Om ni skulle handla i en webshop, vilka betalningsalternativ använder ni er av?

Permalänk

Om ni skulle handla i en webshop, vilka betalningsalternativ använder ni er av?

Ja, vilka betalningsalternativ föredrar ni när ni handlar på nätet, och vad krävs av en webshop för att ni ska handla där?

Undrar detta för att jag själv kanske vill öppna något eget i framtiden, men då måste jag veta vad som krävs och vad folk vill ha för betalningslaternativ.

För mig är kortbetalning och direktbank det enda jag använder, men vad använder ni andra?

Tack!

Permalänk
Medlem

Postförskott och faktura tycker jag att du ska ha med också

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Direktbetalning via bank och kortbetalning.
Många föredrar PF och det är nog bra alternativ när man är nystartat företag.

Permalänk
Medlem

Betalar alltid med mitt kreditkort, ifall jag skulle bli blåst ringer jag bara min kortutgivare så drar dom tillbaka betalningen direkt.

Kreditkortsföretag må vara djävulen själv men dom ser iaf till så ingen annan tar dig bakifrån.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Jag är en idiot och använder främst kortbetalning och direktbank, detta eftersom jag är lat av mig och man slipper kontrollera siffrorna på fakturor för att undvika misstag.
Orsaken till varför jag är en idiot är att mina pengar går miste om butiken går i konkurs, även om man handlar med en stor butik så kan man bli drabbad. T.ex. vem kunde förespå att Onoff eller datorbutiken.com skulle gå i konkurs ?

Nu handlar jag i.o.f.s. mest billiga saker på internet, för en högst 500kr.

Skrivet av P-NILZ:

Betalar alltid med mitt kreditkort, ifall jag skulle bli blåst ringer jag bara min kortutgivare så drar dom tillbaka betalningen direkt.

Kreditkortsföretag må vara djävulen själv men dom ser iaf till så ingen annan tar dig bakifrån.

Ja för baken är redan upptagen.
Men kan du handla med kreditkortet precis på samma sätt som via direktbank och vanligt konto? (jag har inte en susning)
Annars är kreditkort ingen dum ide, det skulle jag också göra ifall jag hade den funktionen. (jag tänker dock inte aktivera den bara för detta)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Med risk för att bli påhoppad.

Håller med "flukke" som nämnde Postförskott och Faktura. Handlar personligen mest på det senare nu för tiden. Tro det eller ej, det finns människor som inte har gått över till e-bank och kreditkort.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Om ni skulle handla i en webshop, vilka betalningsalternativ använder ni er av?
Kort, helt klart. Så har man det betalt och klart.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Bara kort. Var väldigt många år sedan jag körde postförskott eller faktura.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Ja för baken är redan upptagen.
Men kan du handla med kreditkortet precis på samma sätt som via direktbank och vanligt konto? (jag har inte en susning)
Annars är kreditkort ingen dum ide, det skulle jag också göra ifall jag hade den funktionen. (jag tänker dock inte aktivera den bara för detta)

Alltså det är ju bara ett vanligt Visa kort med kredit på. Istället för att jag ligger ute med pengar så gör banken det och jag får en faktura var 30'e dag.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Betalar alltid med kort. Har jag inte råd att köpa den produkt jag vill ha så låter jag bli helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Kortbetalning för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Betalar alltid med mitt kreditkort, ifall jag skulle bli blåst ringer jag bara min kortutgivare så drar dom tillbaka betalningen direkt.

Kreditkortsföretag må vara djävulen själv men dom ser iaf till så ingen annan tar dig bakifrån.

Går det verkligen? Isf kan man ju ringa så dom drar tillbaka pengarna efter paketet är skickat?

Edit: Jag använder faktura eller postförskott

Är det små summor (Max 1000kr)(Dock endast stora kända företag) kan jag köra förskottsbetalning med kort eller internetbank

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Brukar använda faktura om varan inte är i lager så att jag slipper lägga ut pengar om jag får för mig att avbeställa. Annars är det alltid direktbetalning med Visa eller Internetbank om det är en seriös butik.

För nya butiker skulle jag endast använda faktura, då jag vill ta hem och titta så att allt stämmer innan jag betalar. Postförskott känns som en ganska onödig tjänst (?)

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Går det verkligen? Isf kan man ju ringa så dom drar tillbaka pengarna efter paketet är skickat?

Går gör det väl, men då blir det helt plötsligt bedrägeri.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Endast postförskott!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Endast postförskott!

Varför? En extra avgift och inte särskilt säkert.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Faktura så klart. Man kan hämta paketet och öppna och se att allt är i sin ordning, innan man betalar. Så ska de va. En fakturaavgift på 29:- dör jag inte av.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Entusiast
Skrivet av P-NILZ:

Kreditkortsföretag må vara djävulen själv men dom ser iaf till så ingen annan än de tar dig bakifrån.

There, I fixed it...

For att återgå till ämnet. Jag använder mitt visakort, direktbetalning eller paypal.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Bara kort. Orkar inte hålla på med Paypal och verifiera konton mm. varje gång jag byter kort.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

E-kort, skapar ett "engångskort" eller vad man ska kalla det som jag jag sätter en köpgräns på.

Visa signatur

*-'

Permalänk
Medlem

Bara kort.

Permalänk

Direktbetalning med internetbank och E-kort i absolut nödfall.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Postförskott oftast,då många butiker brukar vara snabbare på att leverera varorna om dom inte fått pengarna.

Permalänk

Kort och direktbetalning via banken föredrar jag. Men när jag använder kort så använder jag alltid e-kort.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Köper endast mot postförskott. Handlar det om små summor, ett par hundralappar eller mindre, så kan jag sträcka mig till att förskottsbetala då det handlar om pengar jag kan offra om något skulle skita sig. Kostar förvisso några kronor extra, men det ser jag som en billig försäkring om att jag faktiskt får varorna jag betalar för.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8