Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jan 2008

Skruvad Define

Blev inspirerad av Silverstone med deras chassin där moderkortet är vridet 90grader och insåg att det där måste vara det ultimata för att få bra kylning.
Med en ledig höst framför sig så var det bara att sätta igång och modda mitt Fractal Design R2.
Jag försökte att använda så mycket som möjligt av det beffintliga chassit.
Kunde använda mig av nästan bara chassits delar förutom det nya taket och lite svarv-ämnen.

Hårddiskburen skulle minskas till 2st 3.5" och 1st 2.5" platser, vilket gjorde att man kunde korta ner chassit ca 10cm, men med den extra "våningen" som krävs i taket för kablar till I/O blev det bara ungefär 4cm mindre än original.
Jag valde att skippa alla 5.25" platser för att jag så sällan använder dvd, men såg till så att fläktkontrollern fick sin plats.

Projektet är inte klart vid skrivande stund pga av två spel som släpptes för några veckor sen...
Ska försöka slita mig loss från drak-slaktandet och slagfältetet nästa vecka och se till att få klart det sista.

Ta en kik nedan, rösta och kommentera gärna

Skruvad Define

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma (i Stockholm)
Registrerad
Jan 2010

Wow, häftigt!

Fractal Design R3╠═►i7 860 3.8GHz╠═►RipjawsX 8GB
Noctua NH-D14╠═►XFX HD7970 (Ac Xtreme)╠═►Asus Xonar DX
Corsair HX 750W╠═►MSI P55A-GD65 1156╠═►Force GT 90GB|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2011

Riktigt jävla snyggt,bra jobbat!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jul 2011

Grymmt!

https://soundcloud.com/frdmbeats
|Intel core i5 3570K @ 4.6ghz|Corsair H80i |Corsair carbide 240|12gb 1600mhz|Corsair 700W|ASUS MAXIMUS GENE V

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008

Ser riktigt bra och väl arbetat ut! Längtar efter att få se slutresultatet.

>> Asus P8P67 Pro • Intel i5 2500K • Noctua NH-D14 • Gigabyte GTX 570 • Corsair 8gb XMS3 1600Mhz • Corsair 120 Force Series + Samsung F3 1TB + Western Digital 2TB • Fractal Design XL • Corsair AX850 • Zalman ZM-MFC1-Plus • LG W2600HP • Qpad 5K + Steelseries 4HD • Qpad QH-85
>> Asus UX303LN

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Metropolen Ånge
Registrerad
Jun 2007

Riktigt fint. Roligt att se rejäla mods.

Crystal 280X ~ i7 6700K ~ Maximus VIII Gene ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ V-Moda Crossfade Wireless
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skäret
Registrerad
Nov 2004

Snygg raven DIY på Define ! (y) Håller själv på att modda ett D2 chassi i liknande maner till lillebror

CPU:Intel i7 5775C + EK Supreme LTX Memory: 24GB DDR3 @ 2400MHz
GPU: Nvidia GTX1070 + EK-FC1080 HDD: Samsung 840 pro 256GB + 2TB WD Blue Motherboard: ASUS Z97 Gaming pro Chassi: Phanteks Evolve-TG PSU: Cooler Master Silent Pro 850W OS: Windows 10 x64
Minima "H20" Gallery | mattBLACK Gallery | Define R2 Reformed

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härryda
Registrerad
Jul 2010

Riktigt snyggt gjort inte bara jag som har ideen alltså haha släpp bf3 och alla aldra spel och gör klart det jag har inte kunnat spela på flera veckor efter jag började med mytt nya projekt

Ta gärna en titt om du inte redan gjort det

Del 1 http://www.sweclockers.com/galleri/8262-obsidian-meets-silver...
Del 1 http://www.sweclockers.com/galleri/8318-obsidian-meets-silver...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trosa
Registrerad
Apr 2009

Fy fan va coolt!! Hur grymt som helst!

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Filipstad
Registrerad
Jul 2011

Riktigt coolt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Nu sitter någon på designer på Fractal Design och noterar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Brukar sällan sätta poäng, men du ska fan ha en 5 poängare!!

Helt sjukt snyggt:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Maj 2009

Ser snyggt ut, fortsäääääätt, vill se hur slutresultatet blir!

Missade jag där du skrev det.. Eller kommer du inte ha någon ventilation över huvudtaget i toppen...? Blir nog rätt stora problem med värme om du inte tänkt göra något 2 grafikkort som dumpar upp värmen där, efter ett tag blir det nog stora problem!

Windows 8 x64 | i7 2600k Stock @ 1.05V | P8P67-M Pro | Vengeance LP 1600MHz | Samsung 840 Pro + Crucial C300 64GB | R9 290 @ 1122MHz | Newton R2 650W | Define Mini | Y500 Laptop (650M SLI)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
oskarström
Registrerad
Jan 2011

har inte sett många galleri med 6870 refenskykare
kör med 2 själv har du möjligtvis köpt förra året nån gång
då man fick tag med just denna kylare

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jan 2008
Citat:

Wow, häftigt!
Riktigt jävla snyggt,bra jobbat!
Grymmt!
Ser riktigt bra och väl arbetat ut! Längtar efter att få se slutresultatet.
Riktigt fint. Roligt att se rejäla mods.
Fy fan va coolt!! Hur grymt som helst!
Riktigt coolt
Brukar sällan sätta poäng, men du ska fan ha en 5 poängare!!
Helt sjukt snyggt:)

Tackar så mycket, blir man mer taggad på att göra klart det

Skrivet av Kristers bensin:

Snygg raven DIY på Define ! (y) Håller själv på att modda ett D2 chassi i liknande maner till lillebror

Kul o höra, då får vi hoppas att vi får se ett galleri på det snart?

Skrivet av CSSIcEmaN:

Riktigt snyggt gjort inte bara jag som har ideen alltså haha släpp bf3 och alla aldra spel och gör klart det jag har inte kunnat spela på flera veckor efter jag började med mytt nya projekt

Tänkte precis samma sak när ditt galleri dök upp
Har sett ditt bygge och tycker det är riktigt snyggt Kul att Fractal ville vara med och sponsra dig!

Skrivet av Robbaz:

Haha, det vore ju nått!

Skrivet av Dispersion:

Ser snyggt ut, fortsäääääätt, vill se hur slutresultatet blir!

Missade jag där du skrev det.. Eller kommer du inte ha någon ventilation över huvudtaget i toppen...? Blir nog rätt stora problem med värme om du inte tänkt göra något 2 grafikkort som dumpar upp värmen där, efter ett tag blir det nog stora problem!

Min tanke från början var att ha en fläkt i toppen för att få ut värmen, men har kört med datorn nu i några veckor och ser att det inte behövs faktiskt. Är ett ca 7x20cm stort hål på baksidan där luften pressas ut.
Har prollen i 4ghz och den idlar på ca 35c, GPU idlar 55c och 40c. I BF3 ligger CPU på 60c och GPU i 77c och 75c. Med chassifläktarna fläktarna på minimum, grafikkortens fläktar går i ca 35% i BF3 annars ligger dom på 25%.

Skrivet av pollisoong:

har inte sett många galleri med 6870 refenskykare
kör med 2 själv har du möjligtvis köpt förra året nån gång
då man fick tag med just denna kylare

Jag köpte det ena kortet förra vintern precis när det släpptes, och i somras köpte jag ett till begagnat.

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
G.Berg/Värmdö
Registrerad
Apr 2010

Väldigt imponerande, klar 5a.

Ångra inget, lär och lev istället

i7 860 + CNPS9900 MAX||GTX 580 CuII|| P55A-UD7 || Dominator GT DHX+ 4x2GB || F120 || AX750 || HAF X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Robbaz:

Haha, något jag skulle kunna köpa om det inte kostade sjortan iaf.

BenQ XL2411T (LightBoost) & BenQ G2420HDBE | Sennheiser PC360 G4ME | Razer Deathadder Respawn | Steelseries QcK Heavy | CM Storm Quickfire Rapid Red

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007

Tvivlade lite när jag såg början på galleriet. Men resultatet var över förvänta! Bra gjort! Hoppas Fractal ser detta!

MBP 15" Late 2011 (Core i7 2,4Ghz, HD6770m 1Gb, 16Gb Corsair 1600Mhz, Samsung 840 500Gb)
Powermac G5 projekt (Core i5 3750k, Maximus Gene V z77, G.Skill 2133Mhz 16Gb, GTX660Ti DCII 2Gb, Intel 510 120Gb, M4 64Gb)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011

mycket bra galleri! 5p

Citera för svar!
| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Steelseries Rival | Ducky MX Brown TKL / Filco Minila MX Brown |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härryda
Registrerad
Jul 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av CSSIcEmaN Visa inlägg
Tänkte precis samma sak när ditt galleri dök upp
Har sett ditt bygge och tycker det är riktigt snyggt Kul att Fractal ville vara med och sponsra dig!

ahah itne många som får den ideen men det är den klart bästa lösningen för bra luftflöde

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2006

Coolt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2011

Gillart

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Inet Fri Frakt
Asus Xonar Essence STX | Yamaha HS50M | AKG K702

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2006

Gillar detta skarpt

Vart får man tag i sexkants muttrar?

Edit: Förlängningsmuttrar

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Zezo:

Gillar detta skarpt

Vart får man tag i sexkants muttrar?

Edit: Förlängningsmuttrar

Dom som jag använde var sånt som jag hittade i farsans låda för diverse svarvmaterial.
Men om man har en svarv är sexkants stång det man är ute efter. Finns att köpa i den lokala metal/plåt/stål affären.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av NePpo:

Dom som jag använde var sånt som jag hittade i farsans låda för diverse svarvmaterial.
Men om man har en svarv är sexkants stång det man är ute efter. Finns att köpa i den lokala metal/plåt/stål affären.

Är nog distansmutter jag menar.

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

mycket snyggt, nu blir jag ju sugen på att göra nåt liknande själv

Intel i7 2600K @4,8GHz - Radeon VII - Samsung S34E790C Ultrawide

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003

Verkar bli på snudd till det perfekta chassit, 90 grader och kompakt! HELT i min smak.

9900K, Z390F, 2080Ti, AX850, PG279Q, Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

jekligt najs får man väll säga

värme stiger och varför kompromissa.
gör ett till mig me!

i5 2500k @ 4.2ghz
2x 670 GTX SLi
CD och HDD å sånt där..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av richie.f:

mycket snyggt, nu blir jag ju sugen på att göra nåt liknande själv

Tackar Gör det, det är värt, bara man inte har bråttom!

Skrivet av Cheewie:

Verkar bli på snudd till det perfekta chassit, 90 grader och kompakt! HELT i min smak.

Då har vi precis samma smak!

Skrivet av k1ng3n:

jekligt najs får man väll säga

värme stiger och varför kompromissa.
gör ett till mig me!

Tackar Ge mig fulltids lön för nån månads arbete så gör jag ett till dig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2010

Mycket fint! En fråga bara, vart fick du tag i slippapprena? och pris? Inte varje dag man ser P3000.

Keep It Up!