Permalänk
Medlem

Skruvad Define

Blev inspirerad av Silverstone med deras chassin där moderkortet är vridet 90grader och insåg att det där måste vara det ultimata för att få bra kylning.
Med en ledig höst framför sig så var det bara att sätta igång och modda mitt Fractal Design R2.
Jag försökte att använda så mycket som möjligt av det beffintliga chassit.
Kunde använda mig av nästan bara chassits delar förutom det nya taket och lite svarv-ämnen.

Hårddiskburen skulle minskas till 2st 3.5" och 1st 2.5" platser, vilket gjorde att man kunde korta ner chassit ca 10cm, men med den extra "våningen" som krävs i taket för kablar till I/O blev det bara ungefär 4cm mindre än original.
Jag valde att skippa alla 5.25" platser för att jag så sällan använder dvd, men såg till så att fläktkontrollern fick sin plats.

Projektet är inte klart vid skrivande stund pga av två spel som släpptes för några veckor sen...
Ska försöka slita mig loss från drak-slaktandet och slagfältetet nästa vecka och se till att få klart det sista.

Ta en kik nedan, rösta och kommentera gärna

Skruvad Define

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Avstängd

Wow, häftigt!

Permalänk
Medlem

Riktigt jävla snyggt,bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra och väl arbetat ut! Längtar efter att få se slutresultatet.

Visa signatur

>> Asus P8P67 Pro • Intel i5 2500K • Noctua NH-D14 • Gigabyte GTX 570 • Corsair 8gb XMS3 1600Mhz • Corsair 120 Force Series + Samsung F3 1TB + Western Digital 2TB • Fractal Design XL • Corsair AX850 • Zalman ZM-MFC1-Plus • LG W2600HP • Qpad 5K + Steelseries 4HD • Qpad QH-85
>> Asus UX303LN

Permalänk
Proffsmoddare

Riktigt fint. Roligt att se rejäla mods.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Snygg raven DIY på Define ! (y) Håller själv på att modda ett D2 chassi i liknande maner till lillebror

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk

Riktigt snyggt gjort inte bara jag som har ideen alltså haha släpp bf3 och alla aldra spel och gör klart det jag har inte kunnat spela på flera veckor efter jag började med mytt nya projekt

Ta gärna en titt om du inte redan gjort det

Del 1 http://www.sweclockers.com/galleri/8262-obsidian-meets-silver...
Del 1 http://www.sweclockers.com/galleri/8318-obsidian-meets-silver...

Permalänk
Medlem

Fy fan va coolt!! Hur grymt som helst!

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt

Permalänk
Medlem

Nu sitter någon på designer på Fractal Design och noterar.

Permalänk
Medlem

Brukar sällan sätta poäng, men du ska fan ha en 5 poängare!!

Helt sjukt snyggt:)

Permalänk

Ser snyggt ut, fortsäääääätt, vill se hur slutresultatet blir!

Missade jag där du skrev det.. Eller kommer du inte ha någon ventilation över huvudtaget i toppen...? Blir nog rätt stora problem med värme om du inte tänkt göra något 2 grafikkort som dumpar upp värmen där, efter ett tag blir det nog stora problem!

Permalänk

har inte sett många galleri med 6870 refenskykare
kör med 2 själv har du möjligtvis köpt förra året nån gång
då man fick tag med just denna kylare

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Wow, häftigt!
Riktigt jävla snyggt,bra jobbat!
Grymmt!
Ser riktigt bra och väl arbetat ut! Längtar efter att få se slutresultatet.
Riktigt fint. Roligt att se rejäla mods.
Fy fan va coolt!! Hur grymt som helst!
Riktigt coolt
Brukar sällan sätta poäng, men du ska fan ha en 5 poängare!!
Helt sjukt snyggt:)

Tackar så mycket, blir man mer taggad på att göra klart det

Skrivet av Kristers bensin:

Snygg raven DIY på Define ! (y) Håller själv på att modda ett D2 chassi i liknande maner till lillebror

Kul o höra, då får vi hoppas att vi får se ett galleri på det snart?

Skrivet av CSSIcEmaN:

Riktigt snyggt gjort inte bara jag som har ideen alltså haha släpp bf3 och alla aldra spel och gör klart det jag har inte kunnat spela på flera veckor efter jag började med mytt nya projekt

Tänkte precis samma sak när ditt galleri dök upp
Har sett ditt bygge och tycker det är riktigt snyggt Kul att Fractal ville vara med och sponsra dig!

Skrivet av Robeliboban:

Nu sitter någon på designer på Fractal Design och noterar.

Haha, det vore ju nått!

Skrivet av Dispersion:

Ser snyggt ut, fortsäääääätt, vill se hur slutresultatet blir!

Missade jag där du skrev det.. Eller kommer du inte ha någon ventilation över huvudtaget i toppen...? Blir nog rätt stora problem med värme om du inte tänkt göra något 2 grafikkort som dumpar upp värmen där, efter ett tag blir det nog stora problem!

Min tanke från början var att ha en fläkt i toppen för att få ut värmen, men har kört med datorn nu i några veckor och ser att det inte behövs faktiskt. Är ett ca 7x20cm stort hål på baksidan där luften pressas ut.
Har prollen i 4ghz och den idlar på ca 35c, GPU idlar 55c och 40c. I BF3 ligger CPU på 60c och GPU i 77c och 75c. Med chassifläktarna fläktarna på minimum, grafikkortens fläktar går i ca 35% i BF3 annars ligger dom på 25%.

Skrivet av pollisoong:

har inte sett många galleri med 6870 refenskykare
kör med 2 själv har du möjligtvis köpt förra året nån gång
då man fick tag med just denna kylare

Jag köpte det ena kortet förra vintern precis när det släpptes, och i somras köpte jag ett till begagnat.

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk

Väldigt imponerande, klar 5a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Nu sitter någon på designer på Fractal Design och noterar.

Haha, något jag skulle kunna köpa om det inte kostade sjortan iaf.

Permalänk
Medlem

Tvivlade lite när jag såg början på galleriet. Men resultatet var över förvänta! Bra gjort! Hoppas Fractal ser detta!

Permalänk
Medlem

mycket bra galleri! 5p

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk

Citat:
Ursprungligen inskrivet av CSSIcEmaN Visa inlägg
Riktigt snyggt gjort inte bara jag som har ideen alltså haha släpp bf3 och alla aldra spel och gör klart det jag har inte kunnat spela på flera veckor efter jag började med mytt nya projekt
Tänkte precis samma sak när ditt galleri dök upp
Har sett ditt bygge och tycker det är riktigt snyggt Kul att Fractal ville vara med och sponsra dig!

ahah itne många som får den ideen men det är den klart bästa lösningen för bra luftflöde

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gillart

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Gillar detta skarpt

Vart får man tag i sexkants muttrar?

Edit: Förlängningsmuttrar

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zezo:

Gillar detta skarpt

Vart får man tag i sexkants muttrar?

Edit: Förlängningsmuttrar

Dom som jag använde var sånt som jag hittade i farsans låda för diverse svarvmaterial.
Men om man har en svarv är sexkants stång det man är ute efter. Finns att köpa i den lokala metal/plåt/stål affären.

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem
Skrivet av NePpo:

Dom som jag använde var sånt som jag hittade i farsans låda för diverse svarvmaterial.
Men om man har en svarv är sexkants stång det man är ute efter. Finns att köpa i den lokala metal/plåt/stål affären.

Är nog distansmutter jag menar.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem

mycket snyggt, nu blir jag ju sugen på att göra nåt liknande själv

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Verkar bli på snudd till det perfekta chassit, 90 grader och kompakt! HELT i min smak.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

jekligt najs får man väll säga

värme stiger och varför kompromissa.
gör ett till mig me!

Visa signatur

i5 2500k @ 4.2ghz
2x 670 GTX SLi
CD och HDD å sånt där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

mycket snyggt, nu blir jag ju sugen på att göra nåt liknande själv

Tackar Gör det, det är värt, bara man inte har bråttom!

Skrivet av Cheewie:

Verkar bli på snudd till det perfekta chassit, 90 grader och kompakt! HELT i min smak.

Då har vi precis samma smak!

Skrivet av k1ng3n:

jekligt najs får man väll säga

värme stiger och varför kompromissa.
gör ett till mig me!

Tackar Ge mig fulltids lön för nån månads arbete så gör jag ett till dig

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk

Mycket fint! En fråga bara, vart fick du tag i slippapprena? och pris? Inte varje dag man ser P3000.

Keep It Up!