Permalänk
Medlem

Projekt : Cajsa Warg (bygglogg)

Kan direkt börja med att säga att jag inte har någon som helst aning om vad detta kommer att sluta med när allt är klart. Allt började med att frugan tyckte det var dags att snygga till i det 8 Kvm (stora) rum hon har som dator rum. Så vad gör man? Sätter igång såklart! När vi ändå är i farten kom också förslaget om att få bort den fula dator lådan som vart man än ställer den aldrig tycks hitta sin rätta plats och som ju alla vet är en riktig damm magnet. Eftersom man samlar på sig en hel del i förråd och dylikt med åren så blev utmaningen lite större av att försöka använda sånt som redan finns "på lager" så att säga, Kort sagt mesta möjliga för minsta möjliga kostnad. Dvs man tager vad man haver. Så allt kommer att lösas efter hand beroende på vad man hittar i gömmorna och vad kan då passa bättre att kalla projektet än:

Cajsa Warg!

Då kameran inte är den bästa samt att jag förmodligen kommer missa lite bild dokumentation hoppas jag ni står ut med vad som följa skall. Ska själv bli spännande att se vad detta slutar i.

Ja rummet ja. Det var ju gräsligt orange må jag säga. Här har dock taket fått färg:

Fann lite väggfärg som lite tråkig. Men med lite brytfärg så ska det nog ordna sig det med:

Färgprov. Vi kör på den vänstra:

Resultatet. Efter lite färg på väggarna blev det en fondtapet på ytterväggen samt att en garderob full med dator prylar fann sin nya plats. Fann även en skiva från en slaktad tv-bänk som ska få bli vinkel under fönstret från bänkskivan som används som skrivbord i dagsläget. Detta för att skapa en hörna för symaskin och skrivare. men den får jag fästa längre fram i projektet.

Så var det då datorns tur. Efter en del funderande kom vi fram till att den kunde byggas in som en del av det befintliga skrivbordet (bänkskivan) som i dagsläget hade stöd på den vänstra sidan av ett gammalt köks skåp. Detta ville vi ha bort och efter mer rotande i gömmorna fann vi denna lådhurts från ett gammalt skrivbord som ska få bli nytt hem för datorn samt agera nytt stöd åt skrivbords skivan.

Efter en hel del tänkande plus att jag fann denna gamla moderkortsplåt föll valet på att bygga in datorn i övre delen på hurtsen samt göra ett litet skåp undertill.

Till verkade ett bakstycke med hål för moderkortsplåten, Testar passformen här men sitter spegelvänt här på bilden. Den smala kanten kommer sitta på vänster sida. Samt att underkant på moderkortsplåten kommer sitta ca 6-7cm upp från "golvet" för insugs fläktens skull.

Har tagit hål för fläktar som jag hade liggandes i garderoben. 1st 140mm ska få bli insug i botten och 1st 120mm insug på vänster sida. Det högra hålet ska bli ett 120mm utsug.

Lite tryckt stolp virke som fanns hemma blev till ben på hurtsen.

I gömmorna fann jag 4st spegelglas. Hmmm? Ska man klä lådan med speglar kanske? Tja! Varför inte? Fick fästa upp skivan under fönstret provisoriskt som arbetsbänk att skära vid.

Har fäst bakstycket och klär vänster sida. Lär bli blankt detta. Alla skärningar vattenslipas till en "mjukare" form med hjälp av ett bryne med en grov och en finkornig sida och vatten. Inga vassa kanter här inte!

Så långt allt väl.

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut! Skall följas

Permalänk
Medlem

Högra sidan klädd med speglar också.

Fortsatte med latt klä bottenplattan med speglar och medan limmet torkade tillverkade jag och klädde en spånskiva med speglar som ska bli ny "moderkorts plåt. Tanken med detta är att få till en "svävande" effekt av moderkortet (förhoppningsvis).

Passar in bakstycket mot skivan och bakstycket och ser till att det passar in. Använder ett gammalt moderkort med distanser under som mall för säkerhets skull.

Limmar sedan fast bakstycket med epoxy lim. Sitter som berget kan jag lova.

Provar in "hyllan" på sin plats. Men ännu ska allt putsas av. Men det ser bra ut "so far"

Efter inpassningen fick bakstycket samt täckplåtar lite ny färg på sig på dom synliga delarna.

För att kunna montera moderkorts distanserna på spegelglaset använde jag mig av lite vanlig plastslang som kapades till och träddes på över distanserna.

Skruvar sedan fast alla distanser i moderkortet.

Limmar sedan alla slangbitar med en klick epoxy lim och fixerar in det på sin rätta position under tryck mot spegelglaset. Brädbiten är för att hindra mobot att glida bakåt under torktiden.

Så där ja. Nu börjar det likna nåt. Här är allt putsat och klart, Även lagt en svart silicon fog i alla vinklar och skarvar. Dom limmade distanserna sitter fast på sina rätta ställen också. Har även satt på en smal remsa självhäftande svart plastfilm i bakkant på skivan för att dölja den fula kanten som knappt kommer att synas sedan.

Tillverkade 2st spegel kuber som ska bli stöd i bakkant på undersidan för moderkorts hyllan. Limmar även fast och fixerar dessa med epoxy lim, Tar hjälp av gamla diskar som tyngd för att få press på dom.

Ovansida och front
Dags för Lock och ovansida då. Hittade 2st glas skivor i ett förråd 1 st 6mm 50x20cm och 1st 4mm 60x40cm. Beslöt mig för att använda 6mm till fronten och kapade denna till måttet 50x15 cm och 4mm kapades till måttet 50x40cm. Även dessa limmades vid varann med svart silicon i en snygg limfog. Toppskivan går ut över front glaset med ca: 1½ cm.

Av en bit överbliven spontad panel från ett tidigare barbygge tillverkar jag en frontpanel där frontglaset skall få stöd i en spont samt
bli "avluftning" ur hela lådan.

Tillverkade än lucka till skåpet också. Dessa betsades och lackades.

Hålen fick varsitt galler samt kläddes med finmaskigt nät som dammfilter på insidan. Ser ut som grovmaskigt på bilden men är finmaskigt.

Front och lucka på plats. Gjorde om en aluminium skena från ett uttjänt skåp till nytt handtag samt för att ge ett snyggare utseende på hela fronten.

Satt dit en skiva i skåpet som avdelare mellan skåp och luft utrymmet där fläkten i botten skall ta in kall luften. Fick även dit en hylla som är perfekt för att ha cd/dvd skivor på.

Permalänk

Klockrent namn

Såna här byggen är mycket roligare än folk som vill bygga dyra, "perfekta" datorer, mer av detta tack.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med föregående även om jag tycker om både och. Ska bli spännande att se fortsättningen.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nandai:

Klockrent namn

Såna här byggen är mycket roligare än folk som vill bygga dyra, "perfekta" datorer, mer av detta tack.

Tack. Jo det var lite av tanken bakom denna modd, Att ta vad man har tillgängligt och försöka göra något kul av det hela.

Skrivet av Jagab:

Kan bara hålla med föregående även om jag tycker om både och. Ska bli spännande att se fortsättningen.

Jo detta bli en kontrast till alla påkostade byggen. Syftet var att visa vad man kan göra med små medel med saker som man har sparat och samlat på sig genom åren.

Permalänk
Medlem

Det ser ju riktigt fränt ut må jag säga!
Ghettomod goes berserk?!?

Ska följas!

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem

Nu har man kommit ännu en bit till. Har svurit en hel del åt min usla kamera. Tur att tomten kommer snart

Moderkortet på plats:

Så kom då missen som lätt uppstår då man bygger helt utan planering. Ett hål för alla kablar!! Tog fram dremeln och kapade upp ett precis bakom stödklossen i moderkortsskivan. Blev helt ok.

En ACE pro 120mm fläkt på plats för grafikkortskylningen, Knuffar inte några jättemängder med luft men är helt knäpptyst, Passar bra i detta fall.

Två hårddiskar monterades på en bit plexi med distanser för att få luft runt dom och fästes med tumbskruv.. (Bilden tagen under provmonteringen)

Givetvis kläddes även diskarna med speglar. Dessa är löstagbara och hålles på plats med hjälp av 4 st duttar silicon som fick torka innan jag la på glaslådorna.Detta gör också att glaset ligger ca: 3mm från själva disken vilket skapar en liten luftspalt runt dom. Det va lite pill att få till snygga 45 graders vinklar i silicon men det gick ju bra.(Bilden tagen under provmonteringen)

Gjorde en hylla under skrämen som blev en perfekt plats för både DVD och startknapp .

Även en konsoll för fläktkontroll sant usb,firewire & hörlurar skapades.

Blev lite lek med dremeln när jag ändå var i farten. Även spegeln som täcker en skadad kylfläns på mobot fick sig en ASUS gravyr.

Glas locket.

Rätt cleant.

Up´n running

Nu återstår bara tillverkning av långsmala öppningsbara luckor i bakkant på båda sidor (för att komma åt kablar mm) målning av sidorna samt att små ramar som skall kläs med dammfilter skall tillverkas för båda sidofläktarna och nätagget. Bottenfläkten sitter skyddad iom skivan i skåpet samt ett heltäckande dammfilter nät som täcker hela bakkanten på kuben. samt att leds.en i fläktkontrollen skall bytas mot röda. Får se om jag löder någon mindre röd belysning i lådan också. Kanske byter ut bordsskivan mot ngt mer matchande framöver också. Men syftet med detta nu var att använda sånt som man hade hemma redan.

Värmesultat då ?

Eftersom den här datorn inte används till något tungt spelande så kollade jag bara idle tempsen.

CPU : 22 grader
GPU : 36 grader
HDD: 28 grader

Fördelen med detta bygge blev.

1: I stort sett en helt tyst dator
2: Allt är lättåtkomligt (bara lyfta på glaset)
3: En helt damm (och snudd på kabel)fri dator.
4: Lätt åtkomst till både DVD och startknapp.
5: Tangentbord som inte tar ngn plats (satt under skivan innan)
6: Lätt städat runt skrivbordet.
7: Fick bort chassit som aldrig stod bra vart man än ställde det.

Bonus.

En väldigt nöjd fru.

Permalänk
Medlem

Det enda som fattas är discokulan

Nää, ursäkta mig, det var inte meningen. Har följt bygget och tycker det ser jättehäftigt ut. Snyggt med gravyr på diskarna också.

Fullt poängtal.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Kul att se slutresultatet då jag följt projektet.

Riktigt snyggt blev det, hoppas du är lika nöjd som jag är avundsjuk