:9? medans ipad kör lite mindre?

Permalänk
Medlem

Båda funkar!
Nu får du gå till en butik och klämma på dem för att avgöra vilken du vill ha ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Båda funkar!
Nu får du gå till en butik och klämma på dem för att avgöra vilken du vill ha ^^

Jo sant.. problemet är ju att det är svårt att "hårdtesta" i butik.

för mig kommer det ju vara mestadels film, surfning, lite spel och sånt den kommer vara till för!

men kan verkligen inte kompromissa bort att jag måste kunna köra den som fjärr i hemmabion och på sätt styra olika enheter, kunna fjärrstyra datorn med tangentbord/mus, och ha den till att bläddra i xbmc på pc.

frågan är nu, hur är ipad när det gäller betraktningsvinkel på skärmen, och filmläget som inte är 16:9?

priset är ju ungefär lika, ja ipad kanske ligger lite i överkant jämför med Tab 10.1

Permalänk
Medlem

Jag kör med Plex istället för airvideo. Funkar strålande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

samsung bara för att bojkotta apple!!

Jag köper Apple bara för att bojkotta Samsung.